Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Garmin GPS 66 S/ST


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
19 minutter siden, Freebird skrev:

Display type: transflective color TFT
Display size: 1.5"W x 2.5"H (3.8 x 6.3 cm); 3" diag (7.6 cm)
Display resolution: 240 x 400 pixels

🤦‍♂️

Ja, sammenligner vi med nyere telefoner i dag er dette et klask i pannen.... MEN! 

Jo større, bedre, høyre oppløsing osv.... vil ikke det gjøre at batteriforbruket øker dramatisk? trenger man noen mer i en gps skjerm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større skjerm bruker, ganske riktig mer batteri enn en mindre skjerm. Det samme gjelder vel for oppløsning. Og hvor god oppløsning trenger en for å se kart? Større skjerm blir også mindre robust enn mindre skjem. Alt er kompromisser mellom forskjellige egenskaper.

Jeg synes den ser tiltalende ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 8.53, tshansen skrev:

Ja, sammenligner vi med nyere telefoner i dag er dette et klask i pannen.... MEN! 

Jo større, bedre, høyre oppløsing osv.... vil ikke det gjøre at batteriforbruket øker dramatisk? trenger man noen mer i en gps skjerm? 

Det kommer vel gjerne an på bådet øyet som ser og bruksområde, men når det er sagt så er ikke oppløsningen bare gammeldags sammenlignet med dagens mobiltelefoner. Jeg kjøpte en HTC S730 i 2007, den hadde en oppløsning på 200x320 til sammenligning. Det er også slik at TFT er gammel skjermteknologi, den er mer strømkrevende enn en mer moderne skjerm basert på en eller annen art av LED. TFT er faktisk også mer strømkrevende enn gamle LCD-skjermer.

Når det er sagt så er det selvsagt også avhengig av bruksområdet, hvor vidt dette med oppløsning har noe å si eller ei. Dersom man ønsker å bruke GPS med kart til å navigere i ukjent terreng så mener jeg oppløsning er alfa omega. Dersom man bare ønsker å følge forhåndsplanlagte ruter eller returnere til stedet man startet så er ikke oppløsning viktig. I mine øyne trenger man ikke kartvisning på GPSen i det hele tatt for den typen bruk.

Jeg synes faktisk at kartene på en håndholdt GPS med så lav oppløsning er helt uten verdi. Dersom jeg skal navigere i ukjent terreng velger jeg mye heller telefonen med kart fra Statens Kartverk fremfor min GPSmap 62S. Jeg velger faktisk heller kart og kompass til denne typen bruk også.

Når det er sagt så har en slik enhet absolutt sine bruksområder. Dersom man kommer ut for dårlig vær og ikke vet hvor man er så er en skikkelig GPS gull verdt. Spesielt nyttig er det at man kan sette et punkt man ønsker å finne frem til, og så vil alltid kompassnålen peke i retning destinasjonen, uavhengig av om man rotet litt inn og ut av kurs. Dette er mye raskere enn å stadig ta ut ny kompasskurs, og hvis været er dårlig kan det være vanskelig å finne faste holdepunkter i terrenget. Til denne typen bruk er ikke kartene av spesielt stor verdi, det eneste er at man kan velge ett punkt i kartet eller fra en liste med punkter, men dette er fryktelig knotete på en slik GPS. Det er fint å ha muligheten dersom man skulle havne i en situasjon hvor man har behovet, men jeg prøver i det lengste å unngå dette, så for min del blir GPSen utelukkende en ekstra sikkerhet. Den ligger som regel avslått i sekken.

For min del må garmin gjøre endringer både i oppløsning og grensesnitt før jeg ser noen nytte i å oppgradere. Jeg synes faktisk ikke denne GPSen tilfører noen ting som er verdt prisen i forhold til en Garmin GPSmap 60CS fra 2006(?).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg sett nordens eneste Garmin 66 i dag! Visstnok en prototype.  Magasinet hadde den på din stand på Dyrskuen. 

CF7BDAEE-5B69-46CC-8CCE-95B241C40DB3.thumb.jpeg.e112922a52be4f1ce320eec100f99b65.jpeg

Noe større enn 64 serien. Men skjermen er ganske stor og litt ubeskyttet. Hadde ønsket en skjerm i gorillaglasstypen. Syns også knapper/ byggekvalitet var et lite hakk ned i forhold til 64 serien. Jeg kommer nok til å fortsette med 64 som jeg har i dag. Garmin inreach mini var utrolig liten og snerten - den er på ønskelista mi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 16.13, Memento mori skrev:

Visstnok en prototype. 

Man kan vel bestille den på Garmin sine sider, så er vel ikke akkurat prototype? En ukes batterilevetid i ekspedisjonsmodus er jo interessant...

Men skulle gjerne sett et produkt som var en kombinasjon av denne og inreach...

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Skjermene på Garmins GPSer er helt suverene, også med kart, selv om de har lav oppløsning. De er godt lesbare i sol og sterkt lys, det er ikke mobilskjermer i noen særlig grad. Gå ut i sola og ta en titt så vil dere se.

Endret av SverreD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.