Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Garmin Alpha


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

 

Hei,

Jeg er i markedet for en GPS, og har konkludert med at Garmin 62 / 64 serien er det jeg trenger. 
Men samtidig har kjerringa konkludert med at vi trenger hund, og da fortrinssvis jakthund. Da skal vi nok også ha en GPS tracker på hunden.
Jeg lurer på om GPS modellene til Garmin (Alpha 50 / 100) har samme funksjonalitet som 62 /64 serien? 
Trenger jeg egentlig bare å kjøpe Alpha, og så får jeg både i pose og sekk, eller er det begrensninger i Alpha som gjør denne mindre aktuell / fleksibel?

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men kommer med en kommentar og et motspørsmål.  Om dere trenger å "tracke" hunden, kommer vel litt ann på type jakthund og type jakt/jaktområde?

Har aldri sett behovet for, å ha gps tracker på mine stående fuglehunder, selv om de har vært å betrakte som "stortgående". I skogen har de nok gått litt FOR stort. Det kunne jeg greit justert, men grunnet jaktprøver har jeg unnlatt å "stramme strikken". De har likevel fungert bra i skog og ennå bedre i fjellet.

Så hva skal dere jakte på, hvilken hundrase?

Har bekjente med alle typer jakthunder, noen bruker gps, andre ikke. Men jeg vet noen av dem som bruker en enhet med tracking, klarer seg bra med kun den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt poeng. Har egentlig ikke noen formening om vi virkelig trenger dette, da vi ikke har erfaring med jakthund. Jeg bare antok at det var noe man trenger siden "alle" har det, i allefall de 3-4 stk jeg har snakket med.

Hunden blir sannsynligvis en Breton tiltenkt rypejakt i tett og åpen skog/kratt. DEt som jeg vet kan være et problem er at hunden søker stort, og tar stand, og at man da ikke finner hunden enkelt siden man ikke helt vet sånn ca hvor den befinner seg. I så måte vil jo GPS tracker være høvelig og effektivt for både jeger og hund. JEg er jo også klar over at dette er noe man ikke MÅ ha, menhar liksom antatt at dette letter det praksiske med  rypejakta så mye at det er en investering man burde ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort behovet for peiler er med den typen hund/jakt vet jeg ikke. Men du får garantert dekket ditt GPS-behov med en av hundepeilermodellene til Garmin. Jeg har Astro 320(Forløperen til Alpha 50) som eneste GPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lavvosolberg skrev:

Hunden blir sannsynligvis en Breton tiltenkt rypejakt i tett og åpen skog/kratt.

Ser du vurderer en Breton. Er vel ikke de som har rykte på seg for å "gå stort", selv om jeg vet det finnes linjer som gjør det. Husker jeg ikke feil, har det også vært en Breton, som ble NM-mester på høyfjell for noen år tilbake. Er nok bedre på skog. Har bekjente som har dem, men aldri jaktet med dem selv, eller vært med de bekjente på fuglejakt.  Har selvfølglig sett dem på prøver. Og selv der, kan de varriere stort i søksbredde.

Bruker å være solide (gemytt/fysikk) hunder, men etter  ryktene så trenger de god styring (les; dressur), som de fleste kontenitale fuglehunder.

Men som første stående fuglehund, så blir det nok litt "frem og tilbake", før dere bestemmer dere for rase og linjer. Og få urefarne får til valpen/unghunden første året. Noen bruker år, andre får det ikke til.  :( Og avhengig av linjer, er det ikke sikkert det blir noe behov for noe "tracking", så som du nevner, dette kjøpet har ikke noe bråhast. :)

Vil likevel annbefale å bruke hodet ved slike kjøp og ikke hjertet.  :) Har du en venn (el. bekjent) som bor i nærheten med stående fuglehund, kjøp samme rase, da kan du få god hjelp. Men de fleste som har premierte stående fuglhunder, vet hva som skal til, for at hunden skal fungere bra på jakt. Og selv om du ikke har intensjon om å delta på jaktprøver, reis gjerne på en 2 - 3 prøver (høyfjell), FØR du velger hund! Da lærer du en god del av det som kreves av en jakthund, se bare bort fra kommentarer om eventuell liten søksbredde/fart.

Det med å finne igjen hunder som står i "stand", er mye en treningssak. Men et sitkkord, er å følge hunden med "argusøyne", alltid vite hvor de er, selv når de "ute av syne". Et forutsigbart søksmønster hjelper godt. Og i de tetteste kratta er det noe dri.. ,  å jakte i uansett. Selv med gps.

 

Lykke til uansett, hva dere velger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.