Gå til innhold
Erik Haaland

Ultralett vanntett jakke på 70 gram fra Berghaus - alternativer?

Anbefalte innlegg

Skjult lenke - logg inn for å se den 176 gram for medium. Vurderer denne selv. De har også Skjult lenke - logg inn for å se den som veier 51 gram som er vannavvisende. 

Tipper det er viktig å lese hele spekken her, så du får det du tror du kjøper. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Erik Haaland skrev:

Har du lommer må du legge noe i lommene, da blir det ekstra vekt :-):-):-)

Hvor går grensa for stupid light? For meg er den i dette tilfelle at det ikke er lomme. Holder ofte bare med en. Gammelt militært råd var vel, enten har du det i sekken, eller så har du det på deg! Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den kan vel bekrefte det. 

Ser for min del at regntøy fort blir over 1.2 kg, så her har jeg mye å spare.

Er ikke veldig glad i at de bruker minste størrelse når de oppgir vekt, tror noen lager en ekstra liten, bare for å ha sone ord i behold. 

Endret av Memento mori

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det mangler en lomme, mister du også funksjonen med å vrenge jakka inni lomma. Du må ha en løs pakkpose i tillegg. Den blåser veldig lett bort. 

Et sted å ha hansker/regnvotter i jakka er veldig greit syns jeg. Skjult lenke - logg inn for å se den Er en artikkel som er fin og lese om emne, Skjult lenke - logg inn for å se den vi tolker nok begrepet litt forskjellig, og jeg er nok mere på linje med artikkelen over. 

Men en bra tråd, får mye bra innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av SunnivaS
      Hei

Jeg er på utkikk etter en ultralett sovepose eller en quilt. Planen er en tur til Hardangervidda og å gå deler av Kungsleden til sommeren (ca. juli og august). Men planen er også å kunne bruke soveposen eller quilten mellom mai og slutten av august i marka rundt Oslo og i Østfold da jeg er her mest. Jeg er da litt usikker på hva slags temperatur jeg burde gå for. Jeg har sett på noe rundt -4 til -6 men lurer på om det vil holde. De jeg har sett på er soveposen Sea to Summit Flame FMIII (for damer, -4) og en quilt fra UGQ (bandit, -6), hvis jeg går for denne tenker jeg å legge til litt ekstra fyll. Begge to er ganske lette (ca.700g +/-).

Hva tenker dere andre her på forumet om disse alternativene? burde jeg gå for quilt eller sovepose, og er tempeaturen grei eller bør jeg gå for et hakk varmere?

Link til soveposen: Skjult lenke - logg inn for å se den 
      UGQ sin hjemmeside: Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av Eastvoll
      Hei.
      Vurderer å kjøpe Lundhags Makke jakka. Noen som har erfaringer med den? Buksa virker å være veldig populær. Også var det størrelsen da, noen som kan si hvordan den er? Jeg vipper mellom Medium og Large, usikker på hva jeg skal velge. Jeg er 184 høy, brystmål ca. 99 cm og midjemål ca. 86 cm. Burde ha prøvd den selvsagt, men sånt er ikke å oppdrive her jeg er for tida. 
    • Av ULøringen
      Etter ei tung uke på jobb er det godt å slappe av litt med å hive på seg en 50 kilos tung sekk og streve seg opp til hytta. Hytta ligger like ved et vann med mye små fisk. Typisk fangst ligger rundt 150- 250 gram, men det finnes noen større eksemplarer. Etter flere års forsøk lykkes det endelig å lure en til å bite på. 
      Dagen før fikk jeg noen kinasluker på 3 gram som måtte testes. 22 kroner for 5 stk og gratis frakt! Hehehe.. Var litt skeptisk til krokene som var skarpe men utrolig tynne. Etter et par timer fiske fra land begynte jeg å bli kald og satte meg i båten for å ro over til hytta. Det var mye aktivitet i vannet så kinasluken ble slengt ut og fisket sakte med hyppige stopp. Hver gang sluken stoppet kjente jeg fisk som forsiktig var bortpå og snart satt den. Siden jeg satt i båt og ikke brydde meg om å ta med håv var jeg veldig i tvil om jeg skulle klare å lande fisken. Fisken ble sliten og la seg til rette ved ripa så jeg tok tak i selve sluken og løtet den ombord. Resultatet kan sees på bildet, kroken rettet seg selvfølgelig ut. Må se om jeg finner sterkere kroker å sette på disse slukene. Tips til valg av enkelkrok av bedre kvalitet mottas med stor takk! 😊
      Utstyret forøvrig er ei 180 cm lang Pezon & Michel Redoutable Sting 0,5-3,5g stang, Shimano Soare CI4+ 500s snelle, og Sufix nanobraid 0,06 snøre. Stanga og snella veier vel ca 220 gram til sammen. Dette oppsettet er en fryd å fiske med, og det er til og med morsomt å fiske småfisken jeg vanligvis får her oppe. Jeg bruker forøvrig samme stanga til å fiske makrell, da med ei 1000 snelle og litt tjukkere snøre.

• Av Memento mori
      Starter en egen nerdetråd på X-mid teltet som Dan Durston har designet og det blir solgt via Skjult lenke - logg inn for å se den sitt system. Admin kan muligens flytte en del innlegg fra Skjult lenke - logg inn for å se den tråden som er litt rotete etterhvert. 

Skissa ser slik ut, og er vanskelig å lese. Soveposen er 175 cm lang og 50 cm bred. De har oppgitt høyden på teltet utvendig, litt forvirrende. Men høyden er 43 tommer eller 109 cm i innerteltet. Alle tall er hentet fra massdrop eller fra tråden Skjult lenke - logg inn for å se den hvor konstruktøren har lagt ut mye bilder, skisser og mål.

Slo det derfor opp i stua. Laget innerteltet i tråd og maskeringstape. Carbonstenger festet på lettcola. Jeg bruker 40 cm fri høyde som mål, når jeg måler opp telt. Ellers så subber posen i teltduken. Jeg er litt som Skjult lenke - logg inn for å se den når det gjelder skrå telt og skisser.

Her er 175 mål opp. Omriss med 40 cm fri høyde. De yttere er det faktisk innerteltet går. Teltet tar forbausende stor plass, de små merkene og teppe er ytterkanten.

Litt avhengig av hvordan jeg måler blir praktisk liggelengde 140 om du skal ha fullbredde 71 cm og helt opptil 190 om du tar maks lengde. Jeg ville sagt 170 er reel liggelengde, med neoair reg underlaget på 6.3 cm.

Bruker WM pumpa -32 grader for personlengde 200cm som dummy - omtrent som en vanlig person som er i posen når den er tom. Den stikker langt utenfor ved 40cm frihøyde.

Med 9LW underlaget blir det enda mere utafor.

Litt detaljbilder, presser ut sideveis på begge sider.

Presser ut innerveggen i fotenden

Fotenden i annen vinkel.

Hodeenden.

Den presser ut i hodeenden også.
      Når jeg sitter på bakken greier jeg ikke å sitte oppreist uten at skuldra tar borti innerteltet. Men jeg er høy og bredskuldra, så det er ikke noe nytt. 
      Så min konklusjon er at det er en artig nytenkende konstruksjon, men ikke for personer over  160-170. Det er også relativ billig og du må sømtette det selv, så det havner ikke på ønskelista mi. Men håper Skjult lenke - logg inn for å se den og jeg treffes, så vi kan ha et lite telttreff.
    • Av ost
      Hei alle sammen.
      Jeg er på jakt etter den perfekte jakken til helårsbruk. Altså lett nok til bruk om sommeren, kraftig nok til å tåle en høststorm, og grei nok til å ta bruke i stedet for bomullsanorakk i vinterfjellet. Og billig nok til at jeg kan forsvare å ta av et presset familiebudsjett.
      Ja - jeg vet, den jakke finnes ikke. Men jeg prøver likevel
      På 90-tallet fikk jeg meg en Norrøna Storen Gore-tex jakke. Denne ble brukt i stykker frem til tidlig 2000-tallet, da den ble byttet ut med en Norrøna Arc Wall jakke. GoreTex, tung, ikke for lang, men samtidig godt dekke over rumpa.
      Arc Wall-jakke har siden havnet i kjelleren da den er utslitt, men finnes stadig frem igjen fordi jeg ikke husker hvorfor jeg har lagt den bort. Nå er den altså helt utslitt, borrelåser er borte, glidelåsene gir seg og stoffet tar ikke til seg hjelp fra impregnering - den blir altså kliss bløt ved det minste tegn til regn.
      Men altså - jeg bruker "denne" jakka året rundt. Til jobb, til tur, i skibakken, ved bålet, på fylla, til selskap - er det vind/vann/uffent vær - da bruker jeg "jakka". Og nå skal Arch-wall jakka ikke bare pakkes ned i kjelleren, men den skal UT. Og erstattes med en ny jakke.
      Problemet blir: jeg er blitt en anstendig familiefar, og skal jeg blåse 3500 på en ny jakke (f.eks. Skjult lenke - logg inn for å se den), ja da skal det være bra!
      Så: kan dere hjelpe meg med å finne jakken jeg kan bruke de neste 15 årene uten at jeg må sprenge familiebudsjettene/lure kona/kjøpe dårligere gaver til ungene (skjer ikke!) av den grunn? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.