Gå til innhold
  • Bli medlem

Buldresko / Evolve Shaman


pertm

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har drevet noen år med innendørs buldring (sporadisk) og har brukt et par lite aggressive "5.10" til dette. Har slitt en del med å stå stabilt på små chips, så tenkte jeg nå skulle kjøpe et par sko som var litt mer aggressive for å ta buldringen til nye høyder. Til vanlig bruker jeg 46 i sko, dvs føttene mine er ca 29.5 / 30 cm. Mine gamle "5.10" er 45 i størrelse og var sånn at jeg kunne gå rundt med de påsnøret uten smerter i timesvis.

Etter fjellsports størrelsesguide kjøpte jeg "Shaman" skoene i samme størrelse jeg bruker til vanlig, 46. Fikk de i dag og fikk såvidt presset de på (måtte virkelig jobbe), og smertene er til de grader sånn at jeg lurer på om jeg klarer å buldre noe som helst med disse. Jeg vet at de ikke er til å labbe rundt med, og jeg klarer såvidt å stå oppreist i mindre enn 10 sekunder. Skoene klemmer aller mest på 2. og 3. tå fra stortåen. Har også lest på nettet at de vil utvide seg, men hvor lang tid tar det? Må jeg brekke meg gjennom flere uker med buldring før skoene passer? Eller burde jeg bytte de til 0.5 nr større?

Hadde lyst å prøve ut skoene i dag, men hvis jeg skal returnere de så må de nesten være ubrukt :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du klatrer sporadisk ville jeg gått opp en størrelse. Skoene går seg nok noe til og vil føles bedre etter litt bruk, men de har mye gummi så ikke regn med at de vil utvide seg mye.

Aggressive sko vil hjelp deg en god del på bratt og overhengende, men ikke nødvendigvis veldig på små tak.

Her kommer et par innspill:

Styrke i stortå er svært avgjørende, de med stor styrke og god stabilisering kan dermed også benytte myke sko med god følsomhet.

Sko som sitter veldig godt rundt stortåa (så skoen ikke vrir seg) er avgjørende og veldig fotavhengig.

Sko som er litt stivere og/eller har litt rand kant vil ofte føles bedre for de fleste på små tak, da de krever mindre tåstyrke, har bedre torsjonsstivhet og da lettere med stabil posisjon.

Jeg er mosjonsklatrer som på gode dager går grad 7 ute og i år har jeg brukt La Sportiva TC pro og funnet disse veldig bra, særlig på små tak (de skal jo være best på riss). Meget stabile både med og uten sokker i :-), disse kan jeg fint stå ett par timer i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, PTG skrev:

veldig fotavhengig.

Dette!

Det er veldig stor forskjell på føtter, og også på sko, derfor er det vanskelig å kjøpe klatresko på nett.

Evolve shaman er sikkert en bra sko, men hvis den ikke passer dine føtter har den lite verdi for deg.
Du ønsker deg ikke en sko som er for stor, men en som sitter jevnt over hele foten, så det å gå opp en størrelse vil ikke nødvendigvis gi ønsket effekt. Da vil den antagelig sitte ok der du nå har vondt, og være litt for stor ellers.

Mitt beste råd er å gå til en sjappe med godt utvalg og flinke ansatte der du kan prøve en del forskjellige sko, subsidiært kjøpe en masse sko fra en nettbutikk for så å levere tilbake de som ikke passer.

Hvor trangt/vondt skoen skal sitter når den er ny avhenger av tre ting: hvor lenge du skal ha den på om gangen, hvor mye du er villig til å lide og hvor mye den utvider seg.
Det siste er også veldig forskjellig fra sko til sko, men flinke butikkansatte bør vite dette om en del av skoene de selger i alle fall.

Lykke til, hilsen en som har både solgt og brukt drøssesvis med klatresko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.