Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufttørker og oppskrifter


Lars Kvanum

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har forsøkt å finne gode oppskrifter på tørket mat, men det er ikke så mye man finner annet enn jerky. Litt her og der spredd, så jeg lurte på om noen har noe godt å dele. Gjerne også om det lages i ovn (med temperatur/) eller lufttørker (temperatur/tid her også). Det hadde vært fint å ha noe samlet, og sikkert andre også som vil ha inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tørker og røyket en del greier, men vil ikke sammenligne det med dehydrering av mat til turbruk. 

Min erfaring er at til dehydrering så fungerer stekeovn med varmluft og åpen dør omtrent like bra som dehydrator. Jeg har handlet dedikert dehydrator for jeg har åpen kjøkkenløsning og kan ha dehydratoren i boden for å slippe suset i timesvis.  

 

Jeg dehydrerer ikke ferdig retter, men enkeltkomponenter som f.eks kjøtt ala beef jerky. Ellers er det masse forskjellig av frukt og grønt som lar seg tørke.

 

Hittil har jeg med hell tørket gulrot, eple, marinert kjøtt til beef jerky, løk, banan, blåbær og kjøttdeig.

 

@Tom42 har vel også tørket eggerøre med hell. 

 

Det er en del info om dette her fra før, men den er kanskje greit spredd rundt omkring?

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er i gang. Jeg har innedag i dag og da måtte jeg utnytte tiden. 

Tørking av 10 bananer og 3 epler

Originalvekter epler 436 gram
Originalvekter bananer uten skall 1116 gram (2490g med skall)


Ferdig tørkede epler 65 gram
Ferdig tørkede Bananer 321 gram

Vektreduksjon i vekt epler 371 gram
Vektreduksjon i vekt bananer 795 gram

Vektreduksjon i % epler 85,1
Vektreduksjon i % bananer 71,2% (87,1 % ifht bananer med skallet på som gjerne hadde vært alternativet om man skal ha med banan på tur...)

1425897955_2018-08-3112_53_31.thumb.jpg.6c3104995616b45f76c141fc2e5ceb73.jpg

 

Imponert over at 10 bananer lot seg redusere helt ned til 321 gram (Og enda er de ikke heltørket. Lar seg fortsatt greit spise som snop) Vakuumpakker gjerne det som tilsvarer to og to bananer noe som blir ca 64 gram. Helt overkommelig i sekken.... ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette blir en avsporing da jeg driver med prøv og feil metoden etter noen ideer jeg har hatt en stund. Nettopp kjøpt en Jula lufttørker så har ikke kommet så langt.

Har forsøkt meg på tørking av raspet potet og beef jerky.
Potetene ser ikke spess bra ut etter tørking, brungrå i farge. Etter en runde i steikepanna med vann og smør så ble ikke det ikke så gale i smak. Muligens litt mye vann så det ble et dårlig forsøk på hashbrowns. Tanken er å blande inn noe løk/vårløk til å ha i potetmos.

Beef Jerky'en tror jeg at jeg er fornøyd med. Fulgte ingen oppskrift på marinaden, men den ble 🌶️. Skar kjøttet i 1-2 mm tynne skiver. Ca 9 timer i tørkeren gav et bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å tørke gryteretter ala pasta bolognese - lag kjøttsausen som vanlig (men med minimal bruk av fett... mindre fett --> bedre holdbarhet) og tørk denne i varmluftsovn eller mattørker på matpapir.
Når sausen er tørr kjøres den i kvernen på kjøkkenmaskinen og knuses i småbiter. 
Ha i poser og vakumer. Holdbarheten  er  6 måneder eller så....

Jeg fant mye inspirasjon hos Andy Howell som sier at lufttørkeren er den viktigste turutstyret han har kjøpt:
https://www.andyhowell.info/trek-blog/2009/02/02/dehydration-project-introduction/
https://www.andyhowell.info/trek-blog/category/dehydration/

 

Endret av glote
Var ikke ferdig med innlegget...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til Beef Jerky bruker jeg: 

1 kg renskåret biff (i firkanter fra frysedisken) skåret i ca 3-4 mm tykkelse (skjæres med sylskarp kniv i halvtint kjøtt for da kan du egentlig skjære akkurat så tynt du vil uten problem). Skjær vekk evt fett. Jeg forsøker plukke så magert kjøtt som mulig med minst mulig synlig fett. Flatbiff kan godt benyttes eller annet kjøtt. Vi har forsøkt med gås med hell også.

Marianade:

1 ½ dl Worchestershiresaus (Lee & Perrins synes jeg er best, tror de har den på Ica)
1 dl soyasaus
½ dl teriyaki-saus
1 ss chilisaus
1 teskje honning
5 ts salt
2 ts nykverna, svart peppar
2 ts løkpulver
1 ts med flak av tørka, rød chili (eller en knivodd cayenne)



Bland kjøtt og marinade i en stor bolle eller zip-pose eller hva du nå pleier marinere i og legg i kjøleskap over natta. (Om du er av typen som har nattbesøk på toalettet så kan du riste posen en gang eller to i løpet av perioden)

La kjøttet renne av det meste av marinaden i et dørslag. Du kan god dunke lett over kjøttet etter at det er spredd ut på tørkeristene med kjøkkenpapir eller lignende også for å tørke av litt mer.

Tørkes i tørker (eller varmluftovn på 50 grader med åpen dør) i 4-5 timer. Det skal ikke bli så tørt at du kan knekke en nedkjølt bit. Jeg mener å huske at jeg får igjen ca 350 g av 1 kilo kjøtt. Så da vakuumpakker jeg ca 55 grams porsjoner, noe som tilsvarer ca 150 g før tørking. Kurant som tursnacks eller som tilsetning til Real-poser osv. 

 

beef - 2017-07-05 20.10.29.jpg

beef - 2017-07-07 09.10.12.jpg

beef - 2017-07-07 09.18.16.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket med meg denne boken da jeg var innom Sverige i august; Torka Mat - av Eric Tornblad på Calazo forlag, link:  www.calazo.se/produkt/torka-mat/

Før siste tur i september prøvde jeg en av oppskriftene, så etter noe som var enkelt og forholdsvis kjapt å få til:

Fra  svensk til  tilpasset norsk oversettelse ved meg + mine kommentarer/valg.

Energikaker... basert på tørket frukt (og gryn)

Først del:

1) Kok opp 5dl vann med 5 dl hakket frukt
(jeg brukte 4dl opphakket tørket aprikos, 1dl opphakket tørket mango).

2) La svelle i ett kvarter

3) Mix med 5 dl havregryn, musli eller nøtter
(jeg brukte 2,5 dl store havregryn og 2,5 dl musli blanding)

4) Tilsett krydder og/eller sukker om ønskelig
(jeg brukte ikke krydder eller sukker. Tenkte at den allerede søtede mangoen ga nok søtsmak. Neste gang vil jeg prøve litt kanel)

5) La svelle i en time

Andre del:

1) Bre ut i et ca 2cm tykt lag på bakepapir på brett eller i form.

2) Skjær til i så store biter som du ønsker

3) Tørke på 60 grader i ovn eller mattørker

4) Bryt i opp i mindre stykker etter noen timers tørking. .

5) Forsett tørkingen. Tørk til stykkene er seige eller forsett til de her "helt tørre".

6) La kjølne og pakk i matpapir eller plastfolie.


Første del av tørkingen gjorde jeg i vanlig komfyr, smurt utover bakepapir på brett. Etter et par timer der flyttet jeg stykkene over på dedikerte brett til lufttørkeren min, som jeg lot stå natten over på 60 grader. Trengte tid på tørkingen. Fikk stå omtrent ett døgn, kunne ha tatt de før om jeg ville, men ville ha de så tørr som tiden tillot. Pakket i ziplock poser. Hadde da passelig store biter slik at på turen fikk jeg fin og god frokost av et par tre slike "kakestykker" + et (eller to) store krus med varm sjokoladedrikk. Et mål på hvor mye energi disse tilfører har jeg ikke.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste turene mine har jeg tørket påleggsskiver av fenalår.  Så etter noe som var lett/kjapt å tørke samt smaker godt. Fenalår som pålegg er ikke akkurat billig, så 30% rabatt på alt av spekemat fra "Æ" appen til Rema gjorde utslaget. Kjøpte inn "en bunke" brett a 300 gram fenalår.  Delte påleggskivene i to, tørket i lufttørkeren (4 brett i slengen). Vet ikke hvor lang tid som var nok, sikkert bare noen timer, er jo veldig tynne disse påleggsskivene. Men lot de stå over natten og da ble de uansett helt sprø. Mikset så tørket fenalår med valnøtter i ziplock poser. Blandingen ble  da "munngodt" og "underveismat". Funket bra syns jeg. Blandingen valnøtter og tørket fenalår smaker godt! Og den gjorde godt også mener jeg. Fikk ihvertfall erstattet salt tapet etter mye svetting med tung bør. 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker bacon på stekebrett/form i komfyren. Legger på bakepapir. Steker ved 200 grader i ca 10-12 min. Steker i sitt eget fett, ingen bruk av olje/smør. Legger bacon til avrenning/tørk på tørkepapir. Velter den litt rundt der. Når kjølig og rimelig "avfettet" bryter jeg opp i mindre biter og legger i luft tørkeren. Vet ikke hvor lang tid de trenger der som minimum, jeg lar de stå over natten.  Blir da rimelig tørr og sprø. (Noe bacon har høyere fettinnhold og er vanskelig å få helt knusk/og får av samme grunn korte holdbarhet som tørket...fett harskner etterhvert).  Pakker i ziplock poser og bruker som a) tilsetting til andre matretter på turen (Real sin kremet torsk + en håndfull tørket bacon er godt. Samme med div pastaretter) eller b) "munngodt" og "underveismat" - stapper i munnen mens jeg går....

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Behandlar du bananerna före torkning i tex Askobinsyra för att ej bli bruna?

När jag provade så blev det ej lika torkade från affären som är gula ser att dina är lite bruna men mina blev värre i Varmlufs ungn ev lite för varmt kanske ska vara 50-70 gr men dessa ungnar ställs ju in på 25 gr för stekning och bakning men kanske ej har någon betydelse på de lägre temperaturern. Kan ev vara gaser eller svavel doppade på frabrikt tillverkade ej kvar mina påsar så jag kan läsa.

Grönsaker har jag ofta kokat lite snabbt vid högre temp än vanlig ångkokning  och de gröna har behållt färgen men blomkål blev brunt.

Kan vara att olika naturliga färgämnen i grönsakerna är olika känsliga för att mörkna vid torkning?

Jag har haft 100 gr i bland och ej blivit fel,men man får kolla ofta så det ej torkar för mkt.,provade med energi kakor från frysen som behövde gå åt och då var de ganska snabbt på gränsen bli för hårda då ej ska blötläggas utan endast minska i vikt ngt(vill normalt ej minska vikt på dessa då de blir svårare att äta om man tränar tex på cykel vill man snabbt äta pga säkerhet och ej äta på tex tur vid raster och kan ta lite och dricka samtidigt eller låta saliv i munnen minska hårdhet då det ofta är långt till Tandläkaren.)

Ägg verkar vara bland de svåraste ihop vispade,sett att vissa gör äggröra först och torkar sedan.

Färdiga rätter brukar bli bra men då blir det mer ensidigt då man ofta vill göra mkt på än gång,när man gör enskillda kan man ju kombinera kött med potatismos,ris,makaroner tex och krydda olika efter smak olika dagar.

Färdigköpta frystorkade rätter har jag lämnat för gott kvar i affären på turer nära affärer/och små ˋfabrikerˋ  kan man ju köpa om det tar slut eller äta en middag på plats(om de har platser ute då ej alla vill ha en  som varit ute på tur och luktar rök från eld bl.med svett och smuts inne)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noen oppskrifter på tørket mat i denne tråden og også her

Jeg lager ferdige middager som jeg tørker og har med på alle fjellturer. De veier mindre enn real turmat, og vi synes de smaker mye bedre også. 

Fint med en tråd med nye ideer! :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då jag ska ut på 16 dagar tur försökte jag minska volymen på packningen och körde torkade varor i skål med mixer stav gör mkt stor skillnad,och kan minska till lagningstid men troligtvis blir det ej lika trevligt att äta då det blir mer homogen/gämn konsistens och blir nog lite grötaktigt.

Havre gryn ska man dock Undvika att göra lika med då det blir mkt svårt att koka om det ej ska klimpa i hop sig och man måste röra hela tiden ,jag har bara hällt salt i potionpåsarna.

Många väljer bort grönsaker i listan pga lägre energi innehåll till vikt och volym,detta skulle jag ej rekomendera om man är ute så många dagar som jag ska då det kan uppstå vitaminbrist och problem med matsmältning osv då fiberinnehåll minskar(vissa vitaminer lagras i fett andra är vattenlösliga samt att antioxidanterkan vara bra mot tex förkylningar och andra infektioner)jag tar även med mig kryddor som anses nyttiga som gurkmejram tex. Det utseendet som E.Ö. har på mat kräver övning och nogrannhet mitt äggpulver torkades tex vid lite för hög temp och blev lite brunt och kan ev då få lite sämre smak men får då döljas med kryddor som man gjorde före kyl/frys epoken ell mjl att kyla i snö som vi i Södra SV saknar nu för tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.