Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL - Lindesnes - nordkapp - Grense Jacobselv


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal gå en liten tur i 2019, fra Lindesnes til nordkapp, så avslutte turen ved Grense Jakobselv. Satser på å fullføre turen etter en 5 månders tid?...  Er fra nord i Norge, så det område er greit. Men da lite kunnskap om alt sør for Trondheim. Mulig noen her har litt og fortelle da  :)

 

Hvordan er Hardangervidda? starter siste uken i mai fra Lindesnes å er på vidda i Juni en gang da,  har veldig lyst å ta turen til trolltunga før jeg vandrer videre nord og mot Galdhøpiggen. Regner med det er MYE snø som smelter i den tiden men er det mulig og gå den veien uten ski/truger? eller er det snø som dekker deg opp til brystet i retning trolltunga?

 

Galdhøpiggen i Juni? hvordan er turen? Planen er å gå fra og til Spiterstulen. 

 

Finland? Noen som vet om en side der jeg kan skrive ut kart, som kartutskrift sin side?  gå over finskegrensa er vel smertefritt? som i sverige? Har aldri tatt turen der før.

 

Tusen takk 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Npl er en lang tur, og det er noen i år som ga seg etter 2 dager, 6 dager og flere som fikk problemer ganske tidlig. Men også en del som går enda. 

Så gode forberedelser er nok lurt. Ikke minst å ha det psykiske på stell. 

Anbefaler deg og lese gjennom bloggen til @Anders_G Utentur.com 

Men start i mai treffer du råtten snø ett eller annet sted helst 2 steder opp på og ned fra fjellet. Hvor dette skjer varierer fra år til år. 

Norge på langs info gir deg også mange innput. 

7 timer siden, Alexandersen skrev:

 Lindesnes til nordkapp, så avslutte turen ved Grense Jakobselv. Satser på å fullføre turen etter en 5 månders tid

Bare ekstra delen fra Nordkapp til Grense Jakobs elv er ca 40 mil i luftlinje. Du trenger ca en mnd bare for å gå det strekket. Så du bør nok regne 7 mnd på hele turen hvis du skal ca 20 km om dagen. 

Hadde nok unngått å ta med Trolltunga eller andre ekstra spennene plasser, men heller hatt fokus på faktisk å fullføre NPL.

De spennende plassene kan du fint ta senere en gang, og du har ikke nok tid til disse. 

Du kan også søke her på forumet under Bøker media taggen  og finne mere info.

Hva har du gått av lengere turer fra før, eller er dette første lange turen?

Lett sekk i den grad det er mulig er også viktig. 

Ville nok kjøpt «ekte» kart til turen, er litt styrete med papirkart som ikke liker vann etter min erfaring. Du mister også oversikten når du ikke kan brette ut kartet og se hele linja. 

Lykke til med en spennende tur, har du et sted du deler turen? En blogg? Det å være med på hele turen også planlegging er veldig artig syns jeg og flere her inne. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for et godt svar! har lest en del blogger men skal ta meg god tid og lese gjennom de du skriver om :)

 

ja det er en rimelig lang rute, spesielt siste delen. Mulig du har veldig rett på å droppe ekstra turene til tunga og Galdhøpiggen. fokus er jo å fullføre turen da. min letteste sekk er en trollhetta på 2.8kg. Turer som dette har jeg ikke gjort før, lengste fra før er på 4 uker på sommerføre og 3 uker på vinter. Det er gjort flere ganger da.

Har klart og skrive ut kart fra kartutskrift frem til nordkapp, videre må jeg kjøpe. det koster for mye om jeg skulle kjøpt alle kartene :( satser på at kartmappen holder de tørr.

 

Har ingen blogg da, bare en instagram. tusen takk! det kommer godt med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alexandersen skrev:

det koster for mye om jeg skulle kjøpt alle kartene

Det blir solgt slik NPL sett med kart på finn med jevne mellomrom, en del av disse har aldri vært i bruk. 2500-4000kr for et sett. 

Et annet viktig tips er og ikke gå langt og hard på asfalt til å begynne med, mange ødelegger turen allerede første dagen, da de gjerne vil gå litt ekstra for å ha noe å gå på i forhold til skjema, og glemmer at de skal være på tur i 6 mnd. 

Når du skal være på tur så lenge, må du sørge for at du veier like mye hver dag, og ikke går ned i vekt, kostholdet er viktig. Ikke skader beina med gnagsår etc, eller bruker opp kroppen.  Så vekta på sekken totalsett er utrolig viktig. Det sier også noe om hvor godt forberedt du er, les om AT, CDT i USA, så ser du statestikk på hvem som fullfører. 

Gå heller mindre distanser hver dag, og ha færre hvilke/ordnedager er Mitt beste råd. Nyt turen, ikke mange sjangser du får til en NPL tur i livet, bruk den så bra du bare kan👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror et viktig valg i Sør-Norge er om du skal ta bryet med eget telt, mat osv. 

Det er  mange som går Norge på langs uten telt, eller med begrenset bruk av telt. Snakket med en og det var KUN i Børgefjell at han strengt tatt trengte telt sa han.

Har litt sansen for opplegget til disse folkene..https://www.ut.no/tur/2.17403/

 image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 19.34, Kjell Iver skrev:

Jeg tror et viktig valg i Sør-Norge er om du skal ta bryet med eget telt, mat osv. 

Å kutte ut telt eller mat blir litt skummelt, teltet veien bare 2kg, Lindesnes - ljosland er et godt stykke og ikke ha en sikker bolig og legge seg i om en trenger det. Egen mat? kjøpe mat på hytter? tror jeg fokuserer på å frakte egen mat under turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
24 minutter siden, Turbjørn skrev:

Jeg er på jakt etter gpx-spor, vinter, mellom Meråker og Røyrvik. Jeg har vinterspor fra Børgefjell og nordover som jeg selv har gått.

Har du sett på lommekjent.no? 

Det ligger en del scooterløyper ute - f.eks. https://www.lierne.kommune.no/viktige-lenker/motorferdsel/rekreasjonsloyper/last-ned-gps-logg/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 21.01, Alexandersen skrev:

Finland? Noen som vet om en side der jeg kan skrive ut kart, som kartutskrift sin side?  gå over finskegrensa er vel smertefritt? som i sverige? Har aldri tatt turen der før.

HEI

Finland har en glimrende kart tjeneste, hvor man kan legge på ulike lag som sti, løyper, scooterspor, stugor, kåter mm.

Velg svensk eller engelsk

https://www.retkikartta.fi

elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.