Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsplikt og nudging


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Note to self: om eg først skal gjere noko dumt er det viktig å gjere det halvnaken! 

Helnaken ser også rimelig bra ut, men husk og kalle det artisticnude, så det ikke blir slettet av Instagram😂 også fra Nigardsbreen for å holde tråden!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Note to self: om eg først skal gjere noko dumt er det viktig å gjere det halvnaken! 

Ja, det er tydeligvis noe magisk ved å se en kvinnekropp presset ned i en litt for liten tights på en eller annen fjelltopp rundt om. Det gir likes, som igjen gir en enorm tilfredshet for enkelte. Jeg kjenner jeg blir en smule oppgitt! 

Men, oppskriften er jo enkel.... kvinnekropp (solgt i bøtter og spann siden tidenes morgen) flott natur/spektakulær natur (solgt i bøtter og spann i mange år) kombiner dette får du tidenes samling av riksklovner som går over lik for å bli berømt i et relativt tungt marked. 

  • Hehe 4
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Miamaria skrev:

Det er jo interessant å høre hva de selv sier om det.

Turister forventer nok at det er vakter på steder som er tilrettelagt for mye besøkende, på de stedene det faktisk er farlig. Men det er jo ikke en del av den norske tradisjonen, og kostnadene til vakter vil ingen dekke. Er i samme gata som at det nesten ikke er toalett, bortsett fra at her gjelder det liv og død. Som nasjon er vi ikke spesielt samkjørte etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Memento mori said:

Turister forventer nok at det er vakter på steder som er tilrettelagt for mye besøkende, på de stedene det faktisk er farlig. Men det er jo ikke en del av den norske tradisjonen, og kostnadene til vakter vil ingen dekke. Er i samme gata som at det nesten ikke er toalett, bortsett fra at her gjelder det liv og død. Som nasjon er vi ikke spesielt samkjørte etter min mening. 

Er nok i samme gata som at natur i Norge i utgangspunktet ikke et regulert særlig ut over friluftsloven, og kulturen her har vært å bruke naturen som privatpersoner. Der det er tivoli, badeanlegg, kjøpesenter etc hvor brukerene legger igjen penger kommer også fasilitetene. Når naturen, og bruk av naturen, er et mål for økonomisk vinning, burde kanskje også andre krav stilles til sikkerhet og nødvendige fasiliteter.  (Breheimsenteret, guida turer på breen, merka sti inn til - og sperringer/skilt ved Nigaardsbreen er eksempler på ting som gjøres for å oppnå økonomisk vinning. Samme er også reiselivets reklamering av Trolltunga, breene, osv.)

Fri bruk av naturen innunder friluftsloven som privatperson slik det historisk har  vært, krav til "fasiliteter", sikkerhet, osv. der det betales for tjenester/tjenester selges for å oppnå økonomisk vinning.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Terka skrev:

Er nok i samme gata som at natur i Norge i utgangspunktet ikke et regulert særlig ut over friluftsloven, og kulturen her har vært å bruke naturen som privatpersoner. Der det er tivoli, badeanlegg, kjøpesenter etc hvor brukerene legger igjen penger kommer også fasilitetene. Når naturen, og bruk av naturen, er et mål for økonomisk vinning, burde kanskje også andre krav stilles til sikkerhet og nødvendige fasiliteter.  (Breheimsenteret, guida turer på breen, merka sti inn til - og sperringer/skilt ved Nigaardsbreen er eksempler på ting som gjøres for å oppnå økonomisk vinning. Samme er også reiselivets reklamering av Trolltunga, breene, osv.)

Fri bruk av naturen innunder friluftsloven som privatperson slik det historisk har  vært, krav til "fasiliteter", sikkerhet, osv. der det betales for tjenester/tjenester selges for å oppnå økonomisk vinning.

 

Helt enig! Visit Norway og andre som bruker millioner på å markedsføre de spektakulære fotospot'ene burde vært pålagt å legge noen kroner i tilrettelegging/sikring for hordene de trekker hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miamaria skrev:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/etterlyser-vakter-ved-nigardsbreen-1.14154642

Det er jo interessant å høre hva de selv sier om det.

Det var for lite skilting. Kanskje andre såg skilta, men eg var ikkje merksam på dei. Og det var ingen personar der for å åtvare oss, seier spanske Sergio de Gracia

Den der kjøper jeg ikke 😂 

Framstill deg selv som en idiot, det er utrolig hva man kan slippe unna med spiller man dum nok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tshansen skrev:

Det var for lite skilting. Kanskje andre såg skilta, men eg var ikkje merksam på dei. Og det var ingen personar der for å åtvare oss, seier spanske Sergio de Gracia

Den der kjøper jeg ikke 😂 

Framstill deg selv som en idiot, det er utrolig hva man kan slippe unna med spiller man dum nok

Nei, det er noe med det. Noen ganger oppdager man jo at det er man selv som har gjort en grov tabbe og oversett noe viktig som lå rett i fleisen på en. Da kan man jo faktisk ta sjølkritikk istedenfor å gå i avisa og be om at man ansetter folk for å presse ting i hodet på deg når du er sveiseblind.

Men jeg lurer på det første bildet - der kan det se ut som at skiltet står vendt feil vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Det går også og se på erfaring med bre. Mange av de som kommer, har ikke breer i sitt land, ei heller kunnskap. Da skjer ulykker veldig fort. 

Man trenger ikke erfaring med bre for å skjønne at dette kan være farlig og er frarådet! At de er dumdristig å tar sjanser er noe helt annet, så å stakkarslig gjøre de er ikke riktig (mener jeg) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Memento mori skrev:

Det går også og se på erfaring med bre. Mange av de som kommer, har ikke breer i sitt land, ei heller kunnskap. Da skjer ulykker veldig fort. 

Når ein mangla erfaring på noko er det smart å tru det som står på skilta :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:

Når ein mangla erfaring på noko er det smart å tru det som står på skilta :)

En annen sak er jo at skilt med forståelige (for de som vil forstå) illustrasjoner kan forstås på tvers av ulike språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan riste på hode og være oppgitt, men når det er en del bilder i omløp fra brekanten og det er flere som er på andre siden av sperringene, ja da er det trygt. Og når det er trygt, kommer det enda flere. Dette skjer gjentatte ganger både her og feks gangbrua på Sørenga. Det samme gjelder på isen om vinteren, jo flere som er utpå jo tryggere oppleves den. 

Det er en hel generasjon minst som er pakket inn, alt som har vært litt farlig er fjernet. De sitter mye inne og spiller, og går det galt, er det bare resett og nytt spill. 

Bruksanvisinger laget av amerikanske advokater som skal skrive seg vekk fra alt mulig er heller ikke bra. Det er så mye advarseler rundt forbi, at det som faktisk er viktig ikke kommer inn. 🙈

Det er en ny verden, og vi må tilpasse oss den selv om vi er aldri så mye mot. Blir som med ki-lyden som har blitt sj-lyden - vi er mot -men har tapt🙉

Endret av Memento mori
Rettet skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Vi kan riste på hode og være oppgitt, men når det er en del bilder i omløp fra brekanten og det er flere som er på andre siden av sperringene, ja da er det trygt. Og når det er trygt, kommer det enda flere.

Vi som legger ut "stupid shit" på Insta beklager ovenfor alle som ikke evner å tenke gjennom ting før de forsøker selv ;-)
 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Ser på NRK i dag at de mener skiltingen ikke er tydelig nok. Insta bilder kommer forsatt, men har blitt mye mindre av de.

Vel, om skiltene ikke er tydelige nok så burde jo sperrebånd i alle fall gi en god indikasjon tenker jeg ... Men det er jo bare dårlige unnskyldninger fra folk, er jo litt begrenset hvordan og hvor mye skilt man kan/skal sette opp. Men hva er "tydelig skilting" for folk. Forbudskilt kan man jo ikke sette opp, for det er jo ikke ulovlig å gå der, bare innmari dumt og foreløping ingen lov mot å være innmari dum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.