Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin vs. gass


4x4

Anbefalte innlegg

Heisann, vett dette spørsmålet har vert oppe tidligere.

Men, skal på ein 7 dagers tur på Hardangervidda,om ei uke. Kameraten min skal ha bensin sier han. Eg vudere gass. lett boks , ingen søl. Brenneren er knøtt liten

Har ein liten gassbrenner som skrus fast på boksen, og ein omnifuel som eg bruker når kulda setter inn.

Hva er best? hvor mye gass må til, 1 stor boks, eller kanskje 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags gassbrenner har du? Hva slags mat skal du lage - skal du spise Real eller andre ting som krever lengre tilberedningstid over varme? Mange faktorer som spiller inn...

Selv har jeg en Primus EasyFuel (353 gram) gassbrenner, effekt ca. 3000W som koker en liter vann på rundt 3 minutter. Normalt har jeg fått litt i overkant av 2 timers brenntid på full fres med en stor boks. Med andre ord kan det kokes ca. 40 liter vann på en stor boks, eller nesten 6 liter vann hver dag i en uke. (jeg mener at oppgitt forbruk er ca. 150 gram per time)

Jeg vil tippe at du klarer deg helt fint med 1 stor boks på ukesturen din. Vil du være på den virkelig sikre siden, dra med deg en liten boks i tillegg :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Hardangervidda på en tredagerstur fra Kalhovd via Stordalsbu til Mogen med start den 11.juli.

Jeg har brukt Primus Powercook og hadde med to små gassbokser også fra Primus.

Dette funka bra og jeg hadde mer enn nok gass.

Brukte primusen til frokost og middag samt diverse kaffekokinger.

Hvis det kun er til matlaging ville jeg helt klart gått for gass,det blir mindre søl og styr.

dessuten blir det vel neppe så kaldt når dere skal oppover, at bruk av gass vil by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du sammenligner bensinen med.

Eksplosjonsfaren ( ved litt vettug bruk) er ikke til stede

Du b lir ikke syk av avgassene ( ved bruk av miljøbensin

Men Nilsij, du skal ikke drikke bensinen, det er farlig det.

Jeg mener, sammenlignet med alternative kokemetoder, er bruk av bensinbrenner brukervennlig og ikke blant de mest usikre.

Dårligst ut på sikkerhet kommer gass, og spritkokere.

Parafin er litt sikrere enn bensinen, men mye forvarming, og tildels for dårlig forbrenning i moderne brennere, gjør at jeg velger miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei runegutt123!

Takk for at du deler av kunnskap og erfaringer, men ble litt i stuss: Bortsett fra at du selvfølgelig forutsetter riktig bruk av brenner og drivstoff; om uhellet først skulle være ute, er miljøbensin da mindre eksplosivt enn vanlig bensin?

Kjekt om du presiserer dette :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en periode nu skrevet til fingrene har blitt røde, om miljøbensinens fortreffeligheter.

Det finnes mye rart å koke maten på, det meste fungerer, bare man bruker hodet.

Her i Norge er Stormkjøkken(sprit), gass og parafin de mest brukte turkokerne.

Parafinkokere har historiske årsaker (Nansen)

Stormkjøkken er relativt lettvint, og du har med alt.

Gass er superlettvint, men fungerer ikke i kulde.

I resten av verden (spesielt amerika) er miljøbensin (white gas) svært utbredt.

Da vi Nordmenn på 70 tallet blei stuva inn i en bil, med telt på taket, sure unger i baksetet, far bak rattet, med rettning Sveriges mange campingplasser, var gassbrennere svært utbredt. Primus blei av mange forbundet med kvalitet.

Amerikanerne brukte i samme periode bensinbrennere med 2 og 3 bluss. Alt pakket pent i en koffert, omtrent som våre gassbrennere.

Begge delene fungerer udmerket til camping.

I dag er kravet Campingvogn, bobil eller hytte. Med innlagt varmt vann, dusj, mikrobølgeovn osv.

Det er kun ute i naturen man finner på å ta med kokeapparat.

Multifuel er et kjempesalgsargument. men hvem bytter egentlig på drivstoffet?

Hvor mange av oss tar med kokeapparat ut i den store verden?

Noen få ja, men det store flertall bruker det innenfor skandinavia, og der er utvalget av drivstoff rimelig greit. I tillegg kan man ta med tilstrekkelig.

Hva er galt med multifuel?

Jo, hele salgsargumentet. Man kan ikke brenne drivstoff med forskjellig flammepunkt i samme brenner, med samme dyse. Noe må fungere dårlig og noe bedre. Skal brennern i tillegg ikke være hørbar, har man enda mere problem, sot gir tette dyser.

Jammen de nye brennerne veier ikknoe, teker du kanskje. Tja, 100 år gamle Svea 123 veier knappe 600g, og har kun en bevegelig del. Vindskjerm og kokekar er en del av kokern. Når vi ser bort i fra tungvektere som 111 ( i alle utgaver) er de fleste kokerne rimelig lette.

Optimus 00 ( god gammel parafinsak) veier 850g med eske. En gassbrenner er lettere, i hvert fall de av titan.

Er det ikke bedre å lette 3-400 gram med anna utstyr fra sekken, og ha en koker som virker i 20-30år ???

Uten slanger og andre lettødeleggende patenter?

Jeg bare lurer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brennern i tillegg ikke være hørbar, har man enda mere problem, sot gir tette dyser.

Kunne du forklare kvifor dysa på en stille brenner skulle sote mer en på en bråke brenner ?

det skjer jo ikkje no forbrenning i dysa på en primus, Å så vidt som eg kan skjønner, så er det jo ingen forskjell på en bråkebrenner og en stille brenner, Før etter att gassen har kommet ut dysa ?

den gassen som kommer ut av dysa veit jo fint lite om hvilke brennhode den skal gå igjennom.

Dette interesserer meg fordi eg er tillhenger av stille brennere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stillebrener er konstruert noe anderledes enn en bråkebrenner.

Bråkebrennerne (gamle typen) er konstruert for en type drivstoff, og bare det.

Det normale oppsett i en stillebrenner er med Multifueldyse. Dette er egentlig en bensindyse, og har for trangt hull for parafin.

Alle dyser soter, fordi drivstoffet varmesfør det kommer til dysa.

Når man demonterer en gammel brenner vil man finne karbonavleiring inni den.

Problemet er delvis at dette karbonlaget løsner og tetter dysa, delvis ny karbonavleiring i dysa.

Problemet gjelder ved bruk av parafin og diesel. Bensin gir mindre avleiring.

Tennveske løser endel av parafinproblemet.

Jona, du har rett i manglende forbrenning i dysa, men: På en gameldags bråkebrenner vil parafingassen tenne under og rundt brennern, dette gir fin forvarmingstemperatur. På stillebrennern, får du forbrenninga oppå brennern. Dette gir dårligere oppvarming av brennern, med sot som følge.

Når man i tillegg bruker multifueldyse, har man bare forværra problemet.

Hvordan løser man problemet?

Bruk stillebrenner med tennveske og ordentlig parafindyse, godt skjermet for vind.

Eller, man bruker miljøbensin og multifueldyse, vindavskjerming er også her viktig.

eller, man bruker bråkebrenner.

Med bråkebrenner menes her: Gammel brennertype til Optimus 111, primus 96, svea 123 ( rein bensinbrenner)/ Optimus 8R

Coleman 530, Optimus Nova

Stillebrenner menes her: Primus No 5S, Optimus 111T, 111C, 10 R, Whisperlight, Coleman 400,442,533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppklarende svar.

Problemet er altså slik eg forstår det att mange stille brennere har for dårlig forvarming, slik att gassen holder en lavere temperatur, en kva den gjør på en bråkebrenner ? Og dermed avgir meir avleiringer i dysa ?

Kan tenke meg att enkelt stille brennere ikkje har dette problemet. F.eks gravity, som har forvarmingsrøret liggende hele veien rundt brennhodet ?

MSR Whisperlite har også forvarmingsrøret liggende over brennhodet.

mens f.eks 111 Cobra har forvarmingen i underkant av brennhodet.. Det gir muligens dårligere temperatur på gassen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jona, du er på sporet av noe der.

Cobrabrennern har jeg ikke bare positiv erfaring med.

Men....

Problemet forsterkes med parafinbruk, med dyser laga for bensin.

Brennern blir for kjølig=avleiring i rør og dyse.

Det du også vil finne ut med stillebrennere i sin alminnelighet, er at de tåler mye mindre vind enn bråkebrennere.

Jeg har litt av hvert, og bruker det som jeg synes er gøy, eller som passer til det jeg skal bruke det til.

Stillebrennere og miljøbensin er en fin kombinasjon.

Skal man ha en luktfri forbrenning med parafin av fyringsoljetypen, er det bare gamle bråkebrennere som fungerer.

En 50-60 modell Standard 41 ( finnes på mangt et loft) veier bare 850gram. Super teltprimus på vintern.

Mine favorittprimuser

Svea 123( Lages av Optimus) ---- Rein bensinprimus, bråker, men har vindskjerm og kokekar, og trengs ikke å pumpes (laget i 100 år)

Standard 41( Norsk)--- Parafin bråkebrenner (Tilsvarer Optimus 210/00)

Coleman 400 ( eventuelt 442/508/533) Bensinbrennere som ikke trenger forvarming. Pump opp, fyr på

Fuhrmeister No 8 (Norsk) Stillebrenner, multifuel fra 1957. Mest geniale multifuelbrennern noen sinde.

Optimus 8R ( miniatyr av 111 med bråkebrenner bensin)

Det finnes mye gøy og mye bra. Jeg liker ikke slangeprimuser. Kan være det er en fiks ide

:wink:

Har brukt mye coleman i sommer. Er så utrolig lettvint. Gassbrukervennlighet, med bensinens råe muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en periode nu skrevet til fingrene har blitt røde, om miljøbensinens fortreffeligheter.

Det finnes mye rart å koke maten på, det meste fungerer, bare man bruker hodet.

Her i Norge er Stormkjøkken(sprit), gass og parafin de mest brukte turkokerne.

Parafinkokere har historiske årsaker (Nansen)

Stormkjøkken er relativt lettvint, og du har med alt.

Gass er superlettvint, men fungerer ikke i kulde.

Gass fungerer fint i kulde, selv har jeg brukt gass i 12 minus uten nevneverdig problem. Forutsettningen er at du har en brenner med løs slange slik at du kan heve gassboksen over brenneren og at du kan snu gassboksen på hodet, samt at brenneren må ha forvarming, f.eks. Primus Multifuel.

Hva er galt med multifuel?

Jo, hele salgsargumentet. Man kan ikke brenne drivstoff med forskjellig flammepunkt i samme brenner, med samme dyse.

Dette er nettopp grunnen til at mange Multifuel brennere har flere dyser, til min Primus Mulitifuel har jeg f.eks. 4 forskjellige dyser til forskjellig brennstoff.

Min Primus Multifuel bråker som et uvær, men for meg spiller dette ingen rolle, det som spiller noen rolle for meg er at denne brenneren har fungert uten problemer siden jeg kjøpte den i -98.

Jeg har prøvd den på nesten "alt", inkludert renset bensin, gass, blyfri bensin, 98 bly bensin, Jet A1, diesel, parafin og rødsprit. Det eneste som ikke fungerte av disse var rødsprit, men det var heller ikke forventet, hi. (Måtte jo bare prøve. Hi. :wink: )

Jeg foretrekker å bruke renset bensin fordi det gir minimal lukt, er lett å få fyr på (tenner med fyrstål), krever mindre forvarming, og selvsagt er det enkelt å finne ut hvor mye drivstoff man har igjen.

Gass er lettvint, men det er alltid vanskelig å vite hvor mye gass man har igjen.

Parafin soter, men gir mest brenntid per liter. (Best for lange turer.) I tillegg vil en lekasje lett føre til diare dersom man får små mengder parafin i maten.

Diesel soter verst og lukter.

Blyfri bensin lukter og 98 lukter, dessuten skal visstnok avgassene være giftige. (Jeg tror nå alle disse avgassene er giftige jeg da, men jeg er ikke noen kjemiker, trolig er avgassene til gass minst giftige.)

JET A1 er noen midt i mellom diesel og parafin.

Parafin, diesel og JET A1 kan være vanskelig å få fyr på i kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg brukte en Cobra brenner i vinter, då eg var på tur i Trollheimen. Etter 4-5 dager var den heilt mongo ! Brant ruskete, med dårlig effekt, og til dels rød flamme.. ( Brukte parafin). Dette var sikkert som du sier pga soting i dysa.

Hadde heldigvis med en gammal bråkebrenner 111 i tillegg, så vi berga oss.

I ettertid har eg kun brukt bensin på denne brenneren, og det ser ut til å fungere langt bedre.

Eg har en whisperlite også som eg bruker litt, Men som du sier, så er det noko herk med den slangen, og den lette brennern som ikkje er mulig å få til å stå stødig. eg har med meg 2-3 pointere når eg drar på tur, å desse ligge i teltet sammen med meg, for å ikkje fryse stellet av seg. Det er derfor viktig å ha en brenner som er stødig og som tåler en støyt uten å velte. med tre spinnville pointere så går det hardt for seg inne i teltet enkelte ganger. Forsvarets brenner er derfor langt å fåretrekke, pga sin stødige konstruksjon. vekten er ikkje så viktig for min del, da eg har bikkjer som drar både meg og pulken. Å nå som eg har lært att bensin er bra fuel, som er trygt å bruke, så blir det sikkert ikkje noko problem å bruke cobra brennern.

mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Multi er en bra sak.

Poenget er:

Skal du ha rein forbrenning på parafin er brennern ikke optimal.

Gamle bråkebrennere ( som 111 bråkebrenner, 00, 210 og STandard 41) er beste man kan få til parafin.

Eneste multifuelbrennern som brenner pent på parafin er Fuhrmeister No. 8 ( Norsk produkt)

Har brukt Coleman i sommer, og er meget fornøyd.

Til dere som ikke vet hva en Coleman er:

Tenk gassens brukervennlighet, kombinert med bensinens kraft.

God høst alle dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at hvis det ikke er altfor mange minusgrader og man vet sånn ca hvor mye man skal koke opp, så er gass det beste. Det er mye enklere og sikrere. Det er for eksempel MYE lettere å ødelegge noe på en bensinbrenner enn på en gassbrenner!

(ja, jeg har erfaring med begge type brennere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da endel forskjellige bensinbrennere.

Noen av dem er så solide at jeg betviler at du klarer å ødelegge dem uten å bruke hammer, og selv da vil du måtte streve endel.

Denne er produsert i 100 år, og er udmerket. Eneste bevegelige del er regulator. Trykk lager den selv av forvarminga.

[Psketur2008_resize.jpg

Psketur2011_resize.jpg

Ellers er 111b rimelig skuddsikker.

Holder ikke dette er Coleman 530 ( krigsmodell) rimelig idiotsikker.

http://www.spiritburner.com/colemangi_instr.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.