Gå til innhold
  • Bli medlem

Et nerde-dilemma for en fjellfisker


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Her er dagens dilemma folkens. Det advares mot høy nerdefaktor. Jeg drar trolig på en fire til femdagerstur i neste uke i Sunndalsfjella og fiske blir selvsagt hovedfokus. I et svakt øyeblikk gikk jeg for noen uker siden gikk jeg på en kjempesmell på rein impuls, og kjøpte ei fiskestang av typen Shimano Antares 10 fot 7-21 gram. Link https://www.skittfiske.no/shimano/148654/shimano-antares-dx-spin-300ml-10-7-21g-2-delt Siden dette gjorde et stort innhogg i ei allerede syltynn lommebok har det ikke vært aktuelt å kjøpe ny snelle, ønsker å vente på eventuelle gode tilbud før jeg kjøper. Dermed må jeg bruke ei jeg allerede har. Spørsmålet blir derfor hvilken jeg skal velge? Her er alternativene:

Shimano Stradic 1000 c14 med 0,10 multisnøre 

Shimano Stradic 1000 Fk med 0,18 monosnøre

Shimano Exgage 2500 uten snøre (må eventuelt handle inn snøre om jeg går for denne, men begrenset utvalg i butikkene her på Sunnmøre nå, har heller ikke så lyst å bruke mye penger på dyrt snøre nå som sesongen nærmer seg slutten).

Min vurdering så langt:

Shimano Stradic 1000 c14 med 0,10 multisnøre: God snelle med bra snøre, men er i letteste laget for en så lang stang.

Shimano Stradic 1000 Fk med 0,18 monosnøre: God snelle med veldig god brems. Denne er litt tyngre enn c14 modellen og passer derfor bedre til stangen. Snøre er ok, men ikke like bra som multisnøret.

Shimano Exgage 2500 uten snøre: Sikkert fin størrelse til stangen. Ikke like fornøyd med bremsen som de andre snellene, dessuten mangler den snøre og har ikke så lyst å bruke mye penger på et nytt multisnøre så sent på sesongen. 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ej og en kamerat har denne stangen i BX versjon.  Ej kaste lenger med mi Stradic 1000 snelle enn han med 2500 snella si, Ej får mest fisk. Kun multisnøre her i hus men setter av og til på monofortom om det er veldig klart vann.  

0,10 holder lett de pinnene du får opp av vannet:) Om ej tru der e fisk over 1.5kg så sett ej på 0.13 spolen min. 

God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Memento mori skrev:

Jeg hadde tapet opp 2500 snella, og spolt over multisnøret fra C14 snella. Da hadde du også fått snudd snøre. Billig og bra

God løsning. Kan selvsagt være litt risiko for snørebrudd om du drar på med en 18 grams stigsild og lange kast på en stang av denne kvaliteten. Greit å følge med på snøre under lange økter, for med 0,10 er det ikke rom for så mye slitasje. 

Ellers så er det helt greit å bruke 1000 snelle på stanga. Har selv brukt Ultegra 1000 med 0,10 multi på speedmaster 10 fot og 22g møresild. 2500 snelle kjennes bedre ut på stanga, og kaster litt bedre, men 1000 går bra det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt la den nye stanga bli hjemme og bruke en av de andre du helt sikkert har, og som er dimensjonert til snellene.. ;) Jeg synes også 0,10 høres tynt ut for kastevekt på 20 gram, og med ei lang stang som det blir mye kraft i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Timmey78 skrev:

Ej og en kamerat har denne stangen i BX versjon.  Ej kaste lenger med mi Stradic 1000 snelle enn han med 2500 snella si, Ej får mest fisk. Kun multisnøre her i hus men setter av og til på monofortom om det er veldig klart vann.  

0,10 holder lett de pinnene du får opp av vannet:) Om ej tru der e fisk over 1.5kg så sett ej på 0.13 spolen min. 

God tur! 

Fornøyd med stanga da? Og at jeg bare drar om pinner er et utsagn som IKKE blir satt pris på:) Men dessverre stemmer det:) 

Kan jo se ut som at det kan gå greit å bruke 1000 snella da. Multisnøret har ei bruddstyrke på 5,5 kg. Burde jo holde for meg:) Fisker med mono fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

God løsning. Kan selvsagt være litt risiko for snørebrudd om du drar på med en 18 grams stigsild og lange kast på en stang av denne kvaliteten. Greit å følge med på snøre under lange økter, for med 0,10 er det ikke rom for så mye slitasje. 

Ellers så er det helt greit å bruke 1000 snelle på stanga. Har selv brukt Ultegra 1000 med 0,10 multi på speedmaster 10 fot og 22g møresild. 2500 snelle kjennes bedre ut på stanga, og kaster litt bedre, men 1000 går bra det også. 

Får prøve å følge litt med da, Har jo lyst å fiske med litt tyngre sluker når jeg først har kjøpt denne stangen. Surt å miste fisk pga slitasje på snøre. Hvilken tykkelse på snøret hadde du gått for med den stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

Alternativt la den nye stanga bli hjemme og bruke en av de andre du helt sikkert har, og som er dimensjonert til snellene.. ;) Jeg synes også 0,10 høres tynt ut for kastevekt på 20 gram, og med ei lang stang som det blir mye kraft i.

Det er jo et godt alternativ, men litt kjedelig da:) Hvor tykt snære mener du jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Får prøve å følge litt med da, Har jo lyst å fiske med litt tyngre sluker når jeg først har kjøpt denne stangen. Surt å miste fisk pga slitasje på snøre. Hvilken tykkelse på snøret hadde du gått for med den stangen?

Kjenner ikke snøret du linker til over. Bruker for det meste sufix selv, som muligens er tilsvarende. Rundt og glatt multisnøre.

Bruker 0,13 på 2500 snella til 10 fot Speedmaster stanga. Fungerer bra for allround fjell og sjøørret. Selvsagt litt kraftig for en 6 gram panter Martin, men greit for en 10 grams møresild. Kunne vurdert å bruke 0,10 om snella kun skulle brukes på fjellet. 

Bruddstyrken er uansett kraftig nok på multisnøre, der er det slitasje som er utfordringen. 

Men det viktigste spørsmålet er hvor du skal i Sunndalsfjella. Men det kan vi kanskje ta på Messenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan Erik Hansen skrev:

Kjenner ikke snøret du linker til over. Bruker for det meste sufix selv, som muligens er tilsvarende. Rundt og glatt multisnøre.

Bruker 0,13 på 2500 snella til 10 fot Speedmaster stanga. Fungerer bra for allround fjell og sjøørret. Selvsagt litt kraftig for en 6 gram panter Martin, men greit for en 10 grams møresild. Kunne vurdert å bruke 0,10 om snella kun skulle brukes på fjellet. 

Bruddstyrken er uansett kraftig nok på multisnøre, der er det slitasje som er utfordringen. 

Men det viktigste spørsmålet er hvor du skal i Sunndalsfjella. Men det kan vi kanskje ta på Messenger?

Har allerede sendt deg en melding på messenger, du må følge med mann:)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Eriksen skrev:

Knallbra snøre som jeg bruker både på 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere år). Brukes både til vann-, sjø- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snøre snart som jeg prøver ut nå (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Knallbra snøre som jeg bruker både på 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere år). Brukes både til vann-, sjø- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snøre snart som jeg prøver ut nå (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Den er grei👍 Hvor tunge er de tyngste slukene du bruker på dette snøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Knallbra snøre som jeg bruker både på 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere år). Brukes både til vann-, sjø- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snøre snart som jeg prøver ut nå (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Meget spennende og høyaktuell tråd da jeg er på jakt etter ny type snøre til CI4+ 1000FA, 2500FB og 2500FK :-).

Sufix 832 Gore er veldig aktuell, men sett mye på Fins Windtamer.

Hvor mange meter av 0,10mm Wintamer'n får du på 2500 snella?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Knallbra snøre som jeg bruker både på 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere år). Brukes både til vann-, sjø- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snøre snart som jeg prøver ut nå (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Kjenner ikke FINS snører, så et lite spørsmål? Er det sammenlignbart med Fireline eller Sufix 832? Hvordan er snøret med tanke på støy i ringene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Opp i 18-20g. Går helt fint. :)

Når en som kaster så mye mener det er solid nok, så skal ikke jeg protestere mer.. :) 

Vi er sikkert mange som har kjent på den kjipe følelsen av et perfekt kast hvor sluken farar avgårde laangt utpå vannet, og det tar noen tidels sekunder før en oppfatter at den ikke lenger sitter på snøret... Etter det har ikke jeg hatt 0,10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lompa skrev:

Når en som kaster så mye mener det er solid nok, så skal ikke jeg protestere mer.. :) 

Vi er sikkert mange som har kjent på den kjipe følelsen av et perfekt kast hvor sluken farar avgårde laangt utpå vannet, og det tar noen tidels sekunder før en oppfatter at den ikke lenger sitter på snøret... Etter det har ikke jeg hatt 0,10.

Ja...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt FINS windtaimer i snart 5 år sammenhengende. I starten opp i 0,17 mm. De siste årene kun i 0,10 mm som jeg synes passer mitt fiske best. Har ikke hatt noe uhell med snøret. Gikk fra PowerPro til dette. Lignet litt på PP. Er lydløst i mine keramikkringer. Som nevnt over prøver jeg det nye snøret fra FINS i høst. Glattere og mykere enn FINS W. Det lover godt.

PS. Jeg betaler ikke for dette multisnøret. Jeg får det levert som del av sponsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Har brukt FINS windtaimer i snart 5 år sammenhengende. I starten opp i 0,17 mm. De siste årene kun i 0,10 mm som jeg synes passer mitt fiske best. Har ikke hatt noe uhell med snøret. Gikk fra PowerPro til dette. Lignet litt på PP. Er lydløst i mine keramikkringer. Som nevnt over prøver jeg det nye snøret fra FINS i høst. Glattere og mykere enn FINS W. Det lover godt.

PS. Jeg betaler ikke for dette multisnøret. Jeg får det levert som del av sponsing.

Ikke for å torpedere tråden til Anders med irrelevante spm, men....

 

Hvor mange meter ca. går det av 0,10mm Windtamer på 1000 og 2500-size snellene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anders Eriksen said:

Fornøyd med stanga da? Og at jeg bare drar om pinner er et utsagn som IKKE blir satt pris på:) Men dessverre stemmer det:) 

Kan jo se ut som at det kan gå greit å bruke 1000 snella da. Multisnøret har ei bruddstyrke på 5,5 kg. Burde jo holde for meg:) Fisker med mono fortom.

Stangen er helt konge den men litt kjedelig å kjøre fisk under kiloen med den. Syns den kaster greit med 12g ,langt bedre med 15-18. Bruker mest Berkley Skeletor 10 2-12 på fjellfiske og da går gliset nesten helt rundt med hvert kast. 

Som nevnt over: Pass på slitasje på multi!  Spesielt du som trenger så mange kast så kan det nok slite litt på den første metern.  Seff er 0.10 ekstra følsom for dette da den er tynn. 

** ta med håv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Timmey78 skrev:

Stangen er helt konge den men litt kjedelig å kjøre fisk under kiloen med den. Syns den kaster greit med 12g ,langt bedre med 15-18. Bruker mest Berkley Skeletor 10 2-12 på fjellfiske og da går gliset nesten helt rundt med hvert kast. 

Som nevnt over: Pass på slitasje på multi!  Spesielt du som trenger så mange kast så kan det nok slite litt på den første metern.  Seff er 0.10 ekstra følsom for dette da den er tynn. 

** ta med håv..

Hmmmm. Kan kanskje virke som e har gjort ei lita tabbe med å kjøpe den stanga. Får se ka e føle etter å ha prøvd den. Har ei lettspinnstang. Speedmaster 9 fot 3 til 14 g. For meg ble denne litt soft når fisken ble opp mot kiloen. Men er jo sikkert litt smak og behag dette..

Får se om e må rydde plass til håven i sekken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.