Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Power Stove Set


Tech-2000

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var innom Sportsbutikken her en dag og kom over denne da jeg er på utkikk etter et kokesystem:

IMG_3927.thumb.jpg.d7c1b738dde95d974e512e94c057e66d.jpg

Jeg tenkte jeg skulle sjekke litt på nettet hvilke erfaringer folk sitter med, men jeg finner veldig lite informasjon om denne.

Den finnes ikke i listen på Primus sine hjemmesider: https://www.primus.eu/store/stoves/trekking-stoves/, ingen funnet i prisguiden sin oversikt eller fjellsport/andre butikker jeg har sjekket (Fjellsport har dog multifuel kittet man kan kjøpe til).

Det selges "Primus Primetech Stove Set" ser jeg (og som det finnes tråder om her inne på forumet), men dette er jo et annet produkt. Eller er det Primetech stove set som har tatt over for "Power Stove Set" ?

Derimot så har Primus en YT-video på denne, der de kaller den "Former ETA Power", så den har tydeligvis tatt over for et eldre produkt. Videoen er fra 2014 og viser denne ganske tydelig og forskjellene på Primetech-settet (annet lokk, en plastikkboks i stedet for to kjeler, egen "bag" for å holde varmen, m.m.): 

 

Er produktet gammelt/utgått/erstattet av noe annet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primetech stove set er det nyeste. Det har en helt nydesignet brenner med utrolig lav profil som er veldig stillegående. Regulatoren er også ny og har "konstant trykk", som betyr at den ikke taper like mye effekt når boksen begynner å bli tom. Kan også kjøre boksen opp-ned. Alt pakkes kompakt og pakkposen er isolert for å kunne holde innholdet i kjelen varm. Kun kjelen med varmeveksler har non-stick, den uten er kun hardanodisert. Det er en ekstra "høyde" på kjelestøttene som gjør at større kjeler kan brukes. Når settet er pakket går dessverre ikke gassboksen oppi, for noen kan det være viktig. Settet har veldig god byggekvalitet og fungerer bra!

De tidligere utgavene, uansett navn er basert på express spider brenneren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Omnilite skrev:

Regulatoren er også ny og har "konstant trykk", som betyr at den ikke taper like mye effekt når boksen begynner å bli tom

Har du testet dette? I utgangspunkt er det jo ikke mye trykk i en vanlig gassboks. Når det er kaldt eller lite igjen i boksen, er det jo mindre motstand i en helt åpen kran, kontra en regulator. 

Men en regulator vil så lenge de er nok trykk, jevne ut at boksen blir kald og gi en jevnere strøm av gass under bruk. 

Men salgsargument kjøper jeg ikke for min del. Hadde vært artig å teste det ut i praksis. Når det veldig varmt i været og det er mye propan i boksen er en regulator gull verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusforbudet har begrenset hvor mye jeg har fått brukt brenneren. Men når jeg fikk den prøvde jeg den med 2stk bokstavelig talt tomme bokser. Koketiden på 1l vann synes jeg gikk kjapt og var nok under 4min. Den greide å tømme boksene helt, på f.eks Omnifuel har jeg snudd og ristet på boksene for å få ut siste rest.

Nå er vel det godt på vei lov å fyre opp primuser igjen, så da vil jeg få brukt den mer med forskjellige bokser og fyllingsgrad. Har generelt vært litt lunken til "alt i ett sett" på kokeutstyr, men synes Primus har truffet relativt bra med Primetech.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

De tidligere utgavene, uansett navn er basert på express spider brenneren.

Er Express Spider-brenneren bedre enn den brukt i Primetech-brenneren? 

Den største fordelen som jeg ser er at det kan kjøpes til et multifuel-kit til "Power Stove Set" slik at den også kan brukes til multifuel, men jeg ser ikke noe slik kit til Primetech. I tillegg ser det ikke ut til at Primetech-brenneren kan forvarmes med fuel da den er flat på toppen? Merkelig at de har fjernet denne muligheten.

Jeg har lyst til å bruke multifuel etter hvert, og da kan ikke primetech brukes lenger (eventuelt må jeg kjøpe et helt nytt multifuel-system og bytte brenner?)? Hvis jeg går direkte på multifuel så er det et dyrere kjøp i starten og den vindskjermen/stabiliteten som Power Stove/Primetech har ikke vil følge med.

Power Stove Set har nesten lik vekt som Primetech stove set 1.3l (805g vs. 727g) også.

Jeg liker derimot at Primetech-løsningen har eget håndtak,  og mulighet til å vippe opp holderene til å kunne bruke stekepanner el.l. lettere. 
Kan det være at Multifuel-kittet også går ut av produksjon da Power Stove Set tydeligvis er ute av produksjon slik at jeg ikke får kjøpt dette om et års tid? Eventuelt reprasjons-kit el.l. Er dette et problem om man kjøper et utgått produkt?

 

Endret av Tech-2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Express Spider, så jeg kan ikke si så mye om den. Har en vag formening om at førsteutgaven var befengt med noen problemer, men har ikke greidd å finne info om dette.

Merk: Primetech har 2 kokekar med i settet, Power stove har kun ett.

Hentet fra en annen tråd der jeg har veid hver del som følger med, er det følgende vekt på Primetech:

Vekt: Vindskjerm med brenner: 293g Varmeveksler kjele med non stick: 188g Hardanodisert kjele uten VV: 153g Pakkpose isolert: 52g, Lokk 70g, Klype 67g, Piezotenner: 38g, Reflektor (Folie til å sette det på): 22g.

Så en kjele med lokket, er like over 500g, med klype vel 600g. En trenger ikke ha med alle delene til enhver tid.

Kan se ut som det er en plastbolle med Power stove.

Brenneren i Primetech er nydesignet og ekstremt "flat" og har relativt bred flammespreding. Forvarmingen er en messing/kobber pinne som stikker opp av brenneren og varmes opp, det er altså ikke en sløyfe på gassrøret som ligger over flammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg har ikke erfaring med Express Spider, så jeg kan ikke si så mye om den. Har en vag formening om at førsteutgaven var befengt med noen problemer, men har ikke greidd å finne info om dette.

Jeg har hatt 2 stk, begge funket meget bra på gass, men de har et lite hode. Forvarmingsbøylen fungerte meget bra på disse. Ønsket også teste disse på bensin, og trengte bare bensindysa. Dessverre er ikke kommunikasjon med kundeservice for Primus i Norge noe bra etter mine erfaringer. (3 saker) synd, for primus har gode produkter, og vi som liker å bygge om og teste litt, burde kunne få kjøpt deler. Primus ønsker heller ikke forslag om forbedringer på sine primuser, noe som for meg er helt uforståelig. Sikkert noe Amerikanske jus greier.....

IMG_2376.thumb.JPG.95a1a0ed0f32d23a308c8b58fea2513c.JPG

Ikke verdens beste patent på innfesting, tipper det er det @Omnilite husker svakt. IMG_2377.thumb.JPG.1dc2e56ab28ce45b0bdff23c122beacd.JPG

Utrolig effektiv!

IMG_2371.thumb.JPG.7411f47500eff482a703d077f7dfab20.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med begge produktene. 

Spider Stove set og Power Stove set er i bunn og grunn samme kjøkken, men Spider stove set er nyere og har 3 magneter til å feste beina til brenneren nedi vindbeskytteren. Er på jobb idag, men kan ta bilder av dette i morgen. Et greit kjøkken om man er alene på tur. 

Prime tech stove er bare helt fantastisk. Jeg er utrolig fornøyd med denne pakken. To gode kjeler som rommer godt. Plass til en 400g kjøttdeig og toro gryterett med 8 dl vann 1.3 literen. Det kan se litt lite ut på bildene.

Jeg har ikke brukt andre brennere etter jeg fikk Prime tech brenneren.

5 timer siden, Omnilite skrev:

Primetech stove set er det nyeste. Det har en helt nydesignet brenner med utrolig lav profil som er veldig stillegående. Regulatoren er også ny og har "konstant trykk", som betyr at den ikke taper like mye effekt når boksen begynner å bli tom. Kan også kjøre boksen opp-ned. Alt pakkes kompakt og pakkposen er isolert for å kunne holde innholdet i kjelen varm. Kun kjelen med varmeveksler har non-stick, den uten er kun hardanodisert. Det er en ekstra "høyde" på kjelestøttene som gjør at større kjeler kan brukes. Når settet er pakket går dessverre ikke gassboksen oppi, for noen kan det være viktig. Settet har veldig god byggekvalitet og fungerer bra!

De tidligere utgavene, uansett navn er basert på express spider brenneren.

Som Omnilite skriver.... Det er et fantastisk sett som jeg hadde valgt framfor noen andre av primus sine sett. Jeg kjøpte mitt billig fra Outnorth.... kampanje til 888,- men hadde ikke reservert meg å betalt fullpris for et nytt sett om jeg skulle klare å ødelegge det jeg allerede har. 

Det er så gjennomtenkt i detaljer og utforming. Løp og kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Spider Stove set og Power Stove set er i bunn og grunn samme kjøkken, men Spider stove set er nyere og har 3 magneter til å feste beina til brenneren nedi vindbeskytteren.

Etter det jeg har sammenlignet på nettet så ser det ut som "Spider Stove Set" på samme måte som "Power Stove Set" har erstattet tidligere ETA-produktene og ble oppgradert samtidig (EtaPower er ikke lik Power Stove som i videoen i første innlegg), mens Spider-versjonen er vel litt mindre i størrelse enn Power? Da gryten ikke får plass nede i vindskjermen, og er for 1-2 personer i følge nettsidene. Ser sånn ut på YT-videoen: 

 Forskjellen er vel at støttebenene på "Power Stove Set" sitter fast i vindskjermen, mens Spider-versjonen bruker den vanlige spider-brenneren sine ben. Ellers så ser brenneren lik ut.

Det ser også ut som Primetech har erstattet Spider-versjonen også da denne heller ikke finnes på Primus.eu sine sider, så begge er vel "utgått" til fordel for nye PrimeTech som finnes i to stor og liten størrelse hvis jeg forstår det riktig.

2 timer siden, Omnilite skrev:

Brenneren i Primetech er nydesignet og ekstremt "flat" og har relativt bred flammespreding. Forvarmingen er en messing/kobber pinne som stikker opp av brenneren og varmes opp, det er altså ikke en sløyfe på gassrøret som ligger over flammen.

Så så da må jeg kjøpe den gamle Spider/Power Stove Set for å få multifuel-funksjon da dette ikke er mulig på Primetech eller noen andre Primus-kjøkken lenger? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tech-2000 skrev:

 så da må jeg kjøpe den gamle Spider/Power Stove Set 

Jeg ville nok startet i andre enden - enn et sett du har funnet. Hvilke mat skal du lage, og til hvor mange? Har du tenkt å bruke kokesettet i telt? Primus ETA kjeler er supereffektive, men lager kullos som få andre, og må ikke brukes i telt. Her er ikke advarselene bare tull. Hva har du som budsjett? Hvor viktig er vekt? 

Vanskelig å få alt i et sett, med det finnes mye fint på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på de forskjellige typene, men jeg synes det virket som et bra sett til mitt bruk. Og at det i tillegg kan påkostes til multifuel ser jeg på som et pluss, så jeg slipper å måtte kjøpe ny brenner og eventuelt la settet stå ubrukt. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å bruke det i forteltet om jeg bruker det som multifuel, da det ser ut som det kan komme litt stikkflammer i starten.

Jeg vil ha et sett til i hovedsak to personer som kan brukes til det meste, f.eks. koke ris, gryteretter, fisk etc. At det har vindskjerm "innebygget" og står stødig ser jeg på som pluss. Jeg har sett Primetech har fått positiv omtale, så det høres ut som et bra sett da det er ganske likt. Lurer dog på om den vesken til "Power Stove Set" er litt i meste laget, men usikker på om 800g er for mye uansett.

"Power Stove Set" fant jeg til 1700, så om produktet er godt nok så tenkte jeg at det kunne være et bra sted å starte. Og når man i tillegg senere kan oppgradere det til multifuel for 999kr så er det jo billigere enn å kjøpe del for del. Det jeg ikke skjønner og hvorfor jeg laget første innlegg i denne tråden er hvorfor det er utgått, men det kan jo være det en litt for bra deal da det spiser av multifuel-markedet? Jeg vet ikke :) 

Endret av Tech-2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "lillebroren" Spider stove set. Ekstra brenner har jeg kjøpt for å ha muligheten til multi fuel. Jeg har nå to Primuser jeg bruker selv om det er flere i bua, denne og den lille Primus Lite +. Vindskjermen er veldig effektiv og den står støtt, men pass på det kan komme en liten stikkflamme ved oppstart. Pitzo tenneren fungerer fremdeles. Problemet med stekepannen har jeg løst med stekepannen fra Jetboil. Alle andre stekepanner ligger som et lokk opp på og fører til overoppheating. Mailet litt med Primus om dette. Begge disse Primusene er ute av produksjon, men jeg synes at dette er noe av det beste Primus har laget de siste årene.

N1.thumb.JPG.885075e89113d2bb6256476188621556.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg Primus ETA power og kullos tråden, det er meget store forskjeller på vanlige kjeler og ETA power typen! Dette gjelder også ved bruk av gass. Flammen ved oppstart er et mye mindre problem enn den snikende kullosen. Skal du bruke det inni telt, hadde jeg gått for noe annet. 

Du får gode trangia sett med 2 nonstick kjeler, nonstick steikepanne og kaffekjelen for rundt 1000kr. En gassbrenner til den kjøper du på eBay for rundt 120kr. Kjøper du da en multifuelbrenner på Feks finn.no har du et mere flexibelt system og kommer mere klar av kullosproblematikken. 

Tror ikke dette spiser noe av multifuelmarkedet, kjenner faktisk ingen som bruker den primus brenneren som multifuel. 

Skal du være lenge på tur, og gassforbruket er viktig, er ETA serien et meget bra valg, så lenge du ikke bruker det inni telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎08‎.‎2018 den 14.21, Memento mori skrev:

Har du testet dette? I utgangspunkt er det jo ikke mye trykk i en vanlig gassboks. Når det er kaldt eller lite igjen i boksen, er det jo mindre motstand i en helt åpen kran, kontra en regulator. 

Men en regulator vil så lenge de er nok trykk, jevne ut at boksen blir kald og gi en jevnere strøm av gass under bruk. 

Men salgsargument kjøper jeg ikke for min del. Hadde vært artig å teste det ut i praksis. Når det veldig varmt i været og det er mye propan i boksen er en regulator gull verdt. 

Har tett en test på hvordan regulatoren på Primetech settet fungere med ny og brukt gassboks, sammenlignet dette med en Omnifuel med bernidwg silencer. 

-Før testen hentet jeg to gassbokser fra kjelleren, der er det ca 13grader (vet at de egentlig ikke skal oppbevares der), så satte jeg de i kjøleskapet i to timer på en hylle som er 4.5rader.
-Vann hentet jeg fra utekrana (ikke det som lå i slangen) i en bøtte for at alt vannet skulle ha lik temperatur gjennom testen.
-Utetemperaturen var 16grader.
-Kokte opp 1liter vann i hvert forsøk, målt med litermål.
-Benyttet først Primetech kjelen med varmeveksler.
-Rett etterpå ble neste forsøk kjørt med Primetech kjelen uten varmeveksler og samme gassboks og brenner.
-Gassboksene jeg brukte var 450g bokser fra Biltema, de sto på eksakt samme sted under testen.
-Brukte et steketermometer nede i vannet, når det passerte 100grader stoppet jeg klokka, på den måten slapp jeg tolke kokepunktet og oppnådde forhåpentligvis mindre feilmargin.
-Hadde ingen ekstra vindskjerm, brennerne stod kun på den runde aluminiumsbiten som fulgte med Primetech settet (varmereflektor mot bakken). Det var vindstille.

-Brennerene ble fyrt opp og sto på full blast gjennom hele testen, skrudde av brennerne og tørket kondens av gassboksen før jeg veide de for å sjekke forbruket. Forbruket er dermed kok av 2liter vann med to forskjellige kjeler.

Omnifuel:
Full gassboks: 665g, etter test 625g, forbruk 40g
Kjele med varmeveksler: 4.02
Kjele uten varmeveksler: 5.34
Godt brukt gassboks: 337, etter test 297, forbruk 40g
Kjele med varmeveksler: 4.45
Kjele uten varmeveksler: 7.41

Primetech Stove set:
Full gassboks: 625g, etter test 597g, forbruk 28g
Kjele med varmeveksler: 3.54
Kjele uten varmeveksler: 5.38
Godt brukt gassboks: 297g, etter test 269g, forbruk 28g
Kjele med varmeveksler: 3.49
Kjele uten varmeveksler: 5.32

Merk: Testene ble utført med 2 bokser, først brukte jeg Omnifuel og kjørte testene på den, deretter Primetech. Det betyr at Omnifuel hadde fordel av mer gass i boksene. Jeg satte boksene inn i kjøleskapet igjen mellom testene.

Så til konklusjonen:
-Gassforbruket er stabilt på samme brenner uavhengig av mengde gass i boksen, Primetech har vesentlig lavere forbruk enn Omnifuel på gass.
-Varmevekslerkjeler har definitivt noe for seg, forskjellen er i dette tilfellet mer enn halvannet minutt, det gir lavere forbruk over tid.

-Og det er større forskjell på koketiden på Omnifuel som er en brenner uten regulator (har kun kran), enn brenneren med, overraskelsen er kanskje at Primetech er RASKERE med nesten tom gassboks enn med en full. Skal jeg synse om hvorfor, så er det fordi trykket reguleres ned på fulle gassbokser og til slutt så slutter den å regulere og kjører fri flow. Men det betyr at regulatoren virker og gjør det den skal: Den holder trykket tilnærmet konstant uansett fyllmengde på boksen. Skal maten koke en stund kan dette være greit fordi en slipper å regulere når en har funnet riktig nivå på flammen.

 

I forhold til TS opprinnelige spørsmål, så er jeg av den oppfatning at Primetech stove set er veien å gå. Da får du en bil av nyeste modell, og ikke en som er ubrukt, men nærmer seg veteran. Primetech settet har 2 kjeler, det betyr at du har en kjele uten varmeveksler om du skal koke i telt (dog uten nonstick). En annen nyttig funksjon på Primetech settet er at det er et vippbart sett med ekstra kjelestøtter, dette kan benyttes til å bruke større kjeler enn det som går nedi vindskjermen, kjelestøttene er høyere enn vindskjermen slik at det blir ca 2cm mellom toppen på vindskjermen og kjelen. Den ekstra høyden kan også brukes til "simmerposisjon", altså ved småkoking/steking kan kjelen løftes ett nivå høyere opp fra brenneren for finere regulering.
Kjeler "har du alt", og i forhold til ønske om fremtidig multifuel, så vil du nok kunne få f.eks en pent brukt Omnifuel med flaske på finn.no til rundt tusenlappen. Dette er en brenner som er bygget for flytende drivstoff som også kan benyttes til gass. Det er ikke en gassbrenner som kan bygges om til flytende drivstoff..

 

 

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Omnilite skrev (På 13.8.2018 den 18.11):

Kjeler "har du alt", og i forhold til ønske om fremtidig multifuel, så vil du nok kunne få f.eks en pent brukt Omnifuel med flaske på finn.no til rundt tusenlappen. Dette er en brenner som er bygget for flytende drivstoff som også kan benyttes til gass. Det er ikke en gassbrenner som kan bygges om til flytende drivstoff..

 

 

 

Hei, 

Fungerer varmevekslerkjelen fra primetech greit med Omnifuel? Har omnifuel og har lyst til å supplere med primetech. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind Iden skrev (2 timer siden):

Hei, 

Fungerer varmevekslerkjelen fra primetech greit med Omnifuel? Har omnifuel og har lyst til å supplere med primetech. 

Takk for svar! 

Omnifuel fungerer fint med Primetech kjeler, hvis du studerer posten over fra 13 august 2018, så har jeg testet akkurat dette med Omnifuel og gass som drivstoff.

Omnifuel har generellt et høyere gassforbruk enn en dedikert gassbrenner, dette ser du ved at gassbrenneren i Primetech stove settet bruker 28g mens Omnifuel bruker 40g på samme jobben. Ved å dele gassforbruket på totalt 40g i forhold til tiden det tar å koke opp 1l vann med Primetech kjelen kontra den flatbunnede, så er forbruket i gjennomsnitt ca 16g på Primetech og 24g på flatbunnet.

Du sparer altså et forbruk på 8g gass pr liter oppkokt vann, og tidsbesparelsen er 1m30sek eller mer. Tiden er avhengig av hvor mye gass det er i boksen, mens forbruket er konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.