Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 time siden, Tessatroll skrev:

Vel. Nokre hytter ligg enkelt til, andre vanskelig. Materialer koster. Admin kostar. Helikopter har sjuke timeprisar osv. Og kvar enkelt hytte er knapt ei sjølvstendig økonomisk eining, men del av eit større heile, med nokre hytter godt besøkt, andre mindre besøkt, med utgifter til medlemsblad osv. 

Eg synes DNT har blitt for komerse. Men dei treng tross alt inntekter for å. Drifte, sjøl om mykje er dugnad. 

Dugnadsfolka får også mellom anna køyregodtgjerdsle, mat og gratis overnatting. Altså, ein gjer dugnad på arbeidet, men skal ikkje sitte att med utgifter knytt til dugnaden. 

Jeg har i 25 år hatt tilsyn på en av SFT`s ubetjente hytter  - Blåfjellenden. Hytta har rundt 1200-1300 betalte overnattinger i året, og gir (anttakelig) et godt "overskudd" til annen drift i Stavanger Turistforeining. (Jeg har aldri tatt i mot en krone i "godtgjørelse", snarere tvert i mot.)

Overskuddet som noen betegner  som "komersielt" går til å dekke "underskudd" på hytter som har omtrent 100 betalende overnattinger. I tillegg er det gjennom årene gjort ganske mye med bruer, stier og skilter, som også må betales. Det er ingen privatpersoner som "tjener" på driften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Uvær skrev:

Driftsinntekter på 121 320 000 fordelt på ca 300 000 medlemskap tilsvarer 404,4 kr per medlemskap i snitt (som godt kan være realistisk avhengig av hvor mange livstidsmedlemskap som har blitt solgt gjennom årene og andel rabatterte medlemskap). Men de har andre driftsinntekter enn årskontingenter som må trekkes fra, og som ikke kommer frem i det tallet (bl.a. disse hytteprisene som diskuteres her).

Det er dessverre ikke mulig å fordele kostnader og inntekter på denne måten. DNT består av mange FRITSTÅENDE turistforeninger som hver for seg har eget regnskap og sin egen fordeling av kostnader (og inntekter). Noen har mange hytter og stort rutenett - og stor administrasjon, andre har omtrent ikke ansatte...

Det er opp til den enkelte forening selv å legge opp til drift og hvordan de driver sine hytter. De samarbeider om prisene og systemene, men ikke om drift....

Når det gjelder medlemmer tror jeg nok DNT teller "alle" - unger og voksne.

Endret av REJOHN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er helt enig med deg. Prisnivået er alt for høyt. DNT hytter med barn er et produkt for de med god råd. Vi hadde en natt på Snøheim med 2 barn og det kostet 2700,- pluss busstransport 500,-  Flere reagerte også på at det ikke fantes et mattilbud som var annet enn den 3 rettersen.  

Som vanlig i slike diskusjoner, blir det ofte tatt utgangspunkt i de tall som "best" beskriver argumentet som fremføres, og andre alternativer blir muligens glemt.

Jeg er enig i at prisen på 375 pr natt er alt for høyt og at et familieopphold på en betjent hytte koster like mye som en sydenferie.

I midt område er det selv- og ubetjente hytter som gjelder, og her har både familier med unger og ungdom under 26 helt andre priser og forholde seg til.

Familie med unger betaler kun for voksne - om ungene (og foreldrene) er medlemmer av turistforeningen, med rabatt for å betale på APP koster oppholdet 240 pr natt for voksne. Og medlemskap for ungene er billig.

For ungdom under 26 er prisen på en overnatting 130,-. om de er medlem av DNT. Det er IKKE dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Heriks skrev:

Lurer på om ikke DNT er på vei bort i fra det selv, med stadig flere muligheter for å "booke" seng på hytter (også selvbetjente). Se f.eks nye Skåpet. Skjult lenke - logg inn for å se den Er riktignok plasser der som ikke kan bookes også, men å komme i en av de selvstendige hyttene der som nr. 6 - 7 (som det er madrasser til) vil jo i praksis være ganske uaktuelt vil jeg tro ... 

Skåpet består av 5 småhytter i tillegg til hovedhytta, som ar 10-12 sengeplasser som ikke kan bestiles.

STF har også en del hytter (gamle Skåpet og Flørlistølen, Ådneram, Hytte på Fjøløy og Nothaggen) som alle kun kan bestilles som en enhet. Disse er ikke åpne for "vanlig ferdsel". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Tutogkjør skrev:

Likte heller ikke måten dnt dreide fokuset bort fra det enkle fjell-livet, til å lokke på dem som krever FULL tilrettelegging på alle plan (De som f.eks klager på at det er for få røde Tér og at det er alt for langt å måtte gå 4t mellom to hytter). Dessverre er det vel ofte den kundegruppen, som har tjukkest lommebøker også... Og det er disse som dnt tekker, gjennom å lytte til deres behov. Og resultatet blir mer og mer kommersialitet! 

Din teori rundt den endringen som virkelig har skjedd i DNT, skyldes nok ikke folk med tjukke lommebøker, (de er muligens også med, men jeg har aldri klart å se hvem det er) men unge foreldre med barn på tur. Denne gruppen har virkelig økt de siste årene.

Det er muligens også disse som "klager" mest på både lange turer og manglende T`er, men sannsynligvis med god grunn. Du skal ikke forvente at barn 4 til 10-12 år går like langt som voksne, og mange i denne "nye" brukergruppen har ikke allverdens erfaring.  

Nå er min eerfaring (og Turistforeningen) at folk (helt vanlige folk) ikke er i stand til å gå en "6 timers tur" på 6 timer lengre og Turistforeningen har derfor justert tidsangivelsen på mange turer. (De har i tilegg tatt bort fra tidsangivelse og setter nå opp avstand i kilometer på sine skilter.)

For mange er en 3 timers tur det de syntess passer. Lengre turer betyr for mye slit - noe mange unge og gamle i dag ikke er i stand til å gjennomføre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Rart dette med at lokalforeningen aldri har noe med DNT sentralt om det er noe DNT har gjort. Eller hvordan det alltid er en lokalforening og ikke DNT om det er noe rundt hytter som blir stilt spørsmål ved - som regel da en helt annen lokalforening et helt annet sted i landet. 

Det er ikke så veldig rart, da DNT sentralt ikke har noe som helst med ruter, hytter, stier og turer/turledelse å gjøre. Alt dette (og mange andre ting) er det lokalforeningen som tar seg av. Og lokalforeningen er en egne organisasjoner med eget styre og eget årsmøte og egen økonomi.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Er det ikke sånn at lokallag bruker det at de tilhører DNT stor-nettverket for alt det er verdt i søknader om midler, sponsorat, gaver , etablering av turgrupper, utvikling av løypenett, kurs, osv osv? Andre lokale krefter har ikke sjans til å stille opp i mot dette systemet (uten at det nødvendigvis er negativt at det er slik). 

Det er kun når saker blir litt kinkige, saker DNT står for som man ikke helt står inne for, at man slår seg på brystet og sier at man ikke er en del av det systemet. Da er det plutselig bare lokallaget som betyr noe. 

Jeg kjenner ikke til hvordan andre turistforeininger "oppfører" seg, men når det gjelder mye av det du nevner i det første avsnittet, så er min lokalforeningen med sine lokallag (turlag) (STF) mye "sterkere", har mer tyngde og kan dra på flere "ressurspersoner" enn det DNT kan. (DNT er der hvor foreningene sammarbeider, lager fellesordninger, drar i samme retning og liknende i store saker).

Overfor "myndighetene" teller kjøttvekta og DNT har 300.000 medlemmer, og det betyr at DNT som fellesorganisasjon står lang fremme i køen når det gjelder midler. Om dette er "rimelig" og rettferdig får andre vurdere. For egen del er jeg glad for at STF får tippemidler til bygging av hytter. -

Jeg mener tippemidlene er den eneste stor posten som kommer fra "sentrale myndigheter" - i tillegg kommer det av og til midler til spesielle tiltak - ofte penge til tiltak som går ut over den enkelte foreningen grenser/område.

Det er bare i STF jeg kan påvirke og velge styre. Det er STF som organisajon, som stiller i DNT.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som generalsekretæren i DNT sier: Det er de lokale foreningene som legger til rette på sine hytter. (Ikke DNT sentralt)

For øvrig tar generalsekretæren feil når han nevner DNTnøkkel til hytten. Dette er forskjellig fra forening til forening. I STF er det ikke nøkkelhull i døra en gang. (Hyttene er åpne hele året.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.