Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnilite med silencer


Jon Arild

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Jon Arild skrev:

Primus Omnilite med silencer.

Hvilke type silencer? 

2 timer siden, Jon Arild skrev:

Det jeg lurer på, er om jeg da kan skifte mellom bensin og gassboks, uten å skifte dyse?

Jeg har samme oppsett, og med Berniedawg går det greit og bruke gassdysa på bensin, men er litt mere kilen og justere inn. Har brukt huset fra primus sin stillebrenner og satte Berniedawg i den. Fordelen med å bruke gassdysa er at den ikke blir så fort tett, driftsikkerheten går betydelig opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Primus sin egen silencer.

Når man kjøper Omnilite ti, hvilken dyse er det da som er skrudd på? 

Så du har altså byttet ut "toppen/koppen med alle hullene" på silenceren med den fra Berniedawg? Og da bruker du gassdysa både på gass og bensin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jon Arild skrev:

av en eller merkelig grunn så kvier jeg meg for å skifte dyser..)

Det å bytte dyser/ta ut dysa for rens er et must å kunne, og det må gjøres regelmessig.  Alle bensinbrenner trenger regelmessig rens/service, ofte på nye etter mindre enn et minutts bruk om det er produksjonsrester i den, noe det ofte er. Bør kunne gjøres også på tur. Høres litt ut som du burde gå for en ren gassbrenner. Med vintergassen kommer du veldig langt. 

Hvordan/når er den tenkt brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Memento mori skrev:

Det å bytte dyser/ta ut dysa for rens er et must å kunne, og det må gjøres regelmessig.  Alle bensinbrenner trenger regelmessig rens/service, ofte på nye etter mindre enn et minutts bruk om det er produksjonsrester i den, noe det ofte er. Bør kunne gjøres også på tur. Høres litt ut som du burde gå for en ren gassbrenner. Med vintergassen kommer du veldig langt. 

Hvordan/når er den tenkt brukt?

Ok, skjønner at dyseskift må til!🙂👍

Det er bare det at jeg ikke har trengt det til nå. 

Jeg har et Trangia stormkjøkken. Til det har jeg spritbrenneren, en gassbrenner og en multifuelbrenner(som jeg bare har brukt bensin på). Så har jeg en Optimus 111T, som jeg bruker parafin, eller bensin på. Så har jeg en Optimus Svea 123, som jo bruker bensin. Sist, men ikke minst har jeg en Coleman 533, som går på bensin.

Ønsker meg Omnilite'en fordi den er lav, lett og kan ha silencer. Jeg liker designet, og at man kan finregulere effekten med justeringshendelen både på flaska og på brenneren. Den skal mest brukes på bensin, men ønsker å kunne ha muligheten for å kunne ha en gassboks i "backup". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jon Arild skrev:

Den skal mest brukes på bensin, men ønsker å kunne ha muligheten for å kunne ha en gassboks i "backup". 

Du kan bruke gass med bensindysa, men du får mindre effekt. Det er dette systemet Optimus bruker på Polaris. Det er fin erfaring og bruke de forskjellige dysene med forskjellig drivstoff og med og uten stillebrenner. Spesielt når det er mørkt ser du flammebilde meget bra. Lyden på brenneren er også fin og lære seg da. Bruker du for stor dyse, blir det en slags poppelyd i stillebrenneren. Primus sin stillebrenner funker OK, men Berniedawg sin stillebrennercap er betydelig bedre. Ulempen er at den på noen brennere ikke setter seg 100% fast og er mulig å miste. 

Den idelle brenneren er ikke laget enda, men omnilite med stillebrennercap fra Berniedawg er av de beste etter min mening. Jeg har bygget min inn i trangia settet. Vær oppmerksom på at hvis du bruker den originale flammesprederplata, og det setter seg noe i dysa, kan bensinstrålen bomme på plata, og ut av brenneren. Det har hendt meg og flere andre, men med stillebrennercap er ikke dette noe problem. Anbefaler også å forvarme med 2.5 ml rødsprit for minst mulig soting og vedlikehold. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jon Arild skrev:

Hvorfor er den cap'en bedre en Primus sin? 

Berniedawg er mye større i diameter, mere gods, og ikke minst brenner bedre. Den takler også parafin uten problemer. Det har også vært en del problemer med underburn på en del av den orginale campen til primus. Men du kan godt starte med primus sin og teste, er du fornøyd slik det virker kjører du slik. Du kan oppgradere senere. Bor du i nærheten av Sundvollen kan du komme innom å se den i aksjon om du ønsker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Omnilite med original silencer. Bruker den på bensin og noe gass. Funker bra for meg. Har en Omnifuel med Berniedawg også, men bruker stort sett alltid omniliten. Ser gjerne at Berniedawg kan være bedre, men har ingen planer om å oppgradere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anund Wigen skrev:

Har en Omnilite med original silencer. Bruker den på bensin og noe gass. Funker bra for meg. Har en Omnifuel med Berniedawg også, men bruker stort sett alltid omniliten. Ser gjerne at Berniedawg kan være bedre, men har ingen planer om å oppgradere.

Bytter du dyse når du går fra bensin til gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...
Oksen skrev (50 minutter siden):

Kan oppdatere med at jeg kjøpte en original silencer, og at den ikke har blitt noe bedre. Endte med at jeg fikk hevet kjøpet.

Merkelig. Jeg har aldri hatt problemer med underburn, men er nøye på at flammene ved forvarmingen er helt slukket før jeg tenner den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (24 minutter siden):

Merkelig. Jeg har aldri hatt problemer med underburn, men er nøye på at flammene ved forvarmingen er helt slukket før jeg tenner den. 

Har heller ikke hatt problemer, men forvarmer godt før jeg tenner opp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilsendt to ulike caper, og problemet ser ut til at selve silenceren overopphetes pga for tynt gods.

Berniedawg har laget en spacer som løfter den opp noen mm, og da brenner den tilsynelatende rent med blå flamme. På mine hatter var bare flammen blå inntil hattene ble varme, før de slo over i knall oransje. Det finnes dog teorier om at det ikke er snakk om underburn, men at det glødende metallet misfarger flammen. Siden jeg skal brenne inne i teltet tar jeg uansett ikke sjanse på å brenne med noe som ikke gir blå flammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.