Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport superlight telt plass


kevinslotten

Anbefalte innlegg

Vurderer på nyåret å gå til innkjøp av superlight telt. Må ha 2 stk, ett til meg å kona + ei lita jente, og ett til 2 stk gutter som blir 8 og 10 år. Kan ha ett 4 mannstelt, men da blir det ikkje søvn.

Så var det jo hvor stor plass er det i teltene til liggeunderlag slik att di ikkje blir brettet opp langs siden. Teltene som vurderes er helsport reinsfjell superligt. Någen som har prøvd disse teltene som kan si sin anbefaling hvor romslig dem er. Kan man gå til 2 manns telt til 2 gutter?  Vi pleier å sove i hengekøye, men det er begrenset med trær på fjellet.

.https://www.xxl.no/helsport-reinsfjell-superlight-3-tremannstelt-bla/p/1137167_1_style

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reinsfjell SL2 funker bra med to medium underlag. To LW blir for trangt. Til deg og kona, samt et barn bør du se på tre eller kanskje firemanns for å få god plass. Hva med Fjellheimen SL i tillegg til et Reinsfjell SL2? Vi bruker ett tremanns + Reinsfjell SL når vi er hele gjengen på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, whistler skrev:

Reinsfjell SL2 funker bra med to medium underlag. To LW blir for trangt. Til deg og kona, samt et barn bør du se på tre eller kanskje firemanns for å få god plass. Hva med Fjellheimen SL i tillegg til et Reinsfjell SL2? Vi bruker ett tremanns + Reinsfjell SL når vi er hele gjengen på tur. 

Det var någe i den duren eg tenkte på. 

Takk takk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2018 at 8:37 PM, Erik Haaland said:

Zpacks Duplex er vel ikke så mye dyrere enn Helsport sine Superlights og 3 ganger så lett å bære med seg......

Det kjem jo an på hvordan du vinkler det... Mitt Fjellheimen 4 Camp Superlight veier 2.1 kg (forrige modell), noe som gir 525 g telt per person, med bra stort fortelt. 3 ganger så lett telt for 4 personer, med samme/bedre kvaliteter og funksjonalitet, da begynner det å bli spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kevinslotten skrev:

Tenkte og på 2 stk reinsfjell 3. Di er frittstående, og d er greit med tanke på fjellet. Eller en 2 manns og en 3 manns telt. 

Jeg ville tenkt litt på fordelene med stort fortelt på et av telta. Ved dårlig vær kan hele gjengen samles i det største teltet. Tunelltelt gir deg mest rom i forhold til vekt. 
En del har negative erfaringer med Reinsfjell SL3 og vind. Jeg sier ikke det er noe problem, men mye kan tyde på at de økte målene og ellers samme konstruksjon ikke er helt heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kevinslotten skrev:

Eg skal kun på tur når eg vet att det er fint vær, men klart d kan komme uforventet regnbyge. Skal sjekke opp fjellheimen. Men så var det fjellheimen 3 eller 4😆

Vektforskjellen på 3 og 4 er liten så jeg ville gått for 4 ;-) Da får du god plass. Pass på at du ser på de oppdaterte 2018-modellene som har mye bedre plass en gamle modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Vektforskjellen på 3 og 4 er liten så jeg ville gått for 4 ;-) Da får du god plass. Pass på at du ser på de oppdaterte 2018-modellene som har mye bedre plass en gamle modeller.

Jeg tenker motsatt. Fordelen med mindre footprint(lettere å finne egnet teltplass), mindre pakkvolum og lavere vekt var for meg verdt merr enn den økte plass når treeren allerede har god nok plass.

edit: i tillegg er prisen lavere for 3-ern.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, whistler said:

Vektforskjellen på 3 og 4 er liten så jeg ville gått for 4 ;-) Da får du god plass. Pass på at du ser på de oppdaterte 2018-modellene som har mye bedre plass en gamle modeller.

 

13 minutes ago, Thomas E said:

Jeg tenker motsatt. Fordelen med mindre footprint(lettere å finne egnet teltplass), mindre pakkvolum og lavere vekt var for meg mer verdt enn mer plass når treeren allerede har god nok plass.

Både og for min del. Eg har telt med tilnærma null fortelt for å kunne campe på lite areal, men og telt med stort fortelt for kokkelering og oppbevaring av sekker etc. Sistnevnte er gull verdt på tur når kidsa leker larver med soveposene sine i innerteltet mens havregrøten kokes til frokost i forteltet og regnet siper ned utenfor.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Både og for min del. Eg har telt med tilnærma null fortelt for å kunne campe på lite areal, men og telt med stort fortelt for kokkelering og oppbevaring av sekker etc. Sistnevnte er gull verdt på tur når kidsa leker larver med soveposene sine i innerteltet mens havregrøten kokes til frokost i forteltet og regnet siper ned utenfor.

Det er alltid snakk om kompromiss. Her var det vel ikke fortelt vs ikke, men 3 vs 4-manns. Husker jeg riktig hvis 4-manns er ganske så mye dyrere enn 3-mannspå XXL?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kevinslotten skrev:

500 kr meir. Teltene ska kun soves i. Har 2018 mod 3 mannsteltet like stot plass som 2017 mod?

Nei, ganske langt i fra. 2018-modellen er vesentlig større innvendig. Det ser kanskje ikke så mye ut på papiret, men følelsen av det innvendige volumet er som natt og dag. I 18-modellen kan meg og dama sitte oppreist mellom de to stengene i innerteltet, pluss at det ikke skrår innover i bredden. I 17-modellen var det ikke mulig å sitte oppreist noen andre steder enn "helt" inntil inngangen. Jeg vil egentlig gå så langt som å si at 18-versjonen av 3 manns føles større innvendig enn Lofoten Pro Camp 4 (jeg har ikke prøvd 4-manns Fjellheimen).

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 20.38, kevinslotten skrev:

Er footprint et must å ha til desse teltene? 

Dette har verdt diskutert en del oppigjennom og svaret er nei. Når du har slitt ut bunnduken, koster det rundt 1000kr å få byttet den helsport. 

Men skal du ligge i mye fukt og gjørme/sand er en bunnduk kjekk å ha, ellers er det bare unødvendig vekt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.