Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av lett ryggsekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på forumet, har sett gjennom det meste av innhold som angår min forespørsel, men det meste ligger for langt tilbake i tid.

Jeg blir nødt til å begrense vekten på mitt utstyr så mye som overhodet mulig, da beina begynner å svikte, og jeg ikke ønsker å oppgi villmarkslivet. Jeg går alltid utenom stier og vanlige ferdselsveier. Har aldri overnattet i turisthytte, og har ingen planer om å begynne nå. Mitt område er Midt-Troms. Her er fisk i overflod, og jeg behøver ikke dra på så mye mat.

Jeg har tidligere skåret ned vekten på sovepose, underlag og soveposetrekk til 2,5 kg, omtrent det samme som min ryggsekk veier. Jeg snakker nå sommerutstyr.

Da står ny ryggsekk for tur: Har prøvd Ospreys nye Levity 60l, og den er behagelig på min rygg, opp til 12-14 kg. Har lest om amerikanske Zpacks, og New Zealands Aarn, men har ikke hatt anledning til å prøve. Konseptet med vekt på brystet virker fornuftig, men totalvekten virker litt høy. Det går sikkert an å tilpasse konseptet til andre sekketyper også. Har noen prøvd? Zpacks sekker  må tydeligvis spesialbestilles fra USA. ( de har tydeligvis også en slags brystsekk i sit sortiment). Jeg har ingen erfaring med netthandel med USA. Går det greit, eller er det plundrete? Takknemlig for konstruktiv hjelp og råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Jeg har ingen erfaring med netthandel med USA. Går det greit, eller er det plundrete? Takknemlig for konstruktiv hjelp og råd

Jeg har ingen erfaring med zpacks, men går ut fra at det ikke er noen forskjell på handel derfra, enn andre leverandører.

Det er helt greit å handle fra USA, kan vel bli litt plundrete dersom noe skal returneres, og litt spesielt med tanke på garanti.
Ellers så legges norsk MVA på summen av varen og frakt. Og fraktselskap legger på sitt gebyr, litt ut fra hvor mye varen koster, regn med 160,- og oppover gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må @Memento mori på banen. Han har både sekk- og kjøpserfaring skulle en tro. 

Hvis du holder deg rundt kiloen i sekkevekt, finnes jo nok av andre eksempler i norske butikker. Jeg lagde en gang en oversikt over sekker fra 45-65 liter. Den er visst to år gammel nå: 

Noe av dette finnes ikke lenger. Endte selv opp med Osprey Eos 58. Er godt fornøyd, men skulle jeg satt fingeren på noe er det nok at jeg syns sekkeposen blir litt pløsete. 

Når vekten går under 1,2 kg begynner mange løsninger man ellers setter pris på å forsvinne. Lurt å ha med i tankene er ting som hvordan man fester fiskestanga, skal man ha ett underlag utenpå, er sekkerommet romstort nok til en komprimert sovepose osv. 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Har lest om amerikanske Zpacks

Jeg har en del fra Zpacks, både tarp, pakkposer, telt og sekk. 

Førsteklasses produkter, Zpacks setter high end standarden på en del superlette produkter. God grunnmatrialer, bra utførelse og gjennomtestet. Men en relativt høy pris. 

Bruk dette søket så ser du at den har vært mye i bruk, blant annet på turen rundt Tyrifjorden.

Du har mye å gå på ang vekt, sekken min veier 650 gram, quilten til -12 grader veier 650 gram og ligge underlaget 350 gram, og telt ca 800 gram litt om hva du regner inn. Så de 3 store og et liggeunderlag er nede i 2,45 kg uten å miste noe komfort. 

Kjøp fra USA har fungert veldig greit for min del. Ofte er totalprisen skrevet noe ned, for at det ikke skal bli så mye krøll i tollen. 

Har også en pose til å sette på magebelte, men syns de er i veien. Har ikke prøvd posen på magen. Sekken funker til 15-16 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pris,vekt og komfort er viktig hadde jeg ihverfall hatt Osprey Exos serien i bakhode. Har 48Literen selv å er storfornøyd. Kompiser blir overrasket når de prøver en så lett sekk med 8-10kg på ryggen første gangen for å si det sånn😉 ikke spesielt dyre heller nå som de er på salg på fjellsport!

https://www.fjellsport.no/osprey-exos-58-blaze-black.html

Du skriver at du har fått ned vekta på sommer utstyret når det gjelder sovepose, underlag og liner til 2,5kg! Det høres mye ut det også, mitt veier 1,2kg så det hadde vært artig å vist åssen sovepose og underlag du bruker sommertid? Noe forskjell er det nok sikkert mellom Hardangervidda i sør og Troms sommertid, men 1,3KG hørtes mye ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker masse for gode innspill og råd. Får bakoversveis når jeg ser hvor langt enkelte går for å spare vekt. Når det er sagt, dreier dette seg om fortsatt liv i fjellheimen for mitt vedkommende. Jeg har jo vært "fjellfant" i ca 65 år, så dette er viktig for meg. Jeg ser at det nok blir dyrt, men plan A er å fortsette å gå i fjellet, i alle fall om sommeren. Et problem er jo at jeg ikke vet hvor drastisk jeg må gå til verks for at dette skal funke. Går fortsatt småturer i terrenget, men med kun niste og genser i sekken. Da dette er resultat av kneoperasjoner, og at jeg regner med en del bedring, er det fortsatt håp, Regner imidlertid med at jeg må satse ganske drastisk. Må finne ut hva quilt er, og hvorfor det er så mye lettere enn sovepose, og samtidig effektivt. Jeg liker ikke telt, da det innebærer å lukke ute naturen når jeg drar igjen glidelåsen. Jeg har derfor til nå sovet i et goretex soveposetrekk, evt. med en liten tarp over hodet ved mye nedbør. Vurderer  å satse videre på et "myggtelt" med tarp over til sommerbruk. Prøve å få dette lettest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Vurderer  å satse videre på et "myggtelt" med tarp over til sommerbruk. Prøve å få dette lettest mulig

Da bør du vurdere Zpacks Duplex. Mye lettere enn myggtelt og tarp. Åpner du begge dørene er det som en tarp med unntak av mesh. 

Ligger en tråd på det her: Link

Hvis du legger ut en liste med hva du har i dag, er det letter å hjelpe bruk gjerne lighterpack.com så kommer vekt opp også. 

Jeg tror jeg har det utstyret du leter etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Takker masse for gode innspill og råd. Får bakoversveis når jeg ser hvor langt enkelte går for å spare vekt. Når det er sagt, dreier dette seg om fortsatt liv i fjellheimen for mitt vedkommende. Jeg har jo vært "fjellfant" i ca 65 år, så dette er viktig for meg. Jeg ser at det nok blir dyrt, men plan A er å fortsette å gå i fjellet, i alle fall om sommeren. Et problem er jo at jeg ikke vet hvor drastisk jeg må gå til verks for at dette skal funke. Går fortsatt småturer i terrenget, men med kun niste og genser i sekken. Da dette er resultat av kneoperasjoner, og at jeg regner med en del bedring, er det fortsatt håp, Regner imidlertid med at jeg må satse ganske drastisk. Må finne ut hva quilt er, og hvorfor det er så mye lettere enn sovepose, og samtidig effektivt. Jeg liker ikke telt, da det innebærer å lukke ute naturen når jeg drar igjen glidelåsen. Jeg har derfor til nå sovet i et goretex soveposetrekk, evt. med en liten tarp over hodet ved mye nedbør. Vurderer  å satse videre på et "myggtelt" med tarp over til sommerbruk. Prøve å få dette lettest mulig.

Quilt - Sovepose uten rygg og hodeende.

Teorien er som følger - når man ligger i sovepose presses den delen som er under kroppen sammen så mye at det ikke er effektiv isolasjon her. Da kan man like gjerne ta bort denne delen og erstatte den med liggeunderlaget. Spesielt om liggeunderlaget er dun/luftfylt i seg selv og holder på varme. I tillegg tas hodeenden bort, man kan like gjerne bruke lue/hals/balaklava. 

Eks: Quilt

jeg bruker det ikke selv, men har sittet på gjerdet lenge for å vurdere det. Grunnene til at jeg ikke bruker det er at jeg misliker å bruke pysjamas/ullklær på kropp når jeg sover. Systemet legger i stor grad opp til at man har klær på kropp på om natten. Når jeg ikke bruker det er jeg redd friksjonen mellom underlag og kropp blir for ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Takker masse for gode innspill og råd. Får bakoversveis når jeg ser hvor langt enkelte går for å spare vekt. Når det er sagt, dreier dette seg om fortsatt liv i fjellheimen for mitt vedkommende. Jeg har jo vært "fjellfant" i ca 65 år, så dette er viktig for meg. Jeg ser at det nok blir dyrt, men plan A er å fortsette å gå i fjellet, i alle fall om sommeren. 

Kjenner meg igjen, selv om jeg ikke har vært fjellfant i 65 år så er jeg på god vei inn i livets høst. Nå i sommer brukte jeg tarp og myggtelt for første gang. Ville ha noe luftig og lett å ha med meg i den varmen vi hadde. Så da ble det Hilleberg Tarp 5 og Meshtelt 1. Tarpen veier 320 gram myggteltet 410 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å legge ved pakkliste som memento mori ba om

Ryggsekk                                                                                   2500g

Sovepose                                                                                  1200 g

Liggeunderlag                                                                            512 g

Soveposetrekk                                                                           600 g

Brenner + 100g gassboks                                                        245 g

Kjele                                                                                              198 g

plaster og compeed                                                                     50 g

Garmin inreach                                                                           216 g

Kniv                                                                                                 80 g

Finnskogen bukse                                                                      548 g

Finnskogen jakke                                                                       987 g

Hatt                                                                                              313 g

Hansker                                                                                         48 g

Bøff                                                                                                 36 g

Snyltekopp                                                                                    25 g

lighter                                                                                             25 g

Sko                                                                                              1250 g

Mobil med batteripakke                                                             286 g

Underbukse, t- shirt, sokker                                                       287 g

Ziplongs + ulltrøye                                                                       527 g

Gåstaver                                                                                         530 g

Da har jeg ikke regnet med mat som blir ca 500g pr dag.

Heller ikke fiskeutstyr som veier anslagsvis 1 kg (lettspinnstang, snelle, 5-6 sluker, markboks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne vekta bør du ha en sekk med et godt bæresystem. Det finnes lette sekker helt ned på 300-gramstallet, men disse blir ubehagelige med noe mer enn 4-5 kg. Osprey Levity skal være bra. Jeg kan også anbefale deg å sjekke ut Bergans Helium. Denne er lett å få prøvd på ryggen i en butikk og også mulig å få på tilbud (f.eks. XXL 25%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost: Takk for god informasjon. Det høres fornuftig. Allikevel: et spørsmål: Hvordan får du quilten til å sitte fast på underlaget. Den kan da ikke bare ligge løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

et spørsmål: Hvordan får du quilten til å sitte fast på underlaget. Den kan da ikke bare ligge løst?

Her er litt info filmer

 

Om hvordan den festes, er det varmt bruker jeg den som dyne. Men bruker alltid et ullsett da du ligger rett på madrassa

Her er den typen jeg har.

For å få volumet ned med også vekta er fillpower veien å gå. Men prisen øker ganske mye. 

Ser på lista di at du har ganske mye å spare. Men tarp og vekta på den mangler. Litt dopapir/tannpussaker/såpe etc er også greit på en flere dagers tur.

Fint om du veier fiskeutstyret også, her er det også en god del å spare. 

Greier du å holde deg til den lista du har satt opp er du flink. Jeg har vært nede i 2.3 kg for en overnatting. Ligger en tråd på det her: Link

E26EE1CB-7158-4A57-9552-218FF351DC99.thumb.jpeg.749d5ecc9dd085ee81581f92cf743eaa.jpeg

2.3 kg inkl mat. Det er med sekk, sovesystem, brenner og mat😀

Bor du i nærheten kan du godt komme innom meg på Sundvollen, så kan du få se på de jeg har.  

Skal se litt mere på lista di i kveld. Men hvor mye teller pris i dette tilfelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Av denne pakklista er det faktisk ca 3,5 kg som skal oppi sekken. Så kommer mat og fiskesaker i tillegg

Tjaa.. Spiser du med hendene eller kniven? Du har ingenting å ha vann i? Mulig du ikke drikker kaffe, men heller ingen kopp. Ingen myggspray, ingen kart, solbriller/solkrem, søppelposer, toalettpapir, kanskje noe tynt å kun ha plaster til førstehjelp? Du har sikkert med deg noe av dette. Poenget er ikke å pirke på noe, men vil bare poengtere at småting fort baller på seg. Legg på minst(?) en halvliter vann du skal bære konstant, 1kg fiskeutstyr og mat f.eks. til 3 dager så blir det fort 3,5 kg til.

Det er for all del absolutt lett utstyr du har :) Men ingenting er så kjipt som såre skuldre bare for å spare en halvkilo på en sekk.

 

Nå kommenterte jeg ikke selve pakklista i forrige post jeg hadde, men sammenlignet med min egen pakkliste er dine klær og sko forholdsmessig tunge i forhold til utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, du har helt rett, jeg har glemt en del ting. Kopp står forresten på lista, det er en snyltekopp som alltid ligger i lomma. Den dypper jeg nesten hver gang jeg krysser en bekk. Jeg bærer ALDRI vann.

Resten av lista følger: Fiskestang med snelle:380 g

6 sluker, div svirvler og markkroker:                  148 g

Myggolje:                                                                 60 g

Tannbørste og tannkrem                                      60 g

Håndkle:                                                                103 g

Spork:                                                                       11 g

Kart og kompass:                                                  93 g

Ponchoen som jeg bruker som "tarp" over åpningen på soveposetrekket når jeg går opp, eller ned i soveposen, veier 430 g.

Så bærer jeg faktisk ikke mer. Dopapir bruker jeg ikke. Det er nok av god og bløt mose her oppe hos oss. Har til nå aldri harr bruk for noe førstehjelpsutstyr.  Poenget nå, med mine sviktende ben, er at det er for mye. Jeg må spare der jeg kan. Foreløpig ser det ut som jeg kan spare ca 2 kg på sekk, og 500g på sovepose.

Det er definitivt noe å ta med seg. Når det gjelder økonomi, er villmarkslivet så viktig for meg, at jeg kan spandere noen tusen hvis det er det som gjør at jeg kan fortsette.

Forøvrig nok en varm takk til alle gode og konstruktive forslag jeg har fått. Jeg setter stor pris på de, og mottar gjerne flere

Ellers bor jeg i Bardufoss, men er av og til på Østlandet, da både min kone og jeg har familie der.

Sundvollen er innenfor rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trond Monkvik

Ut av kuriositet - er det på grunn av rammesystemet at du kun har Zpacks-sekk som alternativ fra USA? 

Det finnes jo andre leverandører som også lager lette sekker, da med det aberet at det enten er rammeløse eller legger opp til at du selv avstiver ryggen med liggeunderlaget ditt.

F.eks: Mountain Laurel Designs

eller denne svenske nettbutikken som har leveringsavtale med både Hypelite Mountain gear, Gossamer Gear og flere andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo no mogleg å bestilla frå skandinavia evt europa: f eks www.https://backpackinglight.dk,  https://greenline.de.com eller https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk. har bestilt frå fyrstnemnde og det har gått heilt fint, dog ein del år siden. 

Er jo ein kostnad inne i dette men berre med å skifte ut sovepose og sekk så har du kutte ein del i vekt. For sovepose så vil jo sovepose med dun gjera at du kan kutta vesentleg, evt enda meir med ein quilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Zpacks-produkter over 70 dager i strekk i år. Uten noen små filleting så anbefales disse sterkt. Spesielt teltet Duplex er perfekt for meg. På min tur var det ekstremt mye nedbør og selv om teltet bare har en duk, så var det likevel vesentlig tørrere på innsiden fordi det er ikke er laget i nylon. Teltet er faktisk helt vanntett og god ventilering. Fikk mange lange blikk på teltet mitt etterhvert. Riktignok har teltet noen små utfordringer, men disse er enkle å løse med små grep. 

Zpacks-sekkene er også veldig fine, de kan bestilles designet etter din kropp også. Føler du for å bruke penger på det, så vil du ikke angre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.