Gå til innhold
  • Bli medlem

Renset Parafin VS Renset bensin.


Jona

Anbefalte innlegg

Hvilke er det mest fornuftig å ta med på tur ?

Bensin kan være ganske eksplosivt, og har lav brennverdi.

Parafin er har høyere brennverdi, og er ikkje så eksplosiv.

Kvifor er det da så mange som "brenner" for att man skal bruke bensin ? Greit nok att det er litt raskere å fyre opp primusen med bensin. Men ellers er det vel ingen fordeler med bensinen ?

Etter det eg skjønner så har bensin omlag bare 2/3 av brennverdien til parafinen. Å da blir vel bensin eit andre valg både med tanke på sikkerhet og vekt?

Det beste slik som eg ser det, må vel være om man har en parafin som er godt renset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foetok ett lite eksperiment med min Optimus Nova da jeg kjøpte den for noen år siden. Jeg fylte henholdsvis to dl. parafin , primusbensin(av det slaget de selger i sportbutikker) og miljøbensin i brenselflasken og gjorde tre forsøk der jeg kokte opp en liter vann fra vannkranen min på kjøkkenet. Og tok tiden. Og for å gjøre en lang historie kort så gikk det fortest med miljøbensinen. Etterpå målte jeg mengden drivstoff som var igjen , etter at literen var oppkokt. Og igjen var det miljøbensinen som vant. Den gikk mer drivstoff med for å koke opp literen med de to andre alternativene. Siden har jeg alltid brukt miljøbensinen.

Nå kan det jo være at forsøket mitt ikke var helt vitenskapelig, men det overbeviste iallefall meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre brennverdi på bensin???

For å få en parafinbrenner til å ha amme effekt som tilsvarende bensinbrenner, må dysehullet være større.

Dette gir økt forbruk.

Multifuelkokere, av typen du slipper å skifte dyse på, er egentlig levert med bensindyse. Bruker du parafin, får du mye mindre effekt enn med bensin.

Eksplosjonsfaren for rensabensin ( Statoil 4takt miljøbensin) er så liten at den kan du se bort fra. La bqare være å søle bensin inni teltet, så går det meste bra.

Gas er explosjonsfarlig, og de eneste kjente ulykker med turkokere har vært med gas og med rødsprit.

Bra drivstoff til primus:

Parafintype: Tennveske, billig, soter lite, nesten luktfri

Bensintype: Statoil 4takt miljøbensin ( alkylatbensin)

Som "skrudd" primussamler forbruker jeg endel brennsel i løpet av året. Det siste året har forbruket vært: 20 liter tennveske, 28 liter miljøbensin, 2 liter heptan ( dyr og illeluktende bensin) 80 liter parafin i løs vekt ( brukes kun på svært gamle bråkebrennere, og på vekebrennere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre brennverdi på bensin???

ja, men det spørs hvordan man måler det. Liter, eller Kg.

Bensin : 1 liter 0,75 kg = 32,9 MJ Energi

Parafin : 1 Liter 0,8 kg = 34,8 MJ Energi.

Går man ut i fra vekt, så skulle det vel bli omtrent det samme.

Betryggende å høre att eksplosjonsfaren er liten. eg har brukt bare parafin tidligere. men kommer til å gå over på Bensin trur eg.

Kva bruker du alt det drivstoffet til foresten ? Du må jo ha primusen brennende kontinuerelig skal du klare å bruke så mykje drivstoff... :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Selv om jeg nå innehar en ren bensinbrenner og en mutlifuel så lurer jeg også litt på dette. Jeg har ikke brukt parafin da jeg har hørt at det soter mer, og at man må forvente hyppigere reprasjoner/rensing. MEN, parafin er vel langt sunnere enn bensin? Miljøbensinen har vel fremdeles benzen i seg? Ble litt skremt av å lese HMS databladet på miljøbensin....men det er mulig at jeg er litt for skvetten. Nå heller jeg faktisk mot at parafin nok hadde vært det beste for meg., men er det noen parafinbrennere som brenner rent? (dvs som ikke krever vedlikehold)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne for en stund siden, men klarer ikke å laste opp figur 1 og 2 derfor får dere bare en liten tabbel her

Vekt (g) : Pris (kr) : kWh pr. kilo : Pris pr. kWh (kr)

Sprit : Fra 100 : 100 - 450 : 7,4 : 6,7

Parafin/bensin : Fra 180 : 700 - 1800 : 12,0 : 2,1

Gassbrenner : Fra 85 : 300 - 1500 : 12,7 : 14,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jona: Renset parafin er et medisinsk produkt, som kan brukes innvortes, og som får opp fata på avføringa.

Forøvrig finnes det mange parafinkvaliteter med ulik grad av forurensninger, og med ulik lukt på forbrenningsgassene. Runegutt har gitt sine beste råd om det.

Til frodeky: Renset bensin /Primusbensin/ Colemanfuel fra sportsforretningen er basert på eller er helt ren Heptan, denne er ekstremt ren og grenser til sårvaskebensinen som ble brukt på 60 og 70 tallet.

Miljøbensinen er et litt mindre rent destilat, men bedre egnet enn blyfri bilbensin både p.g.a. frmstillingsmetoden og tilsetningstoffene.

Bilbensin blir i stor grad fremstilt ved "cracking" mens miljøbensinen er destilert etter gamle metoder, og er mer stabil ved lagring.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til runegutt123 på bakgrunn av hans uttalse, sitat:

-------------------------------------------------------------------------------------

Skrevet: Søn Jul 23, 2006 13:57 Tittel:

Mindre brennverdi på bensin ?

For å få en parafinbrenner til å ha amme effekt som tilsvarende bensinbrenner, må dysehullet være større.

Dette gir økt forbruk.

-------------------------------------------------------------------------------------

På min primus (omnifuel) er bensindysen 0,37 mm og parafindysen 0,29 mm, altså er bensindysen større enn parafindysen. Dette virker logisk utfra det faktum at bensin fordamper lettere, og en forgasser vil, ved en gitt temperatur, ha kapasitet til å forgasse en større mengde bensin enn parafin.

Bruker man parafin i bensindysen så vil dysen være for stor til at forgasserkammeret klarer å forgasse parafinen, og man får en flammekaster om man velger feil dyse. Bruker man bensin i parafindysen så skjer det ikke noe annet enn at man får lavere effekt.

Jeg gjorde - nærd som jeg er - et forsøk på å sammenlikne effekt / forbruk på bensin og parafin (tennvæske) :

1) Sjekket koketid på vann. Denne viste seg å være lik når man bruker parafin i parafindyse, og bensin i bensindyse. Altså gir parafin samme effekt i 0,29 mm dyse, som bensin i 0,37mm dyse.

2) Forbrukstest: Forbruket viste seg, ikke overaskende, å være større når jeg brukte bensin. Dette er logisk utfra at dysen er større.

Utifra det jeg klarer å ressonere meg har altså parafin høyere brennverdi enn bensin, og dette er i tråd med Jonas påstand om at parafin har høyest verdi.

Hvordan kan det ha seg at runegutt kommer frem til noe annet ?

Til dere som har Nova +. Denne har såvidt meg bekjent samme dyse til både bensin og parafin, dvs. en dyse som ikke er optimal for noen av brenseltypene. Tilsvarende test på denne vil nok gi at parafin gir høyere effekt, men forbruk per time vil nok være det samme.

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dufas, jeg tror du har helt rett.

Jeg har ikke målt nøyaktig men intrykket stemmer.

Forøvrig så har jeg testet med en overgang til gassboks, og der er effekten helt rå. Ikke noe problem å koke poteter til 9 personer i en kjempekjele, på helt venlig tid. (Det er den hardeste belastningen jeg har gitt novaen min. 3 familier lagde felles middag.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....

Har måletrollet vært ute igjen?

Tror jeg må kontrollmåle parafin og bensindysene mine en gang til.

Har jeg rota med tall her, må jeg beklage så meget.

Uansett:

Miljøbensin og tennveske er bra fuel, til fornufting pris.

Jeg har en 111T som jeg har alkoholdyse i. Veldig sjarmerende med lite sot, men duverden for et forbruk.

Helt ubrukelig på tur, fordi man bærer seg ihjel på drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Drar opp ett gammelt tema.

Etter å ha lest tipsene om fuel her i dette innlegget, bestemte jeg meg for å prøve tennvæske til den nye omnifuelen min.

Jeg brukte primusen en helgetur, og snudde flaska etter hver gang for å tømme slangen. Jeg renset også dysen hver gang.

Neste helg skulle jeg fyre opp omnifuelen igjen, men det jeg opplevde da var bare bittesmå gule flammer som spredde seg rundt flammesprederen. Det var overhodet ingen effekt i primusen. Jeg mistenker at det er blitt tett en plass.

Men kan det tettes etter bare en uke?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel primusen var helt ny da jeg begynte å fyre med tennvæske så vet ikke hva slam det er snakk om, og prøvde å fjerne både brenselsfilteret og det andre filteret som er ved regulatoren uten hell.

I går renset jeg primusen, og kjørte trykkluft igjennom. Så fylte jeg fuelflaska med alkylatbensin, og nå sviver primusen som en klokke.

Det må vel ha vært tennvæska som skapte problemene?

Takk for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel primusen var helt ny da jeg begynte å fyre med tennvæske så vet ikke hva slam det er snakk om, og prøvde å fjerne både brenselsfilteret og det andre filteret som er ved regulatoren uten hell.

I går renset jeg primusen, og kjørte trykkluft igjennom. Så fylte jeg fuelflaska med alkylatbensin, og nå sviver primusen som en klokke.

Det må vel ha vært tennvæska som skapte problemene?

Takk for svar;)

Merkelig.

Aldri hatt trøbbel med tennveske.

Det må jo ha kommet et eller anna rusk et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Drar opp ett gammelt tema.

Etter å ha lest tipsene om fuel her i dette innlegget, bestemte jeg meg for å prøve tennvæske til den nye omnifuelen min.

Jeg brukte primusen en helgetur, og snudde flaska etter hver gang for å tømme slangen. Jeg renset også dysen hver gang.

Neste helg skulle jeg fyre opp omnifuelen igjen, men det jeg opplevde da var bare bittesmå gule flammer som spredde seg rundt flammesprederen. Det var overhodet ingen effekt i primusen. Jeg mistenker at det er blitt tett en plass.

Men kan det tettes etter bare en uke?

Hva tror dere?

Dette ser ut til å vera eit problem som oppstår med enkelte nye primuser, uavhengig av kva drifstoff som brukes. Opplevde i alle fall omtrent det samme ved testfyring av ein ny Omnifuel med bensin (2. eller 3. gongs bruk). Der var det også problemet med gule flammer, liten effekt etc. Tipper på at det kan vera "slagg", produksjonsrester eller noko anna som løsner og tetter til etter kort tids bruk. Problemet vart løyst ved å kjøre gjennom litt bensin utan dyse. Etter dette fungerte Omnifuelen utan noko problem over lang tid. Vi hadde den for eksempel med på ein 25 dagars tur der den vart nytta fleire timar kvar dag, utan å gjere noko anna enn å rense dysa innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å vera eit problem som oppstår med enkelte nye primuser, uavhengig av kva drifstoff som brukes. Opplevde i alle fall omtrent det samme ved testfyring av ein ny Omnifuel med bensin (2. eller 3. gongs bruk). Der var det også problemet med gule flammer, liten effekt etc. Tipper på at det kan vera "slagg", produksjonsrester eller noko anna som løsner og tetter til etter kort tids bruk. Problemet vart løyst ved å kjøre gjennom litt bensin utan dyse. Etter dette fungerte Omnifuelen utan noko problem over lang tid. Vi hadde den for eksempel med på ein 25 dagars tur der den vart nytta fleire timar kvar dag, utan å gjere noko anna enn å rense dysa innimellom.

Ok. Bensinen var ikke anntent da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.