Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er forskjell på Shimano Speedmaster BX- og CXserien?


vetting

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på serien BX og CX i speedmasterseien? Ser at det er kork og EVA i håndtakene på CXserien, og at prisen er en del dyrere på CXserien. Samt 2-delt og 3delt.

 

Vet at @Jan Erik Hansen har CX serien (sett på den flotte bloggen hans), kanskje du kan dele noe? Hadde  @Bjarne H.S. også speedmaster?

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cx er 2 delt og Bx 3 delt. Vil tro Cx er litt mer presis kaste med og bedre aksjon da nedre håndtak er delt på Bx for spare vekt som reisemodell. Står ikke så mye om aksjon men er sikkert noen som har prøvd begge vet mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at jeg har Cx 300M 7-28g

Nevnt forskjell er 2 mot 3 deler. 3 deler blir kortere å transportere,. Cx blir 5 fot ca.160 cm i tube, mens Bx blir ca 110 cm i tube. 

Andre forskjellen er mindre ledd, som påvirker presisjon og aksjon litt. Har ikke så stort utslag på disse modellene, så ikke sikkert alle vil merke forskjellen.

EVA delen på håndtaket til Cx er noe mer slitesterkt (tåler mer gnissing mot stein o.l.), men har egentlig ikke noen vesentlig betydning.

På de to modellene du nevner er kastevekten den store forskjellen. Cx tåler tyngre sluker, samtidig som den er god med lettere sluker. Jeg valgte den særlig med tanke på sjøørret og tyngre sluker på fjellet. Bruker ofte så tunge sluker som stingsilda/jensen sild på 18g, Møresilda 22g, atomsild 25g på fjellet for å nå ut i langgrunne vann. For sjøørreten må det av og til en stingsild på 28g e.l. til for å nå ut dit fisken er. For Cx stanga er det ikke noe problem å kaste sluker opp til 30g. 

På fjellet hender det jeg bruker stanga med mindre sluker og spinnere fra 6g til 12g. For 12g sluker er den fin, for spinnere på 6-7 g blir stanga litt for stiv til å kaste effektivt. Får gode kast, men en mykere stang på 2-15g slukvekt kaster bedre.

Aksjonen er rask og stanga jobber bra helt ned i bunn ved større fisk. Også en følsom stang for mindre fisk. 

Så forskjellene er i hovedsak: Transportlengde og kasteegenskapene med tyngre sluker. Forskjellene på aksjon og EVA/kork delen er ikke så merkbare. Begge stenger er meget gode om du fisker nok til å forsvare prisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar @Jan Erik Hansen :) Kjekt å vite forskjellen mellom disse to seriene. Jeg har SpeedMaster BX Spin 300ML 10'/7-21g, men trenger ikke kaste tyngre sluker. Fisker ikke etter sjø-ørret, bruker den bare på fjellet og i vann.

Er nå på utkikk etter en stang med slukvekt opp til 15g, og noe kortere enn den jeg har. Hadde da sett på Speedmaster CX- og BXserien. Tenkt til å bruke plasser hvor stangen min blir for lang (skog etc.), samt når jeg vet jeg skal kaste lette sluker/spinnere. BX-serien har denne, i 8': SpeedMaster BX Spin 240L 8'/3-14g. Om jeg skal over på CX-serien, må jeg helt ned i 6' for en stang med denne slukvekten: Shimano SpeedMaster CX 180L 6'/3-14g. Vet ikke om 6' blir litt i korteste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vetting skrev:

Takk for godt svar @Jan Erik Hansen :) Kjekt å vite forskjellen mellom disse to seriene. Jeg har SpeedMaster BX Spin 300ML 10'/7-21g, men trenger ikke kaste tyngre sluker. Fisker ikke etter sjø-ørret, bruker den bare på fjellet og i vann.

Er nå på utkikk etter en stang med slukvekt opp til 15g, og noe kortere enn den jeg har. Hadde da sett på Speedmaster CX- og BXserien. Tenkt til å bruke plasser hvor stangen min blir for lang (skog etc.), samt når jeg vet jeg skal kaste lette sluker/spinnere. BX-serien har denne, i 8': SpeedMaster BX Spin 240L 8'/3-14g. Om jeg skal over på CX-serien, må jeg helt ned i 6' for en stang med denne slukvekten: Shimano SpeedMaster CX 180L 6'/3-14g. Vet ikke om 6' blir litt i korteste laget.

Velg BX i 9', 3-14. Fantastisk stang som jeg bruker ofte, senest for 20 min. siden. Har brukt denne i flere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vetting skrev:

Takk for godt svar @Jan Erik Hansen :) Kjekt å vite forskjellen mellom disse to seriene. Jeg har SpeedMaster BX Spin 300ML 10'/7-21g, men trenger ikke kaste tyngre sluker. Fisker ikke etter sjø-ørret, bruker den bare på fjellet og i vann.

Er nå på utkikk etter en stang med slukvekt opp til 15g, og noe kortere enn den jeg har. Hadde da sett på Speedmaster CX- og BXserien. Tenkt til å bruke plasser hvor stangen min blir for lang (skog etc.), samt når jeg vet jeg skal kaste lette sluker/spinnere. BX-serien har denne, i 8': SpeedMaster BX Spin 240L 8'/3-14g. Om jeg skal over på CX-serien, må jeg helt ned i 6' for en stang med denne slukvekten: Shimano SpeedMaster CX 180L 6'/3-14g. Vet ikke om 6' blir litt i korteste laget.

Enig med @Bjarne H.S. i at jeg ville valgt Bx i 8 eller 9 fot (om du har bestemt deg for speedmaster). De er mer allsidig enn 6 fot, særlig på fjellet med lette sluker og spinnere.

Samtidig skal jeg innrømme at det er skikkelig artig med en 6 fot stang i småvann og små elver. Blir ikke lange kast, men utrolig enkelt med presise kast om fisk vaker på kort avstand. Eller når du rusler langs en liten elv og vil kaste sluken akkurat i hodet på ørreten som står bak en stein i strømmen. Men som sagt, så er en 8-9 fot stang mer allsidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.