Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking - 2.3 kg totalvekt for en overnatting


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Imponerende, @Memento mori😃 Jeg skal ta en prøvepakking i kveld og se hva jeg kommer til. Må legge til fiskeutstyr og en lett primaloft, eller dunjakke, da det begynner å bli kjølige temperaturer på kveldstid her på nordvestlandet 😉 mulig jeg slipper unna med en tynn fleecegenser enda.

Men jeg passerer glatt 3 kg 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjellis skrev:

dunjakke, da det begynner å bli kjølige

5A77A152-CFE3-439D-BAA1-F2039F53EA4E.thumb.jpeg.cf1213a06f16dc126b73775436241cfc.jpeg

Får plass til dunjakka str xl og mye dun (580gram totalvekt), men nå er sekken full! Men er forsatt god å ha på ryggen, bretter liggeunderlaget slik at det blir mot ryggen. Jeg jobber litt med å få ned volumet på det lette turutstyr mitt. 

Jeg burde nesten tatt en tur i kveld, nå som det er ferdig pakket!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så lett ja. Antar at du har resten av klær på kropp, og utstyr i lommer (som f.eks. hodelykt/minilykt)

En innvending er kanskje at det ikke er plass til ekstra klær om det blir varmt eller begynner å regne. Kjedelig å gå i skallklær og mellomlag om det er sol. 

Viser at det er fullt mulig å pakke med seg og bære latterlig lett for en natt ute, særlig i godvær og i beskyttende skog. Brukte foresten samme sekk for en uke siden til dagstur på lengre tur. Da med betydelig mer enn 2,3 kilo i sekken. Ikke den beste sekken å gå med riktignok, men fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Brukte foresten samme sekk for en uke siden til dagstur på lengre tur. Da med betydelig mer enn 2,3 kilo i sekken.

Lette sekker tåler normalt ikke så mye vekt. Er på grensa er på 2.9 kg syns jeg. Men hvordan du pakker sekken er helt kritisk, når du bare har et stofflag mot ryggen. Litt tenking og trening må til. Selv om jeg her hadde byttet til Zpacks Duplexteltet og Zpacks Arcblast sekken (som jeg brukte på turen rundt Tyrifjorden) er totalvekta under 4 kg, og det er god plass til ekstra tøy. Zip-off skallbukse hadde vært fint. Ser at regntøyet mitt til vanlig blir veldig tungt, og vurdere å bytte det ut til en lettere variant. Superlett vindjakke er som regel med i sekken. Den redder mye, med en tynn fleece tåler den ganske mye syns jeg.IMG_0075.thumb.JPG.4fb5ba440f30c62d517a6c0d64314ec2.JPG

Den jeg har veier 99 gram. Str xlIMG_6271.thumb.JPG.8b1e7065629547e39b462cc48637df28.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Memento mori skrev:

Lette sekker tåler normalt ikke så mye vekt. Er på grensa er på 2.9 kg syns jeg. Men hvordan du pakker sekken er helt kritisk, når du bare har et stofflag mot ryggen. Litt tenking og trening må til. Selv om jeg her hadde byttet til Zpacks Duplexteltet og Zpacks Arcblast sekken (som jeg brukte på turen rundt Tyrifjorden) er totalvekta under 4 kg, og det er god plass til ekstra tøy. Zip-off skallbukse hadde vært fint. Ser at regntøyet mitt til vanlig blir veldig tungt, og vurdere å bytte det ut til en lettere variant. Superlett vindjakke er som regel med i sekken. Den redder mye, med en tynn fleece tåler den ganske mye syns jeg.IMG_0075.thumb.JPG.4fb5ba440f30c62d517a6c0d64314ec2.JPG

 Den jeg har veier 99 gram. Str xlIMG_6271.thumb.JPG.8b1e7065629547e39b462cc48637df28.JPG

Drømmebuksa for alt unntatt midt på sommeren hadde vært en hybrid Zip-off. Noe alla Norrøna HD fra knærne og opp, med Vanntette bein og lufteglidelås med netting på leggene som på Fjellreven KEB. Muligens litt sære ønsker, men er svært ofte vått i gress/lyng lenge etter at det regnet. Eventuelt en Zip-off bukse med mulighet for å velge vanntette eller luftige bein (liker ikke gamasjer på sommeren...)

Men nesten en avsporing der. Tenkt å si at bruker sekken som dagstursekk når jeg bruker stor sekk på overnattingsturer. Bruker enten kartmappa eller en liten skjærefjøl som rygg og avstiving. Stor sitteplate fungerer også bra. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvepakket det jeg trenger for telttur over skoggrensa.

  • Toaks 0,7 liters kjele med biltema gassbrenner 189 gram.
  • 100 g gassboks 203 gram.
  • Bergans Helium 55 ryggsekk 1103 gram.
  • Regntrekk ryggsekk 157 gram.
  • Sea to summit hodepute 84 gram.
  • Sir Joseph Koteka 290 + vantett pakkpose 614 gram.
  • Hilleberg Akto 1713 gram
  • Thermarest Neoair 507 gram.
  • Arc’teryx Nuclei varmejakke 318 gram
  • Pakkpose med lue stillongs og langermet ulltrøye 514 gram
  • Snyltekopp + spork 36 gram
  • Mat og kaffe til 2 dager 570 gram
  • Hygiene 109 gram

Totalt blir dette 6117 gram. Kniv og fiskeutstyr kommer i tillegg. Kjenner Helium 55 blir noe myk å bære, spørs om jeg skal gå for Arc’teryx Arrakis 50 som har et bedre bæresystem som nok avlaster skuldrene mer - men den veier en god kilo mer...

Endret av Kjellis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

...Eventuelt en Zip-off bukse med mulighet for å velge vanntette eller luftige bein...

Jeg mener bestemt at en, eller annen, produsent lagde ei slik bukse for noen år siden. To sett med ben, ett med membran og et mer pustende(bomull/polyester?). Jeg husker ikke hvem det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer med et bilde av hva sekken inneholdt, dette ga en totalvekt på 7067 gram. Jeg synes ikke det er ille mtp at jeg ikke er gramjeger, men jeg har fokus på å holde vekten nede 😊C69CD601-5CFC-4370-BE14-0FF2D76662D3.thumb.jpeg.e0dcea66f803754e076062db5d4906ba.jpeg

Selv om Arc’teryx Arrakis ga en liten kilo mer totalvekt enn Bergans Helium 55 synes jeg det normalt er verdt det da den er bedre å bære.

Synd det ikke ble tur på meg, men morsomt å prøve 😃

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjellis skrev:

Oppdaterer med et bilde av hva sekken inneholdt, dette ga en totalvekt på 7067 gram

Synd det ikke gikk med tur, men å gå mye kortere enn en tror en kan, og ha en mye lettere sekk gjør at en kan komme seg på tur allikavel. Men du må skru om hode litt. 

Bedre å greie små turer med overnatting, og gjenta dette enn å legge lista så høyt at det bare blir vondt både fysisk og psykisk. 

Du kan jo begynne som lettpakker på papiret, og se hva som finnes. 290 posen, gassboksen og skjea du har er jo en god start. Har noen tips om du ønsker dette. Jeg er på min 2 generasjon med lettpakkerutstyr og ser litt på 3 generasjonsutstyr. 

God bedring😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

Synd det ikke gikk med tur, men å gå mye kortere enn en tror en kan, og ha en mye lettere sekk gjør at en kan komme seg på tur allikavel. Men du må skru om hode litt. 

Bedre å greie små turer med overnatting, og gjenta dette enn å legge lista så høyt at det bare blir vondt både fysisk og psykisk. 

Du kan jo begynne som lettpakker på papiret, og se hva som finnes. 290 posen, gassboksen og skjea du har er jo en god start. Har noen tips om du ønsker dette. Jeg er på min 2 generasjon med lettpakkerutstyr og ser litt på 3 generasjonsutstyr. 

God bedring😀

Ja, jeg må nok begynne i det små. Det er flere steder å campe her der det ikke er langt å gå😊

Å bli lettpakker er en mulighet, og absolutt noe å tenke på om jeg skulle få problemer med å bære sekk i fremtiden. Helt klart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.