Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluker til ørretfiske!


Fiskeren Jonny

Anbefalte innlegg

Da jeg har en tur under planlegging tok jeg med guttungen og stakk innom den lokale fiskesjappa i byen. Planen var å se på litt fiskeutstyr og få litt tips.

Vi endte opp med at guttungen plukket ut litt sluker for fiske i ferskvann.

Det ble følgende sluker:

Møreungen Nordlys 7 gr.

Møreungen Nordlys 12 gr.

Møresilda 6 gr.

Stingsilda Holo 7 gr.

Søvik sluken 8 gr.

Vibrax Blue Fox 6 gr.

Se bilde!

Noen som har erfaring med disse?

 

Slukboks.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, whistler skrev:

Aura Flake i grønn er en god ørretsluk, men du burde supplere med en i kobber og rødt også. Gjerne en vanlig i kobber og rød også ;-)

Edit: Og gjerne i 12 grams utgave.

Takker for tips. Har en del sluker i tillegg til disse med mer vekt, men det er mine. Det som var gøy er at guttungen ville pelle ut sine egne, og da får han det. Litt mer vekt på noen skulle det nok være men det får de lære seg etterhvert med litt hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Litt lite spinnere etter min smak. I mine bokser er det like mange spinnere som sluker. Må ha noen med kobberfarge, noen mørke og noen blanke, og gjerne noen med attraktorfarger, som oranje eller neonrød.

Enig der. En balansert sak det der samtidig som en får noen favoritter etterhvert. Dette var guttungen sine valg så han får skaffe seg noen erfaringer som vi kan ha glede av så kommer det nok mer i boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bsv skrev:

Jeg har fått meg en ny favorittsluk til ørretfiske i sommer:

Sølvkroken spesial exclusive hammer 12g CRD

232772984_SpesialExclusiveHammer12gCRD.Jpeg.7c28ba54810d4a7826be11908d39bd75.Jpeg

Denne fisket så bra at jeg bestilte hele reservebeholdningen til Skittfiske etter forrige tur.

Da får æ prøve en annen butikk. 😂 Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 13.57, Lompa skrev:

Litt lite spinnere etter min smak. I mine bokser er det like mange spinnere som sluker. Må ha noen med kobberfarge, noen mørke og noen blanke, og gjerne noen med attraktorfarger, som oranje eller neonrød.

Vibrax Hot Pepper kobber/røde prikker kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det meste funker bra, men at det avhenger veldig av været. Noen ganger er spinner best (stille vann), andre ganger er sluk best (bølger). Og noen ganger er en stor sild bra dersom du vil langt ut for å fange storfisken.  For vi fiskere har gjerne favoritter, og det vi fisker mest med gir naturlig nok mest fisk.

Ser du i utlandet har de helt andre tips enn oss i Norge, men de får masse fisk forde.

Viktigste er nok hvordan du fisker, og om du kaster på fisken :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Var eigentlig tanken og kjøpa nokre sølvkroken sluker sjølv om eg syns prisen er nett nok, var innom sportsoutlet i dag og dei hadde slukar til 20 kr stk. Eg kjøpte nokre 9,12 og 18 grams. Trur dei kan fungera sjølv om det ikkje er sølvkroken, tenkte og tipsa andre som og set i boten avogtil.48C34807-664C-4877-97E4-54BECA17D810.thumb.jpeg.562b9eb8ce482eb4db02f45ad1de969a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

 Trur dei kan fungera sjølv om det ikkje er sølvkroken, tenkte og tipsa andre som og set i boten avogtil.48C34807-664C-4877-97E4-54BECA17D810.thumb.jpeg.562b9eb8ce482eb4db02f45ad1de969a.jpeg

Nei, nei, nei. En fisk av noen verdi som mat tar bare sølvkroken, helst spesial. I mine guttedager tok de bare ABU, helst droppen. Til nød refleks. Setter meg aldri i bunn. Når snøret ryker er det en storfisk som stikker av med sluken. Men det kjennes ut som bunn og de står helt stille helt til jeg må slite snøret. De er noen årntli' luringer. 😁 Okei da. De med prikker ser jo nokså fine ut. Og de røde. Og kanskje den gule også. Bare 20 kr sa du? På sportoutlet?

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Det viktigste er nok å være på rett sted til rett tid

Ja, jeg har ikke særlig tillit til sånne tester. Man kan stå to stykker ved et vann, mer eller mindre ved siden av hverandre og fiske med samme sluk. Den ene får fisk, den andre ikke. Med slukfiske i vann tror jeg det er mye viktigere hvordan man sveiver inn, at man varierer, at man flytter seg ofte, at man bytter sluk ofte, at man varierer dybde osv. osv. I elv er det viktig å finne ut hvor fisken faktisk står.

Typisk anekdotisk bevis for beste sluk i boksen: Som regel har man best tro på den sluken som har gitt flest fisk. Dette blir derfor den sluken man fisker mest med. Og siden man fisker mest med den er det den man får mest fisk på. Så derfor tror man mest på den sluken. osv. osv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.