Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett vanntett jakke på 70 gram fra Berghaus - alternativer?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er glad i min Norrøna Bitihorn Dri1 jakke. Lett og med god lufting. Jeg har den til og med i håndveska da jeg foretrekker denne fremfor paraply. 

Min er brukt til alt fra ridetur i plaskregn, byvandring, løpetur og elvepadling med mer. 

Men aner ikke vekt. Når det er snakk om så lav vekt så spiller de siste 30 grammene lite i min verden 😂 

Endret av Gittiamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg er glad i min Norrøna Bitihorn Dri1 jakke. Lett og med god lufting. Jeg har den til og med i håndveska da jeg foretrekker denne fremfor paraply. 

Min er brukt til alt fra ridetur i plaskregn, byvandring, løpetur og elvepadling med mer. 

Men aner ikke vekt. Når det er snakk om så lav vekt så spiller de siste 30 grammene lite i min verden 😂 

Denne veier mer enn tre to ganger så mye som Berghaus sin......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erik Haaland skrev:

Denne veier tre ganger så mye som Berghaus sin......

Det samme som 2 dl vann det. Men jeg er så sterk så det går helt fint 😂 man går av seg 2 dl vann på femten minutter i oppoverbakke også. Sånn for å sette ting i perspektiv. 

Dette var ikke for å kverulere altså 😉 jeg kom bare med et alternativ til en jakke jeg mener er lett og funksjonabel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det samme som 2 dl vann det. Men jeg er så sterk så det går helt fint 😂 man går av seg 2 dl vann på femten minutter i oppoverbakke også. Sånn for å sette ting i perspektiv. 

Dette var ikke for å kverulere altså 😉 jeg kom bare med et alternativ til en jakke jeg mener er lett og funksjonabel. 

Forsto det og det er supert forslag men altså ikke lett nok egentlig. 2dl ekstra på flere ting man har i sekken blir fort tungt om du skal gå noen mil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Memento mori skrev:

Zpacks jakke 176 gram for medium. Vurderer denne selv. De har også Vindjakke som veier 51 gram som er vannavvisende. 

Tipper det er viktig å lese hele spekken her, så du får det du tror du kjøper. 

Absolutt og jeg leste feil, den er 97 gram, ikke 70!! It weighs only 97 grammes, but is still a 3-layer jacket, with a highly breathable membrane and an outer layer that is waterproof up to 20.000 Hydrostatic Head or Water column.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe formening om pris? Jeg bruker Outdoor Research Helium II. Den er relativt billig, vanntett nok, tåler OK røff behandling og veier ca 180 gram.

Hvis du er villig til å gå litt opp i pris så virker HMG The Shell til å være en særs bra jakke. Tåler en del røffere behandling og puster mye bedre. Vanntettheten tør jeg ikke si noe om, men backpackinglight.com har en langtidstest av den hvor de snakker varmt om den. Den veier marginalt mindre enn Helium II. Denne jakken er en helt annen type jakke. Det er eVent-membran og må derfor mer sammenlignes mot andre skalljakker. Det ser du ganske tydelig på prisen.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Haaland skrev:

Har du lommer må du legge noe i lommene, da blir det ekstra vekt :-):-):-)

Hvor går grensa for stupid light? For meg er den i dette tilfelle at det ikke er lomme. Holder ofte bare med en. Gammelt militært råd var vel, enten har du det i sekken, eller så har du det på deg! @Tom42 og @tubbs kan vel bekrefte det. 

Ser for min del at regntøy fort blir over 1.2 kg, så her har jeg mye å spare.

Er ikke veldig glad i at de bruker minste størrelse når de oppgir vekt, tror noen lager en ekstra liten, bare for å ha sone ord i behold. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Memento mori skrev:

Er ikke veldig glad i at de bruker minste størrelse når de oppgir vekt, tror noen lager en ekstra liten, bare for å ha sone ord i behold. 

UltralightOutdoorGear.co.uk veier ofte de forskjellige størrelsene på plagg de selger, og oppgir:

Small weighs: 98g
Medium weighs: 100g
Large weighs: 108g
XLarge weighs: 114g

Greit å vite :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

Hvor går grensa for stupid light? For meg er den i dette tilfelle at det ikke er lomme. Holder ofte bare med en. Gammelt militært råd var vel, enten har du det i sekken, eller så har du det på deg! @Tom42 og @tubbs kan vel bekrefte det. 

Måtte sjekke skalljakkene her nå, halvparten av jakkene har en lomme, enten innvendig eller utvendig på brystet. Den andre halvparten har tre lommer, en innvendig og to utvendig, alle på brystet.  

Normalt brukes ikke lommene, og store lommer nede på en jakke er fy-fy. >> Hvilken kategori friluftsmenneske havner jeg i? 😁

(På dunjakke er store sidelommer nede helt digg.)

 

Beklager OT. 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, stakk tilfeldigvis innom Platou Sport på Madla i Stavanger, de hadde 50% på en del klær (og 25% på Helsport Superlight telt) og på et av rackene der hang en Berghaus GR20 Storm som i villfarelsen ble kjøpt. Nesten halvparten av vekten på min nåværende Bergans Storen jakke og omtrent like slitesterk (sies det da).....så får jeg heller slite med de ekstra grammene i forhold til min planlagte 97gram :-) :-) Den ble forøvrig veid nettopp på gullvekta hjemme til 293 gram i str. Large - Så nå er det humble pie til kveldsmat.......

Test her

4-22149bi4-a.jpg

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Hvor går grensa for stupid light? For meg er den i dette tilfelle at det ikke er lomme. Holder ofte bare med en. Gammelt militært råd var vel, enten har du det i sekken, eller så har du det på deg! @Tom42 og @tubbs kan vel bekrefte det. 

Ser for min del at regntøy fort blir over 1.2 kg, så her har jeg mye å spare.

Er ikke veldig glad i at de bruker minste størrelse når de oppgir vekt, tror noen lager en ekstra liten, bare for å ha sone ord i behold. 

Nå er nok jeg en som tilhører de sære men enkelte ting tenker jeg ikke så mye vekt på :)
Men når det kommer til å holde meg nogenlunde varm/tørr innen rimelighetens grenser så godtar jeg litt vekt faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt fristet av denne.

Jeg bestilte i går en ny Norrøna Bitihorn Dri1 på tilbud hos Platou (de hadde den ikke fysisk butikken da jeg var innom på ettermiddagen i går), selv om jeg er bare måtelig fornøyd med holdbarheten (det er min tredje, og for meg holder de i 1- 1½ år før de begynner å falle fra hverandre). Fra forrige versjon er antall lommer halvert fra to til en.  Vektmessig er den klart dårligere enn TarpPonchoen min, som er på rundt 180 gram - og den er jo anvendelig til mye mer. Det kan altså bli bruk av angrerett :huh:, en relativt sjelden foreteelse for min del når det ikke er noe helt feil.

Så akkurat nå ligger Hyper'n i handlekurven hos wiggle.co.uk med 30% avslag, sammen med et par andre ting med enda mer avslag... Har ikke trykket på "Continue to checkout" ennå, men jeg har fylt opp et rødvinsglass for å tenke over saken... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

Jeg er faktisk litt fristet av denne.

Jeg bestilte i går en ny Norrøna Bitihorn Dri1 på tilbud hos Platou (de hadde den ikke fysisk butikken da jeg var innom på ettermiddagen i går), selv om jeg er bare måtelig fornøyd med holdbarheten (det er min tredje, og for meg holder de i 1- 1½ år før de begynner å falle fra hverandre). Fra forrige versjon er antall lommer halvert fra to til en.  Vektmessig er den klart dårligere enn TarpPonchoen min, som er på rundt 180 gram - og den er jo anvendelig til mye mer. Det kan altså bli bruk av angrerett :huh:, en relativt sjelden foreteelse for min del når det ikke er noe helt feil.

Så akkurat nå ligger Hyper'n i handlekurven hos wiggle.co.uk med 30% avslag, sammen med et par andre ting med enda mer avslag... Har ikke trykket på "Continue to checkout" ennå, men jeg har fylt opp et rødvinsglass for å tenke over saken... ;) 

Vi venter i spenning (tar en slurk av rødvinen) og håper vi får vite hva utfallet ble. Jeg gikk altså ikke for denne p.g.a. antatt dårlig rive og slitestyrke. Det er begrenset hva de klarer å få til når vekten blir så lav, ren fysikk tilsier at om du går mye med sekk f.eks. så vil noe slites raskere desto tynnere det er (med mindre det er Dyneema fabric ? @Memento mori kjenner bedre til dette. DryShake til GoreTex er syltynnne greier, den GR20 Storm jeg kjøpte på Platou har GoreTex Active, samme som Norrøna har i sin Active serie som er hallet over Bitihorn Dri1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, a_aa skrev:

Jeg er faktisk litt fristet av denne.

Jeg bestilte i går en ny Norrøna Bitihorn Dri1 på tilbud hos Platou (de hadde den ikke fysisk butikken da jeg var innom på ettermiddagen i går), selv om jeg er bare måtelig fornøyd med holdbarheten (det er min tredje, og for meg holder de i 1- 1½ år før de begynner å falle fra hverandre). Fra forrige versjon er antall lommer halvert fra to til en.  Vektmessig er den klart dårligere enn TarpPonchoen min, som er på rundt 180 gram - og den er jo anvendelig til mye mer. Det kan altså bli bruk av angrerett :huh:, en relativt sjelden foreteelse for min del når det ikke er noe helt feil.

Så akkurat nå ligger Hyper'n i handlekurven hos wiggle.co.uk med 30% avslag, sammen med et par andre ting med enda mer avslag... Har ikke trykket på "Continue to checkout" ennå, men jeg har fylt opp et rødvinsglass for å tenke over saken... ;) 

Jeg behandler min alt annet enn bra, og den har ingen rifter eller skader. Ble noe krøllete når jeg stapper den i min dameveske (dere vet vel hvordan de ser ut oppi? Det er rene galskapen av smårot og skrot). Det går ikke pent for seg i stallen heller. Rir gjerne i høyt tempo mellom greiner. Min veier 200 gram. Kjøpte den brukt på Finn for snart to år siden. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager off topic :) 

Den første Bitihorn Dri 1-jakka holdt overraskende godt - helt til en sykkelkræsj med innlagt salto over styret og landing på skulderen. Jakka likte selvsagt ikke det, så det måtte litt reparasjoner til - men etter det, kom den seg egentlig aldri. Delamineringen hadde begynt, og snart var den en ren dugnadsjakke...

Den neste sa i fra ved å deise ned fra knaggen helt for seg selv i gangen. Delaminering. Den lille lappen som holder hempen for å henge opp jakken er limt på membranen - men membranen slapp tekstilet. Eneste ekstratyngden var en lommebok med kort og sedler i, ingen mynter i lommene. Samme der - delamineringen aksellerte kjapt.

Det skal sies at jeg sliter med det samme med alle membran-klær. Det er ikke mekanisk slitasje som tar knekken på dem, det er delaminering. Alltid. Og jeg vasker dem når de synes skitne eller ikke lukter nøytralt, eller uansett når jeg synes det har gått lang nok tid. Men tiden de er vanntett er mye kortere enn jeg skulle ønske når jeg ser hva jeg betalte for dem...

Aceton er jo et middel for å løse opp limte forbindelser... Aceton er faktisk også et biprodukt som kroppen kvitter seg med ifm fettforbrenning. Nå har det seg sånn at jeg spiser en smule spesielt - litt karboredusert, og med innlagt regelmessig faste - hvilket gjør at jeg i perioder sikkert skiller ut en del mer aceton enn vanlig, kanskje i svetten? :huh: 

Noen som vet om aceton-bestandige membran-klær? ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, a_aa skrev:

Da blir det nok angrerett på Bitihorn, vil jeg tro - Hyper'n er herved bestilt :) Det blir spennende å se om den mekaniske styrken er så dårlig at den revner før den delaminerer, he he :D 

Ta vare på kvitteringen, Berghaus har "lifetime guarantee". Så vidt jeg kan se betyr det at dersom den "slutter å virke" før den er utslitt, får du ny.

https://int.berghaus.com/product-lifetime-guarantee.html

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.