Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykke med trangia rødspritbrenner i Sverige


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Sier en god del om instruksjonen i forkant av hendelsen,,,,,

Flytende brennstoff i åpen brenner har sine potensielle faremoment. Men det har jaggu gass og andre brenner-løsninger også, om det er tilsvarende mangel på instruksjon😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kjenne til noe om den konkrete situasjonen vil jeg påstå at spritbrennere er langt mer uforutsigbare og mye vanskeligere å kontrollere enn gass. Du kan ikke (enkelt) skru av et spritkjøkken som brenner. Det er vanskelig å fastslå om det fortsatt brenner litt eller har helt slukket. Lekker det gass forsvinner det i luften i konsentrasjoner langt unna eksplosjonsfarlig. Lekker det rødsprit blir det liggende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori jeg setter pris på at du belyser dette emnet. Det gjør forhåpentligvis at vi alle blir litt mer påpasselige og gir det ettertanke.

@ArveS jeg er stort sett veldig enig meg deg, men jeg mener at bildet er nyansert, og mitt hovedpoeng var litt vagt; God opplæring og forståelse for «redskapen» er det essensielle, før man lar unge og/eller uerfarne håndtere dette – uansett type brenner og brennstoff.

Jeg har veldig god erfaring med bruk av sprit, og blir litt provosert av det noe svart-hvitt bildet som ofte presenteres i forbindelse med bruk av dette brennstoffet.

Det er nok antagelig «logget» flest ulykker med sprit-brennere opp igjennom årene. Er dette på grunn av at det oftest er den type utstyr som er i bruk blant uerfarne (av flere årsaker som kostnad, enkelhet, kompletthet etc.)? Eller er det på grunn av at de faktisk er farligere?

Når det først skjer en ulykke, hva er bakgrunnen for dette? Brukerfeil som følge av manglende kunnskap og opplæring, feil/mangler på utstyret, eller at utstyret er for ustabilt, komplisert og vanskelig å forstå?

Shit happens uansett en gang i blant. Når det først går skikkelig galt, hva er verst av sprit, gass, bensin, parafin med flere?

Etter hva jeg husker fra tidligere tråder og meningsutvekslinger med andre opp igjennom årene, så vil type bruk/behov, og ikke minst personlige erfaringer, gjøre at her vil det nok alltid være veldig delte meninger:) Dette emnet kan det fort bli bra fyr i😉

Jeg har blitt rimelig realist med tiden og opplever at det sjelden kun er ett svar i fasiten. Så jeg tenker at hver og en må velge den løsningen som passer best til ens bruk, behov og kanskje også verdier i en litt større sammenheng(?).

Uansett så mener jeg at som ansvarlig voksen, leder, veileder, lærer etc. bør man besørge god opplæring og ha såpass kontroll at slike ulykker i størst mulig grad unngås. Og hvis/når det skjer en ulykke, så bør det skje et sted hvor følgene blir så begrensede som mulig.

Bra at emnet dukker opp med jevne mellomrom👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.