Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til softshellbukse og skalljakke


Espen88

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i fasen med å kjøpe ny turbekledning, nærmere bestemt softshellbukse og skalljakke, og ønsker tips. Til info så er tiltenkt bruk vår-høst-sommer i norge på turer av type Galdhøpiggen/Glittertind, Besseggen, og ellers vandring i fjell skog og mark.

Først softshellbuksen. Her står det mellom Arc'teryx Gamma LT, Arc'teryx Gamma AR og Norrøna Falketind Flex1. Noen som har erfaringer med disse buksene? Jeg foretrekker at buksene sitter relativt tett mot kroppen (slim fit), men meg bekjent skiller de nevnte bukser seg lite fra hverandre på den fronten. Ellers er jeg noe nysgjerrig på hvor stor forskjell det er på Gamma LT og Gamma AR. AR er meg bekjent mer "heavy duty" enn LT, men er det nevneverdig forskjell i deres evne til å holde vind og regn ute? Med tanke på ulik varme/isolasjonsevne tenker jeg at dette lett kan avlastes med en stilongs under i tilfelle kaldt vær (heller mot LT så langt).

Så skalljakken. Her står valget mellom Norrøna Falketind GTX og Arc'teryx Beta LT, eventuelt oppgradere til Beta AR. Jeg har prøvd Falketind i butikk, og synes den er noe kort. Minus med Beta LT er at det ikke er lufteglidelås under armene (hvilket jeg nesten aldri har brukt på min Haglöfs jakke).  Beta AR er også et flott alternativ, og ikke nevneverdig dyrere enn de øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arc’teryx Gamma har smalere ben enn Norrøna Falketind. Når jeg kjøpte buksa i  vår ble det Falketind, ettersom denne har best passform for meg. Falketind er også litt lengre i bena.

Endret av TomasF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jakke er nok Beta-jakkene minst like kort i livet som Falketind. 

Jeg byttet nylig ut min Alfa AR(i praksis lik Beta AR, men med andre lommer) og solgte den da den var for kort i livet. Kjøpte meg Beta SV til slutt. Sto i mellom den og Zeta AR som er den lengste jakken de har. Zeta har også snøring i livet. Anbefaler deg å prøve begge de modellene hvis du har mulighet. Beta SV er svindyr, men fikk 30 %. Zeta koster omtrent det samme som Falketind .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.