Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste rimelig og kompakt øks?


Terje Melbye

Anbefalte innlegg

Trenger en rimelig øks som ikke veier for mye. 

Hvilken vil være best for fisketurer over et par dager, og kanskje en 4-5 dagers vandretur i fjellet?

 

Står mellom disse: 

- Øyo Sportsøks 299,- /500 g: https://www.xxl.no/oyo-oyo-sportsoks-0-5kg/p/9002645_1_size_1 

- Fiskars X7 339,- /640 g: https://www.fiskars.no/produkter/hage/okser/fritidsoks-xs-x7-1015618 

 

 

Er Fiskars-øksa bedre, slik at den er verdt 140 g ekstra vekt? Evnt. andre forslag innenfor samme prisområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Terje Melbye skrev:

Hvilken vil være best for fisketurer over et par dager, og kanskje en 4-5 dagers vandretur i fjellet?

Jeg har Fiskars x7, og har hatt den som er x5 tidligere. X7 er ca 10 ganger så fin å bruke, lengden på skafte er veldig viktig. Solgte x5. Fiskars er gode økser og skafte løsner ikke slik som et treskaft gjør. Treskaft ser finere ut, men mindre praktisk. 

I fjellet trenger du ikke øks, ikke noe å fyre med som må deles/kløves. Så det er unødvendig vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har Fiskars x7, og har hatt den som er x5 tidligere. X7 er ca 10 ganger så fin å bruke, lengden på skafte er veldig viktig. Solgte x5. Fiskars er gode økser og skafte løsner ikke slik som et treskaft gjør. Treskaft ser finere ut, men mindre praktisk. 

I fjellet trenger du ikke øks, ikke noe å fyre med som må deles/kløves. Så det er unødvendig vekt.

Så du mener at x7 er verdt den ekstra vekten over X5? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terje Melbye skrev:

 du mener at x7 er verdt den ekstra vekten over X5? 

X5 og x7 har samme øksehode, forskjellen er lengden i skaftet. Testet begge samtidig og ble veldig forbauset og hva den ekstra lengden utgjorde ved bruk, spesielt på kløving av ved. Så vil absolutt anbefale x7. Coop Obs har ofte hatt tilbud på denne til en fin pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B45FA46F-DB3C-429A-B7A8-AAA1809867F7.thumb.jpeg.0e9cd3b1dbdd1702da369e2dfe38b439.jpeg

Jeg kuttet vekk en del av beskytteren for at den skulle ta mindre plass. Den har vært mye på tur.

9D884531-9692-4F6F-AEE8-5CC3F73111A0.thumb.jpeg.64b3388576919280e476a9afee9a1998.jpeg

Den korte hadde en bedre beskytter for turbruk. Vekt med beskytter.

66046D3D-75E6-476A-94C3-0E52E0BF2D6A.thumb.jpeg.03d0b04f6d215fc5c0848e06843b1f73.jpeg

På den gamle typen, passet beskytteren på 500 grams øksa på 700 gramsøksa. Perfekt kombo. Øksa ble også bedre når den ble slipt opp på ny. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Memento mori skrev:

B45FA46F-DB3C-429A-B7A8-AAA1809867F7.thumb.jpeg.0e9cd3b1dbdd1702da369e2dfe38b439.jpeg

Jeg kuttet vekk en del av beskytteren for at den skulle ta mindre plass. Den har vært mye på tur.

9D884531-9692-4F6F-AEE8-5CC3F73111A0.thumb.jpeg.64b3388576919280e476a9afee9a1998.jpeg

Den korte hadde en bedre beskytter for turbruk. Vekt med beskytter.

66046D3D-75E6-476A-94C3-0E52E0BF2D6A.thumb.jpeg.03d0b04f6d215fc5c0848e06843b1f73.jpeg

På den gamle typen, passet beskytteren på 500 grams øksa på 700 gramsøksa. Perfekt kombo. Øksa ble også bedre når den ble slipt opp på ny. 

Takk for bilder. Ser ut som det blir en X7. Vet ikke om jeg gidder å vente til tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Memento mori, Fiskars sine økser med glassfiberskaft er bedre enn økser med treskaft. Jeg kjøpte (rettere sagt fikk i julegave) Fiskars X7 etter å ha prøvd den og X5. Sistnevnte var alt for kort i skaftet. Men jeg tar aldri øks med på tur, bortsett fra på korte sopp- eller bærturer. Strømengkniven gjør jobben på lengre turer.
Jeg har kløyvd mye ved med ei stor og tung Fiskars kløyvøks, glassfiberskaftet tåler det utroligste, og er omtrent umulig å ødelegge. Øksehodet sitter bom fast i skaftet, ikke antydning til slark etter mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Jeg har samme erfaring som Memento mori, Fiskars sine økser med glassfiberskaft er bedre enn økser med treskaft.

Der er jeg overhode ikke enig :)
Både Gränsfors og Wetterlings har mye bedre kvalitet enn tupperware fra Fiskars.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tubbs skrev:

Der er jeg overhode ikke enig :)
Både Gränsfors og Wetterlings har mye bedre kvalitet enn tupperware fra Fiskars.

I tråden her var det snakk om rimelige økser til rundt 300kr. Har du en Gränsfors eller Wetterlings til salgs for 300kr så tar jeg gjerne et kjøp av den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Bjørn J said:

Jeg har samme erfaring som Memento mori, Fiskars sine økser med glassfiberskaft er bedre enn økser med treskaft. Jeg kjøpte (rettere sagt fikk i julegave) Fiskars X7 etter å ha prøvd den og X5. Sistnevnte var alt for kort i skaftet. Men jeg tar aldri øks med på tur, bortsett fra på korte sopp- eller bærturer. Strømengkniven gjør jobben på lengre turer.
Jeg har kløyvd mye ved med ei stor og tung Fiskars kløyvøks, glassfiberskaftet tåler det utroligste, og er omtrent umulig å ødelegge. Øksehodet sitter bom fast i skaftet, ikke antydning til slark etter mange år.

Glassfiberskaftet er virkelig bra. Min X7 viser ikke tegn til slitasje, dog har den ikke sett så mye bruk da øks sjeldent er med på tur. Men mitt faderlige opphav har en X17 (tror jeg) som klyvøks som han har hatt i gud vet hvor mange år nå. Der fikk han for noen år siden et dypt hakk i skaftet nærme øksehodet, så man skulle tro at hele driten vil knekke når som helst...men neida. Den funker som bare knall ennå! Konstruksjonen holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskars x7 er en god og rimelig øks som jeg har brukt i noen år, og selv om det står at den ikke tåler slag bak på øksehodet (når du vil gjennom litt for store kubber) så har den ikke tatt skade av dette på noen måte. Egentlig fornøyd med at jeg kjøpte en slik for det er ikke fritt for at man skader eggen i ny og ne når man ikke har skikkelig underlag og treffer en stein el. i bakken. Da er det greit at den ikke kostet 3 ganger så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, foroll said:

Men mitt faderlige opphav har en X17 (tror jeg) som klyvøks som han har hatt i gud vet hvor mange år nå. Der fikk han for noen år siden et dypt hakk i skaftet nærme øksehodet, så man skulle tro at hele driten vil knekke når som helst...men neida.

Min kløyvøks har ikke fått hakk i skaftet, derimot ga den meg et dypt hakk i leggen etter et sleivhogg. Men øksa holdt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Truant76 skrev:

 Egentlig fornøyd med at jeg kjøpte en slik for det er ikke fritt for at man skader eggen i ny og ne når man ikke har skikkelig underlag og treffer en stein el. i bakken. Da er det greit at den ikke kostet 3 ganger så mye.

Har en stor Hultafors som må være over 20 år gammel.
Brukt til alt fra å hugge røtter i bakken til kløyving av ved. Den er mye bedre å sette opp
enn Fiskarsen men ikke i nærheten av de 2 andre svenske :)
Så noen få hakk fikser man kjapt på de som er 3 ganger så dyre.
Begge de dyre fått miljøpriser for både produskjonsmetoder og materialer!
(Nå er Wetterlings kjøpt opp av Gränsfors forøvrig)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tur øks med mindre bruk så er det ikke så nøye om er plast eller treskaft for min del men liker ikke for kort og rett skaft som er på noen økser ,  skal man kløyve en del kubber som er tungkløyd så er treskaft bedre slipper "rekyl" får på noen plast økser og mer balansert med treskaft ikke så framtungt som plast. Men smak og behag .

Hultafors 500g  har coop billig , mye for pengene . https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/okser-og-slegger/hultafors-hhy-05-375?variantCode=11669

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Begge øksene er ok, som turøkser. Og de veier nok omtrent det samme. Vekta på Øyo sin, gjelder kun øksehodet og så kommer vekta av skaftet i tilegg. (Se Øyos hjemmeside.)

Men økser har vært diskutert i flere tråder her på forumet og kan nevne en her:

Når det kommer til egenskaper så har bl.a. REs gode forklaringer, som flere burde merke seg! Det er mer enn vekt på øksa og lende på skaft, som er viktig ved kløyving. Har en med en liten sag, blir det kun behov for klyving.

Selv om Fiskars øksa er grei nok, har den lettere for å kile seg fast grunnet profilen på tversnittet. Det eneste jeg er uenig med REs i, er holdbarheten på skaftet. Prinsippet som Fiskas bruker, har jeg testet på ei klyveøks nå i over 20 år hjemme, med vedklyving. Ca. 2 - 2,5 favner ved hvert år og det meste er klyvd med Fiskas øksa. Litt med ei tyngere klyveøks og noe med kiler og slegge. :) Klyveøksa har fått noe skrammer, men plasten er holdbar. Er nesten så jeg undrer på hva som skal til, for å ødelegge den ved håndmakt.

Selv om jeg ikke har nevnte Fiskas x7 øks selv, har jeg på flere turer lånt og testen den. Bl.a. 3 uker på Finnemarksvidda for noen år tilbake, med daglig fyring i lavvo ovn. Og de andre overlot kløyvingen til meg. :) Så, jeg har litt formening om øksas egenskaper. Selv har jeg en tidligere utgave av Øyo øksa, da ble den kalt for sportsøks. Samme vekt og lengde på skaftet. Øyo har bedre stålkvalitet (og med innlagt eggstål) og den har en profil på eggen som egner seg bedre til kløyving. Samme er det vel med Hultrafors/Granfors øksene.

Jeg ville valgt Øyo sin øks (tross at en må følge opp treskaftet, som på kniver, turkopp, o.l.), men som nevnt Fiskars øksa er ok den. Ditt valg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Har en stor Hultafors som må være over 20 år gammel.
Brukt til alt fra å hugge røtter i bakken til kløyving av ved. Den er mye bedre å sette opp
enn Fiskarsen men ikke i nærheten av de 2 andre svenske :)
Så noen få hakk fikser man kjapt på de som er 3 ganger så dyre.
Begge de dyre fått miljøpriser for både produskjonsmetoder og materialer!
(Nå er Wetterlings kjøpt opp av Gränsfors forøvrig)
 

Jeg tviler ikke på kvaliteten til de dyre øksene, men nå er det nå en gang slik at jeg drar på tur ca. 12 dager i året, og kløyver gjerne halvparten av det eller mindre hvis temperaturen er bra, så jeg ville nok klart meg med en fra Nille, om de hadde ført slike varer. Forsøker å være miljøvennlig i andre retningen og fyre mindre bål og mer kvistbrenner :)

 

Går jeg over til en slik øks med treskaft nå ender jo bare Fiskars'en opp som overflødig avfall, så jeg kan like gjerne bruke den opp. Antagelig kommer den til å holde de neste 10 årene med litt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal ha med øks ville jeg ikke hatt noe mindre enn x7 iallefall, da kan man like gjerne bruke en solid kniv å batonere. Om du er fersk i bruk av øks anbefaler jeg Fiskars. Rimelig, Tåler enormt med juling/mishandling, litt myke i eggen men lett å slipe opp. Jeg bruker en større fra fiskars til vedklyving hjemme, kjøpte denne for å øve meg på å klyve all veden min med øks i stedet for å bruke hydraulisk klyver og den tåler mye juling uten at jeg skal være redd for å knekke skaft etc. Nå er jeg kanskje litt i overkant glad i økser så når jeg føler jeg har blitt tilstrekkelig flink å klyve vil jeg nok handle meg en Granfors klyvøks, noe eget med tre-skaft og ett skikkelig smidd hode. Bruker en Granfors liten-skogsøks til turbruk nå. Veldig effektiv men kostbar, så anbefaler å bruke Fiskars til å lære seg med. Gode og holdbare, kjøp deg en fin slipestein også så får du den skarp å holder den lenge.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble det og Fiskars X7 fremfor X5. Det valget ble ganske enkelt når man står og holder i begge. Den ekstra lengden på håndtaket til X7 var gull verdt på tur for å få litt mer kraft i huggene.

Her brukes øksa i kombinasjon med en Fiskars Grensag Xtract SW75. Men har planer om å oppgradere til en grovere sammenleggbar buesag, ala Boreal21 eller Svensaw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

For min del ble det og Fiskars X7 fremfor X5. Det valget ble ganske enkelt når man står og holder i begge. Den ekstra lengden på håndtaket til X7 var gull verdt på tur for å få litt mer kraft i huggene.

Her brukes øksa i kombinasjon med en Fiskars Grensag Xtract SW75. Men har planer om å oppgradere til en grovere sammenleggbar buesag, ala Boreal21 eller Svensaw.

Jeg har god erfaring med Gerber Freescape Camp Saw, som er mye det samme som Boreal21 bare den har en del kortere blad, og etter det jeg kan se pakker mindre lengde når den er foldet sammen. Mye bedre enn foldesagene der håndleddet er i helt feil vinkel når man sager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg har god erfaring med Gerber Freescape Camp Saw, som er mye det samme som Boreal21 bare den har en del kortere blad, og etter det jeg kan se pakker mindre lengde når den er foldet sammen. Mye bedre enn foldesagene der håndleddet er i helt feil vinkel når man sager.

Takk for tips, skal sjekke den ut. Ang lengde på blad så liker jeg å ha god arbeids/kuttelengde når man sager, eller nå hva man kan kalle det, men skal uansett sjekke den ut og ha den med i vurderingen. :)

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Johanks skrev:

Når du først skal ha med øks ville jeg ikke hatt noe mindre enn x7 iallefall, da kan man like gjerne bruke en solid kniv å batonere. Om du er fersk i bruk av øks anbefaler jeg Fiskars. Rimelig, Tåler enormt med juling/mishandling, litt myke i eggen men lett å slipe opp. Jeg bruker en større fra fiskars til vedklyving hjemme, kjøpte denne for å øve meg på å klyve all veden min med øks i stedet for å bruke hydraulisk klyver og den tåler mye juling uten at jeg skal være redd for å knekke skaft etc. Nå er jeg kanskje litt i overkant glad i økser så når jeg føler jeg har blitt tilstrekkelig flink å klyve vil jeg nok handle meg en Granfors klyvøks, noe eget med tre-skaft og ett skikkelig smidd hode. Bruker en Granfors liten-skogsøks til turbruk nå. Veldig effektiv men kostbar, så anbefaler å bruke Fiskars til å lære seg med. Gode og holdbare, kjøp deg en fin slipestein også så får du den skarp å holder den lenge.     

Tips til rimelig slipesten som kan brukes til alt i fra å sette eggen på en barberkniv, til vanlig sliping av øks og friluftskniver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Terje Melbye skrev:

Tips til rimelig slipesten som kan brukes til alt i fra å sette eggen på en barberkniv, til vanlig sliping av øks og friluftskniver?

https://www.google.no/search?q=fällkniven+slipsten&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ReZwJflcK3Tm6M%3A%2CKiPeexCxlYxwZM%2C_&usg=AFrqEzeyPpZr2mDm5LArQt91liv8eKLIbQ&sa=X&ved=2ahUKEwj2zsL92NjcAhXPyaYKHVAfCD0Q9QEwA3oECAYQBg#imgrc=ReZwJflcK3Tm6M:

Mener å ha sett denne hos G-max, du får kjøpt den løs der. Denne bruker jeg i nøden når jeg er ute i felt å må bryne eggen. Det blir ikke veldig pent, men sender den til proff sliper når det blir alt for gale. 

Ellers så kan jeg på det varmeste anbefale Eidestroppen fra Knivsliperen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.