Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig vanntett hodelykt. Tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg har også Nao, det er en bra lykt, men som deg er jeg skeptisk til tettheten og bruk på sjøen.

Tilbake til BD Spot så starter den opp i den modusen du hadde den sist med samme dimmenivå. Hadde den rødt sist er den rød når du setter på. Den har en "tap" funksjon, du kan dunke på siden og den går på maks (bytter ikke til hvitt fra rødt). Du bytter fra rød til hvit (eller motsatt) ved å holde ikke av/på knappen når den er av. Det er også tastelås på den.

Når det gjelder lyd, så er min(e) Spot lykter muse stille i alle lysnivåer/farger.

Ja, det var denne også. 300 lumen (hvor 100 lumen har kort rekkevidde), mot 400 lumen hos nitecore.

Men 219 kr inkl frakt, og en lykt jeg kan få på under en uke i postkassen frister veldig.

Har du mulighet til å prøve den 3-4 minutter nedi en bolle med saltvann? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfaring med Nitecore NU25 og jeg elsker det. "High CRI" er helt genialt og føles nesten som en revolusjon hva gjelder lys spør du meg. Det er dog vanskelig å skjønne før man har sett forskjellen i virkeligheten. Bruker High CRI-lampen inni teltet og til det meste av andre oppgaver rundt teltet på kveldstid når man ikke trenger så sterkt lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg har erfaring med Nitecore NU25 og jeg elsker det. "High CRI" er helt genialt og føles nesten som en revolusjon hva gjelder lys spør du meg. Det er dog vanskelig å skjønne før man har sett forskjellen i virkeligheten. Bruker High CRI-lampen inni teltet og til det meste av andre oppgaver rundt teltet på kveldstid når man ikke trenger så sterkt lys.

NU25 er bare IPX6 :(

Jeg bestilte en Black Diamon spot. 219kr inkludert frakt, og den ligger i postkassen over helgen. De hadde bare 2 igjen til den prisen på zalando. Var bare så billig 👍

Og så slapp jeg å handle fra utlandet, med lang leveringstid og penger ut av landet uten moms :)

Så lenge den lyser når den er våt, så betyr IPX8 at den ikke kommer til å ta skade av vannintregning ihvertfall 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

NU25 er bare IPX6 :(

Jeg bestilte en Black Diamon spot. 219kr inkludert frakt, og den ligger i postkassen over helgen. De hadde bare 2 igjen til den prisen på zalando. Var bare så billig 👍

Og så slapp jeg å handle fra utlandet, med lang leveringstid og penger ut av landet uten moms :)

Så lenge den lyser når den er våt, så betyr IPX8 at den ikke kommer til å ta skade av vannintregning ihvertfall 👍

Nei, glem det. Jeg ombestemte meg. Det blir Nitecore nu30 allikevel.

Jeg får smøre meg med tolmodighet, så dukker den vel opp. Får bruke noe midlertidig;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Omnilite skrev:

I rest my case.. du får rapportere hvordan lykta er etter hvert.

I mellomtiden får du ta deg en tur å padle rundt Herdlevågen🙂

Herdlevågen, herdla, og over til IO friluftsområde har jeg ikke padlet enda. Det ser også fint ut sørover fra herdla, på vestsiden.

Fra hanøy og nordover er det uteolig fint på vestsiden, og turen innom skitnepollen er obligatorisk hver gang! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bøygen skrev:

Overraskende mange lykter starter på samme innstilling, som gjerne er hvitt og kraftig, og så må man klikke seg gjennom X programmer før man kommer til det røde lyset. Da blir noe av poenget borte etter min mening.

Det kan lønne seg å lese gjennom bruksanvisningen. For eksempel zebralight har disse funksjonene, og trikset er og holde i 0,6 sekund. Forøvrig IPx8 2 meter i 30 minutter, men relativt kostbare. 

  • Basic Operation
    • One short-click turns on the light to High or turns off the light.
    • Two short-click turns on the light to Medium.
    • Three short-click turns on the light to the beacon-strobe mode.
    • Press and hold (for over 0.6 seconds) turns on the light to Low and then Medium and High. Release at the desired level.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Det kan lønne seg å lese gjennom bruksanvisningen. For eksempel zebralight har disse funksjonene, og trikset er og holde i 0,6 sekund. Forøvrig IPx8 2 meter i 30 minutter, men relativt kostbare. 

  • Basic Operation
    • One short-click turns on the light to High or turns off the light.
    • Two short-click turns on the light to Medium.
    • Three short-click turns on the light to the beacon-strobe mode.
    • Press and hold (for over 0.6 seconds) turns on the light to Low and then Medium and High. Release at the desired level.

Ja, zebtalight går langt i fra det man kaller «billig» ;)

Det som er så greit med Nightcore nu30 er at den har en knapp for rødt lys, og en annen knapp for hvitt lys. Genialt til den bruken, og 330kr ferdig i postkassen. Selv om det ikke ble så billig som jeg hadde tenkt, er det en grei pris. 

Synes den sunrei lykten til 170kr ser også bra ut med tanke på bruksområdet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for sen her, men Manker har noen små hodelykter som kan velges levert med Nichia219C-dioder (de har fargetemperatur ca 4500K og CRI>90, bør gi nydelig lys som riktignok er litt mindre lyseffektivt enn Cree-alternativet). Frakt til Norge er 0,- tror jeg :), hvilket betyr at de sniker seg under 350,- grensen. De oppgis til tilfredsstille IPX8, skal holde tett 2 m under vann.

http://www.mankerlight.com/manker-e02h-aaa-headlamp-220-lumen-angle-head-light-with-headband/

http://www.mankerlight.com/manker-e03h-aa-headlamp-350-lumen-angle-flashlight-with-headband/

Fordelen med AAA-versjonen er størrelse, vekt og pris ($ 25,95).

Fordelen med AA-versjonen er muligheten for å bruke plastdiffusor (lysspreder) i hvit, rød og grønn farge foran glasset, samt høyere effekt/brukstid. Mener dog å ha registrert at det noe høyere andel av disse som sliter med å faktisk tilfredsstille IPX8, og det er jo slett ikke noe gøy hvis det er et vesentlig poeng og den koster $34.95...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

OPPDATERING:


Jeg kan opplyse om ar Nitecore NU30 ikke varte så lenge.

Den holdt en stund, og tålte neddykking, uten å ta inn vann. Men den har begynt å tulle seg, lader seg selv ut, kan være vanskelig å lade opp etc. Billig kina-dritt. Og skal jeg få erstatning må den sendes til kina (!), selv om jeg dokumenterer med film at den ikke virker og finner på sine egne lyseffekter.
 

Petlz Nao har jeg hatt i 6 år, og petzl tikka 2 i 16 år. Begge mye brukt og like god enda. (Tikka 2 bruker jeg hver dag på jobb enda, der har jeg slitt vekk gummien på bryteren, men den fungerer enda).

 

Jeg trengte derfor en ny vanntett padlekykt, og kjøpte helt nylig og tilfeldig en Silva Trek 320cr. Samme størrelse som Nitecore NU30, mindre oppgitt lumen og billigere (300kr på Sport outlet). Men bedre lysbilde og MYE kraftigere lys selv om den har lavere oppgitt lumen. Silva lykten har oppgitt lumens etter den nye standarden som kommer, (eller har kommet), og måles etter lykten har vert slått på i 30 sekunder. Vanntettheten på silvalykten er «bare» IPX5, men den er i praksis minst like tett som Nitecore NU30 (oppgitt til IPX7, «kina-skala»), og har ett mye bedre lokk over ladeporten 👍

(Har prøvd neddykking, det tålte den uten å slippe inn en dråpe, men som vanlig har jeg smurt pakninger på ladelokket med siliconfett på forhånd for å redusere faren for lekkasje).

Jeg har blitt opplyst om at flere lykteprodusenter oppgir den lysstyrken lykten oppnår i det øyeblikket lykten slås på, som kan vare i ett hundredels sekund. Man kan risikere at en lykt som er oppgitt med 1000 lumen, i realiteten lyser så sterkt i bare 1/100 dels sekund før lysstyrken faller til under halvparten. Det forklarer hvorfor jeg synes en «kina-lumen» fra Nitecore har virket mindre enn en «petzl-lumen» eller en «silva-lumen».

Forøvrig har silva lykten en mye bedre vottevennlig bryter, betjening og batteritid enn Nitecore-lykten.

Så ikke se dere blind på oppgitte spesifikasjoner fra enkelte produsenter...

 

0F775711-A87E-47BE-ABB1-B3BE29B843FA.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

OPPDATERING:


Jeg kan opplyse om ar Nitecore NU30 ikke varte så lenge.

Den holdt en stund, og tålte neddykking, uten å ta inn vann. Men den har begynt å tulle seg, lader seg selv ut, kan være vanskelig å lade opp etc. Billig kina-dritt. Og skal jeg få erstatning må den sendes til kina (!), selv om jeg dokumenterer med film at den ikke virker og finner på sine egne lyseffekter.
 

Petlz Nao har jeg hatt i 6 år, og petzl tikka 2 i 16 år. Begge mye brukt og like god enda. (Tikka 2 bruker jeg hver dag på jobb enda, der har jeg slitt vekk gummien på bryteren, men den fungerer enda).

 

Jeg trengte derfor en ny vanntett padlekykt, og kjøpte helt nylig og tilfeldig en Silva Trek 320cr. Samme størrelse som Nitecore NU30, mindre oppgitt lumen og billigere (300kr på Sport outlet). Men bedre lysbilde og MYE kraftigere lys selv om den har lavere oppgitt lumen. Silva lykten har oppgitt lumens etter den nye standarden som kommer, (eller har kommet), og måles etter lykten har vert slått på i 30 sekunder. Vanntettheten på silvalykten er «bare» IPX5, men den er i praksis minst like tett som Nitecore NU30 (oppgitt til IPX7, «kina-skala»), og har ett mye bedre lokk over ladeporten 👍

(Har prøvd neddykking, det tålte den uten å slippe inn en dråpe, men som vanlig har jeg smurt pakninger på ladelokket med siliconfett på forhånd for å redusere faren for lekkasje).

Jeg har blitt opplyst om at flere lykteprodusenter oppgir den lysstyrken lykten oppnår i det øyeblikket lykten slås på, som kan vare i ett hundredels sekund. Man kan risikere at en lykt som er oppgitt med 1000 lumen, i realiteten lyser så sterkt i bare 1/100 dels sekund før lysstyrken faller til under halvparten. Det forklarer hvorfor jeg synes en «kina-lumen» fra Nitecore har virket mindre enn en «petzl-lumen» eller en «silva-lumen».

Forøvrig har silva lykten en mye bedre vottevennlig bryter, betjening og batteritid enn Nitecore-lykten.

Så ikke se dere blind på oppgitte spesifikasjoner fra enkelte produsenter...

0F775711-A87E-47BE-ABB1-B3BE29B843FA.jpeg

Hvor bestilte du Nu30 fra? 

Hadde Petzl latt være å pakke batteriet sitt inn i en ekstra proprietær plastkapsel med dertil blodpris på batteriet hadde jeg hatt veldig lyst på en. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Hvor bestilte du Nu30 fra? 

Hadde Petzl latt være å pakke batteriet sitt inn i en ekstra proprietær plastkapsel med dertil blodpris på batteriet hadde jeg hatt veldig lyst på en. 

 

NU30 kjøpte jeg på Aliexpress.
 

Når både selger og produsent sier, «bare send den tilbake til oss i kina, så får du ny» så var det like greit å gå for noe annet 😉 

Jeg har powerbank, så ekstra batterier er ikke noe jeg har bruk for. Petzl Nao kan bruke AAA batterier som nødbatterier, og jeg har vanligsvis med en backuplykt på turer hvor hodelykten er svært viktig.

Ekstra petzl batterier er ikke sååå dyrt da Med hensyn til levetid og kvalitet på lykt (min erfaring). Black diamond skal visstnok være bra og har jeg hørt. «Buy once, cry once» 😉 

Silvalykten mangler låsemodus, akkurat det er litt dumt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

NU30 kjøpte jeg på Aliexpress.
 

Når både selger og produsent sier, «bare send den tilbake til oss i kina, så får du ny» så var det like greit å gå for noe annet 😉 

Jeg har powerbank, så ekstra batterier er ikke noe jeg har bruk for. Petzl Nao kan bruke AAA batterier som nødbatterier, og jeg har vanligsvis med en backuplykt på turer hvor hodelykten er svært viktig.

Ekstra petzl batterier er ikke sååå dyrt da Med hensyn til levetid og kvalitet på lykt (min erfaring). Black diamond skal visstnok være bra og har jeg hørt. «Buy once, cry once» 😉 

Silvalykten mangler låsemodus, akkurat det er litt dumt.

Ting jeg vil ha erstatta innenfor garantien ville jeg ikke kjøpt i kina nei 😅 

750(fjellsport) for et 18650 batteri på 2600mAh syntes jeg er drøyt. 

Har en eldre BD Spot. Liker den trinnløse kontrollen. Vurderte BD når jeg kjøpte HC60, men i følge internett bruker de litt billige løsninger i elektronikken, og ReVolt sine batterier er visst noe ræl. Mulig jeg overpirker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TheSleepwalker skrev:

Ting jeg vil ha erstatta innenfor garantien ville jeg ikke kjøpt i kina nei 😅 

750(fjellsport) for et 18650 batteri på 2600mAh syntes jeg er drøyt. 

Har en eldre BD Spot. Liker den trinnløse kontrollen. Vurderte BD når jeg kjøpte HC60, men i følge internett bruker de litt billige løsninger i elektronikken, og ReVolt sine batterier er visst noe ræl. Mulig jeg overpirker. 

Har lagt merke til at noen lykter får frekvens (flimring) på lyset når de ikke er på fullt. (Lurer på om BD Spot er slik?). Det synes jeg ikke er noe særlig, spesielt ikke til løping. Får litt følelsen av at jeg har drukket tequila...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har lagt merke til at noen lykter får frekvens (flimring) på lyset når de ikke er på fullt. (Lurer på om BD Spot er slik?). Det synes jeg ikke er noe særlig, spesielt ikke til løping. Får litt følelsen av at jeg har drukket tequila...

Dioden slås av og på. 0 og 100. Pulse width modulation (PWM). Billigere å implementere enn regulering av strømmen. Ved lav lysstyrke er frekvensen såpass lav at du kan se det ved mye bevegelser i noen lykter. Ikke kritisk på tur. Livsfarlig i forbindelse med roterende maskineri. Ikke noe problem i seg selv, med mindre man merker og/eller irriterer seg over det. Muligens noe lavere utnyttelse av strømmen. BD storm og icon 2017(tror jeg) hadde i hvertfall såpass dårlig implementert PWM av du kunne høre piping fra lykta, leste jeg på nett. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har lagt merke til at noen lykter får frekvens (flimring) på lyset når de ikke er på fullt. (Lurer på om BD Spot er slik?). Det synes jeg ikke er noe særlig, spesielt ikke til løping. Får litt følelsen av at jeg har drukket tequila...

BD spot flimrer ikke, har 200lm og 300lm variantene som er litt eldre enn dagens modell på 325lm. (De er også lydløse)

Utvendig design og betjeningen har endret seg litt på den nyeste modellen (325lm).

De Spot lyktene jeg har lyser helt til batteriene er helt tømt.  Lyset blir riktignok svakere, men de kutter ikke og skrur seg av når spenningen på batteriene når et minimum (som oppladbare lykter gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Omnilite skrev:

BD spot flimrer ikke, har 200lm og 300lm variantene som er litt eldre enn dagens modell på 325lm. (De er også lydløse)

Utvendig design og betjeningen har endret seg litt på den nyeste modellen (325lm).

De Spot lyktene jeg har lyser helt til batteriene er helt tømt.  Lyset blir riktignok svakere, men de kutter ikke og skrur seg av når spenningen på batteriene når et minimum (som oppladbare lykter gjør).

Du får riktignok lang tid med lys. Men all den tiden jeg brukte en Spot var 90% av tiden på max fordi batteriene ble rask svekket, og jeg ikke vil bytte før de er daue. Har og en Princeton Apex. Den har konstakt effekt. Dævver ganske kjapt. Dette er med alkaliske riktignok. Eneloops er bedre egnet. Mye mer fornøyd med oppladbar Li. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Eneloops er bedre egnet. Mye mer fornøyd med oppladbar Li. 

Enig.

Eneloop Pro er gode batterier. Lader ett sett i ca annenhver uke på den 16 år gamle Petzl Tikka+ Lykten. Men jeg synes det er greiest med en lykt med integrert batteri som man bare plugger i ved behov.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Thomas E skrev:

harde ord mot Nitecore

Jeg er og litt overrasket. Jeg har nemlig god erfaring med Nitecore, og opplever det som kvalitetsprodukter, som går langt utapå de fleste av sine europeiske, og amerikanske konkurrenter(som sikkert også er produsert i kina...), men folk opplever ting forskjellig. Og noen ganger har en falks, og andre ganger uflaks, så hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har blitt opplyst om at flere lykteprodusenter oppgir den lysstyrken lykten oppnår i det øyeblikket lykten slås på, som kan vare i ett hundredels sekund. Man kan risikere at en lykt som er oppgitt med 1000 lumen, i realiteten lyser så sterkt i bare 1/100 dels sekund før lysstyrken faller til under halvparten. Det forklarer hvorfor jeg synes en «kina-lumen» fra Nitecore har virket mindre enn en «petzl-lumen» eller en «silva-lumen».

Det er akkurat samme standarden Nitecore bruker forresten, så det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en del tester av de fleste lykter på candlepowerforums, budgetlightforum og lignende. Her får du sett hvordan lysstyrken utvikler seg over tid. HC60 har ganske konstant lysstyrke,men f.eks. Fenix HM65R avtar over tid.

Nå vet jeg ikke hvordan lyset i silva lykten er, men optikk og temperatur på lyset påvirker hvordan du oppfatter det. Lumen er et mål på total lysmengde, så en med fokusert stråle vil oppfattes som kraftigere. Min nitecore er noe gul i fargen og har stor spredning av lyset. 

Grunnen til at noen oppgir 300 timer på 300 lumen er nettopp at lysstyrken avtar over tid. Så du har i praksis aldri 300 lumen. Dette er værst med alkaliske batterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Thomas E skrev:

Det er akkurat samme standarden Nitecore bruker forresten, så det stemmer ikke.

Jeg har begge lyktene, og ser forskjellen i lyset. Og forskjell er det, uansett hvilke standard produsentene opplyser å bruke. Jeg har ikke måleapparat, men lyset blir ihvertfall bedre utnyttet/fordelt om det er der forskjellen ligger.

Faktisk er Nitecore NU30 den eneste hodelykten jeg har hatt som har sluttet å virke, som har tullet seg, og har funnet på å selvutlade (selv i låst modus). Ganske elendig sammenlignet med andre lykter jeg har hatt. Kan ha vert uheldig, men jeg kjøper ikke mer derfra.

——————————————————

Vi får se hvor lenge Silvaen varer, den er jo ny enda, og begge lyktene er i samme «små og passe billig» segmentet. Kanskje er set billig kina-dritt som ryker etter ett år det også.

Hadde petzl hatt mer vannbestandige lykter (mer enn IPX4), med integrert batteripakke i lyktehodet og lysstyke omkring 300 lumen hadde jeg klart gått for Petzl. Synd ikke den nye swift er så vanntett at jeg tør å rulle i kajakken med den på hodet.

Synes ærlig talt IPX4 er litt lite nå i 2020. Det burde være en selvfølge at hodelykten tåler mer vann enn smarttelefonen 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Grunnen til at noen oppgir 300 timer på 300 lumen er nettopp at lysstyrken avtar over tid. Så du har i praksis aldri 300 lumen. Dette er værst med alkaliske batterier. 

Så i praksis kan alle disse standardene jukses med og manipuleres?

Skal man sammenligne lykter bør de ha brent i eks. 15 minutter før man sammenligner for å være helt sikker da?

Det har jeg ikke gjort med NU30 vs Trek 320, så det kan jo være resultatet blir annerledes da.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.