Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå er fjellsko blitt trendy


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Omnilite skrev:

TV har skylda.. hun var med i 1ste Robinson som Christer Falck vant..

Kan ikke si jeg drar kjennsel på den dama. :) Så noen episoder, av første Robbinson jeg også. Men kan ikke huske henne, husker bare en del oppblåste og bortskjemte drittunger. Men de fleste som stiller opp på slike show, er vel noe spessielle og søker febrilsk oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Tiur3 skrev:

Kan ikke si jeg drar kjennsel på den dama. :)Så noen episoder, av første Robbinson jeg også. Men kan ikke huske henne, husker bare en del oppblåste og bortskjemte drittunger. Men de fleste som stiller opp på slike show, er vel noe spessielle og søker febrilsk oppmerksomhet.

For å spore heeeeeeelt av. Dette var den spede start på realityserier. Og personenes som var med, hadde helt andre agendaer enn dagens, med et noe større eksponeringsbehov. Ingen av de første deltagernes visste hva slags eksponering de fikk. 

Jeg visste både hvem hun, og herr Falck, var før Robinson. Men nok avsporing. 

Det er jo uten tvil i vinden å gå i naturen nå. Alle skal til fjells, klatre, padle osv nå. Og det er jo da også en slags selvfølge at man vil vise omverden at man følger med på trenden ved å gå i fjelltøy på byen. Men det er også lett å se hvem som er ekte fjellfolk og hvem som er wannabe’s 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tubbs skrev:

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kan se litt kjedelig ut klesveien!

Er det noe jeg dri.. i, så er det hvordan jeg fremstår i klesveien til fjells, eller i skogen. :) Men så er det kanskje litt forskjell på folk som ikke tørr, eller kan gå aleine på tur og folk som gjør det.

Er vel ikke så nøye i klesveien ellers heller. Men så har jeg ikke behov for "penisforlegere" heller, enten det gjelder klær, eller ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tiur3 skrev:

Er det noe jeg dri.. i, så er det hvordan jeg fremstår i klesveien til fjells, eller i skogen. :)Men så er det kanskje litt forskjell på folk som ikke tørr, eller kan gå aleine på tur og folk som gjør det.

Er vel ikke så nøye i klesveien ellers heller. Men så har jeg ikke behov for "penisforlegere" heller, enten det gjelder klær, eller ting.

Jeg aner ikke hva du har på deg, men gjengs for mange voksne menn her inne, er kopiering av blant annet Monsen sine klær. 

De fleste av oss lar oss påvirke av omverden. Om vi vil eller ei. Det er det som skaper mote. 

Til motsetning til friluftstøy i hverdagen. Jeg har folk på jobb som ikke tør å gå i skallklær og solide støvler fordi de er redd for hva folk sier. Så de fryser heller. Fordi folk har så mange fordommer. Og som Terka sier, så er det mye fordommer her inne. Det var liksom given at Elisa er en fjasete berte fordi hun er en stylist og influencer. Så feil kan man ta 😉

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Terka skrev:

😂"Vi" er ganske fordømmende her inne synes jeg. Mange av oss har på ett eller annet tidspunkt i livet vært en "drittunge" eller gjort noe som ikke eg innafor ifølge andre.

Begrepet drittunger, ble brukt om voksne folk i 20 årene, noen til og med eldre, som oppfører seg som om de var 5 - 10 år, når de ikke får viljen sin. :( Og da tilater jeg meg, å kalle det for drittunger. Var ikke myntet på en spesiell person.

Ja da, de fleste av oss har nok vært drittunger. :) Men jeg håpe de færreste er det, når de kommer til til tenårene, eller har passert den aldren.

Hva den nevnte dama har gjort, prestert, har jeg ikke kommentert. Bare flott at folk trives i naturen. :)Men utidlig motepress også i naturen, er jeg motstander av. Så får andre gjøre det de vil.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiur3 skrev:

Hva den nevnte dama har gjort, prestert, har jeg ikke kommentert. Bare flott at folk trives i naturen. :)Men utidlig motepress også i naturen, er jeg motstander av. Så får andre gjøre det de vil.

Sjekka Instagrammen hennes som @Gittiamo la ut og det meste er friluftsbilder :)
Sprek dame som fronter friluftsliv og da synes jeg det er bare positivt !

 

  • Liker 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg aner ikke hva du har på deg, men gjengs for mange voksne menn her inne, er kopiering av blant annet Monsen sine klær.

Tja.... nå er det noen som brukte "monsenklær", lenge før vi viste hvem han var og trivers fortsatt i det. Samme gjør han. Selv i studio! Men, så trenger han ikke han penisforlenger. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tubbs skrev:

Sjekka Instagrammen hennes som @Gittiamo la ut og det meste er friluftsbilder :)

Men, det har jeg ikke kommentert! "Instagrammen" til dama, har jeg ikke interesse av. :(

Nå skal jeg ut å kviste resten av et 25m høyt tre, så er det oppkapping og sjauing . Og deretter kløyving av ved, for hånd. Og jammen bruker jeg ikke monsenklær der også.  :) Men skal ta meg en sykkeltur i kveldingen, for å fiske i Finnemarka.  :)Kanskje det også blir i monsenklær. He... he.. Så kos dere videre på internett.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Tiur3 said:

Men, så trenger han ikke han penisforlenger. 😊:)

Hvem er det som trenger det, eller bruker det, av det/dem som har vært diskutert i tråden?

(Og hva er det for noe ifbm friluftsliv? Noe man bruker/gjør for å framheve seg selv?)

 

Editert.

Endret av Terka
tydeliggjøring
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

Ja til praktiske friluftsklær i hverdagen herfra! 👍

Enig. Jeg har blitt relativt forelsket i mine Lundhag bukser som er veldig behagelige å gå med. Ikke bare er de gode, men også praktiske med alle lommer med god plass, samt lufting på siden av lårene. I sommer var det så varmt at jeg reiste til og fra jobb i t-skjorte, men jeg skulle jo ha med meg en hel del, tobakk, lighter, mobiltelefon, øreplugg-headset, nøkkelknippe, busskort og lommebok som jeg fikk plass til i lommene på buksen, så da slapp jeg å ha med noe å bære dette i, f.eks en tynn jakke.

 

Når det gjelder sko så har jeg størrelse 47, noen ganger 48 hvor enkelte merker er små i størrelsen, så da blir det ofte til at jeg kombinerer ting som lettere tursko med fritidssko fordi utvalget er noe begrenset for mennesker med føtter i størrelse flytebrygge. Hender også jeg bruker Alfa WK eller Alfa jaktstøvlene om vinteren da de er god og varm og i tillegg vanntette siden det ofte er litt fuktig her på vestlandet.

 

Ser jo at det er en del som om vinteren bruker parkaser som ser ut som om de er tiltenkt bruk i arktiske strøk, i kombinasjon med tights og småsko, som jeg humerer litt av, men tenker samtidig at det er i det minste godt at de prioriterer varme i overkroppen hvor de vitale organene holder hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Men det skal jo være denne riktige beksømsydde! Var faktisk streetmote en gang 2000? Nok så tunge og med 120 hulller til lekkasje langs kanten. Hadde noen tilsvarende italienske en gang. Alt for tunge! Bruker nå Meindl Island pro. Lette og tette.

Elgen

image.jpeg.e4903a78d91c1fba0c7d63951e201c5f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enkelte mener de ikke helt har fått med seg alt de burde når det gjelder mote og TV.

Til trøst, kan jeg bare si at jeg ikke helt er på banen, faktisk ikke innenfor i det hele tatt - totalt utenfor - ikke på samme kartblad engang....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REJOHN skrev:

Jeg ser at enkelte mener de ikke helt har fått med seg alt de burde når det gjelder mote og TV.

Til trøst, kan jeg bare si at jeg ikke helt er på banen, faktisk ikke innenfor i det hele tatt - totalt utenfor - ikke på samme kartblad engang....

Jeg tror ikke du helt skjønner begrepet mote. Mote er så uendelig mye mer enn fancy og dyrt tøy. Mote er også livsstil. 

Man kan like godt si det er mote å si man ikke følger mote. Fordi det er så moderne nå å kjøre egen stil. Men de fleste lar seg påvirke av omverden på en eller annen måte. 

Her inne på forumet er det uten tvil kvistbrenner, Hilleberg og Fjellreven som er på mote. 

Selv om jeg ikke bryr meg det skvett om kvistbrennere, så har jeg ingen problem med å forstå at andre lar seg fascinere av dette. Jeg fordømmer de ikke av den grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett håp. Det er at det ikke påvirker kvaliteten i den grad at det blir mindre brukbart i fjellet. En del turtøy har faktisk blitt dårligere med årene. Jeg tror grunnen er at hovedgruppen som handler produktene skal bruke de mens de venter på bussen på Majorstuen, mens de som setter pris på at de de varer i årevis med hard bruk i skog og mark er i et klart mindretall. Dermed er det rett og slett alt for dårlig holdbarhet på ting som blir markedsført som friluftstøy. Når produsentene ikke trenger tenker på at majoritenen av brukerne faktisk hadde blitt dritforbanna om de satt med på vidda i pissregnet med en jakke som lekker som en sil, men som burde vært tett 5 år til.

Om plutselig fjellsko skal måles i varighet på hvor mange ganger de klarer opp og ned på Aker Brygge ser jeg for meg at de ikke blir spesielt brukbare for støkkjegeren som leker hund i busker, lyng, steinrøys og kratt noen måneder på høsten...

Elisa har nok fortsatt ben nok i nesa til å stå på egenhånd, både i friluft og på Insta ;-) 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu, så er jeg moderne, igjen. Det skjer omtrent hvert tiende år, uten at jeg trenger å gjøre en ting :)

Men med friluftsklær de siste årene, og nå fjellsko begynner det å bli litt vel mye. Heldigvis er det snart topptursesong på ski...

28 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har bare ett håp. Det er at det ikke påvirker kvaliteten i den grad at det blir mindre brukbart i fjellet. En del turtøy har faktisk blitt dårligere med årene. Jeg tror grunnen er at hovedgruppen som handler produktene skal bruke de mens de venter på bussen på Majorstuen, mens de som setter pris på at de de varer i årevis med hard bruk i skog og mark er i et klart mindretall. Dermed er det rett og slett alt for dårlig holdbarhet på ting som blir markedsført som friluftstøy. Når produsentene ikke trenger tenker på at majoritenen av brukerne faktisk hadde blitt dritforbanna om de satt med på vidda i pissregnet med en jakke som lekker som en sil, men som burde vært tett 5 år til.

Om plutselig fjellsko skal måles i varighet på hvor mange ganger de klarer opp og ned på Aker Brygge ser jeg for meg at de ikke blir spesielt brukbare for støkkjegeren som leker hund i busker, lyng, steinrøys og kratt noen måneder på høsten...

Elisa har nok fortsatt ben nok i nesa til å stå på egenhånd, både i friluft og på Insta ;-) 

 

Om passform, funksjon og pris på turklær de siste årene gir en pekepinn spøker det for kvaliteten. Er jo nesten ikke mulig å få kjøpt en turbukse for "motbakke-med-sekk-lår" lenger. Glidelåser som ryker, og (mote)produsenter som lager poly/cotton bukser til 2300 som knapt holder et halvt år med aktivt bruk.

Litt kjedelig også at alle butikker har de samme to modellene som tilfeldigvis er siste mote. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror ikke du helt skjønner begrepet mote. Mote er så uendelig mye mer enn fancy og dyrt tøy.

Det har jeg forstått....

Og selv om jeg bruker Norrøna bukse og jakke til godt over 10.000,- så er jeg likevel helt utenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullteppe, kvistbrenner og ein himla dyr kniv. 😁

Det som er fint i dag er informasjon. Ein kan utdanne seg ein god del før ein brukar hardt tjente pengar og gjere bedre valg. Valg som passar for deg, din livsstil, økonomi,  prioritetar, kva du trivest best med etc...

For meg, takka vere moderne og nygamal teknologi, så er friluftsliv og kvardag veldig nære kvarandre. Så mange ting har og vorte så små, lette og kraftfulle at ein kan vere skikkeleg minimalist og likevel henge med på alt ein vil.

Definitivt "kvistbrenner" fan og ikkje berre i skogen. Har likevel ein Hot Logic Mini i bilen. 

At det er "in" å tenke litt over forbruk og akkurat kva ein treng og kva som er viktig synest eg er berre fint. Det er på tide. Kvalitet, vedlikehold og tradisjon. Skal vi spare miljøet, så er det veien å gå. Få ting, men ting som varer, brukar indre energi, er verdt å reparere og ta vare på psv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare slik at man havner midt i noe som er trendy, men av helt andre årsaker enn fordi det er trendy. Den gruppen jeg har reist på tur med de siste 7 årene har mer eller mindre utelukkende tilberedt mat på bål, jeg er vel den eneste som hadde med primus som backup de første turene. Det er av praktiske årsaker vi bruker kvistbrenner, primusen ble kanskje brukt 3 ganger, og bål krever mye ved, så kvistbrenner som komfyr sparer oss ikke bare for å bære brensel, det skåner også områdene vi er på tur i da vi bruker mye mindre enn om vi fyrer opp et bål.

 

Så på en måte må jeg jo takke "moten" for at jeg nå bærer mindre vekt og er mindre belastende på naturen der jeg oppholder meg, selv om jeg aldri gikk til anskaffelse av en kvistbrenner fordi det var in å ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎09‎.‎2018 den 21.31, Humbug skrev:

Ok. Etter å ha googlet litt har jeg ikke funnet noe om at fedme er trendy, så da har jeg hvertfall det.

Jeg trenger ikke Google engang. det er bare å sette haka i brystet å se ned. Ser du tissefanten uten å strekke hals, har du brukende BMI :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikkje fulgt så nøye med eg. Har vel ikkje logga inn her på fleire år.

Kom over Solo Stove på ei eller anna reklame. Bestilte den minste. Tok den med på ein liten tur. Opptenningskfyrstikk og nokre små kvistar. Full 900 Pot fosskoka på 5 min. Temmeleg imponert. 

Mote og mote... Det er vel berre det at det fungerar og no er det fleire som veit om det.

For meg, så er det litt som, "Jøss, finns dette!"  Wow! Forstod egentlig ikkje lenger kva eg skulle med andre ting. Har deretter skaffa fleire. Eg har enkle behov, så dei vert brukt både på fjelltur, biltur og heime. Har aldri vore nokon som treng stort, flott og moderne kjøkken for å lage mat. Mine favorittmåltid, bortsett frå all den ubehandla og rå maten eg spis, har komt frå ein wok, enkel heimelaga grill og dampkurv.

Med all preppe-mentaliteten i dag... Dette er jo livsstilen min til dagleg. Har litt ved, så eg tur eg er reletivt godt stilt.😄

Er sjølvsagt ikkje alltid like lett, men det kokar stort sett ned til litt kunnskap og å velge riktig ovn for situasjonen. 

Endret av Odd-Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.