Gå til innhold
  • Bli medlem

Pocket Rocket i Windburner - utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Terka

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Memento mori said:

Det kom opp i Røverkjøpstråden tilbud på Windburner hos milrab til 1049kr inkl porto.

--------

Ikke noe for bruk i telt, siden den produserer CO som få andre. Men høstturer på topper med selvstående gapahuk må denne være helt topp. 

Ha med en MSR Pocket Rocket 2 på 73 g i Windburnerbøtta og bruk denne når du er inne i telt og Windburner-brenneren når du er utendørs så er du home free.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, Terka skrev:

Ha med en MSR Pocket Rocket 2 på 73 g i Windburnerbøtta og bruk denne når du er inne i telt og Windburner-brenneren når du er utendørs så er du home free.

Er det ikke "bøtta" som gir CO-problemet? Jeg mener å huske fra tidligere diskusjoner at kjeler med varmevekslere som fører til økt CO. Særlig om ikke brenner og kjele er optimalisert for hverandre. Da har man vel ingen garanti for at Pocket Rocketen er bedre. (Med stor forbehold om feil og mangler i min hukommelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... skal ikke begi meg for langt ut på CO diskusjonen i tråden her.

De her foretrekker forresten Windburner etc når det kokes inne i telt pga fraværet av åpen flamme. Står så vidt om CO der.

https://sectionhiker.com/how-to-safely-cook-in-a-tent/

 

EDIT: Sitert herfra http://test-materiel-outdoor.fr/news/179/61/WindBurner-Stove-System-MSR.html :

The WindBurner is certified to CE, CSA, KGS, and AGA requirements.  When we do our stove qualifications, we chose the most stringent requirements from each of those standards and create a “worst case” standard to make sure that our stoves pass the hardest requirements.  For Carbon Monoxide, the most stringent global requirement is driven by the CSA (Canada).  This is less than 765ppm (parts per million).  The European standard (CE) is 2000ppm so we certify the stoves to a level that is only about 1/3 of what is allowed in Europe.  We also currently test 100% of the Windburner stoves to an internal level that is even more strict than the 765ppm for our own quality controls.  Note, the 765ppm  is the regulatory limit, but it is not what we designed the stoves to produce.  Our stoves routinely run with CO output significantly below the standard”

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Er det ikke "bøtta" som gir CO-problemet?

Det er at brenngassene blir avkjølt for fort/at det ikke er fullstendig forbrenning som lager CO. Så alt som påvirker dette i negativ retning er ikke bra. MSR reaktor/windburner er effektiv men lager CO i seg selv, «bøtta» er heller ikke bra. Mange gassbrennere lager også mye CO. 

Jeg er ikke redd for flammer, de vet du hvor er og kjenner de på kroppen. Med bakgrunn som Røykdykker i industrivern vet jeg at gasser og spesielt de du ikke merker/lukter/føler er de skumleste. To magadrag med ren CO gjør at du blir borte. De som blir forgiftet av CO skjønner heller ikke hva som skjer, og må reddes av andre. Så CO skal en ikke tulle med. Så det er ikke mange brennere jeg bruker i telt. Så denne windburner blir ikke brukt inni telt for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Terka skrev:

The European standard (CE) is 2000ppm so we certify the stoves to a level that is only about 1/3 of what is allowed in Europe.  We also currently test 100% of the Windburner stoves to an internal level that is even more strict than the 765ppm for our own quality controls.  Note, the 765ppm  is the regulatory limit, but it is not what we designed the stoves to produce.  Our stoves routinely run with CO output significantly below the standard

Tror det blir blandet litt her. Den brenneren som Randulf Valle sier er minst skummel er MSR XGK som gir 15 ppm på bensin. Så di CE nivåene referer til her gjelder bruk utendørs. 

Endret av Memento mori
Flyttet den til riktig tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.