Gå til innhold
  • Bli medlem

Regnbukse / Skallbukse med full glidelås langs sidene


a_aa

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kanskje eg har gått glipp av noko vesentlig, men eg får av og på meg mine skallbukser med sko, sjølv om dei har same løysing som dei du har gitt lita skrift :)

Eg tenker nok motsett av deg, eg vil ikkje ha glidelås heilt opp, då eg erfarer at det gir gnag og trykk under hoftebelte. 

Eg har ved to høver stått i fjellet og brukt trykkavlastningsplater, eller laga trykkavlastning av skumunderlag, og tapa fast på hoftekammen til turfølget. Dette pga bukser med glidelås heilt opp og eller trykknapp/d-ring i plast for tilbaketreing av borrelåsstrammer. 

Poenget med tråden er jo ikke å påstå at bukser med hel glidelås er bedre enn bukser med delvis glidelås i ett og alt - poenget er å få frem en oversikt over hvilke modeller som har egenskapen at man kan splitte beina (og ta den på/av nærmest uansett hvor gjørmete/sluddete/snøfylt skotøyet er, eller om skotøyet er satt fast i brodder, stegjern, truger eller ski - det blir trøblete med feks min Beta AR). Når jeg skriver noen modeller med liten skrift, så er det rett og slett fordi de ligger utenfor trådens egentlige tema, litt som lårings gjør. ;)  Og andre som er ute etter samme oversikt som meg, slipper å sjekke dem ut på nytt.

Så ber jeg jo også om gode og dårlige erfaringer. Og jeg håper at folk forteller om hvilke modeller som er utformet slik at de kan gi smerter ved bruk av hoftebelte over - og motsatt, modeller der det ikke oppleves som et problem 👍 Det vil være særdeles nyttig informasjon for mange! (Selv har jeg en viss polstring fra naturens side som kan gjøre meg til en alt for overbærende tester i så henseende :D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, a_aa skrev:

Poenget med tråden er jo ikke å påstå at bukser med hel glidelås er bedre enn bukser med delvis glidelås i ett og alt - poenget er å få frem en oversikt over hvilke modeller som har egenskapen at man kan splitte beina (og ta den på/av nærmest uansett hvor gjørmete/sluddete/snøfylt skotøyet er, eller om skotøyet er satt fast i brodder, stegjern, truger eller ski - det blir trøblete med feks min Beta AR). Når jeg skriver noen modeller med liten skrift, så er det rett og slett fordi de ligger utenfor trådens egentlige tema, litt som lårings gjør. ;)  Og andre som er ute etter samme oversikt som meg, slipper å sjekke dem ut på nytt.

Så ber jeg jo også om gode og dårlige erfaringer. Og jeg håper at folk forteller om hvilke modeller som er utformet slik at de kan gi smerter ved bruk av hoftebelte over - og motsatt, modeller der det ikke oppleves som et problem 👍 Det vil være særdeles nyttig informasjon for mange! (Selv har jeg en viss polstring fra naturens side som kan gjøre meg til en alt for overbærende tester i så henseende :D)

Eg skjønar trådens intensjon, og du er god på å stick with it :) bra for søkbarheit. 

Berre tenkte at i ein diskusjon om slike bukser er det greit å få fram at ein greit kan få dei av og på om dei ikkje er heilt opne, og at det er smart å tenke på kva som evt kan bygge under hoftebelte. 

Kva bukser dei hadde dei som fekk problem hugsa eg ikkje, veit berre ta den eine var ei Bergans. 

Begge har vel enda med å kjøpe ny bukse uten opning heilt opp og med berre lågtbyggande borrelås under. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

veit berre ta den eine var ei Bergans. 

He he - tidligere i tråden ble jo Bergans Storen diskutert. Det virker som forrige modell kan ha fått noen klager, for nå går ikke glidelåsen helt opp:

Borrelåsjustering i livet og hel ventilasjonsglidelås fra livet og ned

Bergans skriver "Ventilasjonsglidelås fra livet og ned (Kan fungere som «drop-seat»). For å unngå gnaging på hoftekam ved bæring av sekk starter ventilasjonsglidelåsen noen cm nedenfor livet."

Ut fra bildet, og fra "drop-seat"-funksjonen, tolker jeg det som at bena kan splittes helt selv om glidelåsen stopper nedenfor borrelås-hempen. Kanskje en god løsning, det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, a_aa skrev:

He he - tidligere i tråden ble jo Bergans Storen diskutert. Det virker som forrige modell kan ha fått noen klager, for nå går ikke glidelåsen helt opp:

Borrelåsjustering i livet og hel ventilasjonsglidelås fra livet og ned

Bergans skriver "Ventilasjonsglidelås fra livet og ned (Kan fungere som «drop-seat»). For å unngå gnaging på hoftekam ved bæring av sekk starter ventilasjonsglidelåsen noen cm nedenfor livet."

Ut fra bildet, og fra "drop-seat"-funksjonen, tolker jeg det som at bena kan splittes helt selv om glidelåsen stopper nedenfor borrelås-hempen. Kanskje en god løsning, det der?

Og jeg tenker at buksa ikke skal være stram, om det er borrelås. Et realt host og buksa er på knærne 😂 men kan være den holder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slik klaff på toppen er rimelig standard. Det er en slik på Marmot Precip også. Kanskje 5cm? Likevel vil det nok kunne gnage hvis man har hoftebeltet over, og glidelåsen på hoftekam. 

Det gjelder vel uansett hvilken bukse man har, man bør unngå at klumper kommer i klem under hoftebeltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, a_aa skrev:

Fant ingen med det modellnavnet, jeg? https://int.berghaus.com/mens/mens-trousers-shorts :huh:

Mistenker at det kan være den samme Berghaus-buksen som er nevnt tidligere i tråden, som har ¾ glidelås, ikke hel glidelås?

 

22 minutter siden, a_aa skrev:

Fant ingen med det modellnavnet, jeg? https://int.berghaus.com/mens/mens-trousers-shorts :huh:

Mistenker at det kan være den samme Berghaus-buksen som er nevnt tidligere i tråden, som har ¾ glidelås, ikke hel glidelås?

Den du henviser til, hvis du ser på bildene, har 3/4 ja. Har denne selv og er veldig bra. Men ser at du vil ha 100% zip....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken som jeg oppga ovenfor viser alle Berghaus sine bukser og shorts for menn. Der finnes ingen "Berghaus Paclite Zip-Off", som du foreslo? UC?

Derimot finnes "MEN'S PACLITE GORE-TEX OVERTROUSERS" som faktisk er 185 gram. Den har ¾ glidelås. Og jeg mistenker at det er nøyaktig den samme buksen som er nevnt tidligere i tråden, og som er henvist til nedre del av førsteposten:

På 20.8.2018 den 19.25, a_aa skrev:

Bukser som har neeesten full glidelås, men som ser ut til å mangle noen få centimetere før du kan splitte benet på langs og slippe å stikke de møkkete støvlene ned gjennom linningen når regnværet overfaller deg:

Arc'teryx Beta AR Pants: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=teryx beta ar pant (Har jeg selv ;-))

Houdini BFF Pants: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=BFF Pants

Berghaus Paclite GTX Pants: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=berghaus paclite pant

Haglöfs L.I.M. III Pants: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=lim iii pants

Men jeg kan ta feil. Og det kan også tenkes at det er en modell som er gått ut av sortimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 23.50, a_aa skrev:

Litt tung, men enkel og billig

... og stor. Nordamerikansk XL er stort - her må jeg nok fram med symaskinen, og lage et par legg for å korte inn lividden med rundt 3 tommer. Elastisk lividde, men den virker å være tilpasset en med 39-40 tommer, så den blir for slakk for meg. Men det fikser jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seint svar, vet ikke om du har landet bukse. Norrøna Trollveggen Light pro brukes her fortiden. Full glidelås. 3 lommer funker bra. Lett nok. LIker godt justeringene til norrøna i livet. innvendige gamasjer og stramming rundt ankler funker bra. Kanskje litt bred i snittet, men jeg er ihvertfall godt fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Norrønas sider fremgår det at både Norrøna Trollveggen Light Pro og Norrøna Falketind Gore-Tex har glidelås som stopper oppe på hoften - slik at man ikke kan splitte buksebeina. Da straffes de med å havne nedenfor "hederslisten" og med liten skrift i startinnlegget ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

(Hvorfor i alle dager er det en knapp som fjerner alt man har skrevet? Når kommer denne funksjonen noen gang i bruk utenom når man ikke mener å trykke på den...)

"Mountain Hardwear - Men’s Stretch Ozonic Pant" veier 270 gram (medium reg), har glidelås langs hele siden, borrelås i topp og bunn me glidelåsene, kan lufte i topp og bunn, er et stretchy Goretex materiale, buksesmekk, integrert beltespenne og har feste i anklene til sko.

Den er litt stor på meg, men jeg er overnaturlig tynn i beina. Utpå en turbukse er den mer passelig:)

F0B16538-3AE9-48A4-B1F6-3ACA9DD09D1B.jpeg

F4F5F964-26BF-4D31-B19E-9DDE0BC3DF42.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd.

Jeg har begge deler, og det er fordeler og ulemper med begge deler.

- Hel glidelås har dropseatfunksjon og man kan ta på seg annabuksen enkelt selv om man har seler på buksen.

- Glidelås som stopper øverst på utsiden av låret er mye enklere å få tak i for lufting, man slipper å rote oppunder jakken og pulkselen eller sekken for å få tak i den.

Med begge løsninger er det like enkelt å ta av og på buksen selv om man har sko på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rogavel skrev:

"Mountain Hardwear - Men’s Stretch Ozonic Pant" veier 270 gram (medium reg), har glidelås langs hele siden, borrelås i topp og bunn me glidelåsene, kan lufte i topp og bunn, er et stretchy Goretex materiale, buksesmekk, integrert beltespenne og har feste i anklene til sko.

Den er litt stor på meg, men jeg er overnaturlig tynn i beina. Utpå en turbukse er den mer passelig:)

F0B16538-3AE9-48A4-B1F6-3ACA9DD09D1B.jpeg

F4F5F964-26BF-4D31-B19E-9DDE0BC3DF42.jpeg

Så fin ut den der - har lagt den inn i førsteposten ;) Materialet er ikke Gore-tex, men et eget varemerke fra MH som de har kalt DryQ - teknologien ligner nok en del på Gore-Tex active, tror jeg. Ellers er min erfaring at nordamerikanske klær er bortimot én størrelse større enn europeiske, så det kan hende at man uten problemer kan gå en størrelse ned ift norske merker.

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Med begge løsninger er det like enkelt å ta av og på buksen selv om man har sko på.

For så vidt enig at det ofte kan være det, men om skoene er fulle av gjørme (eller brodder eller bindinger med truger på eller ...) så mener jeg at hel glidelås kan gjøre det et hakk enklere. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 timer siden, eifu skrev:

Haglofs LIM skallbukse hadde i hvertfall full glidelås på de gamle modellene

Aner du, eller noen, når denne kommer i 2019 utgave, eller om den i det hele tatt kommer?

Har siklet på denne enkle, superlette og helt vanntette buksen en stund nå. Virker som butikkene "fader" den ut for tiden. Enten er den utav produksjon, eller så er den på vei i en ny versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.