Gå til innhold
  • Bli medlem

Regelverk rundt arv av våpen?


Braxze

Anbefalte innlegg

Hei

Nokon som veit korleis regelverket er rundt arv av våpen??
Må ein ha jegerprøven for å kunne registrere våpenet på eit aktuellt navn etter arv??

Tenker ikkje på konuranse våpen

Endret av Braxze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har informasjon om arv av våpen på sine nettsider: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/
Du må søke om våpentillatelse og legge ved skifteattest, om du får tillatelse uten å dokumentere behov (registrering i jegerregisteret) vet jeg ikke.  

Jeg konkluderte vel med at den enkleste måten å dokumentere behov var å stå i jegerregisteret, men medlemskap og aktivitet i skytterlag gjør vel også nytta. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For arv i rett nedadstigende linje skal man kunne få tillatelse til intill tre våpen uten annet behov enn affeksjonsverdi, dvs skal ikke trenge noe praktisk behov for disse eller f.eks jegerprøve. Finner info om dette på politiet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være medlem av en skytterklubb eller eller skytterlag og ha våpenskap hjemme. Ingen får bæretillatelse hvis en ikke har legitimt behov. Reglene er strengere for pistol enn for rifle. Hvis våpnene har en affeksjonsverdi og du ikke har planer om å bruke dem, kan de plomberes. Du får god hjelp hos Politiet eller et lokalt skytterlag om dette, anbefaler det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Fredrik skrev:

Du må være medlem av en skytterklubb eller eller skytterlag og ha våpenskap hjemme...

At en må være medlem av noe som helst er direkte feil. Våpenskap må en ganske riktig ha. For øvrig så er vel rådet om å prate med politiet godt. Og, fritt etter hukommelsen, så er vel @Manko sitt innlegg ganske så korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøpe/overta hagle må du enten ha jegerprøve, eller ha vært aktivt medlem i en skytter klubb i over 6 mnd. Aldersgrense 16 år.
Rifle, samme som ovenfor.  (Usikker på alder)
For pistol, du må ha vært aktivt medlem i en pistol klubb, i over 6 mnd. Aldersgrense 20 år. Luftvåpen med større kaliber enn 4,5 mm skal registres hos Politiet, men er ikke søknadspliktig.
Du må sende skriftlig søknad til politiet, der du søker om å få kjøpe/overta våpenet. Søknaden må inneholde de attester som er nødvendige, jegerprøve eller skytterklubb bevis. Da det er politiet som behandler søknaden din, vil de bestemme om du er skikket til å ha et våpen. Flekker i rullebladet vil kunne gi avslag på søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjennom dette for ca 10-12 år siden, og det var i hvert fall den gang ikke noe problem å overta våpnene uten å ha jegerprøve eller være medlem av noe skytterlag eller noe slikt.

Ifra våpenforskriften, §20: 

"Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje."

Se også politiet.no: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/

Og så er det beste rådet helt sikkert som det allerede er sagt å snakke med politiet direkte.

Merk at det kan være forskjell på svarene utifra hvem du snakker med; jeg kontaktet først mitt lokale lensmannskontor, og der var det mye om og men og de skulle "vurdere det" hvis jeg sendte en søknad.

Ringte i stedet rett til hovedsetet for politidistriktet, og de var helt klare på at det ikke var noe lensmannskontoret skulle vurdere, og de ordnet det som trengtes uten noe ytterligere søknad enn opplysningene jeg ga på telefon. En uke eller to senere kom våpenkortene i posten.

 

Endret av TrondK
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Fredrik skrev:

Du må være medlem av en skytterklubb eller eller skytterlag og ha våpenskap hjemme. Ingen får bæretillatelse hvis en ikke har legitimt behov.

Skyttere og jegere får ikke "Bæretillatelse" på våpen! Det får et Våpenkort, med tillatelse til å oppbevare det forskriftsmessing hjemme og frakte våpen "nedpakket" (og uladd) til og fra bane, eller jakt.

Få mennesker i Norge har, eller vil få Bæretillatelse. Ved behov, får folk med beskyttelsesbehov bevæpent vakt. Ellers er det nok mye riktig her. Men det med arv, kan jeg spesifikt lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TrondK skrev:

Jeg var igjennom dette for ca 10-12 år siden, og det var i hvert fall den gang ikke noe problem å overta våpnene uten å ha jegerprøve eller være medlem av noe skytterlag eller noe slikt.

Hvilke typer våpen var dette? Og fikk du krav om plombering?

Har nok vært meningen, at våpen som overdras i forbindelse med arv og uten å oppfylle vanlige vilkår for kjøp, skal plomberes. (relativt sikker på at det har vært slik). Vet ikke om reglene er endret, eller om det er praktiseringen av reglene som varrierer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvilke typer våpen var dette? Og fikk du krav om plombering?

Har nok vært meningen, at våpen som overdras i forbindelse med arv og uten å oppfylle vanlige vilkår for kjøp, skal plomberes. (relativt sikker på at det har vært slik). Vet ikke om reglene er endret, eller om det er praktiseringen av reglene som varrierer.

Det var en rifle og en o/u hagle.

Ingen krav om plombering.

Har heller ikke vært noe problem å kjøpe ammo til noen av de, det er ingenting på våpenkortene jeg fikk som indikerer at det er noen spesielle begrensninger rundt disse våpnene.

Endret av TrondK
glemte å svare på et av spørsmålene...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er vel å få en kompetent børsemaker til å plombere våpenet :)
Blir billigere enn å kjøpe våpenskap. Ett plombert våpen kan man ha stående fremme
eller ha hengende på vegg istedenfor at det står bortgjemt i ett våpenskap hele tiden.
Om man ikke er medlem av ett skytterlag eller har jegerprøven så har man jo heller ikke
behov for ett fungerende våpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.