Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå trekanten på ett døgn i slutten av september


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker å gå trekanten i Trollheimen (5,7 mil) i slutten av september. Jeg gikk ruten over tre dager i sommer, så har derfor kjennskap til løypen fra før.
 
Jeg lurer på om det er noen andre som har erfaring med å gå denne turen på ett døgn, og om dere evt. har noen tips å komme med? Hvordan er været på denne tiden av året? Fare for snø? 

Jeg er selv nokså erfaren i fjellet og har utstyret som trengs. 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, Memento mori skrev:

. Navigering tar også mer tid når det blir mørkt. 

Navigeringa bør være ganske grei plankekjøring på trekanten, i hvertfall om man er litt fjellvant. Velg rett sti i kryssa ved hyttene, og følg stien merket med T..

Normalt er trollheimen fint farbar i sept, men noen av områdene så går jo stiene høyt, men tipper yr kan gi deg en god indikator på forholdene. Kommer det snø så er det nok ikke noe som ligger lenge. (Jeg opplevde 20cm snø i juli rett sør for oppdal for noe år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er en smule usikker på hvilke sko jeg skal gå for. Har et par salomon mid ultra x, samt noen tyngre halvhøye alfa fjellsko. Salomon-skoene har best komfort og er mye lettere, men alfa-skoene har mer solid og tykk såle. Noe jeg tror er en fordel for beina på en såpass lang tur.
Hva tror dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, KS10 skrev:

Takk for svar. Er en smule usikker på hvilke sko jeg skal gå for. Har et par salomon mid ultra x, samt noen tyngre halvhøye alfa fjellsko. Salomon-skoene har best komfort og er mye lettere, men alfa-skoene har mer solid og tykk såle. Noe jeg tror er en fordel for beina på en såpass lang tur.
Hva tror dere? 

Salomon sko uten tvil! Bruker selv disse samt La Sportiva Bushido og Ultra Raptor, litt avhengig av terrenget mht. steiner. Sluttet med fjellstøvler for en stund tilbake siden, for meg ble det for tungt og tok lang tid å tørke opp. Med bushidoen (uten GTX) så tørker skoene mens jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper samme strekningen siste helg i sept om været holder. Starter ved Gjevilvasshytta og over til Jøldalshytta, Svartådalen til Trollheimshytta og over Mellomfjell tilbake til Gjevillvasshytta.
Været er normalt ustabilt trøndelag, men i de 3 siste årene har september vært meget bra, uten at det trenger å bli det i år.
Kan godt ligge komme snø på de høyeste punktene mot slutten av sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.9.2018 den 10.10, KS10 skrev:

Hvordan er været på denne tiden av året? Fare for snø? 

Tok turen i går. Snødde TETT over Mellomfjell. På kanten til hva som er forsvarlig der jeg labbet rundt tynnkledd og med minimalt utstyr. Dette er vel også siste helgen med bemannede hytter, de er jo en liten sikkerhet sånn om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, rigotta skrev:

Er vel ikke slik at snøen blir liggende ennå?

Er vel meldt varmere vær nå til uken, men igjen kaldt og nedbørsrikt til helgen. Vil tro det blir bart igjen, men veeeeldig ustabilt fremover nå da.
Brukte vel drygt 9 timer på trekanten pluss en time t/r Jøldalshytten fra p-plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det værste snøværet holder seg unna. Planen er å gå gjevilvasshytta-trollheimshytta-jøldalshytta. Men om det blir snø på mellomfjell kan det jo bli spennende på vei ned mot trollheimshytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, KS10 skrev:

Får håpe det værste snøværet holder seg unna. Planen er å gå gjevilvasshytta-trollheimshytta-jøldalshytta. Men om det blir snø på mellomfjell kan det jo bli spennende på vei ned mot trollheimshytta...

Er nok kun på de høyeste punktene det snør foreløpig, og da kommer man fort såpass langt ned at det smelter i stien. Spørs hvor mye folk som går også. Selv var jeg sjeleglad for det suverene grepet mine nye VJ Irock ga meg. Satt som et skudd uansett underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det ikke akkurat er meldt knallvær til helga. Masse nedbør og en del vind. På ruta er det forsåvidt kun mellomfjell jeg er skeptisk til mtp snø og om det eventuelt vil bli glatt nedover mot trollheimshytta. Kjedelig å skli og slå seg flere timer unna folk (går alene). Har solide klær, så kulde og regn er jeg ikke bekymret for. Har også med meg hodelykt + eksta batteri, vindsekk, batteribank, førstehjelpsutstyr, kart, kompass etc. Sikkerheten er første pri. 

Hva tror dere? Noen som har erfaring med å gå på mellomfjell med skikkelig snøvær (som har lagt seg)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinden kan ta godt over mellomfjell. Har ått over mellomfjell i kuling, men uten særlig nedbør. Til helga melder yr opptil 12ms fra vest, masse nedbør og rundt null grader. Jeg tror ikke det er noe problem å gå over Mellomfjell i dette været, heller ikke å gå ned mot Trollheimshytta, så bratt er det ikke.

Men i det været blir det ikke noe særlig trivlig tur. Jeg hadde ikke gått i dette været, ikke på grunn av at det er uforsvarlig, men fordi jeg liker utsikten over Mellomfjell.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sko, har du prøvd Brooks Cascadia? Jeg brukte disse på AT i år, kan ikke få fullrost de skoene nok. Vanvittige digge og hurtigtørkende. Anbefales virkelig en test. Kanskje Hoka Speedgoat kunne vært et veldig godt alternativ også. Har fått meg de nå, men ikke fått prøvd de på langtur enda. Kjennes dog ut som å gå på en sky. Jeg har gått trekanten tidligere, noe voldsomt behov for noe annet enn terrengløpesko er det jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.