Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på det perfekte soloteltet!


Jofa19

Anbefalte innlegg

Annonse

Artig lesning, og mange interessante detaljer!

Selv startet jeg solotelt-karrieren med Hilleberg Akto, men fant etterhvert ut at det er vel trangt (for liten høyde, liggelengden er god nok for meg på 185), og avhengigheten av å bardunere for i det hele tatt å få satt opp teltet fornuftig, gjorde at jeg ikke kunne telte endel plasser jeg kunne ha lyst til.

Neste telt ble Hilleberg Soulo, som har blitt favoritt-teltet mitt, blant annet fordi det kan settes opp nesten overalt, siden det er selvstående og med 12 barduner som kan festes separat om det er behov for det, greit med plass for å ligge værfast noen dager, akseptabel vekt.

Nyeste tilskudd er Hilleberg Allak 2, et solo-palass, som er en slags dobling av Soulo, eller for å være korrekt: Soulo ble designet som solo-versjonen av Allak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Luesveis skrev:

Artig lesning, og mange interessante detaljer!

Selv startet jeg solotelt-karrieren med Hilleberg Akto, men fant etterhvert ut at det er vel trangt (for liten høyde, liggelengden er god nok for meg på 185), og avhengigheten av å bardunere for i det hele tatt å få satt opp teltet fornuftig, gjorde at jeg ikke kunne telte endel plasser jeg kunne ha lyst til.

Neste telt ble Hilleberg Soulo, som har blitt favoritt-teltet mitt, blant annet fordi det kan settes opp nesten overalt, siden det er selvstående og med 12 barduner som kan festes separat om det er behov for det, greit med plass for å ligge værfast noen dager, akseptabel vekt.

Nyeste tilskudd er Hilleberg Allak 2, et solo-palass, som er en slags dobling av Soulo, eller for å være korrekt: Soulo ble designet som solo-versjonen av Allak.

Artig med andres erfaring også :-) Har selv hatt Allak også. Både Allak og Soulo er fantastiske. 

Støtter forresten begerepet akseptabel vekt. Kan vurderes individuelt, og til slutt er det vekta på sekken tilslutt som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og informativ lesing!

Alltid interessant og høre hvorfor man har landet på det/de valgene man har gjort. Ikke alle ting som er like logisk å tenke over når man er ganske fersk  i teltverden. Det være seg ting man både tenker man MÅ ha og ting man kanskje tenker absolutt ikke vil fungere. Så tommelen opp for gode begrunnelser og deling av erfaring 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, r.u.mad skrev:

Jeg lurer på hvorfor ingen nevner Hilleberg Enan. Det går i Allak, Soulo, Helsport og andre, men aldri Enan. Selvfølgelig helt greit, men venlig spurt: Hva er årsaken?

Bare lurer altså 😊

Trådstarteren har Enan, og snakket jo pent om det :-)

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har Akto, ville jeg sterkt vurdert Enan til turer hvor jeg skal gå langt og mye, og hvor vekt er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Luesveis said:

Trådstarteren har Enan, og snakket jo pent om det :-)

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har Akto, ville jeg sterkt vurdert Enan til turer hvor jeg skal gå langt og mye, og hvor vekt er viktig.

Ja, jeg var litt for kjapt ute her. Beklager! Sånn går det når man skumleser slurvete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref. sistatet "For Unna med større fortelt ville vært et meget godt alternativ til Soulo."

så er du egentlig på Helpost mil-1 teltet.  Det er en egen tråd om det her inne.

 

Eneste ulempen er sitte høyden.

Jeg har både soulo og helsport mil-1.  Beholder begge.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bokhylla skrev:

@Jofa19 Det hadde vært gøy å se bilde av det modifiserte Unna teltet ditt om du har?

Her er en post som viser et eksempel på hvordan det kan gjøres:

Jeg har to telt. Det ene er minste laget (jeg burde vært 10 cm kortere og 20 kg lettere), men OK om jeg stort sett skal gå og sove - et Golite Shangri-La 1, veier fint under kiloen om man ser bort fra vandrestav-vekt. Det andre teltet mitt er egentlig for stort, det er et Exped Orion III UL, på 2,8 kg - der kan jeg tilbringe laaang tid før klaustrofobien tvinger meg ut :) Så jeg har ekstremal-teltene på plass, og har for lenge siden blinket ut et modifisert Unna som det ideelle kompromiss - men har ikke slått til ennå. Da Fjellsport hadde 30% for en uke siden var jeg litt fristet, men droppet det. Jeg vingler litt. :huh: Er rett og slett usikker på om jeg vil ha et telt som passer OK til det aller meste av turer (kompromiss), eller om jeg vil ha flere telt som passer bortimot perfekt til noen få turkategorier jeg ser for meg som mest aktuelle (fortsatt ekstremist). Spekulatoren går fortsatt ... ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bokhylla skrev:

@Jofa19 Det hadde vært gøy å se bilde av det modifiserte Unna teltet ditt om du har?

Ja - se under. Ikke av beste kvalitet, men det var en fin tur.

Tråden som @a_aa viser til har jo et bilde av en litt annen variant. Det virker som den løsningen er litt kortere enn min. Jeg har beholdt lengden, men bare tatt inn slik at jeg har innertelt på ca 75 cm.

@Blaser har ikke sett Mil1 før, men kunne jo vært noe å sett nærmere på. Dog er sittehøyde greit å ha når man fyrer og kokkelerer.

Ellers @a_aa så har jeg full forståelse for at slike spekulasjoner kan ta tid😊

IMG_0116.JPG

IMG_0115.JPG

Endret av Jofa19
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jofa19 Flott post, en av de beste på lenge! Men savner litt bilder av hvert telt.

Vi har nok gått litt samme ruta. Jeg har(/hatt) vært gjennom Hilleberg Enan, Akto, Soulo, Rajd, Nallo 2. Exped Orion. Helsport Ringstind 1-2 SL, Trolltind, Reinsfjell 2 SL, mil1, og Zpacks Duplex for å nevne de som passer til "solo" telt. 

IMG_3065.thumb.JPG.889c42a7d4be2be40e6d745fda56cc7a.JPG

De jeg sitter igjen med av disse er Trolltind og Duplex. Mil1 er jeg ikke ferdig med å teste, men forsvinner nok på finn pga takhøyden (men utrolig lite pakkevolum) . 

Et lett telt skal være lett, og Duplex er et av de beste telten jeg har hatt. Duplex innlegg Trolltind har jeg modifisert slik at det tåler mere vær, og er kjempefornøyd med det.  Jeg er 194 cm og sover på diagonal i det. Hvordan sov du? Link til Mod innlegg

Ellers må jeg si at alle disse teltene jeg har hatt, har vært bra telt på sine bruksområder. Minst fornøyd var jeg med Ringstind 1-2 SL som krever mye plugger og ikke er spesielt bra i vind/snø. Reinsfjell 2 SL var vondt å selge, men finansierte en del av Duplex. 

Må si at jeg lærer mye av og teste selv, kontra å lese tester. Prøver og kjøpe og selge brukt så lenge det er mulig. Røverkjøp på nye fra tid til annen er også på brukt nivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Agnes Fly Creek ble nevnt i innledningen, og forkastet pga for stor avstand mellom duk og bakke. Siden andre telt modifiseres, hvorfor ikke dette? Det er den enkleste måten å modifisere som fins. Bare å kutte stengene litt, så senkes duken. Men når det er sagt, med de luftemulighetene dette teltet har, så er det vel ikke et vintertelt heller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori Takk, det var hyggelige ord! Ser ut som vi har hatt litt av den samme reisen ja. I Trolltind lå jeg rett. Vet jeg kan ligge diagonalt, men synes vel at man skal ligge " rett" i et telt. Preferer også sideinngang👍

Har dårlig system på gamle bilder, men under finner dere: 

Nallo på Hardangervidda

Enan et sted på Kungsleden

Reinsfjell (med et MSR enmannstelt i bakgrunn) 

Soulo i Meråker

Unna som vindskydd på isen - nytt bruksområde

Enan i Banff på mine tilmålte leide 4 m2

 

@Lompa Ja, enig! Kunne kuttet stengene, men mister da litt høyde. Også kommer dette med sideinngang og oppsett av innertelt. Hmmm, sannelig ikke enkelt😊

IMG_0117.JPG

IMG_0118.JPG

IMG_0119.JPG

IMG_0120.JPG

IMG_0121.JPG

IMG_0122.JPG

IMG_0123.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Blaser skrev:

litt off topic @Jofa19 

Hvorfor er den ene innerdelen i Soluo teltet orange ?

 

Hmmm, det har jeg aldri lagt merke til😊 Ser jo på andre bilder at det er annen farge på den delen av innerteltet. Teltet ble kjøpt og solgt brukt, så jeg vet faktisk ikke. Og er vel kanskje ikke den som legger mest merke til farger...

BD teltet har jo fin høyde, men mangler fortelt. Kan jo løses med tarp da, men så var det dette med vekt. Hadde jo vært fint med to innganger på Unna da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blaser skrev:

litt off topic @Jofa19 

Hvorfor er den ene innerdelen i Soluo teltet orange ?

 

@Blaser på mitt telt er det myggnettingen som gir denne fargen. Det gule stoffet i innerteltet skinner igjennom, og «farges» av nettingen. Sannsynlig samme sak her😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blaser skrev:

Hmm, kanskje dette er en ny løsning ?

IMG_0166.thumb.JPG.7221121362df0491756283e6af0cc978.JPG

Store rette flater, er ikke spesielt bra. Vinden får tak, og i kombo med lett duk, blir det ei blafrepakke.

IMG_0167.thumb.JPG.603c7cf93f6ef661095110fcacb0518f.JPG

Litt over 800 gram, mangler vekt på plugger.  Soveposen som er tegnet inn, er ikke veldig lang ca 177 cm. Fort gjort å bli litt lurt her......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Memento mori said:

IMG_0166.thumb.JPG.7221121362df0491756283e6af0cc978.JPG

Store rette flater, er ikke spesielt bra. Vinden får tak, og i kombo med lett duk, blir det ei blafrepakke.

IMG_0167.thumb.JPG.603c7cf93f6ef661095110fcacb0518f.JPG

Litt over 800 gram, mangler vekt på plugger.  Soveposen som er tegnet inn, er ikke veldig lang ca 177 cm. Fort gjort å bli litt lurt her......

har leita etter en Raid-kopi med innertelt. Dette ser ut til å bli perfekt for helgeturen oppi godvanna. Skal det blåse mye så pakker man andre telt. Mest skeptisk til mangelen på flere barduner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.