Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig vanntett hodelykt. Tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger en ny hodelykt til høsten. Den skal stå på pannen når jeg padler kajakk i mørket, og bruker en annen lanterne.

Den må være bra vanntett, den må tåle noen ruller og dukkerter, men skal ikke være nedsenket over tid.

Jeg har prøvd to Led lenser H7, og lyktehodet fylles rinelig kjapt med vann.

Jeg har nok av gode hodelykter, jeg trenger bare en enkel og grei LED lykt som er vanntett og har dimmer slik at jeg kan lese kart, og ordne forskjellige oppgaver ifm. ilandstigning og pakking. Rødt lys er en bonus, for det ødelegger vel ikke nattesynet på samme måten som hvitt lys (greit ved kartlesing).

Noen som har tips til en OK lykt, som tåler vann godt?

Jeg har sett en på e-bay til under en hundrelapp. Kan dette være godt nok til min bruk?

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F263794339863

F237C4BD-E712-4665-BE9A-F7941B580BF7.png

A35BAB92-17EA-4C8D-B86C-60AD62050D03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Black Diamond Spot har IPx8 på "lyktedelen" dvs elektronikken, batterikassa er ikke vanntett. Det betyr at den tåler vann under bruk, men bør tørkes etterpå.

Den har også rødt lys, dette kan også dimmes eller blinke. Nyeste versjon har 300lm, gammel versjon har 200lm og heter nå Cosmo. Ny modell har de 2 mindre led'ene på skrå i forhold til hverandre. Gammel modell rett over/under, slik ser du forskjell på de.

Jeg har mange hodelykter, Spot lyser nok til det meste, og er min mest brukte lykt. Når batteriene blir svake lyser den bare dårligere, den kutter ikke lyset på et bestemt nivå som andre lykter kan gjøre (oppladbare). Har alltid en liggende i sekken.

Er som regel mulig å få den til redusert pris ett eller annet sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Omnilite skrev:

Black Diamond Spot har IPx8 på "lyktedelen" dvs elektronikken, batterikassa er ikke vanntett. Det betyr at den tåler vann under bruk, men bør tørkes etterpå.

Den har også rødt lys, dette kan også dimmes eller blinke. Nyeste versjon har 300lm, gammel versjon har 200lm og heter nå Cosmo. Ny modell har de 2 mindre led'ene på skrå i forhold til hverandre. Gammel modell rett over/under, slik ser du forskjell på de.

Jeg har mange hodelykter, Spot lyser nok til det meste, og er min mest brukte lykt. Når batteriene blir svake lyser den bare dårligere, den kutter ikke lyset på et bestemt nivå som andre lykter kan gjøre (oppladbare). Har alltid en liggende i sekken.

Er som regel mulig å få den til redusert pris ett eller annet sted.

 

Ser det finnes tilbud på denne ja 👍

Men hvis det kommer sjøvann inn til batteriene, vil ikke lykten slutte å lyse da? Sjøvann leder ganske bra, og blir det kortslutning (eller veldig lav motstand) mellom pluss og minus vil det bli liten spenningsforskjell mellom pluss og minus, hvis ikke batteriene blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20180815_181842.thumb.jpg.e899c71ece6893033cec392f76f07481.jpg

Slik ser batterikassa ut inni, det er ikke pakning på den. De blanke punktene i bunn er der spenningen "går inn" i lykta. Seriekoblingene ligger selvsagt ved siden av hverandre. Der det kan oppstå krypstrømmer er mellom en "seriekobling" og punktet ved siden av, der er avstanden kortest. Mellom totalspenning +/- er avstanden lengst.

Har ikke greid å finne ut motstand i sjøvann, men uansett er den ikke så stor at det kortslutter fordi spenningen også er lav. Dessuten er problemet med sjøvannet størst om lykta ligger under vann, forhåpentligvis er det ikke så lenge! Det er en sprekk der hengslet på lokket er, kommer lykta under vann og batterirommet fylles vil vannet renne ut igjen. Da er det kun vannfilmen som eventuelt kan lede noe.

Der isolasjonsavstanden er kortest er på selve batteriene, det kan selvsagt ligge en dråpe som kan lede litt strøm. Du kan f.eks ta et batteri, måle spenningen, og deretter legge det i sjøvann i f.eks 1time og deretter se om spenningen på batteriet er redusert etterpå.

Blir lykta utsatt for saltvann som kommer inn i batterirommet er nok korrosjon det største problemet. Metallet ser temmelig robust ut, men battetiet kan korrodere også. Jeg ville først skyllt i ferskvann og deretter i rødsprit og så passet på at alt er tørt før batterier settes på plass igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Omnilite skrev:

20180815_181842.thumb.jpg.e899c71ece6893033cec392f76f07481.jpg

Slik ser batterikassa ut inni, det er ikke pakning på den. De blanke punktene i bunn er der spenningen "går inn" i lykta. Seriekoblingene ligger selvsagt ved siden av hverandre. Der det kan oppstå krypstrømmer er mellom en "seriekobling" og punktet ved siden av, der er avstanden kortest. Mellom totalspenning +/- er avstanden lengst.

Har ikke greid å finne ut motstand i sjøvann, men uansett er den ikke så stor at det kortslutter fordi spenningen også er lav. Dessuten er problemet med sjøvannet størst om lykta ligger under vann, forhåpentligvis er det ikke så lenge! Det er en sprekk der hengslet på lokket er, kommer lykta under vann og batterirommet fylles vil vannet renne ut igjen. Da er det kun vannfilmen som eventuelt kan lede noe.

Der isolasjonsavstanden er kortest er på selve batteriene, det kan selvsagt ligge en dråpe som kan lede litt strøm. Du kan f.eks ta et batteri, måle spenningen, og deretter legge det i sjøvann i f.eks 1time og deretter se om spenningen på batteriet er redusert etterpå.

Blir lykta utsatt for saltvann som kommer inn i batterirommet er nok korrosjon det største problemet. Metallet ser temmelig robust ut, men battetiet kan korrodere også. Jeg ville først skyllt i ferskvann og deretter i rødsprit og så passet på at alt er tørt før batterier settes på plass igjen.

Korrosjon ser jeg ikke på som ett stort problem, på korte turer. Skyller man med ferskvann hjemme burde det være greit.

Men det hadde såklart vert best å slippe å tenke på skylling: 

8 minutter siden, KimH skrev:

Jeg har Black Diamond Storm med ipx7, den har pakning i batterikassa .

Litt info her om lykter i forskjellige ip sertifiseringer og prisklasser her : https://www.pande-lampe.dk/blog/ip-klasser

Og da virker denne enda bedre.

Men akkurat nå er Black diamond spot til salgs for 219kr inkludert frakt. Og det er veldig billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Freebird skrev:

Nitecore NU30? Oppgitt til IP67 fås for under 350 kroners grensen ink. frakt på AliExpress. 😊

Svært bra forslag! Har du erfaringer med lykten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Svært bra forslag! Har du erfaringer med lykten? :) 

Har nok dessverre ikke det. Jeg har en større Nitecore HC60 som jeg er strålende fornøyd med, men det er igjen en helt annen type lykt. Jeg har også en BD Spot liggende, jeg har ikke brukt den under vann, men jeg har brukt den på alt av løpeturer gjennom bergensk høst og vinter helt uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm har blått, grønt og rødt lys så behagelig i mørket fin lese med. Lyser godt og holder lenge med Panasonic Pro Eneloop batterier. 

Nitecore er nok gode lykter og bra kvalitet holdbart.

Eventuelt kan du bruke en mindre dykkelykt med maskefeste og feste til stropp fra billig/kassert hodelykt feks . Litt dyrere men flere bruksområder og vanntett til 150m burde holde 😀 https://www.frivannsliv.no/products/orcatorch-d560-med-maskefeste-batteri-og-lader

Endret av KimH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode forslag her ja.

Nitecore virker til å ha kraftigst lys, og er ladbar. Greit siden jeg bruker den mest til hyppigere kveldsturer. IPX7

Black Diamond har den høyeste IP graden IPX8, og koster 219 kr inkludert frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme og kan skrive litt mer. Rett meg opp om jeg har missforstått noe.

Bruk oppladbare eneloop NiMH, eller Li-batterier.

Alkaliske celler vil fort dimme ned til ganske svak lysstyrke (som i min gamle BD spot). I en regulert lykt kan alkaliske celler av samme grunn gi kort levetid (som i Princeton Apex som jeg også har). Styr unna BD revolt. Batteriene er ikke helt på nivå med Eneloops. 

En del lykter med oppladbare batterier har bare litt plast, litt elektronikk og en logo utenpå et/to Li-ion batteri av type 18650 (Petzl Nao er et eksempel på dette). Lykter fra Nitecore, Armytek, Olight og lignende har utskiftbare 18650 eller 16340(halve lengden) batterier som gir god ytelse. Et 18650 kan vel estimeres til samme energimengde søm 4xAA eller 12xAAA, sammenlignet med NiMH oppladbare. Lykter maskinert fra aluminium burde være ganske så solid. Mindre utsatt for sprøhet i kulde enn plast? Et punkt du kanskje burde tenke over er operering av lykta(størrelse og plassering av knapp) om du har på votter eller hansker. HC60 er ikke helt godkjent der \{hehe}. HC65 burde være langt bedre. 

Åja: BD kan i følge internett være plaget av piping for noen. Dette er pga måten lykten dimmes på. LEDen har 2 styrker. På og av. Frekvensen på/av bestemmer lysstyrken. Kan i teorien bli slitsomt ved bølger, sammenlignet med strømstyring for å bestemme lysstyrken.

Fenix HL26R skal visst være bedre enn Nitecore NU30, men fenixen har IP66. NU25 er derimot en veldig fin liten sak.

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg skal lese det noen ganger til senere. Lykter som dimmer ned ved hjelp av frekvens, slik at du merker flimring ved bevegelser, er ikke særlig behagelig.

Under padling er nok hodelykten mest av, da er lanternen på slik at nattsynet skal være best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Da var jeg hjemme og kan skrive litt mer. Rett meg opp om jeg har missforstått noe.

Bruk oppladbare eneloop NiMH, eller Li-batterier.

Alkaliske celler vil fort dimme ned til ganske svak lysstyrke (som i min gamle BD spot). I en regulert lykt kan alkaliske celler av samme grunn gi kort levetid (som i Princeton Apex som jeg også har). Styr unna BD revolt. Batteriene er ikke helt på nivå med Eneloops. 

En del lykter med oppladbare batterier har bare litt plast, litt elektronikk og en logo utenpå et/to Li-ion batteri av type 18650 (Petzl Nao er et eksempel på dette). Lykter fra Nitecore, Armytek, Olight og lignende har utskiftbare 18650 eller 16340(halve lengden) batterier som gir god ytelse. Et 18650 kan vel estimeres til samme energimengde søm 4xAA eller 12xAAA, sammenlignet med NiMH oppladbare. Lykter maskinert fra aluminium burde være ganske så solid. Mindre utsatt for sprøhet i kulde enn plast? Et punkt du kanskje burde tenke over er operering av lykta(størrelse og plassering av knapp) om du har på votter eller hansker. HC60 er ikke helt godkjent der \{hehe}. HC65 burde være langt bedre. 

Åja: BD kan i følge internett være plaget av piping for noen. Dette er pga måten lykten dimmes på. LEDen har 2 styrker. På og av. Frekvensen på/av bestemmer lysstyrken. Kan i teorien bli slitsomt ved bølger, sammenlignet med strømstyring for å bestemme lysstyrken.

Ikke tenkt over det eller lagt merke til lyden så måtte teste. Sitter jeg helt stille og tar lykta inntil øret hører jeg såvidt summing/frekvens på hvit led. Ikke noe andre farger. Med lykta på hodet eller litt fra øret så hører man ikke noe. Og hører fremdeles godt ikke lenge siden tok hørseltest 😀

Lys er helt jevnt ikke noe flimmer som øyet oppfatter har brukt den gå del med i mørket skog og fjell. Setter man opp lykta mot high speed camera så ser man sikkert flimmer men til praktisk bruk ok. All strøm /lys har en frekvens men forskjell på hvordan rettes/glattes ut og her går det så kjapt noe øyet ikke oppfatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KimH skrev:

Ikke tenkt over det eller lagt merke til lyden så måtte teste. Sitter jeg helt stille og tar lykta inntil øret hører jeg såvidt summing/frekvens på hvit led. Ikke noe andre farger. Med lykta på hodet eller litt fra øret så hører man ikke noe. Og hører fremdeles godt ikke lenge siden tok hørseltest 😀

Lys er helt jevnt ikke noe flimmer som øyet oppfatter har brukt den gå del med i mørket skog og fjell. Setter man opp lykta mot high speed camera så ser man sikkert flimmer men til praktisk bruk ok. All strøm /lys har en frekvens men forskjell på hvordan rettes/glattes ut og her går det så kjapt noe øyet ikke oppfatter

Pulse Width Modulation er teknisk sett dårligere enn Direct Drive mpt strømutbytte. Tror dog det er viktigere om det er maskinutstyr som roterer i hly hastighet. Da kan man få samme effekt som når helikoptere filmes. Den godt hørbare pipinga var sikkert ekstra ille for en spesiell årgang (16/17). I den siste steninga blander du vel fotonenergi og pulsfrekvens på diode?

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nitrecore nu30 er det beste valget.

Det er en av de som har IPX7 beskyttelse, IPX6 blir for lite til kajakkbruk synes jeg.

Nitecore HC blir litt dyrt, og jeg trenger vel egentlig ikke så mye lys. Tror jeg.

Den lykten jeg har vert mest fornøyd med av alle jeg har hatt er forøvrig Petzl Nao, men den er ikke tett nok til kajakkbruk, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av nattsynet og derfor rødt lys ville jeg sjekket før du kjøper om lykten skrus på i det moduset du ønsker deg.

Overraskende mange lykter starter på samme innstilling, som gjerne er hvitt og kraftig, og så må man klikke seg gjennom X programmer før man kommer til det røde lyset. Da blir noe av poenget borte etter min mening.
Bl.a. av den grunn endte jeg opp med Petzl Tikka+ (tror jeg det var) da jeg kjøpte for noen år siden.

Vet ikke hvordan Petzl-lyktene er på vanntetthet, men det kan jo være verd å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padla en god del på høsten og har ikke funnet noen god løsning (har ikke prøvd rødt lys da..). Hodelykt er bortimot ubrukelig da refleksjonene fra åra tar alt nattsyn, og refleksjonene fra vannet er heller ikke mye å skryte av. Det som har fungert best for meg er å ikke bruke lys i det hele tatt og kun padle etter konturer på land, i månelys, stjernehimmel og strølys i området. Er du i område med båttrafikk er sikkert lanterne lurt så du blir sett av andre... For trimturer padler vi langs belyst  E6 som gir nok lys (lysløypa vår, selv om det ikke akkurat er noe naturopplevelse :-))

Blir spennende om du finner noe som fungerer!?

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bøygen skrev:

Hvis du er opptatt av nattsynet og derfor rødt lys ville jeg sjekket før du kjøper om lykten skrus på i det moduset du ønsker deg.

Overraskende mange lykter starter på samme innstilling, som gjerne er hvitt og kraftig, og så må man klikke seg gjennom X programmer før man kommer til det røde lyset. Da blir noe av poenget borte etter min mening.
Bl.a. av den grunn endte jeg opp med Petzl Tikka+ (tror jeg det var) da jeg kjøpte for noen år siden.

Vet ikke hvordan Petzl-lyktene er på vanntetthet, men det kan jo være verd å sjekke ut.

Enig, dette har jeg tenkt på ;)

Petzl tikka modellene er kun IPX4.

Nitecore nu30 har egen seperst knapp for rødt lys 👍 Hvitt lys starter på low når man slår på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PTG skrev:

Jeg har padla en god del på høsten og har ikke funnet noen god løsning (har ikke prøvd rødt lys da..). Hodelykt er bortimot ubrukelig da refleksjonene fra åra tar alt nattsyn, og refleksjonene fra vannet er heller ikke mye å skryte av. Det som har fungert best for meg er å ikke bruke lys i det hele tatt og kun padle etter konturer på land, i månelys, stjernehimmel og strølys i området. Er du i område med båttrafikk er sikkert lanterne lurt så du blir sett av andre... For trimturer padler vi langs belyst  E6 som gir nok lys (lysløypa vår, selv om det ikke akkurat er noe naturopplevelse :-))

Blir spennende om du finner noe som fungerer!?

Planen er en kayalu-lanterne bakerst på hekken (45cm strikkbelastet) og ett lite guardian-markeringslys foran på vesten. Eller Evt. en Navi 360 lanterne oppå hodet. Har ikke helt bestemt meg for lanterne enda.

Samtidig en hodelykt som jeg kan slå direkte på rødt lys, og slå på kraftigerer hvitt lys om jeg skulle få behov for å lyse opp noe, og når jeg går i land, pakker i bilen, osv.

Høres det ut som en grei plan?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nao, det er en bra lykt, men som deg er jeg skeptisk til tettheten og bruk på sjøen.

Tilbake til BD Spot så starter den opp i den modusen du hadde den sist med samme dimmenivå. Hadde den rødt sist er den rød når du setter på. Den har en "tap" funksjon, du kan dunke på siden og den går på maks (bytter ikke til hvitt fra rødt). Du bytter fra rød til hvit (eller motsatt) ved å holde ikke av/på knappen når den er av. Det er også tastelås på den.

Når det gjelder lyd, så er min(e) Spot lykter muse stille i alle lysnivåer/farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.