Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell Pro 3 (evt Superlight)


Megalep

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe dette teltet brukt. På de norske sidene til Helsport står vekta oppgitt til 4170 mens når jeg velger engelsk språk er vekta oppgitt til 3800. Hva er riktig?

Ser også på et Reinsfjell superlight 3, som er litt dyrere. Begge teltene er tilnærma ubrukt. Jeg er i tvil om hvilket jeg skal velge. Jeg er på jakt etter et telt som dekker bruksområdet mellom MSR Hubba Hubba, det perfekte godværsteltet; dette brukes av 1-2 pers på helgeturer når værmeldinga er god, jeg stoler ikke på det i heftig vind og særlig i kombinasjon med nedbør (både komfortmessig fordi det blåser gjennom innerteltet som bare er av myggnett, og fordi dukene fort kommer i kontakt med hverandre) - og Helsport Rago 3, et stort tunneltelt på over 5 kg som primært brukes på pulkturer vinterstid og til basecamp året rundt. Begynner etter hvert å bli relativt god på å pakke lett, og synes ikke i underkant av 2kg per pers på telt er helt håpløst tungt. 

Jeg er glad i takhøyden og to innganger og er ganske trygg på at Reinsfjell er riktig modell, men er usikker på om det skal bli Superlight eller Pro. Drar ikke på tur hvis det er meldt skikkelig dårlig vær, og det blir nok desiderst flest helgeturer, maks ukes lengde en sjelden gang. Men jeg vil ikke være engstelig for om teltet klarer seg hvis det likevel skulle dra seg på med typisk fjellvær. Det vil nok bare unntaksvis brukes vinterstid, så primært vår-sommer-høst. Er Superlight nok? Og hvordan funker det å hekte av forteltet ytterst mot utgangen forå få bedre plass til primus-fyring i ytterteltet? Det er nemlig også noe jeg savner i MSR-teltet, det er enten liten gassbrenner inne (med hjertet litt i halsen) eller fyring ute - og det er ikke alltid det er så fristende mtp været.

Hvis noen har tips til andre teltmodeller som kan tenkes å passe bruken, og som også er greie å få tak i på finn, er det lov å komme med forslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilleggsinformasjon; oppbevarer telta bra, er forsiktig av meg og har en del erfaring mtp oppsett og vind, så sånn sett er jeg ikke redd for Superlight-modeller. Det er heller ikke voldsomt mange turdøgn ila året, med små barn begrenser det seg dessverre - 3-4 helger per vår og høst, og 5-6 turer sommerstid er nok realistisk bruk. Det er hvordan det takler vind og regn jeg tenker mest på mtp modell, i tillegg til at jeg sparer litt penger på å velge Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, esphojo skrev:

Mulig du allerde har sett det, men SL er noe lavere og smalere. Mulig et moment å ta med seg....

Det hadde jeg faktisk ikke sett, takk! Var jo ganske stor forskjell synes jeg, absolutt verdt å tenke over - den ekstra plassen kan være verdt vektøkninga. Det vil stort sett brukes av 2, men kjekt om det kan funke til 3 og på turer uten for mye bagasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjelder vekta så økte den nok litt i 2018 på pro med forandring ventiler og noen andre småting er litt usikker hva er la merke til endring vekt hos nettside helsport. Ser du hos xxl så oppgir de fremdeles 3,8 m plugger  https://www.xxl.no/helsport-reinsfjell-pro-3-tremannstelt-gronn/p/1137173_1_style

Står på merkelapp teltposen når teltet er lagd . Har selv pro 3 og godt fornøyd med plass  ,  kjekt med 2 innganger når har med små og godt var i sommer var så varmt med 2 dører få luftet skikkelig ha dører oppe bare lukke myggnetting stas mot tunneltelt før med 1 dør . Pakker man det riktig så tar det mindre plass enn trodde i sekken. Eneste kan pirke på er pluggene kunne vært mer solid spart litt lengde og heller litt mer gods i de når er steinete grunn må være omtenksom med de 😀 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige brukererfaringer, @KimH !

Mulig de ikke har oppdatert infoen på den norske sida, da. Rett i overkant av 4kg vil også være innafor tenker jeg, men er avhengig av å kunne fyre primus inne i det - hvordan gjør du det? Funker det i ytterteltet med lukket dør? Fyrer jo inni Rago-teltet med bensin vinterstid, også kosefyring i innerteltet, men er av en eller annen grunn mer engstelig for det samme i barmarkssesongen. Reinsfjell Pro er garantert høyere enn Rago-teltet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt reinsfjell pro 3 2017 modell veier over 4 kg. Så tror du skal beregne at det tipper vekta på over 4 kg. Har også et reinsfjell pro 2 2018 modell og dette veier 3,3 kg. Fyrer primus inne i både to manns versjonen og 3 mannsversjonen. Jeg fyrer bare med gass da det er det jeg har. Plassen inne i 3 manns versjonen er gigantisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt det vinter ennå kun gassbrenner utpå høsten såvidt frost med og uten gløtt døra, håper på mer suksess i vinter 😀 Vil nok gå fint ikke breiest de yttertelta men om har fiskestenger, sekk osv så er det nå fremdeles greit med plass. Er man 2 i 3er versjon så er det jo mye plass innertelt til legge fra seg utstyr og,vi har 2 thermarest neoair allseason longwide på 63×196 men mye gulvplass til overs så luksus på plass . 

Eneste bilde fra inni fant ikke lett se plass men romslig :

Snapchat-1803140191.thumb.jpg.9842642aed22da228207634177979282.jpg

IMG_20180715_224110.thumb.jpg.351ec0ee9a600a14de67110ec7dc7fef.jpg

 

Endret av KimH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tenkt en del, og endt opp med ny strategi. Lite brukt Reinsfjell SL 2 er kjøpt, som erstatter for HubbaHubba. Tyggegummibobla er over ti år gammel, duken lekker ved stengene i taket og det er ikke lenge før det er modent for utskiftning uansett (vil fortsatt funke til de turene hvor man værmessig syrengt tatt ikke trenger telt). Konseptet lettlett telt med to åpninger og fortelt har jeg vært så fornøyd med og bruker mest, så det er et telt som må være i samlinga. Så kommer jeg til å ha utkikk etter Fjellheimen Pro Camp 3/4 2018modell (den ser virkelig bra ut med de siste endringene av høyde på bakerste stanga!) om et år eller to når budsjettet tillater nytt innkjøp. Det vil være det teltet som gir best plass ift vekt OG tåler mye, og dekker bruksområdet mellom superlett 1-2manns og vinterteltet fint.

Takk for erfaringene som har blitt delt her 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Megalep skrev:

Tyggegummibobla er over ti år gammel, duken lekker ved stengene i taket og det er ikke lenge før det er modent for utskiftning uansett

Har du prøvd å impringere det på ny? Utrolig hva en sprayflaske kan utrette på enkelte produkter. Koster ikke mange kronene på Clas eller Biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Memento mori skrev:

Har du prøvd å impringere det på ny? Utrolig hva en sprayflaske kan utrette på enkelte produkter. Koster ikke mange kronene på Clas eller Biltema. 

Er det silikonspray jeg skal ha da? Sprayer på utsiden av teltduken? Ytterduken "flasser" på innsiden, mest langs sømmene (antar at dette er det som har gjort sømmene tette), men også litt på flatene. Det drysser av hver gang det pakkes opp eller ned. Teltduken er ganske klebrig på innsiden, må tas fra hverandre når den har vært nedpakka. Men det er vel utsiden som skal behandles med noe vannavvisende? 

Er ikke store mengden duk det er snakk om på lille bobla, så absolutt verdt å prøve! Takk for tips 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

IMG_0121.thumb.PNG.a0285ee14b715c623827f6e0d8b260bd.PNG

Denne bruker jeg, det er der hvor det er sydd som er viktigst. Husk å stå ute når du gjør det ellers så blir frua litt gæren!😱

Flott! 

Frua, det er nok meg det 😉 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er teltet mottatt og har stått oppsatt i stua i dag mens minsten sov. Ble posta av selger i Trondheim torsdag morgen, og ankom min Post-i-butikk fredag kveld - visste ikke at det var mulig?! Kudos til Posten hvert fall!

Førsteinntrykket er bra. Dette er noe helt annet enn Hubba Hubba med tanke på stabilitet, og stramt og fint oppsett. Prøvde med to liggeunderlag inni og synes det er god plass i bredden - siden jeg er kort og stort sett er på tur med andre som ikke er så svære er det en del lagringsplass å hente inni innerteltet også. Ytterteltet var knapt, men større enn Hubba-en hvertfall.

Jeg knota litt med stengene første gang. Å tre i de to gule stengene først, og så den røde (som går over de gule) før det kan spennes opp, var det jeg landa på. Den røde stanga var litt stram å få i stangkoppen, og nesten umulig å etterstramme. Det betyr at det blir ei stor glipe mellom bakken og teltduken på den dør-sida. Er det sånn det skal være? Får i så fall bli kjøkkenavdeling, god lufting :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Megalep skrev:

Da er teltet mottatt og har stått oppsatt i stua i dag mens minsten sov. Ble posta av selger i Trondheim torsdag morgen, og ankom min Post-i-butikk fredag kveld - visste ikke at det var mulig?! Kudos til Posten hvert fall!

Førsteinntrykket er bra. Dette er noe helt annet enn Hubba Hubba med tanke på stabilitet, og stramt og fint oppsett. Prøvde med to liggeunderlag inni og synes det er god plass i bredden - siden jeg er kort og stort sett er på tur med andre som ikke er så svære er det en del lagringsplass å hente inni innerteltet også. Ytterteltet var knapt, men større enn Hubba-en hvertfall.

Jeg knota litt med stengene første gang. Å tre i de to gule stengene først, og så den røde (som går over de gule) før det kan spennes opp, var det jeg landa på. Den røde stanga var litt stram å få i stangkoppen, og nesten umulig å etterstramme. Det betyr at det blir ei stor glipe mellom bakken og teltduken på den dør-sida. Er det sånn det skal være? Får i så fall bli kjøkkenavdeling, god lufting :)

 

Gratulerer! Det er riktig måte å tre inn på. Jeg trer de gule først og så den røde før jeg spenner opp de gule og så den rødetim sist. Mitt har lite eller ingen glippe og jeg strammer kanskje 10cm på alle. Sikker på stanga var skikkelig i «koppen»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, whistler skrev:

Gratulerer! Det er riktig måte å tre inn på. Jeg trer de gule først og så den røde før jeg spenner opp de gule og så den rødetim sist. Mitt har lite eller ingen glippe og jeg strammer kanskje 10cm på alle. Sikker på stanga var skikkelig i «koppen»?

Takk!

Passa på at de var helt nedi «posekoppen» før jeg spente opp, men kanskje den røde glad litt tilbake da de gule ble spent opp?

Prøvde igjen nå, og fikk stramma litt mer, men langt igjen før det ikke er noen glippe. Nå er stanga helt nedi hvert fall. 

D1374C18-B02F-4C7A-9893-0DC107C5ED55.thumb.jpeg.f6b598ccacf61b3ac1fd83afa18a3d5e.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Memento mori skrev:

Det obligatorisk med bilde av teltet når det blir slått opp i stua! 😱

Vær så god 🙂 det ble verandaen da - i stua måtte to stenger inn under stuebordet og ei inn i naborommet, det ble i overkant krøkkete.14DE75E6-6FA8-4718-9760-D804402118E5.thumb.jpeg.a516bf07249d2de5f17b1a9fae83399d.jpeg653A0A11-BD2A-450E-858D-43EAE9606BD5.thumb.jpeg.2d1b3f9249f967df31463b5b788d124c.jpeg26446822-BDFE-4465-A1DD-EB729546B5F1.thumb.jpeg.83f90fc68aeb1d636894ecd68bd36bb4.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Megalep skrev:

Takk!

Passa på at de var helt nedi «posekoppen» før jeg spente opp, men kanskje den røde glad litt tilbake da de gule ble spent opp?

Prøvde igjen nå, og fikk stramma litt mer, men langt igjen før det ikke er noen glippe. Nå er stanga helt nedi hvert fall. 

D1374C18-B02F-4C7A-9893-0DC107C5ED55.thumb.jpeg.f6b598ccacf61b3ac1fd83afa18a3d5e.jpeg

Ser nesten ut som de har endret litt på hvor langt ned duken går, men mulig vi blir lurt av helt rett og hardt underlag. Når du slår opp ute i terrenget vil det nok se annerledes ut 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, whistler skrev:

Ser nesten ut som de har endret litt på hvor langt ned duken går, men mulig vi blir lurt av helt rett og hardt underlag. Når du slår opp ute i terrenget vil det nok se annerledes ut 😃

Dette er en 2016/2017 modell, hvertfall før endringa med lufteluke og fra to til en bardunfeste på sideveggen. Så ikke helt nytt. Tror uansett det vil funke greit. Som du er inne på er det sjelden jeg finner teltplasser som ligner på platting 🙂 Om det blir for irriterende i lengden går det sikkert an å kappe litt på teltstanga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig telt du har der ja, og gratulerer med nyanskaffelsen.  Jeg tror heller ikke glippa mellom duk og bakke er noe trøbbel i praktisk bruk. Som det allerede er nevnt så er terrenget sjeldent så flatt som terrassegulvet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Megalep skrev:

Om det blir for irriterende i lengden går det sikkert an å kappe litt på teltstanga

Når duken blir gjennomvåt, trenger du nok hele glippa på stramme teltet. Test før du kapper. Reinsfjell er flotte telt. Skulle det vært et offisielt Fjellforumtelt, hadde det nok blitt dette eller Nallo tror jeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.