Gå til innhold
  • Bli medlem

Titte på min pakkliste?


Imp

Anbefalte innlegg

Noen som kunne tatt en titt? Kan det være noe jeg har glemt her dere?

Usikker på:

Hvordan er det med bålbrenning i Femundsmarka, gjør dere dette der det ikke er tett med skog?
Mer tøy nødvendig?
Dunjakke nødvendig?
Solkrem nødvendig?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok bålplasser der oppe, bruker de jeg finner så lenge de ikke er under eller rett ved trær. Er ikke ekstraordninært forbud lengre heller. Samler mest nedfallskvist der oppe så jeg pleier bare ha med liten sag. Knekker opp det meste ved å tråkke på det.

Om du trenger mer varme klær er vanskelig å si siden jeg ikke vet hvor tykke ullgensere etc du skal ha med er. Det begynner bli kjøligere om natta nå. Spørs om du skal være mest mulig ute eller om du skal ligge i teltet på kvelden. Selv er jeg mest mulig ute så jeg har med en vindtett fleece selv på sommeren. I fjor var det ned i 3-4 grader første nettene så da hadde jeg med tynn dunjakke.

Tror jeg hadde droppet solkrem og myggmiddel, evt tatt med litt myggmiddel. Brukte ikke noe i starten på august og det er jo sjelden der oppe. Fikk kun 2 stikk. Hadde lagt igjen mygghatt hjemme og heller tatt med en lue.

Tviler på at jeg hadde dratt med 12 egg. Det blir nok tung nok sekk for en ukestur uansett. Selv hadde jeg nok hatt kamera på pakkelista, mest fordi jeg synes mobil fungerer for dårlig.

Endret av borgern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du på tur? Det har jo en del å si for hva du pakker.. Er det før snøen kommer, så kan du vel kutte tisseflaska? Når det gjelder lykt til teltet, så bruker jeg en matt, hvit pakkpose, og legger hodelykta inni. Da får jeg lys som spres godt. Enig med Borgern om sol og mygg. Hvis det er fremover nå, så må du ikke bli overrasket om det blir frost enkelte netter, og da vil nok et varmeplagg (jakke/vest) gjøre seg bra.

Edit: Du skriver leselys, men har ikke med noe å lese i..? Eller er det bivirkninslista i Ibux-pakka du skal studere? Den rekker til en ukestur.. ;)

 

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0157.PNG.491b22c792afd876ced36aed12f9900a.PNGIMG_0158.PNG.88345707476a80d098b5872f99b6d0a5.PNG

Det er et kaldt område, men disse juger litt, siden høsten var varm i fjor. Det har alt vært frost i område. Hadde nok som en del over her skriver, tatt med varm jakke og ei god lue. Dun og bål er ofte en dårlig kombo, dun i telt er digg. 

Jeg ville nok også tatt med en primus mikron varmelampe på gass, da har du litt lunk i teltet også.

IMG_0159.PNG.2164eaef607481dc8816a831657809d8.PNG

Hvis du sammenligner med Svelvik, så er det stor forskjell, når du ser på skalaene Svelvik går til minus 20 og Drevsjø til minus 40. Du kan sikkert ta med klær for en mnd seinere enn du pleier hjemme i Hurum.

Alle historiske data er fra Yr.no

God tur, håper på en fin rapport i etterkant😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere flotte tips, dere supre folk! Da dropper jeg myggmiddel og solkrem og går for varmere klær. Jeg tar ikke med meg radio - jeg er hørselshemmet, det er vanskelig å skille stemmer og lyder fra hverandre, og trives kun med musikk jeg har lært meg tekstene på eller klassisk..pleier uansett ikke å savne lyd på tur, så satser på at det går fint. Håper noen fugler kan synge litt for meg istedet ;)

Hvit pakkpose til lys var et kjempetips, det tar jeg med meg! Og jeg får nok ta med dunjakken, hadde håpet å slippe det volumet, menmen. 
Tisseflasken er med mest fordi jeg vil ha muligheten til å slippe å gå ut av teltet hvis det skulle bli skikkelig drittvær...men må jo ut med hunden uansett da....vi får se. 

Jeg reiser til lørdag, bare jeg blir frisk, ligger hjemme med ørebetennelse på begge sider nå. Så veldig spennende dette. Men får i alle fall pakket uten stress og mas da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har begynt å ta med meg på tur er telys.. litt ekstra kos, og gir litt ekstra lys på kvelden uten å måtte bruke batteridrevet lys.
Og så er de kjekke om man tilfeldigvis skulle slite med å få fyr på et bål (ikke at jeg ser det som noe problem her, siden du skal ha med gass uansett til mat).
IMG_0664.png.5957f3c42f492e325af57dde84574769.png
Er noe beroligende med det der for min del, sikkert fordi jeg liker best å kunne ha bål, men blir en slags "erstatning".. (og der ble man vel stempla som pyroman) :P 

Er spent på hva du ender opp med som vekt på sekken her. Jeg ender ofte med å legge alle tingene jeg har planlagt å ha med utover på gulvet, pakke det i sekken for så å veie den så man får første-sjokket.
Så pakker jeg ut alt igjen og begynner å fjerne ting man egentlig ikke trenger... Og sånn blir det et par ganger til man kan leve med det -_-

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

En ting jeg har begynt å ta med meg på tur er telys.. litt ekstra kos, og gir litt ekstra lys på kvelden uten å måtte bruke batteridrevet lys.
Og så er de kjekke om man tilfeldigvis skulle slite med å få fyr på et bål (ikke at jeg ser det som noe problem her, siden du skal ha med gass uansett til mat). -_-

For et kjempekoselig tips! 
Jeg pleier å gjøre det på våre korte bålturer nå når det mørkner, særlig til den lokale gapahuken og slikt. Der har jeg hengt opp små lykter til telysene, hehe...vi får se om jeg syns det er bryet verdt, og hvor tung sekken blir til slutt. :)
Vet at den blir ca 15 kg tung når jeg er på tur med barna, men da er det bare en eller to netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt med slike tråder. Spesielt når man skal til samme område selv om noen dager 🤩 egen sekk blir ofte noe slankere etter å ha lest slike tråder, og ofte blir ting byttet ut med bedre løsninger takket være erfarne fjellfolk 🙏 

Som; 

12 timer siden, Lompa skrev:

Når skal du på tur? Det har jo en del å si for hva du pakker.. Er det før snøen kommer, så kan du vel kutte tisseflaska? Når det gjelder lykt til teltet, så bruker jeg en matt, hvit pakkpose, og legger hodelykta inni. Da får jeg lys som spres godt. Enig med Borgern om sol og mygg. Hvis det er fremover nå, så må du ikke bli overrasket om det blir frost enkelte netter, og da vil nok et varmeplagg (jakke/vest) gjøre seg bra.

Edit: Du skriver leselys, men har ikke med noe å lese i..? Eller er det bivirkninslista i Ibux-pakka du skal studere? Den rekker til en ukestur.. ;)

 

Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?? 🤯

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

En ting jeg har begynt å ta med meg på tur er telys..
-_-

Ikke meningen å okkupere tråden, men telys er også noe jeg har funnet hendig på tur. Men syntes at det var litt usikkert å bruke det i teltet noen ganger. Kjøpte derfor noen tinnbokser fra ebay, og lagde mine egne telys, med skrulokk :)

Brukte hamptråd med bivoks som veke (noe som brenner sakte og bra av seg selv) og tilførte litt essensdråper i stearinen mens den smeltet. Rosmarin, sitron, eukalyptus osv. Om det ikke hjelper mot myggen, hjelper det ihvertfall litt mot kroppslukt 😅

IMG_20180304_202651.thumb.jpg.6070dc2ba94385af68a7b7b1c438da0e.jpg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 12.13, Imp skrev:

Hvit pakkpose til lys var et kjempetips, det tar jeg med meg!

Når man oppdager en slik "nyvinning" så anbefaler jeg alltid å teste den hjemme først og se om det gir ønsket mengde lys. Folk har gjerne både forskjellige pakkposer og forskjellige hodelykter og det som fungerer utmerket for noen kan bli for mørkt for andre. Så tester alltid slike ting før avreise. 

 

Det samme har jeg gjort når jeg har testet nye teltlykter (jeg har testet maaaange fra både Ebay og andre steder) til bruk i mørketiden her i Finnmark. Da setter jeg de ut i kulda og sjekker hvor lenge de holder på fullt lys osv. For jeg har vært borte i at selv svake lykter spiser batterier fortere en rene lyskastere... Og slikt er kjipt å finne ut kveld 1 på tur ;-) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 12.41, Tessatroll skrev:

Hadde droppa tisseflaske og treng du verkeleg både haudelykt og teltlykt? 

Et sett ull totalt plar halde for meg, og så har eg med varmejkake. Men akkurat det med kle er jo så himla individuelt. 

Du veit trollet, jo eldre vi gutta blir jo mer trenger vi tisseflaska om natta. Så den må nok være med, så da trenger vi bare å krype sånn halvveis ut av soveposen. Kanskje en litt klein gutte greie dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Espen Ørud skrev:

Når man oppdager en slik "nyvinning" så anbefaler jeg alltid å teste den hjemme først og se om det gir ønsket mengde lys. Folk har gjerne både forskjellige pakkposer og forskjellige hodelykter og det som fungerer utmerket for noen kan bli for mørkt for andre. Så tester alltid slike ting før avreise. 

 

Det samme har jeg gjort når jeg har testet nye teltlykter (jeg har testet maaaange fra både Ebay og andre steder) til bruk i mørketiden her i Finnmark. Da setter jeg de ut i kulda og sjekker hvor lenge de holder på fullt lys osv. For jeg har vært borte i at selv svake lykter spiser batterier fortere en rene lyskastere... Og slikt er kjipt å finne ut kveld 1 på tur ;-) 

 

Dette gjelder jo alt utstyr, ikke bare lyskilder. Den soveposen som er varm nok for andre, er ikke det for meg. Det underlaget andre ikke liker, sover jeg komfortabelt på. Den powerbanken som holder ei uke for meg, er oppbrukt på en dag for en annen osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Dette gjelder jo alt utstyr, ikke bare lyskilder. 

Selvsagt. Tok bare opp det som var aktuelt som nytt utstyr for denne pakkelisten.

Alt av turutstyr jeg skal bruke under forskjellige forhold og spesielt der marginene er små blir testet under tryggere forhold først. F.eks bak i hagen eller i nærområdet ellers...

 

Og oppfordrer folk til å gjøre det samme. Har stadig lest om folk som får seg overraskelser når de slår opp teltet første gang midt oppe i fjellheimen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 23.24, Bendikb skrev:

Ikke meningen å okkupere tråden, men telys er også noe jeg har funnet hendig på tur. Men syntes at det var litt usikkert å bruke det i teltet noen ganger. Kjøpte derfor noen tinnbokser fra ebay, og lagde mine egne telys, med skrulokk :)

Brukte hamptråd med bivoks som veke (noe som brenner sakte og bra av seg selv) og tilførte litt essensdråper i stearinen mens den smeltet. Rosmarin, sitron, eukalyptus osv. Om det ikke hjelper mot myggen, hjelper det ihvertfall litt mot kroppslukt 😅

 

IMG_20180304_202651.thumb.jpg.6070dc2ba94385af68a7b7b1c438da0e.jpg

 

 

På 5.9.2018 den 12.14, Lompa skrev:

Skal jeg ha med levende lys, så foretrekker jeg gravlykter. De er rimelige, lette og brenner utrolig lenge. 

Stearinlys er "døden" for luftkvalitet hva angår CO2 i telt. Du kan like gjerne tre en plastpose over hodet. 

Kanskje ikke det viktigste på lista men i dag fikk jeg meg piezo igniter til fremtidige turer for å erstatte engangslighter/fyrstikker. Ev. engangslighter i backup.. :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Joachim V skrev:

 

Stearinlys er "døden" for luftkvalitet hva angår CO2 i telt. Du kan like gjerne tre en plastpose over hodet.

Flott du nevner det, har ikke tenkt noe særlig på det. Men har alltid god lufting i teltet og bruker lyset kun i korte perioder på rundt 10 minutter, på kvelden for å ordne alt før man kryper ned i posen osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bendikb skrev:

Flott du nevner det, har ikke tenkt noe særlig på det. Men har alltid god lufting i teltet og bruker lyset kun i korte perioder på rundt 10 minutter, på kvelden for å ordne alt før man kryper ned i posen osv :)

Uten direkte erfaring med telt så har jeg kuttet all bruk av stearin innendørs etter jeg fikk CO2 måler og så hva bare 1-2 telys gjør med lufta i en leilighet på 50kvm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Joachim V skrev:

Stearinlys er "døden" for luftkvalitet hva angår CO2 i telt. Du kan like gjerne tre en plastpose over hodet. 

Ingen form for fyring i telt uten lufting, men det geniale med gravlysene er at de kan lyse også ute fordi de ikke påvirkes av vinden. Når man er på tur i Femundsmarka sitter man vel ute så lenge man kan, og trekker inn når man må.

CO2 er da heller ingen giftig gass. Det er det samme vi puster ut. Har man bare normal lufting så er det ingen problem. Eller var det CO du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lompa skrev:

Ingen form for fyring i telt uten lufting, men det geniale med gravlysene er at de kan lyse også ute fordi de ikke påvirkes av vinden. Når man er på tur i Femundsmarka sitter man vel ute så lenge man kan, og trekker inn når man må.

CO2 er da heller ingen giftig gass. Det er det samme vi puster ut. Har man bare normal lufting så er det ingen problem. Eller var det CO du mente?

Aldri hverken skrevet eller ment CO2 er giftig. Den bidrar da heller ikke positivt til luftkvaliteten og det var poenget mitt. Selv drar jeg ikke til fjells for å tilbringe tid i ei tåke av dårlig luft i teltet, overlater denslags til andre. Poenget var vel at man kanskje ikke tenker så nøye på lufting ved bruk av uskyldige stearinlys, gjorde ikke det selv før jeg ble oppmerksom på hva de faktisk bidrar med og det er ikke ubetydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.