Gå til innhold
  • Bli medlem

fjällräven abisko lite vs. frisport yaranga light


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt et frisport yaranga 3 light. Ikke prøvd ut enda. Så ser jeg at fjällräven abisko lite har gått ned i pris slik at prisforskjellen ikke er større enn 1500 kr. mellom disse to teltene. Vurderer å bytte ut yaranga mot abisko lite, men lurte på om noen har erfaring med et eller begge av disse teltene. Begge to er 3 p. telt, men jeg vil bruke som 2 p. telt. Noen som har erfaring / tanker rundt disse telt? Frisport har litt lite informasjon om materialer etc. på sin hjemmeside. Er ute etter et 3-4 sesong telt, men vil nok ikke bruke noe særlig om vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, malinmej skrev:

tanker rundt disse telt?

Fjellreven

IMG_0188.thumb.JPG.4b87547aea85da29a4e4577d4e097857.JPG

Helårs tunneltelt, hvor lav vekt og brukervennlighet er kombinert med styrke og pålitelighet. Vektbesparende, lavprofil design med et fortelt som er optimalisert for turer med behov for mindre oppakning. 

Ytterteltet kan rulles opp fullstendig i begge ender, for å gi utsyn og maksimere luftstrømmen (gjelder ikke for Abisko Lite 1). 

To sterke og svært lette DAC Featherlite NSL stenger. Mulighet for doble stenger.

Ventilåpninger som kan lukkes med netting for å holde bittesmå insekter ute.

Vekt: 2220 g
Personer: 3
Sesonger: 4 årstider
Yttermateriale: 20D TripleRip Sil/Sil 3000 mm. 100% polyamide.
Pakkestørrelse: Lenght:42 cm / Diam:17 cm
Produktfamilie: 15D Ripstop DWR 100% Polyamide
Myggnetting: 20D No-see-um mesh 100% polyester
Fasthet åpen: 40D Ripstop PU 6000mm 100% polyamide
Stangmateriale: DAC Featherlite NSL
Leveringsomfang: DAC V-Pegs Small
Kjønn: Unisex
Funksjoner: vindtett|vanntett|holdbar
Materiale teltinnside: Abisko
Miljøinformasjon: Fluorkarbonfri impregnering

IMG_0187.thumb.JPG.400efb5de595c484ed0c8e0a83a23694.JPG

Frisport

IMG_0189.JPG.0af2568871f87262bcc8b455b3be1cf8.JPG

Se lenker for 360 graders innvendig og utvendig visning av teltet. 

Yaranga Light 3p er en lettvekter i toppklasse! 
Vekt er viktig. Praktiske løsninger i kombinasjon med lav vekt øker brukergleden enda mer. Yaranga Light har stor åpning med lettere adkomst og mange praktiske detaljer. En bestselger blandt våre lettvektstelt

Yaranga light har et spesielt særtrekk, stengene er vinklet. Ved å vinkle stengene kan teltet ha et stor og romslig fortelt, en spesielt stor åpning i forhold til samenlignbare telt, uten å øke størrelsen og vekten på teltet. Likevel er vinklingen så liten at hele innertelt har god nok lengde.

- Ventilene kan åpnes og lukkes fra teltets innside. Fremfre ventilstøtte inneholder rep-hylse for teltstang
- Alle stangtunneler er merket med refleks i samme farge som stangen som skal brukes der.
- Alle glidelåsdragere har refleks og selvlysende elementer
- Alle barduner er ferdig festet, har refleks og gul signalfarge, samt festeanordning for enkel pakking
- 3000 mm ripstop duk med UV beskyttelse

Total vekt inkl. 18 plugger: 2,150 kgIMG_0191.JPG.1d097050e1f9ef0657cc54040abb04d9.JPG

IMG_0190.JPG.ec5b1d3e8995585e61adf2d8f98c895e.JPG

Mine tanker er:

Fjellreven lager gode telt, med gode stenger og teltplugger, god ventilasjon, mulighet til å åpne i begge ender. Mulighet for doble stenger, helårstelt. Minuset er lavt under tak, muligens for lavt, pluss et det skrår. 2 teltstenger. 

Frisport: Er nok ikke så gode materialer siden de ikke er oppgitt. DAC lager gode stenger, og teltplugger som er avbildet er ikke gode plugger. Mye bedre takhøyde, 3 stenger men er nok er 3 sesonger telt. Trangt i fotenden. 

Min konklusjon: Fjellreven er et meget bra telt, som tåler mye med god ventilasjon. Frisport gir mere plass, men tåler ikke like mye og er nok ikke like bra kvalitetsmessig. Men høyden din når du sitter, og bruken av teltet avgjør. Det beste hadde nok vært og ha begge hjemme samtidig og slått de opp i stua for å sammenligne. Mitt forslag hadde vært et Hilleberg Nallo 2/3 og om pris betyr mye kjøpt brukt på finn.no. Da ville du fått et telt som er mye brukt, lett og omsette også hvis/når ting endrer seg. Ligger et Nallo 2 gt på finn til 5500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for engasjement😀! Ja, jeg skjønner tankene dine. Omtrent som jeg tenker. Eneste er at jeg har lyst på nytt telt - tør ikke ta sjansen på brukt - og Hilleberg er veldig veldig dyrt. Koster da dobbelt så mye som fjällräven när dette är satt ned i pris. Men da er vi nok enig om at det virker lurt å bytte fra Frisport til fjällräven dersom jeg ikke skal bruke penger på Hilleberg? Fjällräven har vel starkere materialer enn f eks Helsport light-familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, malinmej skrev:

Eneste er at jeg har lyst på nytt telt - tør ikke ta sjansen på brukt - og Hilleberg er veldig veldig dyrt

Ved å kjøpe brukt får du i mye større grad det du betalar for. Jeg har kjøpt 4 gapahuker, en vindsekk, 4 tarper og 21 telt brukt på finn, om jeg har telt riktig. I ett tilfelle stemte ikke det jeg hadde kjøpt. Selger tok det tilbake, uten diskusjon. Så anbefaler et brukt kvalitetstelt.

Høyden i telt er litt kritisk etter min målestokk, telt som er lave ser ut som de blir mye mere omsatt brukt på finn, ofte med begrunnelsen at de vil ha noe større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Memento mori skrev:

Ved å kjøpe brukt får du i mye større grad det du betalar for. Jeg har kjøpt 4 gapahuker, en vindsekk, 4 tarper og 21 telt brukt på finn, om jeg har telt riktig. I ett tilfelle stemte ikke det jeg hadde kjøpt. Selger tok det tilbake, uten diskusjon. Så anbefaler et brukt kvalitetstelt.

Høyden i telt er litt kritisk etter min målestokk, telt som er lave ser ut som de blir mye mere omsatt brukt på finn, ofte med begrunnelsen at de vil ha noe større. 

Får finn-varsel på telefon hver gang telt o.l. selges i Trondheim. Er mye helsport Nordmarka (og Helsport Superlight rett etter 25% hos XXL. Noen som prøver å tjene på det tror jeg). Ang høyde: Etter en sommer i noe Fjellheimen SL med 110cm vet jeg at lavere er uaktuelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, malinmej skrev:

Hei, Takk for engasjement😀! Ja, jeg skjønner tankene dine. Omtrent som jeg tenker. Eneste er at jeg har lyst på nytt telt - tør ikke ta sjansen på brukt - og Hilleberg er veldig veldig dyrt. Koster da dobbelt så mye som fjällräven när dette är satt ned i pris. Men da er vi nok enig om at det virker lurt å bytte fra Frisport til fjällräven dersom jeg ikke skal bruke penger på Hilleberg? Fjällräven har vel starkere materialer enn f eks Helsport light-familien. 

Hilleberg Nallo ligger vel på rundt 8000 kroner og om du får Abisko til halve denne prisen så er det vel kanskje verdt å slå til? Om teltet er høyt nok kommer mye an på hvor høy du er og dine preferanser. 

Har brukt Nallo 3 endel og det er et bra telt, men tunneltelt av denne konstruksjonen er litt sårbare for sidevind er min erfaring og har fått duken trykket godt inn i innerteltet ved et par anledninger. Men til å leve med. Nallo 3 er vel 105 på det høyeste og noe særlig lavere ville ikke jeg hatt det (er 180). 

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvilke spørsmål om telt som kommer, så tar det ikke lang tid før noen sier Hilleberg og noen andre sier Helsport. Det er gjerne sånn at vi liker det vi selv har osv.. Vel, nå har jeg Fjällräven som mitt hovedtelt, og snakker gjerne varmt om det. Dette er en veldig god produsent, med gode og velprøvde løsninger. Når det gjelder Frisport, så har jeg hatt en lavvo og en tarp. Det er ingen tvil (i min sjel i alle fall) at sømkvalitet, materialvalg og praktiske løsninger er langt bedre hos Fjällräven. Men må påpeke at jeg ikke har prøvd dette tunnelteltet til Frisport.

Som flere har sagt, så er høyden et minus, særlig når forteltet er såpass lite.  Jeg ville vurdert å gått for Abisko shape 2 for to personer, i stedet for Abisko light 3. Det er større lagringsplass/arbeidsrom/tørkeplass i forteltet, som kompenserer for den litt mindre bredden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg gikk noen runder og fant ut at det var verdt 1500 kr. å oppgradere til Fjällräven fra Frisport. Så det ble et Abisko light 3. Har ikke prøvd enda, unntatt i stua (med gaffatejp og kina-pinner som substitutt for plugger i bakken). Uansett føles det deilig å ha et slikt telt i hus. Takk for alle svar!! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig valg @malinmej :) 

Personlig synes jeg at ventilasjonen i Fjellreven Abisko Lite/Shape er så mye bedre enn på Nallo, at valget er opplagt. På pairet er det noen få cm forskjell i høyde som man må ta hensyn til dog.

Nallo har egentlig mye forbedringspotensiale både når det gjelder ventilasjon på barmark, og når det er snø, i forhold til Fjellreven Abisko lite/shape.

Fjellreven er også blant de tunellteltene med inngang i kun èn ende som blir fullt levelig i sommervarmen, med å rulle opp begge ender av teltet 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.