Gå til innhold
  • Bli medlem

4 sesongstelt


anderskristensen

Anbefalte innlegg

Eg er ute etter bra vintertelt (2 pers) med god takhøyde. Får lettere angst av sånne åmeskinn som nærmest toucha nesen din når du våkna på morran. Har sans for hilleberg nallo, men får også lettere angst av prisen på det. 

Eg e hundekjører så teltet skal stort sett brukes som "sovesal" på sjekkpunkt, så vekt e ikkje super ikring, da det blir frakta rundt med bil. 

Teltet bør tåle vær og vind.

Nåkken av "teltfolket" som har erfaring å del, så sett eg pris på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, anderskristensen skrev:

 Har sans for hilleberg nallo, men får også lettere angst av prisen på det. 

Fortsatt mulig å få 30% hos Fjellsport så det ut som på nyhetsbrevet jeg fikk i kveld (sjekka akkurat og funka det, gjelder ut dagen) .. hjelper jo litt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, akselsen skrev:

Jeg hadde valgt nammatj. Mer solid og bedre lufting. Duken er også av kerlon 1800 og tåler både mer vær og vind, men også uv.

Jeg kjøpte et Nammatj 2 for 15 år siden, har vært veldig fornøyd med det, men nå har det nok sett bedre dager, bl.a pga. solbleking.

Det er stadig vekk noen som selger et Nammatj på Finn.  Nå ligger det et Nammatj 2 "i praktisk talt nystand " ute til 3.900.  Løp og kjøp? :-)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127631871

 

20180420_185248.jpg

Endret av Luesveis
la til finn-link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Luesveis skrev:

Det er stadig vekk noen som selger et Nammatj på Finn

Tipper grunnen er den skrå enden. Vedkommende skriver:

"Lurt å vite er at det ikke egner seg for veldig lange personer. Jeg er 188cm og er helt i grenseland. Vil påstå at 185cm eller helst kortere er å foretrekke komfortmessig."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Memento mori skrev:

Tipper grunnen er den skrå enden. Vedkommende skriver:

"Lurt å vite er at det ikke egner seg for veldig lange personer. Jeg er 188cm og er helt i grenseland. Vil påstå at 185cm eller helst kortere er å foretrekke komfortmessig."

No er @anderskristensenav det korte slaget så det gjeng vel nett bra.

Anders: Nammatj som her vert nevnt er det same teltet som Jon Oli kjøpte seg, om du hugsar det. Også samme som Elisabeth og Dina har. 

Er eigentleg same som Keron men utan den bakaste stanga og inngangen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

No er @anderskristensenav det korte slaget så det gjeng vel nett bra.

Man har jo lettpakkerforum, og lettpakkertråder her inne. Kanskje vi skal starte en kortpakkertråd? 😁

Ser absolutt mange fordeler med å tilhøre den gruppen, kortere og dermed lettere og mer pakkevillige soveposer, palassplass i mange telt, null bekymring ift høyde på telt osv. Sikkert mange smarte tips!

Satser på at jeg kommer med i gruppen, vi går for alle under gjennomsnittshøyden av menn & kvinner i Norge, eller? 😂

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

vi går for alle under gjennomsnittshøyden av menn & kvinner i Norge, eller? 😂

Snitthøyden i Norge for menn er 180 cm, og kvinner 165 cm. Men et telt ser vel ikke forskjell på kjønn. Hilleberg/Helsport mener jeg at bruker 180 cm på sine illustrasjoner. Ikke rart vi som er lange føler oss litt lurt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

Respekterer det 100% men spør meg aldri om hjelp med å få ned ting fra øverste hylle i
kolonialforretningen ved senere anledninger @Terka !

Fordelen er at jeg kan sitte på hans skuldre. Da rekker vi sånn nesten like høyt opp som deg 😀 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, tubbs said:

Respekterer det 100% men spør meg aldri om hjelp med å få ned ting fra øverste hylle i
kolonialforretningen ved senere anledninger @Terka !

Det et greit @tubbs! Men jeg kan alltid hjelpe deg med å få hentet ting på nederste hylle i skapet, slik at du slipper å få kink i ryggen av å bøye deg. 😁

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Terka skrev:

Men jeg kan alltid hjelpe deg med å få hentet ting på nederste hylle i skapet, slik at du slipper å få kink i ryggen av å bøye deg. 😁

Høyde er litt gøy, men normalt bruker vi jorda som referanse. Jeg skulle være med en lav montør i en lift for å sjekke/repare noe i taket. Han styrte liften opp, så sa jeg nå må du stoppe for jeg har hode i taket. Problemet var et jeg var høyere enn det han nådde opp med henda. Vi måtte ned å finne en kasse jeg kunne sitte på, så han fikk gjort det han skulle. 

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Luesveis skrev:

Nammatj

Hilleberg har også et par ekstra fester for plugger på innerteltet, for å forbedre den skrå enden. Les hele teksten:

Jag är lång, räcker era tält till för långa personer?

Vi uppger tältens golvlängd i respektive produktbeskrivning. För långa personer är det oftast bättre att välja ett tält med raka innertältsgavlar, där man ej riskerar att trycka innertältsväven mot yttertältet. Om vävarna kommer i kontakt med varandra kan kondensfukt från yttertältets insida föras över på innertältet. Det finns risk om man är lång, och tältet har sluttande fotände, att kondensfukt hamnar på innertältet med fuktig fotände på sovsäcken som följd.

Till viss del kan man komma runt problemet genom att trycka ned innertältets golvhörn mot marken med två extra markpinnar (fästringar för sådana finns). Då ökas avståndet mellan vävarna. Förankringslinor, alternativt spännband i tältets fotände, bör sträckas ut i ytterläge för ökad ventilation, och även ökat avstånd mellan vävarna! Som extra gardering kan man lägga en skaljacka över fotänden på sovsäcken för att skydda mot fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Memento mori skrev:

De som er korte og/eller sover i fosterstilling har en klar fordel når det kommert til telt, soveposer og liggeunderlag

Totalt off-topic, men ikke pokker om det er noen fordel å sove i fosterstilling i forhold til soveposer og liggeunderlag:sad: Telt, muligens, men det stjeler jo av bredden i stede, så jeg vet ikke helt, der heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Memento mori skrev:

De som er korte og/eller sover i fosterstilling har en klar fordel når det kommert til telt, soveposer og liggeunderlag! 

Nja når det kommer til soveposer, er det ikkje alltid like lett og finn ekstremposer til folk langt nedpå hundreogseksticentimeteren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anderskristensen skrev:

Nja når det kommer til soveposer, er det ikkje alltid like lett og finn ekstremposer til folk langt nedpå hundreogseksticentimeteren.

 

Å finne ekstrempose til pers på 160 er ikkje problem. Mountain Hardwear har mellom anna relativt lette og syntetposar i ulike storleikar. 

Vel er det utfrodrande å vere liten i markedet for utstyr, men soveposer er kanskje etter mitt syn det minste problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen (ca 176 cm) hadde et Nallo 2 Gt da vi møttes og jeg (192 cm ifølge forsvaret for 16 år siden)  hadde et Nammatj 2 Gt, hovedsakelig tenkt som telt for meg alene med hund. Dette har endt med følgende:

Nalloen brukes om sommeren av begge, vi får akkurat et dobbelt expeed inn i teltet og bakset vorstheren ned i bunnen. Fruen har av og til med studenter ut på tur og i vinter valgte hun bort Nalloen og tok Nammtajen med på ukes med begrunnelsen at studentene gikk så sakte at det var greit med litt ekstra vekt...

Nammatj har blitt brukt mindre, men fortrinnsvis om høsten – nettopp fordi det er litt høyere i fotenden. Jeg ligger greit alene der om vinteren med mine 192 cm, men har ikke klart å få en jobb hvor teltlivet inngår. Jeg for min del ville nok valgt Nammatj til vinterbruk uansett, da endene er høyere og stoffet kraftigere. 

Vinterstid var det ingen av de som dugde for to + stor hund med litt krav til komfort – løsningen der het Saitaris – man har da tross alt en hund som trekker pulk… (og dette var den tiden Komplettfritid.no slet litt med å sette rett pris på ting, så det kostet ikke i nærheten av det man må ut med i dag.) Men det oppleves litt vel stort som solotelt…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 12.53, Tessatroll skrev:

Å finne ekstrempose til pers på 160 er ikkje problem. Mountain Hardwear har mellom anna relativt lette og syntetposar i ulike storleikar. 

Vel er det utfrodrande å vere liten i markedet for utstyr, men soveposer er kanskje etter mitt syn det minste problemet. 

Eg finn berre posa til 180cm+ kan du send meg en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig : Pers på 160 treng ikkje kortere enn 180 cm. Eg e 166 og har 185 pose. Ein skal ha plass til å ligge med føttene slappe, då er ein fleire cm lenger enn når en står med foten flatt. Hvis posen er for kort pressa tæra mot botnen av soveposen og skaper kuldepunkt. Ein kan og få trøbbel med å få lukka nakkekrage skikkelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Forøvrig : Pers på 160 treng ikkje kortere enn 180 cm. Eg e 166 og har 185 pose. Ein skal ha plass til å ligge med føttene slappe, då er ein fleire cm lenger enn når en står med foten flatt. Hvis posen er for kort pressa tæra mot botnen av soveposen og skaper kuldepunkt. Ein kan og få trøbbel med å få lukka nakkekrage skikkelig. 

 

Så eg kan kjøpe ein pose på 180cm til Helle mein du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.