Gå til innhold
  • Bli medlem

skifting av krank på hybrid


REs

Anbefalte innlegg

Burde kanskje heller stilt dette spørsmålet på et sykkelforum, men av erfaring så vet jeg at det hender at også noen av fjellpantene her har litt peiling.

Jeg skal skifte kranklager og kranksett på min gamle Bross Sonic hybrid sykkel. Ja jeg skal skifte kassetten og kjede også, men det er ikke noe problem. Kranklageret er målt til 68mm med 116mm lang aksling. Har funnet et nytt lager på nettet, men det har 118mm lang aksling. Jeg antar at dette burde gå bra. 

Men problemet dukker opp når jeg skal finne nytt kranksett. Det gamle er tredelt, 28-38-48T, med 75mm arm. Problemet et at de kranksettene som jeg finner på nettet er oppgitt til å passe kranklager med 123mm aksling.

Blir dette et problem, og evt. hva burde jeg gjøre?

bike-maintenance.gif

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.
116 mm kranklager finner du feks her, https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/kranklager/gjenger/firkant/fsa-power-pro-jis-kranklager-sølv-firkantaksling-68x116-mm-256-g-2102905-p0000151700
Dette lageret har firkantaksling, og kranken må jo ha det samme. Feks en av disse, https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/kranksett?Filter=1047¤1:1047¤1_Firkant&Keep=true

Dersom du kjøper lager for gjennomgående aksling, så må du passe på at det er rett dimensjon både, lengde og tykkelse på akslingen når du kjøper krank.
Tykkelsen kan være ulik på venstre og høyre side på akslingen.

 

Endret av sofasliter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at når jeg f.eks. går for et 3 delt Shimano alivo kranksett, 28-38-48 så oppgis det at dette passer for kranklager 123mm.

Hva skjer da hvis jeg prøver å montere denne på et 116mm kranklager? Kan det tenkes at den minste klingen kommer for nærme rammen? Hvis lageret er symmetrisk så er det ikke mer enn 3.5mm forskjell på hver side, men dette kan kanskje være nok til å lage problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig så er det viktig at bredden på kranklageret (i ditt tilfelle 68 mm) er riktig, og så velger man aksellengde som passer til kranksettet man bruker (123 mm i ditt tilfelle - 122 går sikkert også bra) slik at kranken/kjedet kommer på riktig avstand fra sykkelramma (og du får valgt gir som du skal).

Bommer man på kranklager-bredden så vil akselen gjerne stikke litt ulikt ut på høyre/venstre side av sykkelen. Det trenger ikke bli noe problem, men det kan være kranksettet som skulle passe ikke passer lenger... (du får det gjerne montert, men avstanden kjede-sykkelramme kan bli feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke et kranksett for 123mm på en 116mm aksling KAN nok by på problemer. Ikke nok med at du får en litt ekstra kinkig kjedelinje i visse situasjoner, men også at fremgiret ikke vil være helt med på moroa med å skifte mellom de tre drevene, slik den er ment å gjøre. Jeg ser hybriden din er mer en landevei enn en terrengsykkel og regner dermed med at akslelavstanden på bakhjulet er noe kortere (har jeg rett?).

Hvorfor skal du bytte hele kranken - har du bøyd en av armene? Hvis ikke, så hadde jeg satt på nye drev istedenfor. hvis du MÅ ha nytt kranksett, hadde jeg sjekket ut Jiankun IXF kranker på ebay. Billig og bra! 

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, r.u.mad skrev:

Det å bruke et kranksett for 123mm på en 116mm aksling KAN nok by på problemer. Ikke nok med at du får en litt ekstra kinkig kjedelinje i visse situasjoner, men også at fremgiret ikke vil være helt med på moroa med å skifte mellom de tre drevene, slik den er ment å gjøre. Jeg ser hybriden din er mer en landevei enn en terrengsykkel og regner dermed med at akslelavstanden på bakhjulet er noe kortere (har jeg rett?).

Hvorfor skal du bytte hele kranken - har du bøyd en av armene? Hvis ikke, så hadde jeg satt på nye drev istedenfor.

Erfaring fra tidligere er at det ofte er billigere å kjøpe et helt kranksett enn å kjøpe tre drev. Det første kranksettet jeg hadde var slik at det ikke var mulig å skifte bare drevene, og etter det så har jeg bare kjøpt hele kranksett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg ut ifra at du har et kranksett med utskiftbare drev som sitter på sykkelen nå(?) og blir i så tilfelle litt uenig med deg. En krank med utskiftbare drev blir mye billigere i lengden fordi det er det midterste drevet på en trippelkrank som blir raskest slitt og for en god hundrelapp har man et nytt drev man kan sette på. Dessuten er det enklere å fikse seg en krank man liker ved å sette på større eller mindre drev.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå ble det nytt kranksett og nytt kranklager og nå håper jeg at sykkelen blir i stand til å takle en ny vinter med et vær som ofte presenterer alle fire årstidene på samme dag. Det er i så fall vinter nr. 17 for denne sykelen. Jeg bruker vanligvis hybrid sykkel om vinteren og en cyklocross sykkel om sommeren, men selv om sommeren ikke helt har sluppet taket er vest så tilsier all erfaring at høsten og vinteren er like om hjørnet og kan dukke opp med nordvest vind, regn og sludd uten forvarsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.