Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivuac / Soveposetrekk for soving utendørs uten telt


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer på bruk av bivuac å dele, eventuelt produktanbefaling med pros/cons?

Har lest en del utenlandske sider opp og ned med produktanbefalinger og rangeringer, men førstehånds produkterfaring er alltid interessant. ☺

Har også hørt at i f.eks. Helsports CoverZip så får man en del kondens. Men ikke all jungel-komunikasjon bunner i fakta. 🤔

Tidligere jeg jeg brukt syntetpose og liggeunderlag rett på bakken på noen turer hvor dette er relevant, med en/få overnattinger. Kommer til å benytte dunpose en del fremmover og vurderer dette i kombinasjon med bivuac.

Sikkert god kompetanse på dette ogåd her inne! 😀

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Borah Gear eVent Snowyside bivy - overdel i vanntett pustende eVent og underdel i vanntett ikke-pustende silpoly.

Overdelen er overraskende pustende med svært lite kondens inni, mens det blir en god del kondens på underdelen - men siden liggeunderlaget delvis skjermer meg fra dette, har det gått greit. Det skal sies at jeg har T-a-R XTherm MAX L, der både form og størrelse gir litt ekstra luft inne i bivyen (i tillegg til at jeg oftest fester en snor for å løfte overdelen ved hodet). Jeg har ikke prøvd den med dunpose ennå, men jeg ville vært skeptisk til mange netter på rad i fuktig klima - en natt eller to med med noen regnbyger tror jeg imidlertid burde gå greit. Avhenger selvsagt litt av dunposen også.

Borah produserer ikke eVent-bivyen for tiden - tror de har slitt med å få tak i passende eVent-stoff til passende priser - manglende materialer var i alle fall forklaringen tidligere, nå skriver de bare at man må sjekke innom senere (link). Jeg kjøpte min på Black Friday i 2016 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velprøvd om enn litt tung norsk klassiker: Jervenduken har vært brukt på høyfjellet i 30 år.

Jeg våknet i et telt uten bunnduk med sovepose og et termarest oppblåsbart inne i en Jervenduk Hunter hvor fotenden lå og duppet i svær vanndam.... Men sovepose og underlag var tørt og fint 😁

https://www.jerven.no/jervenduk/fjellduken-hunter#&variation=192363

Endret av glote
staveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamut Grevling som Whisper nevner bruker jeg pgså. Vil si jeg kondenserer mer enn gjennomsnittet når jeg sover, så pustende overside er et must.

Har brukt den på mange turer med tarp i for det meste dårlig vær, og synes så langt at kvaliteten er fortsatt Ajungilak verdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, glote skrev:

En velprøvd om enn litt tung norsk klassiker: Jervenduken har vært brukt på høyfjellet i 30 år.

Jeg våknet i et telt uten bunnduk med sovepose og et termarest oppblåsbart inne i en Jervenduk Hunter hvor fotenden lå og duppet i svær vanndam.... Men sovepose og underlag var tørt og fint 😁

https://www.jerven.no/jervenduk/fjellduken-hunter#&variation=192363

Men med en jerven så kan man like gjerne bære med seg et telt. Vekt og plass er likt, bortsett fra at duken er mer fleksibel mtp hvor man sover. 

***

Jeg har bare brukt min Helsport CoverZip to ganger under forskjellige forhold. Den ene gangen i varmt og tørt vær, med en god del vind. Allikevel ble soveposen våt. Posen er kjekk å ha om man må sove under åpen himmel, men jeg anbefaler den ikke 😂 føler man like gjerne kan bruke en sort søppelsekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gittiamo skrev:

Men med en jerven så kan man like gjerne bære med seg et telt. Vekt og plass er likt, bortsett fra at duken er mer fleksibel mtp hvor man sover. 

***

Jeg har bare brukt min Helsport CoverZip to ganger under forskjellige forhold. Den ene gangen i varmt og tørt vær, med en god del vind. Allikevel ble soveposen våt. Posen er kjekk å ha om man må sove under åpen himmel, men jeg anbefaler den ikke 😂 føler man like gjerne kan bruke en sort søppelsekk. 

Det er sant, men jervenduken med fôr gjør også at man kan tåle litt lavere temperaturer med samme sovepose. Ev en mindre sovepose. På vinteren har jeg alltid med jervenduken uansett da den brukes til mye mer enn bare en bivy. 

I den varme sesongen har jeg egentlig tenkt å bruke en bug bivy fra borah. Har bare ikke summet meg og bestilt en enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Prebb skrev:

Det er sant, men jervenduken med fôr gjør også at man kan tåle litt lavere temperaturer med samme sovepose. Ev en mindre sovepose. På vinteren har jeg alltid med jervenduken uansett da den brukes til mye mer enn bare en bivy. 

I den varme sesongen har jeg egentlig tenkt å bruke en bug bivy fra borah. Har bare ikke summet meg og bestilt en enda

Jepp. Enig i at det er digg å pakke seg inn i en jervenduk 😀 men når målet er lettere og mindre plass enn et telt, så hjelper det ikke med den duken heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 22.52, Gittiamo skrev:

føler man like gjerne kan bruke en sort søppelsekk.

Hmm.... du sier du er kort. Men en søppelsekk er ikke veldig lang😂

Men spøk tilside. Snakket med en som brukte to søppelsekker tapet sammen, og det gikk greit, med ble like mye kondens som med en jervenduk, ved bare en overnatting gikk det helt greit selv på høyfjellet ifølge ham. 

Har jerven Hunter selv, men den blir bare med på vinteren. Solid og tung. Da er det mye bedre med en lett og god vindsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Borah gear side zip bivvy kjøpt her på forumet av @Rino Holt Larsen. Brukes når jeg sover ute med tarp. Har ikke opplevd kondens, fantastisk god mår set gjelder myggnett over hodet da det er festet en tråd fra nettet som går opp til tarpen. Får da duk/myggnett litt vekk fra ansiktet og ligger ikke å puster rett inn i denne. Hvor vanntett bunnen er vet jeg ikke, har ikke opplevd gjennomtrekk. Jeg lå i en liten myrputt i sommer, men denne sommeren var tørr så veldig våt var pytten ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Memento mori skrev:

Hmm.... du sier du er kort. Men en søppelsekk er ikke veldig lang😂

Men spøk tilside. Snakket med en som brukte to søppelsekker tapet sammen, og det gikk greit, med ble like mye kondens som med en jervenduk, ved bare en overnatting gikk det helt greit selv på høyfjellet ifølge ham. 

Har jerven Hunter selv, men den blir bare med på vinteren. Solid og tung. Da er det mye bedre med en lett og god vindsekk.

Får fint plass i en søppelsekk 😂 fordel om man skulle rydde meg av veien, men ellers må jeg si at jeg foretrekker å være utenfor søppeleposer og dens like 😂

Endret av Gittiamo
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

Hmm.... du sier du er kort. Men en søppelsekk er ikke veldig lang😂

 

Noen klarer seg med en brødpose og andre må ha 2 søppelsekker :D

 

8 timer siden, Memento mori skrev:

Men spøk tilside. Snakket med en som brukte to søppelsekker tapet sammen, og det gikk greit, med ble like mye kondens som med en jervenduk, ved bare en overnatting gikk det helt greit selv på høyfjellet ifølge ham.

Har brukt 2 sammenteipa søppelsekker både som dampsperrepose og som soveposetrekk :)
Ingen av delene er optimalt men det fungerer og er en utrolig rimelig (og lett) løsning.
Vi brukte løsninga endel før på helgturer der vi lå under åpen himmel. 2 sammenteipa søppelposer reddet flere turer for oss når det kom uventet nedbør :)

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i vel 20 år gått med et soveposetrekk fra helsport, med vanntett nylon under, og gore- tex over. Det har en slags hette med hemper langs kanten for å stikke en myk gren gjennom, så man får en slags kalesje. Foran er det myggnetting. Jeg putter liggeunderlaget nedi, soveposen oppå, og sover godt uten kondensproblemer. Hvis det har regnet i løpet av natten, rister jeg hele stasen, og putter det ned i et kompresjonstrekk, både underlag og sovepose. så er alt klart for neste natt. Dette overtrekket er nå utslitt, og Helsport produserer de ikke lenger, så jeg har kjøpt nylon og goretex og myggnetting, og sydd meg et nytt. Har laget litt fler hemper langs kanten av kalesjen, for å få bedre bue. Fester en strikk i midterste hempe, som festes ved fotenden, for å sikre at ikke kalesjen faller bakover i løpet av natta. Det eneste problemet er hvis det regner mye når jeg legger meg eller står opp, er at åpningen kan bli litt våt. Det løser jeg ved å ta en regnponcho som jeg likevel har med, over hodet, og dekker således åpningen mens jeg kravler meg ned eller opp. Fungerer fint også om vinteren i snøhule/ igloo, da det beskytter posen mot fuktighet. Overtrekket veier ca 600 g. absolutt overkommelig. Savner av og til et yttertelt å koke mat i, men noe må man ofre for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.