Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av 3 ses. sovepose til fotturer


Joachim V

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Jeg har tatt opp interessen for fotturer igjen i sommer og gjort meg noen erfaringer med et hastekjøp av en relativt rimelig  Ajungilak Mammut Iglo 3S 195. Den har gjort nytta si, tråd om den her 

Den er for liten i lengde og bredde og heller ikke varm nok. Ingen overraskelse. Oppgitt 195 er lite for meg på 190. Jeg er også venstrehendt og kunne tenkt meg høyrelås men store størrelser ser ut til å være med venstre glidelås for det meste.

Fuktige fotturer heller mot syntetisk fremfor dun men så var det den vekta da. Finnes det ikke lettere syntetiske alternativer?

Det jeg har sett på bikker 2 kg. Det er jo i og for seg greit så lenge jeg vet jeg kjøper det riktige, det neste blir å oppgradere sekk for Trollhetta er ikke noe god når den bikker 20kg.

Med 3 sesongs så ønsker jeg en varm en så jeg kan forlenge sesongen, uten at jeg har noen planer om de ekstreme vinterturene. Har bestilt meg Neoair liggeunderlag med R-verdi på 4,9 jeg kan supplere med skumunderlag utover. 

Please help, ønsker å få kjøpt noe snart da jeg ikke har mer konkrete planer om en høsttur enn å bare ta en uke på Hardangervidda i løpet av september.. :D 

Takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er tresesongs du vil ha? Den du linka til er vel hakket varmare. 

MHW sine posar er bra, så om du finn noko med rett temp og str så er det ofte gode kjøp. 

Tenk dog over om du ynskjer tradisjonell glielås i sida. Fint å ha på varmare dagar, bruke som dyne, evt opne og lufte ved føttene om det vert varmt men framleis vere varm kring nakke og hovud 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men det er tresesongs du vil ha? Den du linka til er vel hakket varmare. 

MHW sine posar er bra, så om du finn noko med rett temp og str så er det ofte gode kjøp. 

Tenk dog over om du ynskjer tradisjonell glielås i sida. Fint å ha på varmare dagar, bruke som dyne, evt opne og lufte ved føttene om det vert varmt men framleis vere varm kring nakke og hovud 

Skriver under på denne, jeg har forøvrig bare mountain hardwear poser og er godt fornøyd med de. Det med glidelåsen er verdt å tenke på, sommerposen min har slik glidelås som den du linker til, den er ikke klaustofobisk å sove i eller noe slikt men .... Jeg er i utgangspunktet ikke akkurat den som ligger og vifter med tærne utenfor soveposen, men i sommer har jeg savna den muligheten altså (varmt å ikke kunne lufte!). Sommerpose med hel glidelås står nok på lista over ting som skal kjøpes inn på et passende tidspunkt. 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tenker litt feil men en varm tre sesong og heller noe annet på sommeren. Ingen grunn til å kjøpe noe som bare er litt varmere enn iglo 3s jeg har og den er også for varm på sommeren selv med lufting.

Den linket til et den så varm da -4 til -10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Joachim V skrev:

Mulig jeg tenker litt feil men en varm tre sesong og heller noe annet på sommeren. Ingen grunn til å kjøpe noe som bare er litt varmere enn iglo 3s jeg har og den er også for varm på sommeren selv med lufting.

Den linket til et den så varm da -4 til -10?

Enig med deg. Jeg mener en varm tresesongs bør holde deg varm ned til -10 og kanskje enda et par grader. Om du helst vil ha syntet, se på Mountain Hardwear. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Joachim V skrev:

Oppgitt 195 er lite for meg på 190. Jeg er også venstrehendt og kunne tenkt meg høyrelås men store størrelser ser ut til å være med venstre glidelås for det meste.

Det finnes gode poser til deg også. WM lager store og gode poser, og med valgfri glidelås. Ligger en tråd her på den ene jeg har. Den er 2.15 personlengde og med 85 gram overfill.

84899BD5-7696-4EA3-88FD-9A5FFA2F0273.thumb.jpg.5e77e96408590bb23ac9210695b397c2.jpg

9 Lw blir lite! 

5 timer siden, Joachim V skrev:

Fuktige fotturer heller mot syntetisk fremfor dun men så var det den vekta da

Er det dunkollaps du er redd for? Føler det er sterkt overdrevet, og skal du få vekta ned er dun veien å gå. WM lager poser med GWS ytterstoff som er vannavvisende. Det hjelper mye. 

Om det blir fuktig og du kan tørke på dagen, er det ikke noe problem. 

IMG_3596.thumb.JPG.89dfee090eaa246124c1f462d075db2d.JPG

Her lå jeg åpen platting i et tjern på Holleia. Superlett qulit med tynt stoff.IMG_3607.thumb.JPG.57d21c0e037fbbc36536f4ffc8bab3f1.JPG

Relativt mye kondens.IMG_3608.thumb.JPG.01a562e696db6c1291f4d81b0547ffab.JPG

Det kollapset ikke her, men var nok helt på grensa, hadde posen i tillegg hatt en teltvegg å blitt presset mot hadde det blitt vått i posen. 

Søk på dunkollaps her på forumet, så kan du finne mye info.

Er du i nærheten, kan du komme innom å prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 12.55, Memento mori skrev:

Er det dunkollaps du er redd for? Føler det er sterkt overdrevet, og skal du få vekta ned er dun veien å gå. WM lager poser med GWS ytterstoff som er vannavvisende. Det hjelper mye

Om det blir fuktig og du kan tørke på dagen, er det ikke noe problem. 

IMG_3596.thumb.JPG.89dfee090eaa246124c1f462d075db2d.JPGSøk på dunkollaps her på forumet, så kan du finne mye info.

Er du i nærheten, kan du komme innom å prøve den.

Jeg er nysgjerrig på dette med dunkollaps og alt med dun vs syntetisk. :)

Søkt på forumet med litt skumlesing gir meg ikke mye konkret i ene eller andre retningen og jeg sitter fortsatt med inntrykk av at syntetisk gjelder hva angår fukt. 

Målet mitt er fotturer og vil jo helst ikke legge opp til å tørke på dagen. 

Hvor er nærheten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel an til at jeg bestiller en Mountain Hardwear. Er det noen forhandlere, butikk på østlandet? 

Hva er forskjell på Lamina og Hyperlamina? 

Ok ok, Hyperlamina er glidelås på midten. :)

 

 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Joachim V skrev:

Ligger vel an til at jeg bestiller en Mountain Hardwear. Er det noen forhandlere, butikk på østlandet? 

Hva er forskjell på Lamina og Hyperlamina?

Er vel i hovedsak forskjellen på glidelåsen (kort, sentrert glidelås på hyperlaminamodellene). Både Hekta på tur og Fjellsport er helt uproblematiske å handle hos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a_aa skrev:

Ser ut som det er formen, spesielt glidelåsplassering og -lengde:

https://www.mountainhardwear.com/search?q=lamina

https://www.mountainhardwear.com/search?q=hyperlamina

Jepp, og det ser ut som det bare er Lamina som kommer som "Z" og er de nye så da er det vel ikke noe å lure på. 

 

1 minutt siden, Heriks skrev:

Er vel i hovedsak forskjellen på glidelåsen (kort, sentrert glidelås på hyperlaminamodellene). Både Hekta på tur og Fjellsport er helt uproblematiske å handle hos. 

Ikke noe problem å handle hos de. Henta meg senest Neoair fra Fjellsport med 57% rabatt på posten i dag. :D  Tenkte mer på å se, prøve og tafse på. :)

De har da ikke lang RZ, tror jeg skal gjøre en innsats for å se om jeg kan få tak i det når det finnes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Joachim V skrev:

Ikke noe problem å handle hos de. Henta meg senest Neoair fra Fjellsport med 57% rabatt på posten i dag. :D  Tenkte mer på å se, prøve og tafse på. :)De har da ikke lang RZ, tror jeg skal gjøre en innsats for å se om jeg kan få tak i det når det finnes. 

Er det ikke det fri retur er for? :P Sikkert greit å prøve å få tak i RZ om man er venstrehendt. Kan ikke huske at jeg har sett dem i noen fysiske butikker (har ikke akkurat leita da), og alle butikkene prisjakt oppgir som forhandlere er nettbutikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Joachim V skrev:

Ha ha, serr, slutt å tull jeg vil på tur når drittværet gir seg. Kan jeg bestille derfra? 

Er det som står :P .. kan vel si det slik at det ikke er verdens beste oversettelser på den nettsiden, vet ikke helt hvor tillitvekkende det er.  
 image.png
 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dunpose kan vare i over 20 år, men det koster! Som Mr Mori sier så er WM posene benchmark når det gjelder dun soveposer vil jeg si. Dyre men fantastisk kvalitet. Fra 4-5000kr og oppover så begynner vi å prate kvalitet, men som med alt annet er det å få på tilbud! Pose til 5 som du kjøper til 3 tusen på tilbud er som regel mye bedre en en pose som normalt ligger 2000-2500kr klassen! En sovepose er faktisk en langtids investering å er en av de tinga jeg ikke ville ha tatt noen snarveier på. Så prøv å let opp gode tilbud og gjør research på nettet på posen du vil ha så kommer du nok til å finne noe som du trives med. Er veldig glad i WM Summerlite dunposen min, men dun dyna på soverommet har jeg aldri brydd en tanke! Har kanskje noe med at du må stole mer på en god kvalitets pose når du er i elementene enn når du ligger trygt i senga😉 så kjøp kvalitet med engang er mitt råd👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.