Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt: Unna, Soulo eller Nallo 2?


tttime

Anbefalte innlegg

Den større plassen i Nallo 2 er fristende ved vintercamping pga fortelt, men veier 2.4 kg og er kanskje litt mye for solo? Unna er fristende pga høyden og at den veier minst av de tre teltene. Men Unna har ikke fortelt og derfor kan Soulo være fristende. Trenger hjelp her altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutes ago, Øyvind Hellenes said:

Eg brukar Unna som solotelt på vinteren. Får god plass til arbeidsgrop og matlaging om ein hektar av litt av innerteltet:

IMG_0695.thumb.jpg.5158200a45d2f8864bec872621c1b75a.jpg

Utan at eg kan sei det heilt sikkert så trur eg også at Unna har den beste ventilasjonen av dei tre telta.

Jeg la merke til at Soulo veide like mye som Nallo 2 derfor står det nå mellom Unna og Nallo 2. Heller litt mer mot Unna etter å ha sett de bildene! Skal som sagt være solotelt, men ut av ren nysgjerrighet, hvordan ville plassen blitt med to stk i Unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tttime skrev:

Jeg la merke til at Soulo veide like mye som Nallo 2 derfor står det nå mellom Unna og Nallo 2. Heller litt mer mot Unna etter å ha sett de bildene! Skal som sagt være solotelt, men ut av ren nysgjerrighet, hvordan ville plassen blitt med to stk i Unna?

Unna er ikke mer enn 10cm smalere enn de fleste 2-manstelt men det har 230cm liggelengde.
På turrer mer enn ett par netter så bør man være ganske nyforelsket om man skal ligge 2 voksne i det. Men det er plass :)
Som solotelt så er det helt topp.

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tttime skrev:

Noen andre jeg burde vurdere med ca samme plass og vekt som nallo 2? Fjellreven abisko lite 2?

Veldig mykje å like med Abisko-serien til Fjellreven, men Lite modellane er litt for lave etter mi meining. Ville difor heller valgt Nallo som eg syns verkar som eit kanontelt.

Avhengig av kor mykje du skal bruke teltet på vinteren så kan kanskje Fjellheimen SL 2 også vere eit alternativ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2018 at 8:43 PM, Øyvind Hellenes said:

Veldig mykje å like med Abisko-serien til Fjellreven, men Lite modellane er litt for lave etter mi meining. Ville difor heller valgt Nallo som eg syns verkar som eit kanontelt.

Avhengig av kor mykje du skal bruke teltet på vinteren så kan kanskje Fjellheimen SL 2 også vere eit alternativ?

Ja, det var egentlig høyden under taket som gjorde at Nallo ble mer relevant enn Abisko Lite.

 

Teltet skal brukes på en del turer rundt om kring og er litt engstelig for at SL-telt ikke vil tåle bruken

Nallo 2 eller Unna passer best til min solobruk. Takk for forslag

Endret av tttime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2018 at 3:19 PM, Øyvind Hellenes said:

Eg brukar Unna som solotelt på vinteren. Får god plass til arbeidsgrop og matlaging om ein hektar av litt av innerteltet:

IMG_0695.thumb.jpg.5158200a45d2f8864bec872621c1b75a.jpg

Utan at eg kan sei det heilt sikkert så trur eg også at Unna har den beste ventilasjonen av dei tre telta.

Et annet spørsmål jeg har angående Unna er hvordan det er å bruke når det regner/snør? For meg ser det ut til at dette lett kan gjøre innerteltet vått om man ikke har ytterteltet lukket. Stemmer dette eller kan det unngås?

 

Hvordan er det å ta i bruk det virtuelle forteltet når ytterteltet er lukket? Blir dette knotete?

Endret av tttime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tttime skrev:

Et annet spørsmål jeg har angående Unna er hvordan det er å bruke når det regner/snør? For meg ser det ut til at dette lett kan gjøre innerteltet vått om man ikke har ytterteltet lukket. Stemmer dette eller kan det unngås?

 

Hvordan er det å ta i bruk det virtuelle forteltet når ytterteltet er lukket? Blir dette knotete?

Regner det må ein lukke ytterdøra opp til regnflappen på toppen. Alternativet er som sagt å huke av delar av innerteltet og dra det litt bakover. Då får ein ly for regnet så lenge det ikkje bles mykje. Med Nallo trur eg ein kan ha heile døra open sjølv når det regnar.

Det er sjølvsagt litt knot å fikle med innerteltet når ytterdøra er stengd, men når det først er huka av så får ein overraskande god plass syns eg. 

FFB3E6D3-1947-4AD0-BCA3-3DB9583EBA9A.thumb.jpeg.3d26190f93363d7c367a0cc9957490e9.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg av en tarp til mitt Unna om det skulle bli dårlig vær, eller steikende sol og man vil ha ytterteltet åpent og ha litt beskyttelse/lufting. Nå har jeg en Hilleberg 10UL-tarp, men man kan med fordel bruke en mye mindre tarp til slikt om man vil ha mindre å drasse på.

Ellers er jeg superfornøyd med mitt Unna. Vurderte Soulo, men det ble for lite innvendig etter min smak. Så skal jeg ha noe tilsvarende så blir det bli Staika eller Allak. Fordelen med disse kontra feks Nallo er at de er frittstående. Det hadde jeg som et av kravene når jeg handlet da jeg var lei av Helsport-teltet mitt som ikke var det. Liker at med frittstående telt så kan man slå det opp og så sette det akkurat der man vil etterpå, eller flytte det enkelt etter behov om feks underlaget gjør at man ligger litt vondt, eller litt utsatt til for vind og vær.

På Lifjell i fjor var det hvertfall veldig kjekt å ha med tarpen, for da kom det et heftig regnvær på formiddagen.
Noen bilder av oppsettetsom ble brukt da..:
b09.jpg.2614673f129be30b0128f9c02b6515f9.jpg

DSC_0157-2.jpg.1eef4929d3fef745d7b63bc79db55e7d.jpg

b01.jpg.20ca28b75641b50b7efb43ef0362bcbc.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Jeg benytter meg av en tarp til mitt Unna om det skulle bli dårlig vær, eller steikende sol og man vil ha ytterteltet åpent og ha litt beskyttelse/lufting. Nå har jeg en Hilleberg 10UL-tarp, men man kan med fordel bruke en mye mindre tarp til slikt om man vil ha mindre å drasse på.

Ellers er jeg superfornøyd med mitt Unna. Vurderte Soulo, men det ble for lite innvendig etter min smak. Så skal jeg ha noe tilsvarende så blir det bli Staika eller Allak. Fordelen med disse kontra feks Nallo er at de er frittstående. Det hadde jeg som et av kravene når jeg handlet da jeg var lei av Helsport-teltet mitt som ikke var det. Liker at med frittstående telt så kan man slå det opp og så sette det akkurat der man vil etterpå, eller flytte det enkelt etter behov om feks underlaget gjør at man ligger litt vondt, eller litt utsatt til for vind og vær.

På Lifjell i fjor var det hvertfall veldig kjekt å ha med tarpen, for da kom det et heftig regnvær på formiddagen.
Noen bilder av oppsettetsom ble brukt da..:
b09.jpg.2614673f129be30b0128f9c02b6515f9.jpg

DSC_0157-2.jpg.1eef4929d3fef745d7b63bc79db55e7d.jpg

b01.jpg.20ca28b75641b50b7efb43ef0362bcbc.jpg

Det ser fantastisk ut!

Nallo blir det nok ikke på grunn av at det ikke er selvstående, så er tilbake til å vurdere Soulo mot Unna.

Har ikke sett Soulo eller Unna, men det som styrer meg unna (pun not intended) Soulo er blant annet den lavere takhøyden og mindre innertelt. Er 178cm og antar at jeg kan sitte i Unna, men ikke i Soulo? Jeg ser det er mange andre fine telt, de du nevner og Jannu er interessante. Vil tro jeg kan synes de er litt tunge for solobruk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tttime skrev:

Har ikke sett Soulo eller Unna, men det som styrer meg unna (pun not intended) Soulo er blant annet den lavere takhøyden og mindre innertelt. Er 178cm og antar at jeg kan sitte i Unna, men ikke i Soulo?

Jeg er 185 og kan sitte oppreist på et 7 cm liggeunderlag i Soulo-teltet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig med yttertelt (har Soulo) så jeg kan legge fra meg sko etc i ytterteltet og slippe å ha alt i innertelt. Greit å ha et bislag. I tillegg bruker jeg ofte bunnduk som er solid og kraftig (men øker vekta). Men savner 2 innganger pga god lufting, som flere har vært inne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Soulo og Unna.

Har flest netter i Soulo da jeg har hatt det lengst. 


Med erfaringen jeg har opparbeidet frem til nå, og hvis jeg bare skulle ha ett telt, hadde jeg valgt Soulo. 
Primært på grunn av bombesikkerheten i dette teltet ved bruk på høyfjellet vinterstid – jeg nyter soloturer i ganske eksponerte områder på vinter, vår og høst, og jeg er glad i å være ute i ruskevær for å føle elementene på kroppen :)


Når det er sagt, så velger jeg stort sett Unna i alle andre situasjoner, miljøer og årstider. Mye på grunn av større plass til meg (173cm 63kg) og bikkja (Norsk Buhund 14kg), i utgangspunktet bedre lufting/mindre kondens, at jeg opplever det som raskere å sette opp, og generelt et mer fleksibelt telt.


Regner det kraftig, og/eller blåser mye, så vil det regne inn på den delen av innerteltet i Souloen som er nærmest inngangen, så innerteltet bør også der klipses løs og flyttes litt inn.


Opplever Unna som et palass hva angår intern plass, men klarer oss godt med takhøyde og plass i Soulo også. (Nå ligger jeg ikke på svane-madrass som mange andre her, men sverger til Thermarest ProLite Pluss i kombinasjon med ett eller to skumplastunderlag avhengig av årstid, grunnet robusthet.)


Manglende fortelt på Unna er lite problematisk, da det er god plass om langsiden barduneres ut, slik mange nevner. Jeg foretrekker å knyte inn en litt sterk strikk i bardunen, slik at den holder seg ute og blafrer lite om det blåser når jeg åpner døra.


Ville ikke nøle med å bruke Unna i ruskevær på fjellet, selv ikke i eksponerte områder. Men vinterstid og alene, så føler jeg at Soulo gir meg litt større sikkerhetsmargin, og jeg føler meg sikrere på at jeg klarer å reise teltet om jeg ikke finner tid til å oppsøke mer skjermede teltplasser. Har reist Soulo’en alene i 20ms ++ og snøfokk på vinteren og det gikk veldig greit.


Unna’en med 3mm barduner og strammere, samt 10mm stenger, eventuelt doble stenger, tror jeg nok vil kunne tåle tilnærmet like mye som Soulo, men jeg er pr. i dag ikke like sikker på at jeg klarer å reise Unna’en i 20ms +, da jeg ikke har prøvd meg på dette.
Er det mye vind og snødrift vil jeg nok foretrekke Soulo.


Jeg anbefaler at du går noen runder meg deg selv for å finne ut hvilke forhold du primært kommer til å bruke teltet under. Blir det minimalt, eller ingen bruk alene vinterstid, på eksponerte områder i fjellet, så ville jeg valgt Unna.


Lykke til med valget! 


(Bor du i Oslo området kan du eventuelt sende meg en PM så kan vi forsøke å finne tid til å slå opp teltene i hagen hos meg om du vil sammenlikne dem.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overasket hvor god plass det er på Unna mellom inn- og yttertelt, så der fint kan skoene stå tørt, uten at man bruker trikset med å hekte av et av hjørnene på innerteltet for å få bedre plass. Og som nevnt over blir det bedre plass om man bardunerer ut langsidene.

Jeg pleier også å bruke kortveggen ved inngangen til å lagre Trangia stormkjøkkenet(27-serie), gassbeholder, vannbeholder og annet spise- og kjøkkenutstyr, uten å hekte av noe som helst.
Og siden innerteltet til Unna er 230cm langt og de færreste av oss er så lange, kan man sikkert fint hekte av begge hjørnene i enden for å få enda bedre plass til ting der(uten at jeg har testet dette).

Om du holder til nær sørlandet kan jeg og slå opp teltet i hagen om det skulle være noe interesse for å sjekke det ut. Men har kun Unna, så ikke samme gode muligheten for sammenligning som "eer" kan tilby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eer skrev:

Jeg er pr. i dag ikke like sikker på at jeg klarer å reise Unna’en i 20ms +, da jeg ikke har prøvd meg på dette.

Soulo har ein fordel over Unna når det gjelder pitching i sterk vind. Med feil teknikk kan eit kuppeltelt (utan klipsesystem) doble som ein kite. 

Slik brukar eg å sette opp Unna i vind:

unna.png.ddae75d4bdfd39d22f886d33be1f4e2d.png

Prøver ein å sette stengene inn med vinden blir det berre krøll, men på denne måten har eg aldri hatt store problem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Abisko Lite 2 synes jeg ser best ut, jeg ser du har nevnt det.

Betydelig lavere pakkvolum enn alle de andre nevnte modellene (ganske sikker, men dobbeltsjekk i så fall), den lengste stangen er sterkere, fullverdig vinterventilasjon med to store høye ventiler, kan rulle opp begge ender av yttertet (fortelt og fotende),  gapahukfunksjon, tyyerteltet kan brukes som en baldakin, fullverdig myggnettdør eller helt tett dør til innerteltet, lettere enn Nallo, to innganger til forteltet, «half way rollup» på ytterdører mv.

Det hadde vert mitt valg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, eer said:

Jeg har både Soulo og Unna.

Har flest netter i Soulo da jeg har hatt det lengst. 


Med erfaringen jeg har opparbeidet frem til nå, og hvis jeg bare skulle ha ett telt, hadde jeg valgt Soulo. 
Primært på grunn av bombesikkerheten i dette teltet ved bruk på høyfjellet vinterstid – jeg nyter soloturer i ganske eksponerte områder på vinter, vår og høst, og jeg er glad i å være ute i ruskevær for å føle elementene på kroppen :)


Når det er sagt, så velger jeg stort sett Unna i alle andre situasjoner, miljøer og årstider. Mye på grunn av større plass til meg (173cm 63kg) og bikkja (Norsk Buhund 14kg), i utgangspunktet bedre lufting/mindre kondens, at jeg opplever det som raskere å sette opp, og generelt et mer fleksibelt telt.


Regner det kraftig, og/eller blåser mye, så vil det regne inn på den delen av innerteltet i Souloen som er nærmest inngangen, så innerteltet bør også der klipses løs og flyttes litt inn.


Opplever Unna som et palass hva angår intern plass, men klarer oss godt med takhøyde og plass i Soulo også. (Nå ligger jeg ikke på svane-madrass som mange andre her, men sverger til Thermarest ProLite Pluss i kombinasjon med ett eller to skumplastunderlag avhengig av årstid, grunnet robusthet.)


Manglende fortelt på Unna er lite problematisk, da det er god plass om langsiden barduneres ut, slik mange nevner. Jeg foretrekker å knyte inn en litt sterk strikk i bardunen, slik at den holder seg ute og blafrer lite om det blåser når jeg åpner døra.


Ville ikke nøle med å bruke Unna i ruskevær på fjellet, selv ikke i eksponerte områder. Men vinterstid og alene, så føler jeg at Soulo gir meg litt større sikkerhetsmargin, og jeg føler meg sikrere på at jeg klarer å reise teltet om jeg ikke finner tid til å oppsøke mer skjermede teltplasser. Har reist Soulo’en alene i 20ms ++ og snøfokk på vinteren og det gikk veldig greit.


Unna’en med 3mm barduner og strammere, samt 10mm stenger, eventuelt doble stenger, tror jeg nok vil kunne tåle tilnærmet like mye som Soulo, men jeg er pr. i dag ikke like sikker på at jeg klarer å reise Unna’en i 20ms +, da jeg ikke har prøvd meg på dette.
Er det mye vind og snødrift vil jeg nok foretrekke Soulo.


Jeg anbefaler at du går noen runder meg deg selv for å finne ut hvilke forhold du primært kommer til å bruke teltet under. Blir det minimalt, eller ingen bruk alene vinterstid, på eksponerte områder i fjellet, så ville jeg valgt Unna.


Lykke til med valget! 


(Bor du i Oslo området kan du eventuelt sende meg en PM så kan vi forsøke å finne tid til å slå opp teltene i hagen hos meg om du vil sammenlikne dem.)

Tusen takk at du brukte tid på å gi en så god pitching av Unna og Soulo!

Helte mest mot Unna fra før, pga den store plassen og (litt) mindre vekten. Etter å ha lest posten din har jeg nå bestilt et Unna fra fjellsport! Gleder meg til første tur med det!

Nok en gang tusen takk!

 

Og tusen takk til deg også, Kristian J :)

Endret av tttime
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.