Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose for barn?


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Siden ungene gjerne vokser, valgte jeg selv å kjøpe inn vinterpose i full lengde som jeg planlegger å "korte" inn med ett spennbånd.

- Kan brukes av barnet til det er voksent.
- Prismessig er det stort sett ikke noe forskjell
- Noe forskjell i pakkvolum og vekt i negativ retning, dvs større pakkvolum og høyere vekt (dette ble for min del kompensert med at jeg kjøpte dunpose)
- Andrehåndsverdi holder seg gjerne bedre og det er lettere å selge.

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng her.

F.eks. liggeunderlaga dei bruker er i vanlig voksenstørrelse, ingen vits å bruke mindre.

Har tidligare i år kjøp Warmpeace Viking 600 dunposer i 170 cm og 180 cm perdonlengde til barna som del er superfornøyd med, da eg forventer at dei ender opp rundt der i voksen alder. (Hun på 9 år er ca 132 cm og han på 10 er ligg meir eller mindre konstant 10 cm over søstra. Begge foreldra er under 170/180 cm.)

Funderer altså å bruke Warmpeace posene sammen med annen pose utenpå i vinter slik dem har gjort tidligere med andre poser, Men det blir tar mye volum å ha med 4 poser til barna på tur + pose(r) til dei voksne.

Når barna var små brukte eg å ha barna i i sine Helsport Alta JR (T-comf:0°C/T-lim: -5°C) mellom to voksne i sine poser, og å legge en isolert fjellduk/jervenrnduk over alle når det ble kaldt. Fungerte brillefint i 15-20 minusgrader. Men prøver få inn litt meir fleksibilitet ift soving fremover. 😊

Tanken er og at kunstfiberpose er bra på vinteren i tilfelle uhell med å søle fra drikkeflaske, ligge klistra til teltduk ila natta osv. Litt mindre kritisk enn med dun når det er blå grader.

Om man sammenligner f.eks. Mammut Tyin Mti Winter Bison 160 L posen med Helsport Alta Winter Junior Flex V  posen, så har eg meir tro på Tyin posen.

Per nå er det heller ikkje aktuelt å bruke for mykje penger på dette (f.eks. skreddersøm fra Cumulus/Isbørn) men å finne en god og lavt nok priset løsning med enkeltpose eller to-pose system.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo teste litt når man har hjemmehelg. 😄

20180908_114451.thumb.jpg.dcbefb1f729b91f80fa21c15e62e3ad6.jpg

Helsport Alta JR inne i en Warmpeace Viking 600. Mulig dette holder for vinterens turmuligheter med barna(Max en uke om gangen), og ny sovepose kan utsettes. 🤔 Ideelt sett skulle den syntetiske poden vært ytterst, men barn avgir ikke like mye fukt som voksne ila en natt.

Tenke tenke tenkte.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med pose i pose fungerer egentlig ganske bra.
Men det ekstra volumet ble for min del det store drawbacket, som gjorde at jeg valgte å kjøpe en ekstra vintersovepose i dun. 

Her er noen bilder fra en tur da nest minste fortsatt passet i barnevognposen. 
Lagene var som følger, fra innerst til ytterst

  1. Vognpose (Dun/Fjær..),
  2. Helsport Alta Jr.(Syntet)
  3. Underquilt (Dun), som lå løst over henne.

 Dette funket bra, og jeg kunne nok droppet quilten, men var litt usikker på hvor kaldt det kom til å bli, samt at det var hennes første overnatting i telt med temperaturer under 10 minus.
-12 eller -13 grader var vel den kaldeste temperaturen målt inni teltet iløpet av natten om jeg husker rett.

 

Her har jeg bare nappa henne ut av pulken og kastet henne i inn i teltet etter at teltet var satt opp. Det eldre tremannsteltet fra Helsport var rimelig fylt opp med både dyn og syntet for oss begge.DSC_0075.thumb.jpg.90fd145f487f29b011e8c7b015b1f065.jpg

 

På morgenen etter at frokosten var inntatt. 

DSC_0108.thumb.jpg.72c5b0fe20f5d1a9449686d579113d40.jpg

 

Passet fint med Frost på iPaden, når det var.. ehh...frost ute :D
Sitat prinsessa: - "Kult! Tørket frukt passer fint som dessert til frokosten og som godteri til film på samme tid!, Dette må vi gjøre morgen også!" 

DSC_0088.thumb.jpg.ae0611da33d8b75c43997ce2062e2cc1.jpg

 

Nå har jeg bare en ekstra vintersovepose, så foreløpig er tanken at jeg eventuelt bruker pose-i-pose løsning når jeg tar med to av arvingene med på telttur vinterstid, men har sirklet meg inn på Warpeace Viking 1200 om det skulle bli kjøp av enda en pose. 

 

Satan kor e gleda me te vinter'n ! :hyper: :frantics:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.