Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av størrelse på ryggsekk


tttime

Anbefalte innlegg

Som mange er inne på, finnes det ikke noe entydig svar på dette. Det avhenger av hvilken komfort du vil ha, om du godtar å være sulten, eller å fryse.

Mitt mantra er at utbyttet av turen er omvendt proporsjonal med vekta av sekken. Bærer du tungt, ser du ikke mye mer enn steinene du går på. Alle etapper blir transportetapper. Du ser ikke dyr og fugler du møter underveis,og går glipp av det meste av det du er ute for å oppleve.

Jeg pakker derfor lett, sovepose, underlag, soveposetrekk. Ikke telt. Ullundertøy, vindtett dress, regnponcho og lårings, lette fjellsko, gjerne tursandaler med ullsokker inni om sommeren. Sparsomt med mat. Satser på fisk. Du blir en bedre fisker hvis du er sulten! Min sekk veier derfor aldri over 14 kilo, selv om jeg skal være ute i to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vanskelig å gi eksakte tips. Kommer an på utstyret bl.a. stort telt eller lite telt, volum på sovepose, underlag, hvor mye varme klær. 

Selv bruker jeg primært 2 sekker. En Osprey Xenith 88 og en Norrøna Recon Pack. På få dager og der jeg ikke trenger største pose, masse klær så bruker jeg Osprey sekken.  Er det snakk om ukestur så blir det som regel Recon selv på sommeren. Har også sekker på 50, 33, 11 liter. De 2 siste mest til dagsturer. 50 l er vanntett og brukes der det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Som mange er inne på, finnes det ikke noe entydig svar på dette. Det avhenger av hvilken komfort du vil ha, om du godtar å være sulten, eller å fryse.

Mitt mantra er at utbyttet av turen er omvendt proporsjonal med vekta av sekken. Bærer du tungt, ser du ikke mye mer enn steinene du går på. Alle etapper blir transportetapper. Du ser ikke dyr og fugler du møter underveis,og går glipp av det meste av det du er ute for å oppleve.

Jeg pakker derfor lett, sovepose, underlag, soveposetrekk. Ikke telt. Ullundertøy, vindtett dress, regnponcho og lårings, lette fjellsko, gjerne tursandaler med ullsokker inni om sommeren. Sparsomt med mat. Satser på fisk. Du blir en bedre fisker hvis du er sulten! Min sekk veier derfor aldri over 14 kilo, selv om jeg skal være ute i to uker.

Du sier at man går glipp av det meste man er ute etter å oppleve hvis man bærer tungt. Men jeg må si at man går glipp av det meste hvis de primære tingene ikke er dekket. Hvis man går rundt og er sulten og fryser hele tiden så får man lite ut av turen siden man hele tiden må kjenne på dette. Og ikke minst dårlig søvn - ihvertfall jeg sover dårlig på tom mage og når jeg fryser. Og så senkes immunforsvaret og hva er vel mer turkiller enn en skikkelig forkjølelse og feber - jo kanskje tannpine, men regner med at tannbørste, litt tannpasta og evt. tanntråd er inkludert i de 14 kiloene. Og en ser vel ikke konstant ned i bakken hvis man bærer mer enn 14 kg, med mindre man driver å styrer rundt i stenrammelet inne i Kratlland eller lignende plasser. 

Man skal ikke fryse eller gå rundt sulten på tur, ei heller bære seg ihjel. Men finne en balanse mellom vekt og komfort, dette varierer litt fra person til person og må finne ut sin greie. Jeg er ingen lettpakker med min sekk på 20-25 kg, men jeg nekter å tro at alle lettpakkere går rundt med romling i magen og blå lepper. Flott å pakke en sekk på 14 kg, men regner med at de som gjør dette med glans har med nok mat og klær. Og man blir ikke en bedre fisker hvis man er sulten, bare en skjelven, ukonsentret og irritabel fisker.

Og en siste ting, aldri sats på å få fisk. Jeg prøvde det en gang :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Jeg har begynt å få orden på turutstyret mitt igjen og har nå hatt to ukesturer med en 95l Trollhetta. Den har jeg ikke klart å fylle mer enn at jeg lett kunne fått med 10-20l til bortsett fra vekta og at den er lei å bære 20kg +. Jeg har enda ikke "forhøyet" topplokket. Faktisk litt utfordring å få vekta opp fra bunn av sekken. Nå synes jeg kansje det er litt givende å pakke tetris gjerne med pakksekker i stedet for å stappe nedi men likevel. Nå skal jeg på høsttur og ser ingen grunn til at jeg skal trenge mer plass, tvertimot ser jeg på Xenith 88 med god tro på nok plass. Større sekker virker for meg å være for lenger turer enn en uke eller spesifikt utstyr utover vandring.Trollhetta er ikke noe god å bære når det blir 20kg. Xenith ser ut til å være veldig lik på mange detaljer så jeg lurer på om den er bedre å bære sånn generelt mtp vekt?

1kg mat pr dag ble nevnt her, det var drøyt. Prøver å holde meg mer på halvkiloen + litt ekstra snop/energi/ reserve. 

Traff tålelig godt sist da jeg fløy til troms og sjekket inn 19,6kg uten vann og gass:

Telt 2kg
Sekk 3kg
underlag 1kg
Sovepose 1,5
Fjellduk 1kg
Kjeler prismus gass 2 kg
Elektronikk 1kg
Klær 2kg
Fiske 1kg
Mat 4 kg
Diverse 1kg
 

Jeg har heller ikke noe ekstremt hverken lett eller smått og komprimert utstyr, tvertimot prøver jeg å unngå å dra med meg alt mulig ekstra. 

 

 

 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Låner denne tråden litt. Er ikke så fan av å starte ny tråd når problemstilling er diskutert tidligere.

Jeg er på utkikk etter en ny sekk. Fra før har jeg Bergans Helium 40 L som jeg bruker til dagstursekk eller hytte-til-hytte, og så har jeg Norrøna Recon som jeg  bruker til alt annet. Jeg har i sommer kjøpt en del lettere utstyr, og da synes jeg denne blir litt overkill og utgjør en stor prosentandel av totalvekt.

Jeg ønsker meg en sekk i mellom disse. Til 2-4 dagers soloturer. Jeg har lest litt på forumet, og ellers på nett, og har veldig lyst på Osprey Atmos AG 65. 

Jeg trenger bare å bli betrygga på at denne blir stor nok. For det er der min usikkerhet kobler inn. 

EDIT: Ble litt mer betrygget av pakkelisten til ArveS, i samme sekk.

Endret av ingen87
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr en annen Osprey 65-liter til jentungen. Dette er fra siste tur den var i bruk: 



4-dagerstur der hun bar alt egent tøy, alle egen mat, sovepose, oppblåsbart underlag + halvt normalunderlag. I tillegg en del egne greier. Ville ikke hatt problemer med å få med et telt og enkel kokkeutrustning i tillegg...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (3 timer siden):

Låner denne tråden litt. Er ikke så fan av å starte ny tråd når problemstilling er diskutert tidligere.

Jeg er på utkikk etter en ny sekk. Fra før har jeg Bergans Helium 40 L som jeg bruker til dagstursekk eller hytte-til-hytte, og så har jeg Norrøna Recon som jeg  bruker til alt annet. Jeg har i sommer kjøpt en del lettere utstyr, og da synes jeg denne blir litt overkill og utgjør en stor prosentandel av totalvekt.

Jeg ønsker meg en sekk i mellom disse. Til 2-4 dagers soloturer. Jeg har lest litt på forumet, og ellers på nett, og har veldig lyst på Osprey Atmos AG 65. 

Jeg trenger bare å bli betrygga på at denne blir stor nok. For det er der min usikkerhet kobler inn. 

EDIT: Ble litt mer betrygget av pakkelisten til ArveS, i samme sekk.

Kjøpte en Exped Thunder 70 nylig og hadde god plass på 2 netters inkludert kamerautstyr etter å ha skrellet vekk en del volum på annet utstyr i forkant - spesielt sovepose og stormkjøkken. Tenker at 65 skal gå helt fint i hvert fall i den varmeste delen av halvåret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusen Tor 100 liter + sidelommer og masse festepunkter for utvendig montering. Rulleåpning, som gir deg muligheter for å kun benytte ned mot kanskje 70 liter. Fantastisk hoftebelte med beste komfort. Sekk for lette og tunge bører. Ikke letteste sekken på markedet, men veldig god å ha på ryggen. Bruker denne sekken for turer på 3 dager til 30 dager.

 

Brukte norrøna para ranger tidligere, men den blir overkill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

HAr en annen Osprey 65-liter til jentungen. Dette er fra siste tur den var i bruk: 



4-dagerstur der hun bar alt egent tøy, alle egen mat, sovepose, oppblåsbart underlag + halvt normalunderlag. I tillegg en del egne greier. Ville ikke hatt problemer med å få med et telt og enkel kokkeutrustning i tillegg...

..., men når det er sagt så pleier jeg å slå et slag for størst mulig Osprey-sekk. Hovedargumentet er da typisk at vektforskjellen ned til f.eks 65-liter ikke er betydelig. Og sekkene har såpass gode innstrammingsmuligheter at jeg gjerne bruker den på dagsturer på jakt på høsten også. Fordi den er såpass mye brukt at den er veldig godt formet etter rygg og hofter og at jeg slipper ha masse forskjellige sekker til forskjellig bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (14 timer siden):

Låner denne tråden litt. Er ikke så fan av å starte ny tråd når problemstilling er diskutert tidligere.

Jeg er på utkikk etter en ny sekk. Fra før har jeg Bergans Helium 40 L som jeg bruker til dagstursekk eller hytte-til-hytte, og så har jeg Norrøna Recon som jeg  bruker til alt annet. Jeg har i sommer kjøpt en del lettere utstyr, og da synes jeg denne blir litt overkill og utgjør en stor prosentandel av totalvekt.

Jeg ønsker meg en sekk i mellom disse. Til 2-4 dagers soloturer. Jeg har lest litt på forumet, og ellers på nett, og har veldig lyst på Osprey Atmos AG 65. 

Jeg trenger bare å bli betrygga på at denne blir stor nok. For det er der min usikkerhet kobler inn. 

EDIT: Ble litt mer betrygget av pakkelisten til ArveS, i samme sekk.

Jeg brukte mye Recon-sekken min tidligere, men innså det samme. Den ble for overkill i forhold til utstyret jeg hadde oppi, og den ble aldri godt nok fylt til å holde en god form.

Nå bruker jeg nesten utelukkende Fjällräven Kajka 65, enten det er helgetur eller 7-netterserstur uten problemer. Jeg har alltid med meg "alt jeg trenger selv" uten å dele utstyr med andre i gruppa osv, hvis det sier noe om hva jeg har med.

Kajka er en relativt tung sekk, men det synes jeg er verdt for robustheten. Jeg solgte tilfeldigvis Recon-sekken min i går, og planlegger heller å kjøpe en Kajka 85 i tillegg om behovet for større sekk f.eks. på vinterstid skulle melde seg igjen.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (18 timer siden):

EDIT: Ble litt mer betrygget av pakkelisten til ArveS, i samme sekk.

Glad den kom til nytte. Vet ikke om jeg har skrevet det eksplisitt, men det eneste som henger utenpå sekken er liggeunderlag i skumplast. Ved behov for mer utstyr ville teltet havnet under lokket, og dermed frigjort 20 l ekstra uten redusert bærekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 2021-8-5 den 12.38):

Glad den kom til nytte. Vet ikke om jeg har skrevet det eksplisitt, men det eneste som henger utenpå sekken er liggeunderlag i skumplast. Ved behov for mer utstyr ville teltet havnet under lokket, og dermed frigjort 20 l ekstra uten redusert bærekomfort.

Nå har jeg fått Atmos'en i posten!

Jeg ser (for så vidt så jeg det før jeg bestilte og 😛)  at den har mange lommer, og pakkemuligheter. Kan du dra meg litt igjennom hvordan du pakker sekken din? 
Soveposerom, hovedrom, de to store lommene utenpå, stretch-lokket, topplokket x 2.. Litt uvant med så mange rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg fått Atmos'en i posten!

Jeg ser (for så vidt så jeg det før jeg bestilte og 😛)  at den har mange lommer, og pakkemuligheter. Kan du dra meg litt igjennom hvordan du pakker sekken din? 
Soveposerom, hovedrom, de to store lommene utenpå, stretch-lokket, topplokket x 2.. Litt uvant med så mange rom. 

Pakkingen kommer an på typen tur for min del da jeg bruker sekken til så mye. Dagstur/jakt/laksefiske/vandringer/telttur/kanotur- alle har forskjellige måter å pakke på. På f.eks kanotur ligger gjerne sekken på tvers oppe i kanoen med ryggen ned. Dette "låser" toppen og gjør lokket vanskelig å komme til. Dermed plasseres det jeg må ha tak i under lærlingen i ytterlomme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (41 minutter siden):

Nå har jeg fått Atmos'en i posten!

Jeg ser (for så vidt så jeg det før jeg bestilte og 😛)  at den har mange lommer, og pakkemuligheter. Kan du dra meg litt igjennom hvordan du pakker sekken din? 
Soveposerom, hovedrom, de to store lommene utenpå, stretch-lokket, topplokket x 2.. Litt uvant med så mange rom. 

Kort fortalt pakker jeg sekken i denne rekkefølgen:

  • Åpner skillet i hovedrommet
  • Setter teltet på høykant ned i sekken, slik det er pakket (dvs rullet rundt stengene og tredd ned i posen)
  • Pakker reserveklær jeg ikke trenger før kvelden, sovepose, underlag rundt teltet, i separate vanntette pakkposer
  • Pakker kjøkken, mat, "reparasjonspose", førstehjelp og ekstra klær som kan være nyttige ila dagen oppå dette (og evt teltet) i separate poser
  • Ruller sammen skalljakke og -bukse, pakker de i de utvendige glidelåsrommene. Her går også solkrem ol.
  • Lokklommen består av elektronikk (Kindle, powerbank, ledninger) og dopose (dorull, antibac, såpe etc)
  • Lommene på hoftebeltet rommer leatherman, sjokolade, kompass
  • Nettinglommen bak rommer kartmappe og søppelpose
  • Liggeunderlag vertikalt i nederste stropper bak

Flere små enheter gir større fleksibilitet i pakkingen. Ikke fokuser så mye på å få hver enhet minst mulig, det er lettere å få sluttresultatet kompakt om det er mulig å begege litt på hver enkelt pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en god beskrivelse! 
Jeg har ikke hatt sekker tidligere med så mange små enheter, så hvordan jeg best skulle utnytte denne muligheten var det jeg var på utkikk etter. Fikk i alle fall en god pekepinn. 
Som @Espen Ørud skriver vil jo sekken pakkes litt ulikt fra gang til gang ut fra hva man har med og hva som er formålet med turen. Nå blir dette en sekk jeg mest skal bruke til korte overnattingsturer, og kanskje dagsturer der det er behov for litt ekstra plass. Jeg er bare fasinert av pakklista di, og alt du har i sekken, så da regnet jeg med at du også hadde noen fornuftige måter å utnytte alle disse små rommene på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ingen87 skrev (På 4.8.2021 den 18.23):

Låner denne tråden litt. Er ikke så fan av å starte ny tråd når problemstilling er diskutert tidligere.

Jeg er på utkikk etter en ny sekk. Fra før har jeg Bergans Helium 40 L som jeg bruker til dagstursekk eller hytte-til-hytte, og så har jeg Norrøna Recon som jeg  bruker til alt annet. Jeg har i sommer kjøpt en del lettere utstyr, og da synes jeg denne blir litt overkill og utgjør en stor prosentandel av totalvekt.

Jeg ønsker meg en sekk i mellom disse. Til 2-4 dagers soloturer. Jeg har lest litt på forumet, og ellers på nett, og har veldig lyst på Osprey Atmos AG 65. 

Jeg trenger bare å bli betrygga på at denne blir stor nok. For det er der min usikkerhet kobler inn. 

EDIT: Ble litt mer betrygget av pakkelisten til ArveS, i samme sekk.

Absolutt stor nok! 55 L holder for 4-5 dager sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.