Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til bruk i vindutsatt høyfjell


kbruaz

Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Jeg kjøpte meg ganske nylig 2018-utgaven av billigteltet NatureHike Cloud-UP 3. Dette er en lettvekter som jeg var fornøyd med frem til min hittil siste tur, et opphold ved et vann i ca 850 meters høyde her på Nordvestlandet. Long story short: Hunden jeg hadde med meg ble traumatisert da teltet gjentatte ganger "kollapset" (stengene bøyde seg feil vei). At vinden også rev en liten flenge i ytterteltet (på et tidligere tidspunkt) er en bagatell sammenlignet med alle disse kollapsene som til slutt medførte at hunden ikke turte oppholde seg mer i teltet, og måtte ligge ute resten av natten.

Jeg ser derfor etter et telt som har følgende egenskaper:

- Stor grad av vindstabilitet.
- Størrelse: Tremanns. (Skal vanligvis kun brukes av meg (med Exped Synmat 9LW) og en voksen Border collie, men jeg liker å ha plass til ryggsekk osv. inni teltet.)
- Bør helst ha fortelt med skikkelig plass til matlaging. (Hvis det også er plass til ryggsekk i forteltet, kan innerteltet eventuelt være beregnet på to personer.)
- Vekt spiller liten rolle; jeg tåler å bære mye. Men er det lett, er det selvsagt en bonus.
- Pris: Helst under 5000ish kr, men dette er ikke noe absolutt krav.
- Det må kunne slås opp og tas ned av 1 person alene, for andre mennesker enn meg kommer som sagt sjelden til å være med på disse turene. 

Teltet skal i hovedsak brukes i høyfjellet (800 m.o.h.+++) på Nordvestlandet, et område som kjennetegnes av mye vind. Teltet må tåle kastevinder, plutselig skiftende vindretning og sterk vind som vedvarer flere dager i strekk, noe som er typisk for dette miljøet. Det bør kunne holde seg oppreist ihvertfall i sterk kuling, gjerne også liten storm. Blafring i duken er noe jeg selv tåler godt (forhåpentligvis tåler også hunden det), men stenger som bøyer seg feil vei kan jeg ikke godta. Innimellom kommer jeg også til å bruke teltet lavere nede i terrenget, men svært sjeldent lavere enn 600 m.o.h. Teltet må tåle frost, sludd- og snøbyger, for jeg vil bruke det ihvertfall fra og med mars til og med oktober. Turene kommer som oftest til å ha ganske kort varighet, dvs. to overnattinger, og de kommer (dessverre) ikke til å strekke seg over mange mil. (Som regel.) Men nå og da blir det kanskje tid til lengre turer. Fjellene her er steinete og bratte, men det finnes også mye lyng, mose, lav og gress helt opp i 1000 meters høyde eller mer. Skog er omtrent fraværende her. 

Jeg er bare ca 178 cm lang (tror jeg), men har altså et Exped Synmat 9LW (pga bredden). Dette liker jeg å ha ca 3/4 oppblåst. 

Del gjerne egne erfaringer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Bergans Helium Dome 3? Har ikke testa det selv men når det funker for Tjukken & Lillemor over Grønland så kan det vel ikke være så verst? 

Ellers kjøpte jeg selv et McKinley Quantum 3 på billigsalg (2 tusen) fra en Gmax. Dette selges ikke lengre i nettbutikk, jeg fikk det tilsendt fra butikken. Bortsett fra latterlig uvørent skårne teltplugger (les: skar opp håndflata og måtte finne frem fila) så er det noe av det mest "value for Money" jeg har testa. Kan skrive under på at det står i skikkelige kastevinder, måtte ut og få nedi pluggene på forteltet på nytt 3 ganger ei vindfull natt. Tror dette var Mckinleys halvbra forsøk på å lage et ekspedisjonstelt en gang i tida. 

Edit: ingen av disse har vel egentlig romslig fortelt ift matlaging men skulle ellers fylle kriteriene godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Kanskje Bergans Helium Dome 3? Har ikke testa det selv men når det funker for Tjukken & Lillemor over Grønland så kan det vel ikke være så verst? 

Ellers kjøpte jeg selv et McKinley Quantum 3 på billigsalg (2 tusen) fra en Gmax. Dette selges ikke lengre i nettbutikk, jeg fikk det tilsendt fra butikken. Bortsett fra latterlig uvørent skårne teltplugger (les: skar opp håndflata og måtte finne frem fila) så er det noe av det mest "value for Money" jeg har testa. Kan skrive under på at det står i skikkelige kastevinder, måtte ut og få nedi pluggene på forteltet på nytt 3 ganger ei vindfull natt. Tror dette var Mckinleys halvbra forsøk på å lage et ekspedisjonstelt en gang i tida. 

Edit: ingen av disse har vel egentlig romslig fortelt ift matlaging men skulle ellers fylle kriteriene godt. 


Jeg ble veldig fristet av Helium Dome da jeg researchet det i går kveld, men det ser ut til at det er svært vanskelig å slå det opp for 1 person alene, særlig i sterk vind. Og i så fall er det utelukket, jf. kriteriene jeg nevnte i åpningsinnlegget. 

Ang. Salewa Sierra Leone så må jeg gjøre mer research på det. Helt fremmed telt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunneltelt er jo ekstremt enkelt å slå opp i vind. På flere modeller kan du bruke doble stenger også og da har du et telt som tåler det meste av vær samtidig som du kan spare noe vekt på turer med god værmelding eller lavere i terrenget.

Jeg fikk kjøpt mitt fjellheimen x-trem til 4500,- brukt (kun to ganger) på finn. Så pris er vel egentlig ikke noe tema når du kan kjøpe brukt.

Jeg har dessuten et Nallo 3 GT som jeg nå bruker på vei mot Nordkapp. Teltet oppleves som ekstremt stabilt med doble stenger og det er en fornøyelse å bruke. 

Tunneltelt kan være litt utsatt for sidevind, men Nalloen har jeg hatt i stiv kuling rett i siden uten at det kollapset og det var med enkelt stangsett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et telt som du kan slå opp selv i mye vind, er systemet med clips på stenger veldig bra. Hilleberg har dette på flere modeller. Se filmer lenger ned.

IMG_0161.PNG.ab6f975d2393ad0f71f94834e0fc52d4.PNG

Dette tåler mye vind fra alle kanter. Sjekk oppsett på YouTube Saivo.

IMG_0160.thumb.PNG.ec68e6c78e0e3a658738a405b841ce1d.PNG

Black label serien til Hilleberg er kjent for å tåle mye vær, jo mere kuppel, jo mindre uavhengig av vindretning.  Disse teltene finner du brukt på Finn fra 4 til 7 tusen kr nå på høsten. 

Ellers er doble stenger i tunneltelt, en utrolig forbedring på tunneltelt. Helsport en en rekke av disse, har selv patagoinia, et bomberom.

TNF ve25 er et annet telt som ler av vinden. Det ligger et på finn, knapt brukt til 3500kr. Det er litt mere krevende å sette opp alene, og innerteltet settes opp først, men det tåler alt når det er satt opp. Var utrolig fornøyd med mitt, men til vinterbruk alene, tar det lengere tid å sett opp kontra tunneltelt med doble stenger ( pulkbruk)

Endret av Memento mori
Rettet linker, pluss litt tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje nevnt at det neppe var sterkere vindkast enn liten kuling som fikk billigteltet Cloud UP 3 til å kollapse. Det er noe med selve konfigurasjonen av stenger i dette teltet som ikke er egnet for "sterk" vind. 

Er det noen her som vet om telt av typen Bergans Trollhetta og Helsport Nordmarka er bedre enn NatureHike Cloud UP 3 hva vindstabilitet angår? Jeg ser at Trollhetta ble best i test på "TV2 hjelper deg" for noen år siden, og Nordmarka ble vel kåret til best i test av bladet Villmarksliv. Nordmarka 3 finnes dessuten i en litt høyere (og noen hundrelapper dyrere) utgave som skal være 4-sesongstelt i følge produsenten. Villmarksliv skriver dessuten at den vanlige versjonen av dette teltet også kan brukes til lette vinterturer. 

For meg som er relativt fersk hva telting angår (har kanskje sovet 25-30 netter i telt på fjellet), er det lite fristende å bruke mange tusen kr på telt nå. Samtidig vil jeg helst kjøpe nytt, ikke brukt, for å være mest mulig sikker på at jeg får det jeg betaler for. 

En annen sak er at hunden godt kan få ligge i forteltet hvis hun blir skremt av blafrende teltduk igjen, og forteltet kan stå åpent mot utsiden, slik at hun selv får bestemme om hun vil ligge under tak eller ikke. Selv tåler jeg godt blafrende telt, for jeg sover alltid med ørepropper uansett hvor jeg befinner meg, telt eller ei. Det er kun av hensyn til hunden jeg eventuelt må kjøpe nytt telt. 

TL;DR: Er det noen som vet om billigtelt som Bergans Trollhetta og Helsport Nordmarka tåler f.eks. stiv kuling? 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Jeg bruker Bergans helium dome og det står som bare det i drittvær :) veldig fornøyd

Men er du alene når du bruker det? Dvs: Er det uproblematisk å slå det opp og ta det ned alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, uendelig skrev:

Samtidig vil jeg helst kjøpe nytt, ikke brukt, for å være mest mulig sikker på at jeg får det jeg betaler for. 

Eg ville vurdert å tenke motsett. 

Eg ville heller lagt pengane i eit godt brukt telt enn eit nytt av rimeligare modell.

Dei dyrare er ofte meir gjennomtesta og ein veit kva ein får, og dei toler mange feltdøger gitt korrekt lagring. 

Det ligg ute vanvittig mykje bra telt til den prisen du skisserar. 

Helium Dome er eit flott telt når det er oppe, eg har lånt eit ved fleire høver. Men eg må seie, at Sjøl med drill og rutine vart eg aldri heilt venn med det i sterk vind og vinter. Dåtidas samboer synes også inngangen var i lågaste laget for stive fotballyskar. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten sidenote til kjøp av brukt Helsport eller Bergans telt, så er servicen deres av det ypperste du kan finne. Skulle det bli problemer med et bruktkjøp, så er det egentlig ikke et problem :)

Slik du skisserer bruken din ville jeg gått for et Helsport eller Hilleberg tunelltelt av høy kvalitet. Ha is i magen, og kjøp sterkt rabattert eller brukt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet Nordmarka 2 men det ligger en brukertilbakemelding på Helsport sine nettsider angående teltet: 

Har i sommer brukt Nordmarka 2 teltet på kanoturen min på Hardangervidda. Været slo om og værmeldinge sa 10 m/s og kraftig regn. Uværet kom rett inn på siden av teltet. Jeg hadde ingen problemer med teltet, det stod helt støtt og det kom ikke noe vann inn. Så det er riktig som det står at teltet er vindstabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RoyN skrev:

Har ikke testet Nordmarka 2 men det ligger en brukertilbakemelding på Helsport sine nettsider angående teltet: 

Har i sommer brukt Nordmarka 2 teltet på kanoturen min på Hardangervidda. Været slo om og værmeldinge sa 10 m/s og kraftig regn. Uværet kom rett inn på siden av teltet. Jeg hadde ingen problemer med teltet, det stod helt støtt og det kom ikke noe vann inn. Så det er riktig som det står at teltet er vindstabilt. 

10 m/s er ikke mye. Det som kommer i kasta er av større betydning, samt hvor og hvordan teltet er slått opp.  

Men jeg hadde en Helsport Fjellheimen SL oppsatt i sånn ca 17 m/s og det gikk helt fint. Kom nok mye an på hvor og hvordan det var satt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gittiamo skrev:

10 m/s er ikke mye. Det som kommer i kasta er av større betydning, samt hvor og hvordan teltet er slått opp.  

Men jeg hadde en Helsport Fjellheimen SL oppsatt i sånn ca 17 m/s og det gikk helt fint. Kom nok mye an på hvor og hvordan det var satt opp. 

Jeg veit at 10 M/s ikke er mye, men dette var den første turen min på fjellet etter at jeg ble medlem her. ikke noe rart at jeg var nervøs. Nordmarka serien som Helsport lager for XXL er et rimelig og bra tilbud. Solide greier med en bra vindprofil, men litt mye å bære på for meg. Sener ble det Ringstind da jeg ikke trenger så stort telt da jeg drar på tur aleine.. Teltet på bildet er Nordmarka 2.

 

1079727968_HVkano1.thumb.jpg.d3db6a8d777fd80be03e5d98cf855422.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, uendelig skrev:

Samtidig vil jeg helst kjøpe nytt, ikke brukt, for å være mest mulig sikker på at jeg får det jeg betaler for

Ved å kjøpe brukt får du i mye større grad det du betalar for. Jeg har kjøpt 4 gapahuker, en vindsekk, 4 tarper og 21 telt brukt på finn, om jeg har telt riktig. I ett tilfelle stemte ikke det jeg hadde kjøpt. Selger tok det tilbake, uten diskusjon. 

Nordmarka 2 er lite og lavt, og tåler nok utrolig mye vær, spesielt om det er bitte litt vegetasjon. 

Setter du en hard kravspesifikasjon slik du gjør blir det ofte dyrt. Men du har reist til høyfjellet med noe av det billigste og dårligste du får kjøpt. Og fått en dyrkjøpt erfaring. Er en annen tråd her inne hvor vedkommende er i ferd med gjøre samme tabba som deg.

Tror spesifikasjonene dine er i høyeste laget om pris og at det er nytt blir viktig for din del. 

Så noe må du fire på om du skal komme i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg veit at 10 M/s ikke er mye, men dette var den første turen min på fjellet etter at jeg ble medlem her. ikke noe rart at jeg var nervøs. Nordmarka serien som Helsport lager for XXL er et rimelig og bra tilbud. Solide greier med en bra vindprofil, men litt mye å bære på for meg. Sener ble det Ringstind da jeg ikke trenger så stort telt da jeg drar på tur aleine.. Teltet på bildet er Nordmarka 2.

 

1079727968_HVkano1.thumb.jpg.d3db6a8d777fd80be03e5d98cf855422.jpg

Det der var jo en super start på ditt friluftsliv 😀 det viktigste er jo å komme seg ut og lære etter hvert. 

Og når jeg tenker meg om så tror jeg det var noe sånt av telt jeg brukte på fjellet i mine yngre dager. Det var i hvert fall tunell fra helsport. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode råd her, verdt å lytte til. Jeg har selv kjøpt mine telt enten brukt, på "supersalg" i nettbutikk, eller outlet hos produsent. Felles for alle er at de ser tilnærmet nye ut.

F.eks. nevnte Helsport Svalbard High 3 Camp kjøpte jeg brukt. Dette har jeg brukt året rundt i allt fra mye vind til idyll. Men det veier vel nærmere 5 kg med alle plugger og stenger, og har stort pakkevolum. Om du vil bære så mye vekt i bratta på Nordvestlandet er jo opp til deg. Dette teltet har et stort fortelt, og brukes året rundt for min del som basecamp og i pulk, men ikke på turer hvor det skal bæres bratt&mange høydemeter med sekk (Da kommer vekt&volum høyere opp på prioriteringslista for min del.)

Om Svalbard skriver Helsport: "Trolig et av de teltene i verden med mest ekspedisjonserfaring" -> Det bør tåle den bruken du skisserer.

Det ligger et Helsport Svalbard (Ikke High) 3 Camp til 4500,- på Finn.no nå.

Salewa Sierra Leone II Pro teltet jeg linket til tidligere har to fortelt, og 120 cm bredde på innerteltet, og veier 2,55 kg. (Hunden i ett fortelt, 65 cm liggeunderlag + sekk i innertelt og din inngang i motsatt ende?)  Om teltet skrives det: "Kuppelkonstruksjonene er selvbærende og teltet er testet for motstå vind opp til og med 100km/h (29m/s)."

20180905_062940.jpg.9a3588bc4af9bcb7f880ad9cb74b7389.jpg

Mindre fotavtrykk på teltet gjør det også lettere å få plassert i bratt eller steinete fjelllandskap. Per nå koster det 3250,- (halv pris) hos VPG.

Jeg har både tunneltelt, kuppel telt, og telt som kombinerer kuppel + ekstra frittstående stang (Svalbard) og opplever ikke den ene konstruksjonen værre eller enkelte en den andre å sette opp. Her tror jeg det handler om å få øvd inn egne rutiner på å få opp teltet, også i skikkelig drittvær. (Øv deg hjemme når det blåser som verst?)

Det er drøssevis av andre telt også som tåler bruken du skisserer, så du har mye å velge mellom. Men om lav pris er er et urokkelig kriterie, så ville jeg tenkt brukt, Outlet (Helsport har), eller telt på salg. 

Lytt til de andre erfarne brukerne her i tråden, det er gode råd de kommer med.

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, uendelig skrev:

Men er du alene når du bruker det? Dvs: Er det uproblematisk å slå det opp og ta det ned alene? 

meg og bikkja er som regel på tur alene :) det kan være en utfordring hvis det blåser mye og det er snø i kastene. men hvis du har mistanke om det så klips ytterteltet på før du dra hjemmefra ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RoyN skrev:

Har ikke testet Nordmarka 2 men det ligger en brukertilbakemelding på Helsport sine nettsider angående teltet: 

Har i sommer brukt Nordmarka 2 teltet på kanoturen min på Hardangervidda. Været slo om og værmeldinge sa 10 m/s og kraftig regn. Uværet kom rett inn på siden av teltet. Jeg hadde ingen problemer med teltet, det stod helt støtt og det kom ikke noe vann inn. Så det er riktig som det står at teltet er vindstabilt. 

jeg har dette teltet og bruker det som regel hvis det er meg og bikkja på langtur på vidda feks. Brukes pga det er lett men det har mange minus sider som feks

* Lavt under taket

* ubrukelig fortelt og man får ikke plass til storsekken inne

* Når jeg ligger i teltet sammen med bikkja er det fult

* Er det dritvær så blir det veldig vått når man reiser seg opp og stanger hodet i taket

* kan ikke sitte oppreist i det 

* Ingen stormklaffer så det er helt utelukket å bruke dette til vinteren

 

Noen pluss sider med teltet :

* Veldig enkelt og greit å slå opp

* Lett 

* Forholdsvis rimelig i innkjøp

 

Så konklusjonen min er at teltet egner seg hvis man er alene på tur og det ikke er meldt det værste dritværet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et Hilleberg Nallo 3 GT? Jeg har tomannsutgaven og er storfornøyd. Definert som helårstelt, lett å slå opp i sterk vind med riktig metode, står fjellstøtt i sterk vind og er forholdsvis lett til sin kategori telt å være.

Ikke spesielt billig, jeg fikk vel mitt til rundtom 6000 på tilbud.

Efter sigende er det alltid et Hilleberg Nallo GT i enden av regnbuen..

20170808_201601.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.