Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken dehydrator bruker dere?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en Menuett fra Jula og en dyrere, svenskprodusert tørker med navn Evermat. Sistnevnte har bakker med finmasket metallnetting, og presis og pålitelig termostat, dessuten en mekanisk timer opp til 12 timer. Varmefordelingen er svært god, og den tørker jevnt.
Julatørkeren har plastbakker med alt for store hull, og termostaten er høyst unøyaktig - den går opp til 50 grader, men er ikke i nærheten. Den har også dårligere varmefordeling siden varmlufta kommer opp i midten av viftehuset.
En av de beste tørkerne er antakelig Excalibur, den har rektangulære bakker med fin metallnetting, og omtaler tyder på at den er svært god. Men det skulle bare mangle til den prisen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Steba (https://www.kitchenone.no/produkt/steba-ed5-dehydrator/) 5 etasjer, men mulighet for 2 til - det er ikke umulig jeg handler to hyller til i høst. 

Jeg synes det blir jevnt resultat i alle etasjer og utover etasjene også. 

Jeg har foreløpig laget Beef Jerky, tørket løk, banan, gulrot og blåbær. 


Funker helt greit. Jeg er ikke helt enig med termostaten så jeg har kontrollert den med et digitalt steketermometer lagt i en hylle til jeg ble kjent med den. Stillbar opp til 70 grader, men da ligger det på ca 50+ inne i tørkere, noe som uansett er det varmeste jeg bruker til Beef Jerky osv..

Den har en "urtematte" med finere mesh ti len av hyllene (sees på nederste bilde på linken). Jeg har laget meg meg 3 til av en finmasket kuvertbrikke jeg hadde til bruk på f.eks kjøttdeig, men har ikke rukket tørke kjøttdeig enda. Antar dog at det også fungerer utmerket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excalibur EXD-4. Uten "timer". Av/på  knapp +  dreibar knapp for regulering av temperatur. Funker fint for meg.  www.prisjakt.no/#rparams=ss=Excalibur EXD-4

Sitat

Excalibur EXD-4 dehydrator, 4 trays

The economy model offers the same performance as the larger units at a value price point.

Adjustable Thermostat 35°C – 73,9°
10,2 cm fan 
220 watts
Measures (H x W x D): 15,5 x 33 x 40,5 cm

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 16.07, Erik Haaland skrev:

Er Jula sin helt grei liksom eller må jeg kjøpe en annen for å dehydrere mat selv. Har vakumeringsmaskinen allerede.

Strengt tatt holder det vel med en vanlig komfyr med vamluftsovn og en vinkork for å holde døren på stekeovnen din litt åpen å teste om tørking av mat er noe du vil satse på?

 

Endret av glote
mer presis ordlyd...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, glote skrev:

Strengt tatt holder det vel med en vanlig komfyr med vamluftsovn og en vinkork for å holde døren på stekeovnen din litt åpen å teste om tørking av mat er noe du vil satse på?

 

Joda, men med åpen kjøkkenløsning og toppetasje så blir det fort litt lunka i kåken når man holder på en 8-10 timer. 

Derfor foretrekker jeg å kunne sette tørkeren i boden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, glote skrev:

Strengt tatt holder det vel med en vanlig komfyr med vamluftsovn og en vinkork for å holde døren på stekeovnen din litt åpen å teste om tørking av mat er noe du vil satse på?

 

Ja, ikke ett dumt forslag :)
Prøve seg litt frem om man har varmluftsovn er ett bra forslag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.