Gå til innhold
  • Bli medlem

Emdalstindane, Stranda 16.juli 2006 (Sunnmørsalpane)


Svein

Anbefalte innlegg

Jeg var freidig nok til å melde meg på denne turen, etter at jeg fikk vite av Arnt at han var invitert med av noen kolleger. Jeg og Geir hadde tenkt å gå denne egga i fjor, men såvidt jeg husker valgte vi den aktuelle dagen en tur i ytre strøk pga værmeldingene..? - Høgenipa og Langenestinden fra fjorden.

Vi startet på Emdal i Strandadalen og gikk opp Emdalsdalen nesten inn til de to vatna. Ei bratt og tung renne ble fulgt helt opp på egga rett sør for topp 1306, en del løst i renna helt oppe.

Egga videre sørover til høyeste topp er skikkelig flott tinderangling, et par km med mye klyving og noen utsatte passasjer. Fra Høyeste toppen er det ca 500m bedagelig terreng før egga igjen smalner til og blir luftig en 30-40m, på det smaleste kan man "ri" egga om en ønsker ;-)

Jeg hadde planlagt å gå Svartetindane og Kvitfjellegga på returen, de andre skulle gå til ned Stølsdalen til Herdalssætra. Men vi brukte såpass lang tid at jeg slo følge med de andre hele veien. Vi går over navnløs topp 1324 før det er strake veien ned Stølsdalen. Litt slossing med skogen må til før vi er nede på Herdalssætra, vi vinner kampen men er ikke fri for risper :idea:

Anbefalingsverdig tur, der er minst to andre renner som også kan gås opp fra Emdalsdalen + minst en mulig oppgang fra Strandadalen - til Emdalshornet (lengst nord på ryggen). Oppgang eller nedgang via Røyralisjedalen sørøst for Emdalstindane er også kurant ifølge en lokal mann jeg snakket med i går kveld.

Mer om turen på http://www.fjellinordvest.net/content/view/36/31/

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.