Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT


bevern

Anbefalte innlegg

8 timer siden, bevern skrev:

 

Er vel få som gjer dugnad for eiga vinnings skuld, sjølv om nokre foreningar gir ei form for godtgjerdsle for kjøring, og fri kost og losji når du arbeidar på hyttene.

Sjå det frå ein anna vinkel; skal eg ha direkte utlegg i kroner og øre når eg gjer dugnad for at du skal få billigere overnatting? Det held vel at sjølve dugnadsarbeidet gir andre noko om eg ikkje skal opne lommeboka i tillegg? ;)

Dei fleste ville nok komt betre ut av det med å bruke timane hjå ein arbeidsgivar for så å betale for kost og losji, enn å gjere dugnaden, dersom det var eiga vinning som var formålet. 

Det sagt så synes eg DNT breier om seg i fjellheimen, noko eg personleg har langt større problem med enn prisane. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutes ago, tubbs said:

Om man synes at prisen på DNT sine hytter er for høye så
kan jeg anbefale en innretning som kalles telt. Koster jo litt i innkjøp men pris pr. bruksdøgn
blir jo lavere for hver gang man bruker de :)

Prisliste hytter - DNT Oslo

-> For meg er det å velge telt et ganske enkelt valg.  F.eks. ei kort veke i Jotunheimen for 2 voksne og 2 barn finansierer jo eit bra telt man kan bruke så mykje man vil ellers også, om man tar DNT-hyttepriser som utgangspunkt.

HØSTFERIE I JOTUNHEIMEN MED SJØRØVERTOKT - Oppført som 4 dagers (ankomst kl 16 dag 1, og avreise kl 10 dag 4)

--> 2 voksne og 2 barn, alle medlemmer i DNT, kjem på 10942,- (2100,- ekstra for ikke-medlemmer.)

Eg støtter DNT og synes dei gjer mykje bra av organisering, turer, merking osv. Men fotavtrykk, "eierskap" til fjellheimen, og mykje anna er diskuterbart.

Og det er fullt forståelig at ikkje alle har  råd til, eller kan prioritere økonomisk, å bruke DNT sine tilbud. Fjellheimen via DNT er ikkje innenfor rekkevidde for alle som bur i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tubbs skrev:

Det er jo mange DNT avdelinger som har gratis temadager for barn og unge. Penger til dette
må jo også komme fra ett sted. Om man synes at prisen på DNT sine hytter er for høye så
kan jeg anbefale en innretning som kalles telt. Koster jo litt i innkjøp men pris pr. bruksdøgn
blir jo lavere for hver gang man bruker de :)

Det er akkurat sånn jeg tenker når det kommer til kjøp av utstyr som telt eller abonnement som statoilkopp og treningsstudio. Men det er litt enklere å redusere snittkostnad på kaffe og teltovernattinger enn treningsstudio, i hvert fall for meg 😃 Sånn som @bevern legger frem tallene her, skal det jo ikke mange turene til før telt/lavvo har en mye lavere overnattingspris per døgn for dem (i tillegg til at det kan selges brukt)

47 minutter siden, REJOHN skrev:

Det er dessverre ikke mulig å fordele kostnader og inntekter på denne måten. DNT består av mange FRITSTÅENDE turistforeninger som hver for seg har eget regnskap og sin egen fordeling av kostnader (og inntekter). Noen har mange hytter og stort rutenett - og stor administrasjon, andre har omtrent ikke ansatte...

Det er opp til den enkelte forening selv å legge opp til drift og hvordan de driver sine hytter. De samarbeider om prisene og systemene, men ikke om drift....

 

Når det gjelder medlemmer tror jeg nok DNT teller "alle" - unger og voksne.

Det stemmer nok som du sier at hver forening har sitt eget regnskap. Usikker på hvor tallene over kommer fra, men de tjener nok penger i det store og hele. Kan godt hende de benytter profitten til ting som gratis temadager, men i det regnskapet det ble vist til her, så har de jo tjent penger hvert år (ting som gratis temadager, ville jo kommet frem som kostnad og redusert driftsresultatet i året de ble holdt). Det er aldri feil å tenke kritisk rundt driften av foreninger, er egentlig poenget jeg ville frem til her (og som kanskje forsvant litt i tallene)

23 minutter siden, Tessatroll skrev:

Er vel få som gjer dugnad for eiga vinnings skuld, sjølv om nokre foreningar gir ei form for godtgjerdsle for kjøring, og fri kost og losji når du arbeidar på hyttene.

Sjå det frå ein anna vinkel; skal eg ha direkte utlegg i kroner og øre når eg gjer dugnad for at du skal få billigere overnatting? Det held vel at sjølve dugnadsarbeidet gir andre noko om eg ikkje skal opne lommeboka i tillegg? ;)

Dei fleste ville nok komt betre ut av det med å bruke timane hjå ein arbeidsgivar for så å betale for kost og losji, enn å gjere dugnaden, dersom det var eiga vinning som var formålet. 

Det sagt så synes eg DNT breier om seg i fjellheimen, noko eg personleg har langt større problem med enn prisane. 

Det administrative spiller inn her også, stor forskjell på hvordan dette løses rundt om i landet i alle mulige foreninger. Har selv ingen formening om prisnivået er lavt, høyt eller fornuftig, og er enig med deg i at det burde tilrettelegges for at frivillige skal ha det bra under dugnader. Synes allikevel det kan være smart å tenke kritisk når det kommer til inntekter, kostnader og driften generelt i foreninger, så unngår man at det kastes bort penger som i tilfellet med Tvedt og champagnemafiaen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Terka skrev:

Prisliste hytter - DNT Oslo

-> For meg er det å velge telt et ganske enkelt valg.  F.eks. ei kort veke i Jotunheimen for 2 voksne og 2 barn finansierer jo eit bra telt man kan bruke så mykje man vil ellers også, om man tar DNT-hyttepriser som utgangspunkt.

HØSTFERIE I JOTUNHEIMEN MED SJØRØVERTOKT - Oppført som 4 dagers (ankomst kl 16 dag 1, og avreise kl 10 dag 4)

--> 2 voksne og 2 barn, alle medlemmer i DNT, kjem på 10942,- (2100,- ekstra for ikke-medlemmer.)

Eg støtter DNT og synes dei gjer mykje bra av organisering, turer, merking osv. Men fotavtrykk, "eierskap" til fjellheimen, og mykje anna er diskuterbart.

Og det er fullt forståelig at ikkje alle har  råd til, eller kan prioritere økonomisk, å bruke DNT sine tilbud. Fjellheimen via DNT er ikkje innenfor rekkevidde for alle som bur i Norge.

Veldig samd her ang dei betente hyttene. Eg har aldri tatt meg råd til "familieferie" ved DNT - hytte. Sumen blir for stor. 

Også samd med Tubbs ang admin osv. Og for meg er det der slaget står, eit spm eg finn relevant; veksten til DNT. Vekst kostar, både slik og sann. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terka skrev:

Prisliste hytter - DNT Oslo

-> For meg er det å velge telt et ganske enkelt valg.  F.eks. ei kort veke i Jotunheimen for 2 voksne og 2 barn finansierer jo eit bra telt man kan bruke så mykje man vil ellers også, om man tar DNT-hyttepriser som utgangspunkt.

HØSTFERIE I JOTUNHEIMEN MED SJØRØVERTOKT - Oppført som 4 dagers (ankomst kl 16 dag 1, og avreise kl 10 dag 4)

--> 2 voksne og 2 barn, alle medlemmer i DNT, kjem på 10942,- (2100,- ekstra for ikke-medlemmer.)

Eg støtter DNT og synes dei gjer mykje bra av organisering, turer, merking osv. Men fotavtrykk, "eierskap" til fjellheimen, og mykje anna er diskuterbart.

Og det er fullt forståelig at ikkje alle har  råd til, eller kan prioritere økonomisk, å bruke DNT sine tilbud. Fjellheimen via DNT er ikkje innenfor rekkevidde for alle som bur i Norge.

Jeg er helt enig med deg. Prisnivået er alt for høyt. DNT hytter med barn er et produkt for de med god råd. Vi hadde en natt på Snøheim med 2 barn og det kostet 2700,- pluss busstransport 500,-  Flere reagerte også på at det ikke fantes et mattilbud som var annet enn den 3 rettersen.  

De startet kanskje som et lavterskeltilbud, men har utviklet seg til en pengemaskin og en mastodont som har en finger med i det meste. De kjemper mot motorferdsel, men er den største motorferdselaktøren i fjellheimen selv. De kjempet i mot en tilbakeføring av Snøheim og Snøheimveien, og tjener nå store summer på ordningen der. Jeg tror mange friluftsfolk hadde likt at hele det fjellområdet ble tilbakeført slik det en gang var. Om Snøhetta ble litt mer utilgjengelig så hadde ferdselen også gått betydelig ned, men det er en tapt kamp.

Hvert år er jeg i tvil om jeg skal betale, og har alltid hatt mine tvil når jeg har gjort det. Familiemedlemskap koster godt over 1000,- men jeg er med i lokallaget og vil fortsette med det et år eller to til. Folk har ymse grunner til å være medlem, og mange bruker alle tilbudene hele året, finner hytter som er lite brukt osv, men slik er det ikke her jeg bor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Lokalforeningene heter riktignok turlag. Men hovedorganiasjonen heter jo Turistforeningen. Det oser ikke akkurat lavterskel, folkelig tilbud til alle av det. Tror navnet er ganske presist, i hvert fall slår det meg hver sommer jeg sjekker de ulike tilbudene deres. (Og kun ender med å benytte lokale hytter, til 150 per natt for medlem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Iver skrev:

De kjemper mot motorferdsel, men er den største motorferdselaktøren i fjellheimen selv. De kjempet i mot en tilbakeføring av Snøheim og Snøheimveien, og tjener nå store summer på ordningen der. Jeg tror mange friluftsfolk hadde likt at hele det fjellområdet ble tilbakeført slik det en gang var. Om Snøhetta ble litt mer utilgjengelig så hadde ferdselen også gått betydelig ned, men det er en tapt kamp.

Hvert år er jeg i tvil om jeg skal betale. 

Eg har trekt meg ut, nett pga desse tinga som du nevner her. 

Eg kan ikkje leve med ein organisasjon som så til de grader mel si eiga kake i fjellet. 

Prisnivået trur eg kunne vore lågare om vekst ikkje var så viktig, og om ein hadde holdt ting på eit skapeleg og enklare nivå.

Dette synes eg dog skil seg frå ein antagelse om at det er dyrt på ubetjente hytter fordi ein søkjer store overskot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er helt enig med deg. Prisnivået er alt for høyt. DNT hytter med barn er et produkt for de med god råd. Vi hadde en natt på Snøheim med 2 barn og det kostet 2700,- pluss busstransport 500,-  Flere reagerte også på at det ikke fantes et mattilbud som var annet enn den 3 rettersen.  

Som vanlig i slike diskusjoner, blir det ofte tatt utgangspunkt i de tall som "best" beskriver argumentet som fremføres, og andre alternativer blir muligens glemt.

Jeg er enig i at prisen på 375 pr natt er alt for høyt og at et familieopphold på en betjent hytte koster like mye som en sydenferie.

I midt område er det selv- og ubetjente hytter som gjelder, og her har både familier med unger og ungdom under 26 helt andre priser og forholde seg til.

Familie med unger betaler kun for voksne - om ungene (og foreldrene) er medlemmer av turistforeningen, med rabatt for å betale på APP koster oppholdet 240 pr natt for voksne. Og medlemskap for ungene er billig.

For ungdom under 26 er prisen på en overnatting 130,-. om de er medlem av DNT. Det er IKKE dyrt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig delt i mitt syn på dette. Jeg liker ikke kommersialiseringen av naturen som DNT er med på nå. Alt for mange foreninger og firmaer skal tjene penger på naturen vår. Det er rene rovdriften av allemannsretten fortiden. Det har tatt av alt for mye i det siste. 

Samtidig gjør den det enklere for meg å bruke naturen. 

Jeg har kun vært medlem i to år og brukt rabatt på å bo, tre eller fire netter. Så økonomisk har jeg hverken tjent eller spart på medlemskapet. Men jeg har satt enormt stor pris på stimerking og betaler gjerne en slant for den. Jeg har til og med brukt merka sti i kommersiell sammenheng 😱😂 Auch. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, REJOHN skrev:

Som vanlig i slike diskusjoner, blir det ofte tatt utgangspunkt i de tall som "best" beskriver argumentet som fremføres, og andre alternativer blir muligens glemt.

Ja. Hver enkelt må ta utgangspunkt i sin "situasjon", og dine alternativer er ikke mine alternativer. Det jeg argumenterte med var mine tall for i år.

Det argumenteres stadig med at de mest besøkte hyttene skal dekke opp for de hyttene med minst besøk, men jeg skjønner ikke dette argumentet. Mange jeger og fiskerforeninger har sitt regnskap åpent for allmenheten, der man kan se antall overnattinger og utgifter på hver eneste hytte. Noen hytter her har bare en uke eller to overnattinger pr år, og da kanskje bare noen tusenlapper  i inntekter. Men hvilke utgifter vil man ha med en slik hytte/bu da? Ikke strøm, ikke vann, ikke renovasjon. Tilsyn er dugnad... Vedlikehold skal gjøres ja, men man kommer langt med beis og ei spann maling og ei favn med ved. Det er ikke snakk om stores summer hvert år. Skal man gjøre store utbedringer søker de ofte om midler fra det offentlige, tippemidler osv, og det funker bra.

Jeg gjør selv mye jobb for allmenheten og skal bestille inn materialer for klopplegging osv nå for fjelltrimmen. Jeg syns i mindre grad dnt tar hensyn til særegne lokale hensyn. Man vil ha røde T'er i naturen, men her syns mange at det er et fremmedelement. De små lokale toppene blir merket med røde prikker, og det funker like bra. Men trenger ikke en merkehåndbok for noe som er helt elemtært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om DNT:

*Turismen i fjellheimen startet jo som et overklassefenomen så å hevde at DNT var et lavterskeltilbud i tidligere tider faller vel på sin urimelighet. 

I dag kan man kjøre to løp ved bruk av DNT tenker jeg:

*Et lavterskeltilbud med egen mat etc på ubetjente hytter. Da blir sannelig ikke prisene høye.

*Og et "hotell"tilbud på betjente hytter. Da blir det mer "hotell-priser" i fjellheimen. Her legger norske lønninger til høye kostnader som seg hør og bør. 

At begge deler finnes synes jeg er fornuftig. 

DNT-medlemsavgiften framstår også som fornuftig med et bra medlemsblad samt avslag på forsikring etc og gode rabatter på hytter. 

Man kan sikkert diskutere DNT og tilrettelegging og ekspansjon i fjellheimen. Men inngrepene som DNT står for er en fis i naturen i forhold til: En massiv hyttebygging landet over samt utbygging av skogsveier og nå etterhvert vindmølleparker. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tessatroll said:

Er vel få som gjer dugnad for eiga vinnings skuld, sjølv om nokre foreningar gir ei form for godtgjerdsle for kjøring, og fri kost og losji når du arbeidar på hyttene.

Sjå det frå ein anna vinkel; skal eg ha direkte utlegg i kroner og øre når eg gjer dugnad for at du skal få billigere overnatting? Det held vel at sjølve dugnadsarbeidet gir andre noko om eg ikkje skal opne lommeboka i tillegg? ;)

Dei fleste ville nok komt betre ut av det med å bruke timane hjå ein arbeidsgivar for så å betale for kost og losji, enn å gjere dugnaden, dersom det var eiga vinning som var formålet. 

Det sagt så synes eg DNT breier om seg i fjellheimen, noko eg personleg har langt større problem med enn prisane. 

Gode poeng Tessatroll. Kjøper den. Jeg synes fortsatt det er for dyrt for folk som ikke aktivt bruker hyttene flere ganger årlig.

Som en annen her nevnte har jeg nok feilformulert meg med tanke på "leie". Jeg er klar over at hyttene er åpne for alle, men har en hytte fire senger og en gruppe har booket disse, blir det jo til at det bare er gruppen som sover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, bevern skrev:

Som en annen her nevnte har jeg nok feilformulert meg med tanke på "leie". Jeg er klar over at hyttene er åpne for alle, men har en hytte fire senger og en gruppe har booket disse, blir det jo til at det bare er gruppen som sover der.

Sakset fra DNT:

"MRT sine hytter tilligger et landsdekkende rutenett under Den Norske Turistforening (DNT). Dette betyr at dersom hytta er definert som åpen eller åpen med DNT nøkkel, så er hytta åpen for alle som kommer, medlemmer og ikke-medlemmer. I prinsippet blir aldri en slik hytte full, man skal alltid i felleskap finne en løsning så alle kommer inn, og alle hyttene har noen ekstra madrasser som kan legges på gulvet."

Det er vel dette som er noe av det fine med DNT sitt system. Eller dette på vei til å dø ut hvis mange tror de "leier" en hytte?

Endret av Memento mori
Merket hva som var sakset
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, bevern skrev:

Som en annen her nevnte har jeg nok feilformulert meg med tanke på "leie". Jeg er klar over at hyttene er åpne for alle, men har en hytte fire senger og en gruppe har booket disse, blir det jo til at det bare er gruppen som sover der.

Alle skal jo få en plass, så om en hytte har fire senger og en gruppe har tatt disse vil resterende sove på gulvet el.l. Å få hytta for seg selv er man aldri garantert. Noen steder kan man booke en seng på forhånd, men det betyr likevel ikke at andre ikke kan overnatte der.  Er det det dere er ute etter er det nok bedre å benytte seg av inaturs tilbud hvor man leier hele hytta. Alternativt er det jo også mange åpne hytter og buer rundt om i fjellene som er til fri benyttelse (også førstemann til mølla og alle bør få lov å benytte selv om noen var der først. Der er det gjerne frivillig betaling, men det er jo en fin ting å betale litt for seg da det jo blir brukt en del tid og ressurser på å ordne ved, bære gass, tømme utedoer og holde hytta med nødvendig utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyrivannskoia i Østmarka leies nå som en enhet og ikke pr sengeplass. Er vel flere mindre hytter som er slik og. Virker som om man ønsker mer forutsigbarhet for gjester nå som booking på internett er lett tilgjengelig og mindre drop-in leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Memento mori skrev:

Det er vel dette som er noe av det fine med DNT sitt system. Eller dette på vei til å dø ut hvis mange tror de "leier" en hytte?

Lurer på om ikke DNT er på vei bort i fra det selv, med stadig flere muligheter for å "booke" seng på hytter (også selvbetjente). Se f.eks nye Skåpet. https://www.ut.no/hytte/3.2488/ Er riktignok plasser der som ikke kan bookes også, men å komme i en av de selvstendige hyttene der som nr. 6 - 7 (som det er madrasser til) vil jo i praksis være ganske uaktuelt vil jeg tro ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heriks skrev:

Lurer på om ikke DNT er på vei bort i fra det selv, med stadig flere muligheter for å "booke" seng på hytter (også selvbetjente). Se f.eks nye Skåpet. https://www.ut.no/hytte/3.2488/ Er riktignok plasser der som ikke kan bookes også, men å komme i en av de selvstendige hyttene der som nr. 6 - 7 (som det er madrasser til) vil jo i praksis være ganske uaktuelt vil jeg tro ... 

Skåpet består av 5 småhytter i tillegg til hovedhytta, som ar 10-12 sengeplasser som ikke kan bestiles.

STF har også en del hytter (gamle Skåpet og Flørlistølen, Ådneram, Hytte på Fjøløy og Nothaggen) som alle kun kan bestilles som en enhet. Disse er ikke åpne for "vanlig ferdsel". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, REJOHN skrev:

STF har også en del hytter (gamle Skåpet og Flørlistølen, Ådneram, Hytte på Fjøløy og Nothaggen) som alle kun kan bestilles som en enhet. Disse er ikke åpne for "vanlig ferdsel". 

Nei, og da er vi vel egentlig over på ren hytteutleie? Og det vet jeg nå ikke helt om jeg syntes DNT skal drive så mye med. En ting får nå være at de skal drifte hytter som skal være tilgjengelig for et stort antall mennesker, sikkerhet i fjellet og slikt. Men snakker man ren hytteutleie bør DNTs hytter være helt sidestilt med andre hytter i forhold til hva man får og ikke får lov til å gjøre med dem vedrørende transport, bygging etc. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tronn skrev:

Jeg har ikke vært medlem i DNT de siste to åra av noen få grunner:

Man må ha langt flere overnattinger nå enn tidligere for å dekke inn prisforskjellen mellom medlem og ikke-medlem opp mot medlemskap. Jeg føler jeg betaler for et gigantisk maskineri, ikke for en hyggelig liten friluftsorganisasjon.

DNT er blitt for kommerst, og det synes veldig godt i Fjell og Vidde de siste årene. Jeg synes alt dreier seg om å bo på hyttene. Inntrykket mitt er artiklene i F&V hadde et videre spekter av turliv før.

De har en til dels aggressiv utbygging. Det virker som om de skal ha sengeplass til alle potensielle gjester rundt om. 

De har sammen med andre reiselivsaktører en ganske intens reklamestrategi mot allerede hardt belastede turområder. 

 

Jeg håper DNT holder seg unna slikt som Børgefjell, Reinheimen, Forollhogna, og de fleste andre relativt uberørte områder. De trenger ikke bygge ut hele fjellheimen.

Det er ikke slik at jeg boikotter DNT i dag, men i stedet for 5-20 overnattinger på hos DNT i året som jeg kunne ha før, så har jeg nå kanskje 1-2 overnattinger i året.

Dette er vel noe av utfordringen også internt i Turistforeningen. Det er lokallagene som styrer hyttene og legger til rette i hvert område. Det betyr at om folk i Hattfjelldal vil ha med turistforeningen til å drifte hytte i Børgefjell vil kun et meget standhaftig  sentralstyre kunne si nei - vel vitende om at de da også sier nei til flere medlemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg også ut av dnt for noen år sida. 

For meg handlet det da mest om at dnt fikk meg til å føle meg uvelkommen, siden jeg går med hund på tur. Og at det da ihvertfall var for dyrt å bruke penger på. Bruker jo mest telt uansett. 

Likte heller ikke måten dnt dreide fokuset bort fra det enkle fjell-livet, til å lokke på dem som krever FULL tilrettelegging på alle plan (De som f.eks klager på at det er for få røde Tér og at det er alt for langt å måtte gå 4t mellom to hytter). Dessverre er det vel ofte den kundegruppen, som har tjukkest lommebøker også... Og det er disse som dnt tekker, gjennom å lytte til deres behov. Og resultatet blir mer og mer kommersialitet! 

Nei, enig i at det er alt for dyrt! Bruk heller inatur, så får du også fred og ro på kjøpet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tutogkjør said:

Jeg meldte meg også ut av dnt for noen år sida. 

For meg handlet det da mest om at dnt fikk meg til å føle meg uvelkommen, siden jeg går med hund på tur. Og at det da ihvertfall var for dyrt å bruke penger på. Bruker jo mest telt uansett. 

Likte heller ikke måten dnt dreide fokuset bort fra det enkle fjell-livet, til å lokke på dem som krever FULL tilrettelegging på alle plan (De som f.eks klager på at det er for få røde Tér og at det er alt for langt å måtte gå 4t mellom to hytter). Dessverre er det vel ofte den kundegruppen, som har tjukkest lommebøker også... Og det er disse som dnt tekker, gjennom å lytte til deres behov. Og resultatet blir mer og mer kommersialitet! 

Nei, enig i at det er alt for dyrt! Bruk heller inatur, så får du også fred og ro på kjøpet. 

 

Takk for ditt innspill. Jeg kommer nok til å holde meg til inatur. Som enkelte har påpekt er det mulig å få gode priser dersom man reiser med barn. For oss som må betale fullpris synes jeg det er for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tutogkjør skrev:

Likte heller ikke måten dnt dreide fokuset bort fra det enkle fjell-livet, til å lokke på dem som krever FULL tilrettelegging på alle plan (De som f.eks klager på at det er for få røde Tér og at det er alt for langt å måtte gå 4t mellom to hytter). Dessverre er det vel ofte den kundegruppen, som har tjukkest lommebøker også... Og det er disse som dnt tekker, gjennom å lytte til deres behov. Og resultatet blir mer og mer kommersialitet! 

Din teori rundt den endringen som virkelig har skjedd i DNT, skyldes nok ikke folk med tjukke lommebøker, (de er muligens også med, men jeg har aldri klart å se hvem det er) men unge foreldre med barn på tur. Denne gruppen har virkelig økt de siste årene.

Det er muligens også disse som "klager" mest på både lange turer og manglende T`er, men sannsynligvis med god grunn. Du skal ikke forvente at barn 4 til 10-12 år går like langt som voksne, og mange i denne "nye" brukergruppen har ikke allverdens erfaring.  

 

Nå er min eerfaring (og Turistforeningen) at folk (helt vanlige folk) ikke er i stand til å gå en "6 timers tur" på 6 timer lengre og Turistforeningen har derfor justert tidsangivelsen på mange turer. (De har i tilegg tatt bort fra tidsangivelse og setter nå opp avstand i kilometer på sine skilter.)

For mange er en 3 timers tur det de syntess passer. Lengre turer betyr for mye slit - noe mange unge og gamle i dag ikke er i stand til å gjennomføre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer som regel unna de betjente stuene til DNT her rundt Oslo men ett marked for overnatting,
servering som inkluderer meget bra mat og drikke er det her i hovedstaden.
Koster nok litt det prosjektet de starter ved Kobberhaugshytta,
Men det er ett stort MEN her når det kommer til det økonomiske. Olav Thon har vel hivi inn en
drøss med millioner i DNT opp gjennom årene og de har andre gode sponsorer virker det som!

https://www.dntoslo.no/artikler/nyheter/14563-kobberhaughytta-utvides/

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.