Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig vanntett hodelykt. Tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har begge lyktene, og ser forskjellen i lyset. Og forskjell er det, uansett hvilke standard produsentene opplyser å bruke. Jeg har ikke måleapparat, men lyset blir ihvertfall bedre utnyttet/fordelt om det er der forskjellen ligger.

Ja, de er jo rate-et til 180 vs 320 lumen på høy styrke, så forskjell vil det jo være. I tillegg har de jo helt ulik profil. Mens Silva-en har distanse på 60m har NU30 distanse på 75m selv om den har lavere styrke. Det betyr at NU30 har en mye mer konsentrert stråle. Muligens et bevisst valg siden NU30 også har 2 «flood lights» i tillegg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Thomas E skrev:

Ja, de er jo rate-et til 180 vs 320 lumen på høy styrke, så forskjell vil det jo være. I tillegg har de jo helt ulik profil. Mens Silva-en har distanse på 60m har NU30 distanse på 75m selv om den har lavere styrke. Det betyr at NU30 har en mye mer konsentrert stråle. Muligens et bevisst valg siden NU30 også har 2 «flood lights» i tillegg.

Åhh shitt, jeg har tatt grundig feil!. Jeg trodde NU30 hadde over 300 lumen på high, ikke 180! 
Er det rart jeg ble sjokket over at forskjellen var stor da! 🤣

Tabbe fra min side det der, beklager.

Forøvrig, så var en av disse «flood lights» diodene noe av det første som sluttet å virke, unntaksvis kom begge på.

I tillegg til dette med rekkevidde, sammenlignet med lumen, er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i. Godt poeng!

 

353BF5E9-9367-4368-8808-99D9C35F0C39.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

I tillegg til dette med rekkevidde, sammenlignet med lumen, er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i. Godt poeng!

Det er jo det andre problemet med standarder igjen ;) De må være forståelige nok til at folk flest forstår det. De aller fleste av oss ser jo kun på ett av tallene, nemlig lumen. Kanskje vi drar det ett hakk videre og tar med batteritiden også.

18 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Så i praksis kan alle disse standardene jukses med og manipuleres?

Tja, kommer jo an på hva du mener. Standarden krever 30-120 sek etter den er påslått. Runtime har en CUT-off på når du når 10% under original lumen-verdi da målt etter minst 30sek. Det den viser litt dårlig er jo hvordan kurven går mellom der, men den vil jo samtidig variere veldig. Det er forskjell på 40 minus og lab-testing. Det vil være forskjell på batteriet som brukes. Batterier trives vel best rundt romtemperatur mens selve LED-en må kjøles ned på max styrke. Ordentlig kraftige lykter har jo faktisk aktiv kjøling med vifte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Så i praksis kan alle disse standardene jukses med og manipuleres?

Skal man sammenligne lykter bør de ha brent i eks. 15 minutter før man sammenligner for å være helt sikker da?

Det har jeg ikke gjort med NU30 vs Trek 320, så det kan jo være resultatet blir annerledes da.

43 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Åhh shitt, jeg har tatt grundig feil!. Jeg trodde NU30 hadde over 300 lumen på high, ikke 180! 
Er det rart jeg ble sjokket over at forskjellen var stor da! 🤣

Tabbe fra min side det der, beklager.

Forøvrig, så var en av disse «flood lights» diodene noe av det første som sluttet å virke, unntaksvis kom begge på.

I tillegg til dette med rekkevidde, sammenlignet med lumen, er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i. Godt poeng!

 

353BF5E9-9367-4368-8808-99D9C35F0C39.jpeg

Her er et eksempel på en review av Nu25, hvor de måler lumen over tid på turbo og high. Lykter er generelt enten regulert eller uregulert. Uregulert avtar gradvis ettersom batteriet svekkes. I tillegg vil ofte lyktene ha kort brenntid på høy effekt for ikke å overopphete. Dette styres enten med en timer eller temperatursensor. 

Lumen er et mål på den totale lysmengden (tenk Watt). Optikken bestemmer hvor langt den kan lyse. Dvs hvor konsentrert strålen er. Med mindre du skal se langt trenger du ikke så voldsomt mange lumens. Jeg bruker mest 1 og 38 lumes på HC60. Av og til 210. 

Edit: Oppgitt turbo (mener jeg) du stort sett kan se bort i fra. Varer bare en kort stund før du er nede på high uansett. 

Edit 2: Ja, er "kjent" på nett at mange manipulerer slike standarder. Men slik er det vel med alt. 

edit 3: Vi oppfatter lysstyrke eksponensielt. Så 200 oppfattes ikke dobbelt så lystsom 100. Lurer på om faktoren var 0.33. I så fall må du ha  817 lumen for å oppfatte det som dobbelt så lystsom 100. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må korrigere meg selv kraftig etter å ha brukt Silva lykten litt. Har brukt den en del til løping på sti, og merket at jeg «ser så dårlig», men når jeg slår på lykten «ser jeg så bra».

Etter omtrent 2 minutter dimmer lykten sakte ned til ett nivå som er akseptabelt for vandring, men litt knapt til løping på sti. Ikke rart de kan reklamere med mange lumen ihht. standarden når lysstyrken skal måles etter 30 sekunder, og de programmerer lykten til å lyse svakere etter 2 minutter. Det gir jo høy lumen, lang batteritid, og høy opplevd lysstyrke det første minuttet man bruker den. Bare juks. Likte faktisk bedre Nitecorelykten allikevel, bare synd den sluttet å virke så fort.

Så da er jeg fortsatt på jakt etter en vanntett og robust hodelykt som:

- Lyser bedre og er mer robust enn Nitecore NU30

- Er vanntett

- Har inneygget batteri

- Boost modus ser jeg på som en fordel, når man trenger litt «oversikt» over hvor man er.

- Maks vekt: 100g (fordi jeg har petzl Nao til bruk på turer jeg trenger mye lys)

- Må ha låsemodus

- Litt rekkevidde på lyset. Den skal ligge i sekken på toppturer, i tilfelle nødbruk, og greit med litt rekkevidde da.

Forslag til lykt?

@Thomas E @TheSleepwalker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg må korrigere meg selv kraftig etter å ha brukt Silva lykten litt. Har brukt den en del til løping på sti, og merket at jeg «ser så dårlig», men når jeg slår på lykten «ser jeg så bra».

Etter omtrent 2 minutter dimmer lykten sakte ned til ett nivå som er akseptabelt for vandring, men litt knapt til løping på sti. Ikke rart de kan reklamere med mange lumen ihht. standarden når lysstyrken skal måles etter 30 sekunder, og de programmerer lykten til å lyse svakere etter 2 minutter. Det gir jo høy lumen, lang batteritid, og høy opplevd lysstyrke det første minuttet man bruker den. Bare juks. Likte faktisk bedre Nitecorelykten allikevel, bare synd den sluttet å virke så fort.

Så da er jeg fortsatt på jakt etter en vanntett og robust hodelykt som:

- Lyser bedre og er mer robust enn Nitecore NU30

- Er vanntett

- Har inneygget batteri

- Boost modus ser jeg på som en fordel, når man trenger litt «oversikt» over hvor man er.

- Maks vekt: 100g (fordi jeg har petzl Nao til bruk på turer jeg trenger mye lys)

- Må ha låsemodus

- Litt rekkevidde på lyset. Den skal ligge i sekken på toppturer, i tilfelle nødbruk, og greit med litt rekkevidde da.

Forslag til lykt?

@Thomas E @TheSleepwalker ?

Tja. Ville nå typisk foreslått Nu25 som liten og kjekk lykt 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Tja. Ville nå typisk foreslått Nu25 som liten og kjekk lykt 😅 

Tenker jeg ville hatt en med litt mer guffe, i tilfelle det mot formodning skulle bli mørkt når jeg står på ski.

Uten at den blir så mye tyngre.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Forslag til lykt?

Jeg er veldig fornøyd med denne (warm-versjonen fordi jeg synes det kalde blå lyset er plagsomt for øynene når det er skikkelig mørkt):

https://www.armytek.com/flashlights/models/wizard/armytek-wizard-pro-magnet-usb/

Men den veier 65 g for mye da (med batteriet)...

Det jeg liker best er at den kan gi veldig lite lys slik at jeg i mange situasjoner kan beholde mørkesynet selv om jeg lyser opp der jeg går. Og det er ikke skarpe kanter mellom lyst og mørkt, noe som spesielt irriterer øynene mine når det er snø på bakken.

Endret av Skogens Stønn
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig fornøyd med denne (warm-versjonen fordi jeg synes det kalde blå lyset er plagsomt for øynene når det er skikkelig mørkt):

https://www.armytek.com/flashlights/models/wizard/armytek-wizard-pro-magnet-usb/

Men den veier 65 g for mye da (med batteriet)...

Det jeg liker best er at den kan gi veldig lite lys slik at jeg i mange situasjoner kan beholde mørkesynet selv om jeg lyser opp der jeg går. Og det er ikke skarpe kanter mellom lyst og mørkt, noe som spesielt irriterer øynene mine når det er snø på bakken.

Takk for forslag. Men da kan jeg like gjerne ta med Petzl Nao lykten ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan ha over 100g inklusive batteri er det jo flust å velge mellom; De fleste med ett 18650 batteri. Nitecore UT32 ser jo interessant ut, med 2 ulike temperaturer på lyset. 5700K og 3000K (blått og gult.). Ellers virke Fenix HM65R interessant. Den stepdown, men den er sakte for at øynene skal venne seg til det. Men ett 18650 blir veldig likt NAO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (7 minutter siden):

Om du kan ha over 100g inklusive batteri er det jo flust å velge mellom; De fleste med ett 18650 batteri. Nitecore UT32 ser jo interessant ut, med 2 ulike temperaturer på lyset. 5700K og 3000K (blått og gult.). Ellers virke Fenix HM65R interessant. Den stepdown, men den er sakte for at øynene skal venne seg til det. Men ett 18650 blir veldig likt NAO. 

Ja, da blir det likt nao igjen.

Eller så har jeg den nye petzl swift, men da snakker vi med en gang litt mer penger.

Konklusjonen er kanskje: bare ta med Nao, så har jeg ihvertfall en skikkelig og pålitelig lykt om jeg skulle trenge den, så kan silvalykten ligge i padlevesten til den slags bruk.

Silvalykten blir sykt varm om jeg skulle være uheldig å slå den på i lommen, det er noe jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.