Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet fjellsko


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Hvilke fjellsko har folk her inne god erfaring med ift holdbarhet? Trenger nye fjellsko snart (skal brukes til både berg/fjell og myr/skog), og vil gjerne ha et par som holder lenge. 

Er fult klar over at ulike modeller passer ulike ben,  så vet jeg må prøve skoen på selv. Men ut i fra egene erfaringer, hvilke sko har folk her vært lengst?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå bare hatt skinnstøvler med membran, og det har på de 3 parene jeg har hatt aldri gått hull på membranen. Det som ryker på skoene jeg har hatt er gummisålen under skoen, sliter rett og slett vekk gummien. Så min erfaring har vært at gummien under ryker. Og i så måte så vil hardere gummi holde bedre enn myk gummi, men da er det dårligere grep på stein/fjell

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tklami skrev:

Jeg har nå bare hatt skinnstøvler med membran, og det har på de 3 parene jeg har hatt aldri gått hull på membranen. Det som ryker på skoene jeg har hatt er gummisålen under skoen, sliter rett og slett vekk gummien. Så min erfaring har vært at gummien under ryker. Og i så måte så vil hardere gummi holde bedre enn myk gummi, men da er det dårligere grep på stein/fjell

Samme erfaring. Alltid sålene som går før støvlene. Spesielt de med gummi med større friksjon på stein. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Memento mori skrev:

 

Er dere litt nevenyttig, kan dere jo kjøpe nye vibram såler på Skinnlåven, og bytte selv.

IMG_0131.thumb.PNG.227baa8a9947d007cc1d3f99c65c7c70.PNG

 

Gosj. Ja det er jo en ide men blir veldig skeptisk når det ikke står noe produktinformasjon her. Ser for meg at man må ha en del verktøy og lim mm, som vil koste en del mer enn bare såla. 

Men om noen i dette landet resåler, så er det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men om noen i dette landet resåler, så er det bra.

Jeg har fått nye såler på andre sko hos en flink skomaker på Lillehammer som heter Hilroy.  På mine fjellsko har sålen holdt like lenge som resten. https://www.facebook.com/hilroyskorep/

Har høy score med 5.0 av 5 mulige. Ville tatt kontakt med de. Gode fjellsko er gull. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎08‎.‎2018 den 17.13, Kjell Iver skrev:

Det er en ting jeg aldri har skjønt med det utsagnet: Om du har 2 par skinnstøvler, en med membran og en uten membram, så er de jo prikk like, med unntak av membranen selvsagt, eller?

Så derfor er membranen en ekstra barriere mot lekkasjer. Jeg har god erfaring med Gore-Tex i sko, og i grunnen tror jeg at utsagnet er en gammel myte. Det var gyldig for 10-15 år siden, men det har skjedd en stor utvikling siden da.

Jeg har hatt begge deler og utsagnet er basert på erfaringer både med egne med også med familiens fjellsko. Gore-tex er bra greier. Skinnstøvler lekker fortere om de ikke har membran

Jeg har til gode å se en produsent som lager akkurat de samme skoene med og uten membran. Jeg har hatt mange par gtx-sko hvor membranen har røket, og hvor jeg da har forsøkt å tette læret gjennom å impregnere/pusse. Det funker ikke. Disse er ikke sydd på en slik måte at de blir like tette. Kjenner mange jegerkompiser som har prøvd å impregnere jaktstøvler med ødelagt membran for å fortsette å bruke dem etter at membranen har røket, og de har samme erfaring. Jeg mener derfor det ikke er så enkelt som å si at membranen er en ekstra barriere mot vannet. Disse støvlene er laget for at membranen skal holde føttene tørre.

Det første stedet mine ulike membransko begynner å lekke, er i bretten som oppstår i tåleddet. Det er altså mekanisk slitasje som gjør at de ryker. Desto stivere såle dess mindre brett, og dermed mindre sjanse for lekkasje. Det er min uvitenskapelige teori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har crispi skarven (ikkje 2.0) som er nesten som ny i læret og innmat men sålen er blankslitt etter 2 år, og eit par alfa walk king der innmaten går i filler og læret er røket på fleire plasser, men sålen er nesten som ny etter 2 år.  Begge para er brukt i omtrent like mangen km/døgn, begge stort sett i vått og ikkje så skovenleg vestlandsnatur både sommer og vinter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hold deg unna sko fra Mammut i hvertfall. Kjøpte et par fjellsko i juni, de er ødelagt allerede kun med vanlig bruk. Dette var er par Kento high GTX. Profileres som tinderanglingssko, så da skulle man tro at de tålte litt. Men den gang ei.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, endred skrev:

Hold deg unna sko fra Mammut i hvertfall. Kjøpte et par fjellsko i juni, de er ødelagt allerede kun med vanlig bruk. Dette var er par Kento high GTX. Profileres som tinderanglingssko, så da skulle man tro at de tålte litt. Men den gang ei.. 

Hva var det som gikk i stykker på de? Har hatt et par mammut på foten og synes de virket komfortable. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hva var det som gikk i stykker på de? Har hatt et par mammut på foten og synes de virket komfortable. 

Jo jeg er også fornøyd med passform og de har vært gode å gå i. Men når den «tøffe» goodyear sålen og gummikappen på tåa slites ut etter noen måneder med vanlig bruk så er det for dårlig i mine øyne. Passer best til rangling i bystrøk spør du meg.. Den «vanntette» myke pløsen holdt heller ikke tett særlig lenge.

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, endred skrev:

Jo jeg er også fornøyd med passform og de har vært gode å gå i. Men når den «tøffe» goodyear sålen og gummikappen på tåa slites ut etter noen måneder med vanlig bruk så er det for dårlig i mine øyne. Passer best til rangling i bystrøk spør du meg.. Den «vanntette» myke pløsen holdt heller ikke tett særlig lenge.

Har du bilder? For et par tinderanglesko vil jo bli fort slitt uansett kvalitet. Når man sparker borti stein hele tiden, så er det ingen sko som vil holde seg skadefri veldig lenge. Nysgjerrig her bare, siden du er så kontant når det gjelder alle sko fra Mammut. Jeg har lenge hatt lyst å prøve et par pga komforten. 

 

Disse her fra La Sportiva er brukt på maks 20 turer i steinrøys (lange dager), men såle er slitt ut. Gummien er rett og slett steinhard og all friksjon er borte. Ikke er de like vanntette lengre heller, men de har kryssa noen elver først. Skal helt klart resåle disse om jeg finner noen som fikser sånt enkelt og til en ok pris. Skoa er knallbra uansett. 

 

 

2B0CC45E-8453-4D61-86B2-C2D53A10838E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gittiamo skrev:

Har du bilder? For et par tinderanglesko vil jo bli fort slitt uansett kvalitet. Når man sparker borti stein hele tiden, så er det ingen sko som vil holde seg skadefri veldig lenge. Nysgjerrig her bare, siden du er så kontant når det gjelder alle sko fra Mammut. Jeg har lenge hatt lyst å prøve et par pga komforten. 

 

Disse her fra La Sportiva er brukt på maks 20 turer i steinrøys (lange dager), men såle er slitt ut. Gummien er rett og slett steinhard og all friksjon er borte. Ikke er de like vanntette lengre heller, men de har kryssa noen elver først. Skal helt klart resåle disse om jeg finner noen som fikser sånt enkelt og til en ok pris. Skoa er knallbra uansett. 

 

 

Skal ordne bilder:-) Jeg har ikke akkurat tinderanglet, men gått på vanlige fjellturer og reinsjakt. 

Jeg skal heller ikke si at ALLE skoene til Mammut er dårlig, jeg er bare veldig skuffet over slitestyrken på disse Kento GTX. De koster jo tross alt noen kroner.. 

Sitat

2B0CC45E-8453-4D61-86B2-C2D53A10838E.jpeg

 

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 13.08, Gittiamo skrev:

Har du bilder? For et par tinderanglesko vil jo bli fort slitt uansett kvalitet. Når man sparker borti stein hele tiden, så er det ingen sko som vil holde seg skadefri veldig lenge. Nysgjerrig her bare, siden du er så kontant når det gjelder alle sko fra Mammut. Jeg har lenge hatt lyst å prøve et par pga komforten. 

 

Disse her fra La Sportiva er brukt på maks 20 turer i steinrøys (lange dager), men såle er slitt ut. Gummien er rett og slett steinhard og all friksjon er borte. Ikke er de like vanntette lengre heller, men de har kryssa noen elver først. Skal helt klart resåle disse om jeg finner noen som fikser sånt enkelt og til en ok pris. Skoa er knallbra uansett. 

 

 

2B0CC45E-8453-4D61-86B2-C2D53A10838E.jpeg

 

DC16EE3B-7AD4-423C-B63A-7A48203E0CD3.jpeg

5829F407-A7B6-454B-8D44-F1B35B7F24B0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å skille på type sko når det gjelder membraner som GTX. Med tykke stive lærstøvler så vil membranet holde lenger en på tynne tøysko. Det er en skala her altså.

Min erfaring er at jo lettere og tynnere skoa/støvlene er desto raskere går membranet at skogen. 

Etter alle de forskjellige skoene jeg har hatt så er jeg bare mer og mer negativ til de hellige egenskapene til GTX og lignende membraner. De fungerer bra når sko er nye men ryker altfor lett etter min mening.

Dette har jeg derfor tatt konsekvensen av og kjøper nå kun sko uten membraner, de veier mindre, tørker raskere, puster bedre og ikke minst er langt billigere i innkjøp.

Hvis man ser på endel kjente sko merker så produserer de ofte mange av modellene sine i utgaver med og uten membraner. Men norske butikker og nett butikker fører kun modeller med GTX membran. Antagelig fordi de ikke selger sko som ikke har GTX her i landet. GTX baserte sko som ikke brukes til tøff bruk og mange mil vandring i terrenget men til å rusle fra bilen og inn på kjøpesenteret vil nok holde lenger....

Hilsen folkeaksjonen Nei Til GTX 😂

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 21.56, Gittiamo skrev:

Det er jo et typisk sted å slite skoene. Spesielt om man «subber» litt.  Men aner ikke hvor tykk og hard gummien er der. 

Men hva med å smøre på aquasure? 

Helt enig, dette er en typisk slitssjeplass. Har andre jaktstøvler med «lik» gummikappe. De har jeg brukt hardt i 8 år og de er «god som ny». Så selv om det er en typisk slitasjeplass så bør den vare lengre en 3 mnd med vanlig bruk på en sko som profilerer seg som en delvis fjellklatringssko til 2600,- kr.  Spurte Oslo Sportslager der jeg kjøpte skoen om dette var reklamasjonsgrunn, men de konfererte med Mammut som mente at det var vanlig slitasje. Hvis produsent mener at skoene deres ikke skal vare lengre enn 3 måneder så vil jeg si at da passer de best til spaserturer i parken.. Evt bare til pynt på skohylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.