Gå til innhold
Uvær

Ny primus

Anbefalte innlegg

Har en del råd å komme med, men greit å få avklart et par ting.

Hva slags matlaging gjør du, mest real og kaffikoking? Hvor viktig er pris?  Hva har du av kjeler og panner fra før? Hvor viktig er vekt sett i forhold til st den skal være god å steike med?

Trangia x2 er ikke et spesielt bra valg, mangler en kran ved brenneren. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Uvær skrev:

Dere som har multifuel, er denne i bruk på sommeren eller er det en ren vinterbrenner for dere (evt. hvorfor)?

Jeg har endel brennere, men bruker bare gass på en kort 3 sesongersbruk på multifuelbrennere med Berniedawg stillebrenner CAP. Da blir de like gode som en god gassbrenner.  Reine gassbrennere er et godt valg for 3 sesongers bruk, med vintergass funker det greit ned til minus 10 grader uten å snu boksen. Noen mener det fungere lengere ned, men da får du redusert effekt. Noen bokser står det -27 grader på. 

Har søkt litt på forumet, og det virker nesten ikke som noen bruker Trangia med rødsprit, men benytter gass eller multifuel i den. Noen som har en kort forklaring på det, dersom det stemmer?

Rødsprit gir lavere effekt, og ved matlaging går brenneren tom for rødsprit, og du må og bør vente med og etterfylle og retenne den. Har hvert mye ulykker med dette. Ligger en egen tråd på forumet om dette. Litt dumt om du lager pannekaker Feks. Litt mere tungvint å regulere effektene, siden du må flytte på et justeringslokk.

Vil en gassbrenner som Optimus Vega e.l. være dårligere på sommeren i forhold til vanlige gassbrennere (er det noen kompromisser for at de skal fungere i minusgrader)?

Nei

Og deretter eventuelt skaffe en ren vinterløsning dersom jeg får mersmak etter å ha vært ute i vinter. 

Til snøsmelting og vann til real er det msr xgk som er minst skummel til bruk inni telt. Den avgir minst kullos. 

Når det kommer til valg av brennersystem/vindskjerm er det to religioner:

Trangia som Skjult lenke - logg inn for å se den beskriver bra. Har selv begge typer av trangia settene. Jeg liker best hardanodisert vindskjerm, nonstick panne og helst duossal kjeler (NON stick kjeler som nr 2) se egen tråd på Skjult lenke - logg inn for å se den om disse settene.

Trangia er stabilt, tåler en del vind, utrolig slitesterk vindskjerm løsning, kjøper du dette har du et sett livet ut, med unntak av nonstick panna, som er som andre nonstick panner og må byttes etter en tids bruk. Har brukt 2 panner på 20 år. Mye hard varme knekker de  på null komma null, særlig på brennere med med spiss flamme. Det er bra avstand mellom brenner og steikepanne på trangiasystemet, så varmefordelingen blir bra. 

Hvilke brenner du skal ha i Trangia: Trangia gassbrenner eller eBay varianten? Begge er omtrent like gode. eBay varianten koster ca 120kr. Har en av hver.

Med et bra trangia sett med gassbrenner og vintergass, dekker du 100% av bruken du normalt har sagt du kommer til å bruke sette. Ulempen er at det veier litt mere, men ikke mye, har en del mere volum når det er nedpakket. Dette gjør at en del vegrer seg mot Trangia system. Tipper at jeg personlig bruker dette sett på rundt halvparten av mine overnattingsturer.

Det som ikke er i religion til Trangia går for et lett system med ekstern vindskjerm. For matlaging er de med et bredt hode best. Dette gjelder både gass og multifuel.

Disse pakker mindre i volum, men endel har vindskjerm som brettes/rulles rundt en flaske, eller et hengslet system (det veier mere igjen, men holder lengere) bare Skjult lenke - logg inn for å se den kan veie 250 gram.  Jo tyngere vindskjerm jo bedre står den i vinden. 

IMG_0221.JPG.4500305a9b6506f9aa92f285ff7f9c0a.JPG

Du kan da bruke de kjelene du har. 

Skal du få et bra system som takler både gass og bensin i samme brenner har du ikke mange valg som funker bra. 

Optimus Polaris har ikke dysebytte og gir mindre effekt på gass, men har et bra system for dyserens. Brenner ikke helt rent på bensin i mine øyne. Funker dårlig med parafin. Nova/nova+ går ikke på gass. Har alle disse tre med stillebrenner CAP.

Primus omnilite har dysebytte, men har dyser som går tett på spesielt bensin. Du kan da få bensinstråle som bommer på flammesprederen, noe jeg har opplevd. Funker fint på gass. Bensin kan løses med en stillebrenner CAP fra Berniedawg og litt triksing med dyser. Du kan da bruke samme dyse på gass og bensin. Men du sprekker på budsjettet ditt. Jeg har montert mitt i det lille Skjult lenke - logg inn for å se den og har verdens beste trangiasett etter min mening. Krever i så fall et ekstra hull i vindskjermen. Men dyrt. Brenner helt rent syns jeg. Har kran på både brenner og flaske noe som kreves på bensin for godkontroll ved matlaging. 

Primus Omnifuel moren til omnilite, stabil driftsikker både på parafin, bensin og gass. Har dysebytte. Funker enda bedre med Berniedawg stillebrenner CAP.  Har denne løsning i det store Skjult lenke - logg inn for å se den, krever også et ekstra hull i vindskjermen. Brenner 100% rent i mine øyer. Et trygt og godt valg som er innenfor ditt budsjett. Men har ikke et innebygget dyserensesystem. Anbefales. 

MSR whisperlight Universal går på både gass (oppned modus) og bensin. Denne har jeg bare hatt i et par dager og har ikke testet den ferdig. Brenner ikke helt 100% rent i mine øyne, og har en historie med kullosforgiftninger rundt seg. 

3 timer siden, dsk skrev:

Coleman Apex ii er en bensinbrenner med slange som er stille, lett og regulere og som har passende effekt.  Her må man evt bruke en vindskjerm av aluplate/folie

Denne er en klassiker på bensin, og er vel noe av det beste på bensin og matlaging. Jeg har også denne i min samling, men er nok et colektors item.

Reine gassbrennere med slange, funker alle jeg har prøvd, som har et stort brett hode. Det er en fordel og kunne snu gassboksen til opp/ned modus. Du kan da bruke det i et betraktelig større temperatur område.  Men er ikke mitt valg, og har solgt de jeg har testet. 

Msr windpro som Skjult lenke - logg inn for å se den foreslår ser bra ut, men har ikke selv test denne. Har både oppned modus og forvarmingsbøyle. Er nok et bedre valg enn Vega brenneren pga et større hode og litt mere avstand til panna. Men veier litt mere og er litt dyrere. 

IMG_0218.thumb.JPG.de3f9dc49caafc0bd55a13be5b13f50c.JPGIMG_0219.JPG.0cd52fe039fa96e84161662f190160f6.JPG

Primus Gravety III er også en brenner med bøyle og stor hode. Men kommer ikke med noe bøyle for oppnedmodus. 

IMG_0220.JPG.62e04734960310ca649b38931fdf3ac0.JPG

Edit: Skal se om jeg kan få inn litt flere bilder og lenker i løpet av helga, men har ikke PC her nå. 

Endret av Memento mori

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, ArveS skrev:

Fellestrekkene var vel her at brenneren var plassert inni en jotun malingsboks som var moddet som vindskjerm, og at det sto en kjele med varmeveksler oppå? 

Dette er hentet fra Skjult lenke - logg inn for å se den

IMG_0223.PNG.b5abfe562e8b486617ae6ffd698f6c26.PNG

Vindskjerm som er tett er ikke bra om det er et moda jotun spann eller en tett vindskjerm. 

IMG_0222.PNG.190efc2c7db041a923935b1dd925b183.PNG

Tror denne tabellen er uten at det er kjele på brenneren, med kjele på blir det høyere verdier. 

IMG_6810.thumb.JPG.8e433ae54a6a2f84a32fbdf71f2949f2.JPG

Her er test med gass nå i uka som var, er et gul skjær i flammebilde selv på gass. Relativ kort avstand mellom brennerhode og kjelestøtte også. Skal få tatt noen bilder i løpet av vinteren på de som jeg personlig syns brenner renest, og det er Omni brennerne og xgk. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil, pluss litt tekst til tabell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, ArveS skrev:

Det er greit å ha respekt for CO, men whisperlite produserer ikke spesielt mye av det på bensin når den blir brukt på forsvarlig måte. 

I en del av rapportene fremkommer det at brennerens tilgang til luft er viktig. Coleman,  whisperlight, og et par andre ligner i konstruksjon med hensyn til at det er en slags krage rundt brenneren. På omniserien og xgk er det mere åpent. 

Soto muka brenneren har til å med et friskluftsrør for å få renere forbrenning på sin brenner  

F5418692-6657-4AE3-AF82-7B73CE904A3E.jpeg.e6d76faef62a3b9cabb519c8270fc179.jpeg

Målte avstanden på en del brennere for et par års siden. 

Da det fremkommer at avstanden mellom brenner og kjele er veldig viktig og at noen mm ekstra hjelper, har jeg målt på noen primuser jeg har, for å finne ut hvem som er tryggest.  Satte de på hode for å få målt.

MSR Whisperlite 14,5 mm

MSR XGK EX 29 mm

Omnilite 23 mm

Omnifuel i Trangia 23 mm

Så det ser ut som avstanden er omvendt proporsjonal med produksjon av kullos når det er kjele på primusen.Så det er nok ikke helt tilfeldig at Whisperlight kommer dårlig ut med halve avstanden sett i forhold til MSR XGK EX. 

Hadde vært artig om flere målte på sine primuser.

Skjult lenke - logg inn for å se denWhisperliteSkjult lenke - logg inn for å se den

MSR XGK EXSkjult lenke - logg inn for å se den

OmniliteSkjult lenke - logg inn for å se den

Omnifuel i Trangia

Dette er noe av grunnlaget sammen med en gulaktig flamme selv uten kjele på whisperlight. Men har desverre ikke noe måleapparat for kullos selv. Så her er det litt dunding ute å hår fra min side. 

5 timer siden, Uvær skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den Er det den du pratet om i innlegget ditt

Ja det er omnifuel II. Den har 2 kraner. 

5 timer siden, Uvær skrev:

Er det høy effekt som er det mest naturlige å gå ut fra ved vinterbruk? Ser også at XGK EX ikke har noen tall på utslipp ved lav effekt, er dette fordi den kun kan fyres på høy effekt

På vinteren er det høy effekt som er viktigst. Xgk er litt on/off men blir betydelig bedre hvis du bytter til artic pump. Men den koster noen kr ekstra. Har lurt på å bytte pakninger på artic pumpa for å kunne bruke det på varme dager også. 

Når det gjelder trangia og steiking av pannekaker har jeg samme erfaring som Skjult lenke - logg inn for å se den med at det går mye gass. Men den funker til pannekaker. En ren gassbrenner ALA windpro vil på papiret være betydelig bedre til slik bruk. Men har ikke teste det i praksis. På dagsturer spiller ikke gassforbruk så stor rolle. Da kan du ofte ta med en 450 boks for å være sikker om det skal lages pannekaker til hele slekta. 

Desverre er det slik enda at den perfekte brenner ikke finnes. Men rene produkter laget for en type drivstoff er ofte de beste, selv om de med dysebytte kommer ganske nære i noen tilfeller. 

Skjult lenke - logg inn for å se den er du i nærheten av meg på Sundvollen kan du komme innom og se litt på de jeg har. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Uvær skrev:

Er disse faktorene som dere skriver om over like viktige å tenke på når det kommer til gassbrennere?

Svaret er vel et klart ja, men er veldig avhengig av type brenner, om du har høy eller lav effekt, med eller uten kjele. Tabell fra friluftsliv sin artikkel. IMG_0226.thumb.PNG.9d04a174f50287207570213d39f3b336.PNG

På lav effekt og med kjele er MSR reaktor værst med 1000 ppm, mens beste med kjele er 2! 

På Høy effekt er Primus ETAEkspress værst med 1860 ppm, mens beste er nede i 10 ppm.

IMG_0227.JPG.3095f8b92bbc287a665146f96566db34.JPG

Jetboil Helios ser slik ut.

IMG_0228.JPG.66ac0078d8831ac5497a3ce80a32d258.JPG

IMG_0229.JPG.683e939fbbd7ad67f2ba5785a90acc25.JPG

Brenneren er utrolig lik Primus sin ekspress serie

IMG_0230.JPG.c5542b971054939ff796a3ca5467bc7d.JPG

Som ser slik ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Uvær skrev:

Hvordan er avstanden fra brenner til kjele på Primus Ekspress-serien og Jetboil Helios, er den noenlunde lik? 

Har solgt begge primus ekspress systemene jeg hadde, så kan ikke få tatt noe mål på de. Har ikke sett Jetboil Helios på annet enn bilder. 

IMG_5420.thumb.JPG.4d3d533aba59c7ab75c4b3c38c951921.JPG

IMG_2371.thumb.JPG.bbc70ff34a138f99cd74a60f02dd6171.JPG

Det som jeg ser på bildene jeg har, er at det er en avstand mellom brennerhode og kjelestøtta, samt at det er lite som begrenser tilgangen på luft.

IMG_2376.thumb.JPG.1c8eb590841ec1d0d7f3e2e66a3bfa11.JPG

Hele brenneren ligger lavt 

IMG_2377.thumb.JPG.003a73e3d0df7bc3799124f64f91779b.JPG

God sirkulasjon av frisk luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.