Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålgryte 1.5-2.0 liter med oppheng


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har vært fornøyd med denne...

 

https://www.toaksoutdoor.com/collections/d170mm-pot

 

Det er en viss mulighet for at hanken KAN glippe ut, men den kan klinkes så enden blir bittelitt tykkere og dermed eliminere "problemet"

 

Bruker min både på bål og primuser...

 

Tar med et bilde for en viss mulighet for å se størrelse 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du får kjøpt dem løs, men jeg er veldig fornøyd med 1.8L kjelen som fulgte med Solostoven jeg kjøpte fra Speidersport;

https://www.speidersport.no/produkt/solostove-titan-pot-1800-combo-brenner-med-kjele/

Hvis jeg må peke på en potensielt negativ ting med den så er det at den er ganske dyp slik at hvis du skal utnytte hele volumet i den og kun har med normalt feltbestikk å røre med, så må du være sterk i fingertuppene for det er ikke mye igjen å holde på i enden av skaftet.

Pleier som oftest å ha med en stålvisp så for meg er ikke det noe problem. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truant76 skrev:

Litt usikker på om du får kjøpt dem løs, men jeg er veldig fornøyd med 1.8L kjelen som fulgte med Solostoven jeg kjøpte fra Speidersport;

https://www.speidersport.no/produkt/solostove-titan-pot-1800-combo-brenner-med-kjele/

Hvis jeg må peke på en potensielt negativ ting med den så er det at den er ganske dyp slik at hvis du skal utnytte hele volumet i den og kun har med normalt feltbestikk å røre med, så må du være sterk i fingertuppene for det er ikke mye igjen å holde på i enden av skaftet.

Pleier som oftest å ha med en stålvisp så for meg er ikke det noe problem. 

  

 

Jeg har denne kjelen for test sammen med en solo stove Titan (levert av gadgy.no, så ikke kjøpt selv). Er mulig å få kjøpt bare kjelen. Stålkjele som veier 370g med lokk, så ikke det letteste som er å få tak i. Men ikke skremmende vekt heller. Er absolutt en svært god kjele, med håndtak på siden og hank til å henge over bål. Bakdelen er at den kanskjeer litt smal og høy om det er aktuelt å bruke den på multifuel om vinteren. Passer bra på en gassbrenner, men blir litt varmetap på en omnifuel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toaks'n så veldig fin ut, og meget god vekt, skal se om den finnes i denne delen av verden. 
Antagelig dyr, men det er jo de beste produktene;)

Ser ellers på Trangia også. Der finnes en 2.5L å få kjøpt fritt, og en 1.0L finnes i et sett (begge med hank og lokk).
Prøver nå å finne ut om det er mulig å stable sammen 1.0+2.5+stekepanne til et "sett".
Hvis dette lar seg gjøre så blir det et meget godt sett (for oss), selv om det nok går å få lettere alternativer.

Når det gjelder matlagingsbestikk så kan jeg tipse om barneavdelingen på Ikea:) Ministekespade, minivisp etc etc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @TheSleepwalker nevner, Trangia har denne:

501252 Lägerkittel 2,5 liter i aluminium med lock och hänkel. Passar till Trangia­köken i serie 27. Vikt 395 g. Mått: Ø200 mm x H130 mm.

http://trangia.se/tillbehor/stekpannor-och-kittlar/

Den har tjent meg vel i mange år nå, stabil pga rimelig stor diameter, god hank som låses i øvre stilling, og ikke minst; Trangia 27 min favoritt, passer perfekt inne i kjelen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Espen Ørud said:

Jeg har vært fornøyd med denne...

https://www.toaksoutdoor.com/collections/d170mm-pot

 

Den likte jeg veldig godt, Espen. Tror nesten jeg skal investere i en slik uansett.
Skulle gjerne hatt en til, mindre, som jeg kunne pakket oppi denne. Men ser ut til at de mindre modellene desverre er høyere.
Ihvertfall de som kommer med hank.
Hvordan pakker du denne på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Den likte jeg veldig godt, Espen. Tror nesten jeg skal investere i en slik uansett.
Skulle gjerne hatt en til, mindre, som jeg kunne pakket oppi denne. Men ser ut til at de mindre modellene desverre er høyere.
Ihvertfall de som kommer med hank.
Hvordan pakker du denne på tur?

Jeg har en litt mindre fra Keith eller noe på ca 1.8 liter (uten hengehank) som går oppi. Så de to ligger i hverandre om begge er med, noe de typisk er om vi er flere på tur. Oppi dette går en del annet kjøkkenutstyr slik at plassen utnyttes. 

 

Ellers er det meste av kjeler og annet som kan bli søl gjerne pakket i tynne vanntettposer med rullelukking.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
On 8/16/2018 at 8:29 PM, Espen Ørud said:

Jeg har vært fornøyd med denne...

https://www.toaksoutdoor.com/collections/d170mm-pot

Det er en viss mulighet for at hanken KAN glippe ut, men den kan klinkes så enden blir bittelitt tykkere og dermed eliminere "problemet"

Bruker min både på bål og primuser...

Tar med et bilde for en viss mulighet for å se størrelse 

Espen,

Jeg endte på sensommeren opp med å kjøpe både 2000ml og 1300ml fra Toaks, med hank begge 2, og de passer fint i hverandre dersom man legger lokket på 2000ml i bunnen av pakkposen.
De fungerte ypperlig på tur i over 2 uker hvor de ble brukt på/over bål hver eneste dag.
Det som dog irriterer meg er at lokkene er så forbasket dårlig designet. De er "perfect fit" med kun en smal kant ytterst, og det vil si at ved det minste avvik i form på kjelen, så vipper lokket nedi den ene eller andre veien. Funker greit på 1300ml, men på 2000ml er det nesten umulig å få det til å ligge.
Registrerer at andre på nett skriver det samme, og også at designet på lokkene til de mindre modellene er endret til det bedre.
Mitt spørsmål til deg som bruker denne kjelen; opplever du det samme, og/eller har du funnet en smart løsning?
Har veldig lyst til å legge 4 sveispunkter/perler i kanten, men så er det nå titan da... 
Forslag?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Espen,

Jeg endte på sensommeren opp med å kjøpe både 2000ml og 1300ml fra Toaks, med hank begge 2, og de passer fint i hverandre dersom man legger lokket på 2000ml i bunnen av pakkposen.
De fungerte ypperlig på tur i over 2 uker hvor de ble brukt på/over bål hver eneste dag.
Det som dog irriterer meg er at lokkene er så forbasket dårlig designet. De er "perfect fit" med kun en smal kant ytterst, og det vil si at ved det minste avvik i form på kjelen, så vipper lokket nedi den ene eller andre veien. Funker greit på 1300ml, men på 2000ml er det nesten umulig å få det til å ligge.
Registrerer at andre på nett skriver det samme, og også at designet på lokkene til de mindre modellene er endret til det bedre.
Mitt spørsmål til deg som bruker denne kjelen; opplever du det samme, og/eller har du funnet en smart løsning?
Har veldig lyst til å legge 4 sveispunkter/perler i kanten, men så er det nå titan da... 
Forslag?
 

Har ikke rt plaget med det til nå da kjelen først var i bruk på primus i telt på vinter to år før den ble mye brukt på.lavvoovnen, men i sommer har den vært en del på bålet, men da uten lokk. Vasket nettopp alle kjelen og ryddet lageret i boden og da virket det som lokket satt som det skulle. 

Sveiseperle høres ut som et bra triks (uten at jeg vet hvordan det går å få til på titan)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.