Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer Hilleberg Soulo som vintertelt?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Vurderer dette teltet og lurer på om noen kan dele erfaringer med dette på fjellet vinterstid. Har ett patagonia som har vært brukt endel. Men vurderer ett lettere telt også.

Er det stort nok til vinterutstyr?  Er forventet stor nok til skisko og snøsmelting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte det litt i fjor. Det er for lite til å bruke som ekspedisjonstelt. Det fungerer helt greit så lenge du ikke må tilbringe lang tid inni teltet i dårlig vær. Mesteparten av utstyret ble værende i pulkbagen utenfor teltet. Jeg liker teltet, og det er enkelt å sette opp i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo er det teltet jeg sverger til vinterstid på høyfjellet enten jeg går med sekk eller pulk.

Opplever det som bombesikkert og veldig lett å reise uansett forhold.

Plass nok til meg på 173cm, 63kg og bikkja (Norsk Buhund 14kg). 

Jeg smelter snø og lager mat i forteltet.(Bruker primært Trangia 27 med vintertilsats, ja sprit, også vinterstid,,,,) 

Prøver å velge teltplass hvor jeg kan grave ut et triangel rett innenfor døra, som arbeidsgrop, slik at jeg kan sitte med beina ned i den, og mellomlagre støvlene der frem til jeg legger meg.

I finvær lager jeg gropen på utsiden av teltet.

Sekken lagrer jeg ute, ved å feste den i spaden rett utenfor døra. Det samme med pulken. Alt jeg ikke trenger i teltet lagrer jeg der.

Om jeg bygger le-vegg så graver jeg oftest noen ventilasjonsluker i snøen under ytterteltet for økt ventilasjon.

 

 

 

ABFD51F4-FCFF-4366-B413-F9CFAE8153AC.jpeg

44C7A16E-6CDC-430F-BB78-C849547FAAB8.jpeg

2899A8F8-38B0-4EBD-BF3B-3286C921B592.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Ja til teltvarme i forteltet, med alle "standardiserte" forehåndsregler tatt i betraktning selvsagt. Men du bør åpne hele "veggen" i innerteltet (Veggen er delt i to triangulære dører.) slik at veggen til innerteltet ikke kommer i kontakt med brenner/flamme/varme.

Jeg bruker primært Trangia 27, men innimellom velger jeg SVEA123 som ender opp med å være ganske høy, det går også helt fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.