Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett vanntett jakke på 70 gram fra Berghaus - alternativer?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Memento mori skrev:

Hvor går grensa for stupid light? For meg er den i dette tilfelle at det ikke er lomme.

Kanskje litt off-topic, men jeg vil bare nevne at jeg egentlig er uenig i denne påstanden. Selv om du sier "for din del", så mener jeg "stupid light" handler om å gå på akkord med sikkerhet, ikke komfort eller personlige preferanser. Jeg liker lommer selv og vil derfor ha de, men det betyr ikke at man har gått "stupid light" fordi man kjører jakke uten lommer. Det kan være like sikkert det som tyngre jakker med lommer.

Presisering: Ingen offense. Vi har jo samme preferanser. Men jeg synes "stupid light" skal forbeholdes faktisk "stupid :)

 

Endret av Thomas E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for info, @Omnilite:) 

Hadde en Berghaus Ramche 2.0 fra i vår, og bestilte lillebroren Ramche Micro sammen med Hyper'n nå - nærmer meg en fanboi-vårning... Men Berghaus var et varemerke jeg ikke var oppmerksom på tidligere - de har ting som er verdt å se nærmere på. Og selvfølgelig også ting som de ønsker skal forbigås i stillhet, vil jeg tro (håper ikke det gjelder mine geniale kjøp ;) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det mangler en lomme, mister du også funksjonen med å vrenge jakka inni lomma. Du må ha en løs pakkpose i tillegg. Den blåser veldig lett bort. 

Et sted å ha hansker/regnvotter i jakka er veldig greit syns jeg. “Stupid light”: Why light is not necessarily right, and why lighter is not necessarily better -Andrew Skurka Er en artikkel som er fin og lese om emne, @Thomas E vi tolker nok begrepet litt forskjellig, og jeg er nok mere på linje med artikkelen over. 

Men en bra tråd, får mye bra innspill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Memento mori skrev:

Er en artikkel som er fin og lese om emne, @Thomas E vi tolker nok begrepet litt forskjellig, og jeg er nok mere på linje med artikkelen over. 

Hm. Nå er det ikke alt jeg er enig med Skurka om men jeg tolker uansett utsagnet ditt motsatt av hva Skurka mener om uttrykket "stupid light". Mulig jeg mistforstår hva du mener, men jeg klarer ikke å se hvordan en lomme i en regnjakke skal gjøre noe "stupid light" innen hverken hans eller min definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, a_aa skrev:

Men Berghaus var et varemerke jeg ikke var oppmerksom på tidligere

Berghaus har vel ligget litt nede i Norge i en periode. Da var ganske store her på 90-tallet, og trolig på 80-tallet også, men ble litt borte en periode. På 80- og 90-tallet lagde de mye, etter datidas standard, bra saker. Gore Tex-klær som framsto som bortimot skuddsikre, blant annet. Jeg har fortsatt ei 3-lags GT-bukse fra ca. midten på 90-tallet, og den er fortsatt brukandes. Det er ikke så dårlig,  for den har mange timer på telemarkski bak seg. Det samme med Yeti Extreme-gamasjene, de virker bortimot uslitelige. Kanskje det beste enkeltproduktet for turbruk jeg noen gang har eid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore tråden helt av.. Berghaus har helt fantastiske sekker. Jeg har en 45 liter som har fått juling i 30 år og lokket begynner å gå i oppløsning, men jeg har fremdeles ikke funnet noe som kommer i nærheten av denne i bærekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Bitihorn ble returnert i forgårs, de negative endringene fra forrige modell (som jeg har slitt ut 2 av) var reduksjon fra 2 til en lomme, fast elastikk istedet for justerbare borrelåser ytterst på ermene, og en hettebrem som klistret seg flatt inntil pannen istedet for å bli et lite "drypputspring" når jeg strammet hetten. Det siste var nok avgjørende.

Og i dag kom Berghaus Hyper 100 :) Med stort sett de samme svakhetene som Bitihorn :huh: - 1 lomme (enda mindre), kun elastikk på ermene, uten hettebrem og faktisk uten justering av hetten... Men vekten er halvparten; 111 gram i størrelse XL (118 med pakkposen) :thumbsup: Prisen ble ca 2220,- inkl alt (kjøpte den sammen med en dunjakke og en regnbukse). Den er litt trang i øvre del av torso (bryst, skuldre, overarmer), men det er såpass stretch i stoffet at det går bra - men noe særlig mer en et halvtykk ullmellomlag vil nok bli trøblete med min BMI... Stoffet er forøvrig spesifisert som nylon med polyuretanmembran - det høres ut som det samme som bunnduken på et telt ;) Antar det er så tynt at pustbarheten blir god, samtidig som DWR gjør det tilstrekkelig vanntett.

Skal lete frem denne tråden igjen om noen måneder, og fortelle hva jeg synes etter litt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2018 den 10.04, Lompa skrev:

Berghaus har helt fantastiske sekker.

For litt siden skulle jeg og fruen på fest, og hun var i boden og hentet min berghaus sekk for å frakte drikkevarer. Jeg gikk inn i boden og hentet en av hennes sekker som jeg byttet med Berghaus sekken. "Hvorfor byttet du sekk?" lurte hun på... Jeg svarte at vi måtte ta med en sekk som det ikke gjorde noe om ble borte... :-)

  • Takk 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Her har du et alternativ til en populær jakke som faktisk holder deg tørr og som er lett. Bruker den selv og er ganske fornøyd mtp pakkvolum, lettvekter og funksjonalitet. 174g i M. 

https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/mens-clothing-c1/mens-waterproof-shell-c51/waterproof-jackets-c203/helium-ii-jacket-p4699

Endret av vassfis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.